Specificaties Socket 1150 met Intel H97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI H97 GAMING 3 Review

Heftytastic 4 juli 2014, laatste update op 8 februari 2016, 3.262 views

MSI H97 GAMING 3

Al met al ben ik zeer te spreken over het moederbord en ik zou hem iedereen aanraden. Het moederbord geeft je voor een relatief lage prijs veel features met een goede kijk op de toekomst.

Pluspunten

• Ondersteuning voor zowel 4e als 5e generatie Intel processors (Future proof)
  • IGP met DisplayPort & HDMI
  • Crossfire ondersteuning
  • Nieuwe H97 Chipset
  • Dedicated Gaming features (netwerk kaart, software etc..)
  • Mooi design
  • Goede software meegeleverd
  • OC genie software voor easy&fast overklokken

Minpunten

• Slechts 2 sata kabel meegeleverd
  • Sata 5 + 6 vervallen bij aansluiten van M.2 SSD
  • Niet de goedkoopste
  • Backplate voor de IO poorten is curieus te noemen

Layout Score: 5
Na een selectie te hebben gemaakt te hebben van de componenten voor mijn nieuwe desktop kwam ik erachter dat ik een moederbord nodig had met de nieuwe intel chipset zodat ik de Haswell refresh processors van intel kon ondersteunen zonder dat ik mijn BIOS moest updaten. Na lang te hebben gezocht in de pricewatch ben ik uiteindelijk uitgekomen op de MSI H97 GAMING 3.
( Het is een van mijn eerste reviews let dus niet op de schoonheidsfoutjes ;) )

Index
  • Software
  • Prestaties
  • Conclusie
Reden voor Koop
Toen ik opzoek was naar een moederbord was ik in eerste instantie gewoon opzoek naar een nieuw moederbord waarmee ik een beetje degelijk kon gamen. In eerste instantie kwam ik uit op de populaire Gigabyte G1.Sniper B5. Echter toen ik op het forum kreeg te horen dat het gigabyte mobo'tje geen ondersteuning gaf voor de nieuwe Haswell Refresh ben ik op zoek gegaan naar een ander moederbord.
Met behulp van de pricewatch ben ik uiteindelijk uitgekomen op de MSI H97 GAMING 3. Het moederbord had toen nog geen reviews en was nog geen maand uit. Desondanks leek het mij een prima moederbord voor mijn nieuwe gaming PC.

De features die ik zocht voor mijn moederbord waren:
  • Ondersteuning voor nieuwe Haswell Refresh processors
  • Bij voorkeur ook ondersteuning voor Broadwell processors
  • Minimaal 4 Sata 600 poorten
  • Bij voorkeur ondersteuning voor M.2
  • Goede netwerk chip
  • Minimaal 5.1 geluid
  • Niet duurder dan 100 euro
Met deze lijst ben ik dus uiteindelijk uitgekomen de MSI H97 GAMING 3. Het MSI mobo voldeed ruimschoots aan de eisen die ik van te voren had gesteld en ik wist dan ook zeker dat ik een mobo had die bestand is tegen de toekomst.

Specificaties
Specs

Unboxing + Content
Wanneer je het moederbord krijgt krijg je de welbekende MSI doos te zien met de draak. In de doos zit het moederbord verpakt in een antistatische zak. Onder het moederbord liggen de extra's. Je kijrgt naar het moederbord ook dus nog een aantal andere dingen het totale pakket bevat:
  • Het moederbord
  • Handleiding
  • Quick installation Guide
  • CD-rom met drivers
  • IO back plate
  • 2 Sata 600 kabels
  • MSI deurhanger voor als je aan het gamen bent
  • MSI gaming Case sticker
  • Labels voor kabel management
  • Speaker voor op mobo
De extra's die je erbij krijgt zijn leuk maar voegen niet echt iets toe. Ik verbaasde me wel over het feit dat er slechts 2 sata kabels bij geleverd waren. Vooral gezien het feit dat de het mobo 6 sata poorten heeft.

