Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE32A552 Review

B-B333 13 februari 2009, laatste update op 10 juli 2009, 2.821 views

Samsung LE32A552

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Meevallend geluid
  • Niet te veel karton gebruikt voor de doos
  • Aansluitmogelijkheden (positie (zijkant), USB)
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Duidelijk waarneembare Ghosting
  • Matige analoge TV kwaliteit en redelijke digitale kwaliteit
  • De voet en TV trekken veel stof aan

Inleiding:

Allereerst wil ik even vermelden dat dit mijn 1e review is op tweakers.net.
Het was september toen ik op het idee kwam dat ik mijn 37cm CRT TV maar eens moest vervangen voor een LCD TV. In 1e instantie ging mijn voorkeur uit naar een HD-Ready TV vanwege de toen nog relatief hoge prijs van een Full-HD TV. Echter in oktober begon één Full-HD TV flink te dalen in prijs, de Samsung LE32A552. Ik heb nog even getwijfeld aan de kwaliteit van de TV maar uiteindelijk heb ik na 2 maanden toch de knoop doorgehakt. Het werd een Samsung LE32A552 voor ¤556,-. Ik heb hem afgehaald bij E-Shop in Eindhoven.

Specificaties:

Video Schermgrootte 32"
Resolutie 1920 x 1080
Dynamische contrast verhouding 15.000 : 1
Kijkhoek 178 / 178 (H / V)
Responsetijd 5 ms
Component(Y/Pb/Pr) 2
RF-Input 1
Koptelefoon Nee
Scart 2
Video Monitor Out 1 (uitsluitend audio)
Digital-Audio (Optical) Ja
Batterijen Type AAA
Series Series 5

(Bron: www.samsung.com/nl)

Eerste indruk:

De doos was niet heel erg groot, maar ook niet heel erg klein. Er werd gelukkig geen overbodig karton verspilt want alles pastte precies in de doos. Eenmaal uitgepakt kreeg ik wel een "whoo' effect. Het design sprak mij enorm aan. Na het (moeilijke "zie installatie") installeren van de TV heb ik enkele analoge zenders gezocht. De kwaliteit van het analoge signaal viel erg tegen, zeker in vergelijking met een Philips Full-HD 100HZ tv elders in huis. Daar is de analoge kwaliteit echt beeldschoon. Maar gelukkig was een overstap op digitale TV dichtbij en kon ik binnen 3 dagen genieten van digitale TV. Voor de beeldkwaliteit hiervan zie: "Beeldkwaliteit".

In de doos:
De TV
Handleiding
Garantiekaart
Afstandsbediening (De afstandbediening is enorm handig en is weer lekker ouderwets. Je kunt namelijk op de muur richten en hij werkt. Dit in tegenstelling tot de afstandbediening van de Samsung B270R. Alle nodige knoppen zitten op de afstandbediening en hij is lekker licht)
De voet
Enkele schroeven bij de voet
Stroomkabel
Schoonmaakdoekje
Klepje om de ingang van het gat waar normaal de voet zit weg te werken

Installatie:

TV's groter dan 42" worden met een vaste voet geleverd. Deze TV heeft een schermgrootte van 32" (82cm). Het installeren van de voet moest dus door mij gebeuren. Geen probleem dacht ik in 1e instantie, echter het bleek moeilijker dan het leek. Volgens de handleiding moet de poot staand op de grond worden gezet en moet dan de TV daarboven op gezet worden. Dit heb ik gedaan alleen de TV wiebelde heel erg op de poot. Dit leek mij dus niet goed dus ik heb de TV op een andere manier geïnstalleerd op de poot waarna die wel goed vast zat.
Daarna heb ik de TV aangesloten met een professionele coaxkabel met ingebouwde ruisfilter. Even later ben ik dus op digitale TV overgestapt en heb ik de coaxkabel aangesloten op de Samsung B270R (digitale decoder) en heb ik een verbinden aangebracht tussen TV en decoder met een eveneens professionele coaxkabel. Verder zit er een vergulde Scart kabel tussen TV en decoder.

Design:
Ik ben zeer te spreken over het design. De speakers zijn mooi weggewerkt en het scherm is mooi vormgegeven. De glansende randen aan de zijkant van de TV vind ik ook mooi. Er is alleen één nadeel, de TV en de voet trekken veel stof aan. Elke week een stofbeurt is geen overbodige luxe.

