Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart Review

M van Lent 5 juli 2014, laatste update op 16 januari 2017, 227 views

Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart

Een heel snelle compacte tablet met een mooi scherm. Hij wordt wel veel warmer dan mijn s3, ik vraag me hierom af hoelang de gigahertzrace in telefoons nog gaat duren. Ik heb hem nu een dag, ik zal later mijn mening geven over de accu.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Snel in dagelijks gebruik, ook in games.
  • Minder bloatware dan voorheen
  • Prachtig scherm
  • heeft een flitser/zaklamp
  • Compact en licht, toch goede accuduur
  • kunstof behuizing houdt fijn vast en is gebruiksbestendig/duurzaam.

Minpunten

• Touchwiz oogt nog redelijk druk
  • Veel apps draaien fullscreen
  • geen vergrendelscherm notifiacaties
  • geen android Lollipop update
  • Camera heeft moeite met dichtbij scherpstellen

Ik heb op het moment van schrijven de Tab Pro 8.4 een jaar in bezit. Over het algemeen vind ik het nog steeds een goede tablet maar er zijn me drie minpunten meer opgevallen.
1. Na een jaar nog maar 1 software-update ontvangen. Tot nu toe nog steeds geen android L en ook geen tekenen dat dit nog gaat komen. De tab S en (goedkopere) tab 4 series krijgen deze updates inmiddels wel. Inmiddels ook een update gehad voor de stagefright bug. Android 5 of nieuwer zie ik niet meer komen, dus dat wordt cyanogenmod.

2. Er valt me ook op dat het scherm bij het weergeven van witte vlakken niet overal even heldere backlight heeft. verder is het wel mooi scherp.

3. De camera heeft moeite met fatsoenlijk scherpstellen wanneer het object binnen de 25 cm van de camera verwijderd is. De macrostand lost dit ook niet op. Mijn S3 heeft er geen moeite mee terwijl ze volgens mij dezelfde sensor hebben (weet ik niet zeker)

pluspunten zijn de accuduur die ook na een jaar nog erg goed is, de aanwezigheid van een flitser en het compacte formaat. De tablet is zo goed dat ik hem toch maar niet verkoop nu ik een laptop heb.

update 07-03-2016: na 22 maanden draait hij nog steeds probleemloos en snel. een paar weken terug kwam er nog een update binnen die de stagefright bug fixte. Helaas heeft samsung nooit een andere androidversie dan 4.4 geleverd en zal ik er binnenkort cyanogenmod op zetten.
De bouwkwaliteit is voor 'plastic' van hoog niveau, nog steeds nauwelijks krassen op zowel het scherm als de behuizing. Ondanks dat hij twee keer plat naar beneden op de tegels is gevallen is het scherm nog altijd heel.
Ik merk wel dat de accuduur minder aan het worden is in vergelijking met ca. 1 jaar terug.

update 16-01-2017
tablet doet het nog altijd goed, en toch nog geen cyanogenmod ge´nstaleerd. Ik vernam onlangs dat daar 'de stekker uit zou zijn getrokken'. Voorloping dus nog maar op 4.4.4 blijven draaien. Ik merk wel dat die software inmiddels begint te verouderen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart?

Reviews door de redactie