Beeldkwaliteit:

Zoals eerder gezegd was ik niet te spreken over de analoge beeldkwaliteit. Er was erg veel ruis en beelden waren niet vloeiend. Ook zag ik veel ghosting.
Na mijn overstap op digitale TV was ik nog steeds niet helemaal tevreden. Vooral bij wedstrijden van tennis zie je een streep achter te bal. Een soort waas die de bal achtervolgt, ghosting dus. Ook ben ik niet te spreken over voetbalwedstrijden. Om de "personen" heen zie je veel ruis en de rest van het veld is ook bedekt met ruis. Ik gebruik goede bekabeling. Op onze andere Full-HD 100HZ TV is de beeldkwaliteit van digitale TV echt subliem. Voetbalwedstrijden zijn een genot om naar te kijken. Analoog is daar ook heel goed. Maar dan spreek je wel over een duurdere TV. Stilstaand beelden zijn wel scherp, zoals bijvoorbeeld Studio Voetbal.
Bij het aansluiten van de PC op de TV is de kwaliteit echter subliem. Er is bij spellen als PES 08 wel enkele ghosting te herkennen maar dit is beduidend minder dan bij digitale en analoge TV.

http://g.imagehost.org/t/0752/IMG_0455.jpg http://g.imagehost.org/t/0904/IMG_0456.jpg http://g.imagehost.org/t/0732/IMG_0457.jpg http://g.imagehost.org/t/0146/IMG_0458.jpg
Instellingenmenu's

Overzicht van mijn Samsung B270R.

Digitale TV

Analoge TV

Nu één dezelfde zender (wel zo eerlijk):

Digitale TV

Analoge TV

Het verschil is niet heel erg duidelijk zichtbaar op de foto's maar mijn conclusie na het zien van de beeldkwaliteit is: Analoge TV is matig en Digitale TV redelijk tot goed.
Ik lees bij sommige mensen dat zelfs analoge TV al goede kwaliteit geeft en digitale TV helemaal. Ik hoor het graag wanneer iemand hierover suggesties heeft.

Aansluitmogelijkheden:

Deze kun je vinden bij de specificaties. De USB-poort werkt helaas niet met mijn Canon 1000D. Overigens wel bij andere apparaten en het werkt fijn. HDMI opzij is ook ideaal.

Geluid:

Over het geluid ben ik zeer te spreken. Je kunt in het menu enkele instellinge m.b.t. het geluid instellen en het verschil is duidelijk zichtbaar. Het geluid is niet "vol" maar zeker niet blikkerig. De speakers zijn mooi weggewerkt en dat vind ik ook een groot pluspunt. Zelfs op volumeniveau 3 is het geluid dan nog hard genoeg, mits de omgeving helemaal stil is.

Conclusie:

Al met al ben ik aardig tevreden met deze TV alleen de beeldkwaliteit laat bij mij een beetje te wensen over. Ik hoop dat dit incidenteel is en dat andere mensen hier geen last van hebben of adviezen hebben, want dan kan ik een monteur of iets dergelijks laten komen. De prijs/kwaliteit verhouding van deze TV is uitstekend. Deze TV concurrend op dit moment met HD-Ready LCD-TV's van andere grote merken, zoals bijvoorbeeld Philips en Sony.

Ter info: B-B333 op www.tweakers.net is B-BBergkamp op Ciao Shopping.

Heb jij ook een Samsung LE32A552?

Ik heb dezelfde TV en bevalt zeer goed.
Mijn (ziggo) digitale tv gaat via een Humax HD decoder en ik had deze eerst aangesloten via scart en later via HDMI en ik moet zeggen dat het een stevig kwaliteitsverschil oplevert.
HD content is echt vlijmscherp. In het bijzonder 1080i content afgespeeld vanaf een WD mediaplayer via HDMI is echt vlijmscherp. Over de ghosting kan ik niet zoveel zeggen nog niet echt op gelet of opgevallen.
Ik heb deze TV en ik ben ontevreden... Als iets snel door het beeld gaat het wazig. deze verschijnselen zijn goed te zien warneer ik mijn playstation 3 er op aan heb gesloten. bij schiet spellen als je snel beweegt of om je heen kijkt dan valt het je duidelijk op. Het kan zijn dat ik bepaalde instellingen niet goed heb staan. ik denk zelf van niet want ik heb al meerdere dingen gelezen op internet over deze tv en het probleem is niet te voorkomen volgens mij. Ghosting heet dit volgesn mij het saat ook beoordeelt op 2 sterren bovenaan deze pagina.

[Reactie gewijzigd door Cysar op 3 januari 2010 17:09]

Wat voor digitale TV heb je?
Ik heb digitale TV van Ziggo. Via de kabel dus.
Je stuurt digitale tv toch aan door met een coax kabel in de decoder en daar zit bijvoorbeeld een hdmi kabel op als uitgang naar de tv, dan heb je toch veel beter beeld als dat je hem weer doorlinkt via coax?
Inderdaad, vandaag mijn vraag wat voor digitale TV hij heeft. Ik zie alleen een scart aansluiting (analoog) en coax-in (analoog).
Ik heb de Samsung B270R digitale decoder welke 2 scart aansluitingen heeft. De enigste mogelijkheid om deze op de TV aan te sluiten is:
- De coax vanuit de muur gaat in de input van de decoder.
- Vanuit de output van de decoder gaat er een coaxkabel naar de TV.
- Zoals het nu is heb ik alleen analoge TV, met een omweg. Echter wil ik digitale TV.
- Ik sluit de decoder met een scartkabel op de TV aan. Dit kan niet met HDMI omdat deze decoder dat niet heeft.
- De decoder moet ingesteld worden en ik heb digitale TV.
Nette review, ik heb dezelfde tv en ben het eens met de plus- en minpunten die in deze review worden genoemd. Ghosting is inderdaad merkbaar bij deze tv maar niet storend. Verder ligt het ook aan wat je kwaliteitsverwachting is als je een full-hd tv koopt voor ongeveer 550 euro.

Hoeveel het chroom zwart er mooi uitziet, heeft dit wel als nadeel dat het wel flink wat stof aantrekt (dit wordt wel iets minder als je de tv langer hebt). Elke week dus even met een stofdoekje eroverheen is dus wel noodzakelijk.

Verder gebruik ik de tv in combinatie met met een PS3 en een onkyo 606 receiver en ik moet zeggen dat alle blu-ray en dvd movies er echt prachtig uitzien. :)
Deze tv paar weken geleden bij de MM gekocht, bij tests zie je idd duidelijk ghosting, ook al staat er bij dat het 8ms is gtg ??
(eizo monitor tool voor tests)
toch moet ik zeggen dat ik heel blij ben met mijn aankoop, en voor 499 euro kan je op dit moment bijna geen betere krijgen denk ik.
en in films heb ik (nog) niks gemerkt van de ghosting.
Heb jij soms ook enige vertraging van het beeld met het afspelen van DVD content? Mijn Harman Kardon setje levert normaal geen problemen, maar nu met het afspelen op deze tv wel. Heb jij (mocht je een DVD speler gebruiken) aangesloten via scart of HDMI?
Ik gebruik inderdaad een DVD speler (om precies te zijn DVD recorder). Deze is van Cyberhome en is niet heel erg goed. Ik heb hem aangesloten met Scart en hij levert heel erg matige beeldkwaliteit van originele legale DVD's. Dit kan of aan de TV liggen, of aan de Cyberhome. De Scartkabel is in ieder geval van goede vergulde kwaliteit.
Bij het aansluiten van de pc zijn je ervaringen subliem, kan je daar wat meer over vertellen? Heb je hem op full hd getest en lagere gangbare resoluties? Bleef het beeld scherp genoeg om bijvoorbeeld een brief te kunnen typen?
Ik heb deze tv namelijk ook als een optie staan maar ik weet niet hoe de kwaliteit is als ik met resoluties ga spelen.
Ik heb de PC aangesloten met VGA op de TV. Normaliter zou je dus denken dat de kwaliteit niet subliem hoort te zijn, echter de kwaliteit is heel erg goed. Op Full-HD is het beeld heel erg scherp, makkelijk scherp genoeg om een brief te schrijven. Je ziet helaas tijdens het spelen van het voetbalspel Pro Evolution Soccer wel veel ghosting. Op lagere resoluties, zoals HD-Ready, kun je ook nog uitstekend werken. Het beeld blijft haarscherp.
Mijn broer werkt bij een electronica zaak en hij heeft het er wel eens over gehad dat die A serie van Samsung sowieso niet zo scherp is. Ik heb er zelf een uit de M serie en dat is als het goed is de eenna beste.
Bij nieuwe LCD tv's heb je altijd de eerste maand last van ghosting. Dat komt omdat de tv nog ingespeeld moet worden. Ik heb deze tv ook gehad, en had de eerste tijd ook vertraagd beeld bij snelle bewegingen, maar na een paar weken was dat weg. Dit is dus normaal bij LCD tv's, in ieder geval bij die van Samsung.