Installatie
De installatie ging erg vlot en alles was erg goed uitgelegd in de handleiding. Wanneer de handleiding toch niet voldoende was kon ik met behulp van QR codes die in het handleiding stonden filmpjes van MSI opzoeken die stap voor stap uitleg en een voorbeeld geven over het aansluiten van de verschillende onderdelen. Kortom erg fijn voor mensen die dit mobo gebruiken voor een eerste build.
Wanneer je kijkt naar de layout van het mobo dan is het gewoon clean. Alles is makkelijk te vinden verder zijn er genoeg aansluitingen voor fans voor zowel de CPU als het systeem.
De installatie was eigenlijk perfect totdat ik bij de IO backplate aankwam. De IO backplate die MSI mee levert klikte zonder enige problemen op zijn plek in mijn behuizing (Cooler Master HAF XB Evo). Echet kwam ik op een probleem toen ik het mobo erin wilde zetten. De backplate gaten zijn nogal klein waardoor het allemaal maar net past. Verder is het zo dat de backplate aan de achterkant een soort schuim heeft wat bescherming moet geven aan het mobo. Het schuim zorgde ervoor dat het correct krijgen van de mobo in de IO plate nogal een irritant klusje is.

Software
Omdat het een gaming mobo is levert MSI software mee om de game ervaring ideaal te maken
Het begint bij de BIOS. De BIOS die MSI op het Mobo heeft ge´nstalleerd is heel erg uitgebreid. Je kan alle hardware onderdelen bekijken, Fans instellen, overklokken met 1 knop, sensoren checken etc.. Verder is het ook mooi te zien dat de BIOS die MSI mee levert zowel toetsenbord als muis interacties toelaat wat het gebruik van de BIOS des te gemakkelijk maakt. Verder is in de handleiding een uitgebreide uitleg te lezen over hoe je het mobo en de BIOS kan gebruiken om je prestaties van je PC te maximaliseren.
Na dat je de BIOS door bent gegaan dien je natuurlijk je drivers te installeren. Dit gaat erg gemakkelijk met de meegeleverde CD van MSI en je kunt per onderdeel aanvinken wat je wil installeren. Ik ben in eerste instantie alles wezen installeren maar ik kwam er achter dat er toch wel veel onzin werd ge´nstalleerd. Ik zou dus aanraden om vooraf eerst event e kijken wat je allemaal nou echt nodig hebt.
Sommige software die je installeert gelijktijdig met de drivers zijn erg handig.
Zo heb je de KillerNetwork manager van MSI die je heel gemakkelijk de prioriteit van het internet verkeer laat regelen. Hij staat standaard uiteraard op gaming waardoor games een hogere prioriteit hebben dan andere applicaties.
Ook heb je Soundblaster Cinema 2 die je geluid optimaliseert op basis van wat je aan het doen bent op je PC en op welk tijdstip het is. Zo past hij hij de equalizer aan als je je headphones op hebt. Of Dempt hij de bass als je s'nachts op de speakers aan het spelen bent.

Prestaties
Helaas kan ik nog niet heel veel over de prestaties zeggen, mede omdat ik het moederbord alleen gebruik in zijn default settings zonder te overklokken. Echter zal ik wel proberen over een tijdje een update te geven over de prestaties zodra ik meer weet.

Al met al ben ik zeer te spreken over het moederbord en ik zou iedereen aanraden. Het moederbord geeft je voor een relatief lage prijs veel features. Het gebruik van de nieuwe H97 chipset geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de nieuwe M.2 SSD's te gebruiken of in de toekomst een broadwell CPU te installeren. Verder is het moederbord voor zowel de beginnende als de gevorderde tweaker te gebruiken omdat het makkelijk te installeren is en te overklokken maar toch de mogelijkheid geeft om alles zelf aan te passen.

Heb jij ook een MSI H97 GAMING 3?

Zat er een BIOS speakertje bij? Ik heb die namelijk niet gezien!
Mooie review, zelf had ik de H97M-E35 van MSI en had een gedeelde ervaring. Die IO plate was inderdaad curieus te noemen.
Ik vond de backplate juist zeer fijn !
Ben erg benieuwd naar de CPU die je gebruikt. Dat in combinatie met de OC mogelijkheden. Ik dacht dat de H borden niet konden OCen.
Dus als je ervaring heb, hoor ik het graag!

(Lees je tekst nog even door en wijzig wat typos en plaats wat leestekens, verder geen commentaar, heb zelf nog nooit een review geschreven) :)
Hij bedoeld wss gpu overclocking
Het mobo kan dus wel OC'en alleen heb ik een CPU gebruikt die dat niet kan. Een nogo dus. Het overklokken van mijn videokaart is voorlopig nog niet nodig maar het is zeker iets wat ik nog wil doen :)
Dank voor je review, heb daardoor ook het bordje gekocht samen met een i5 4460 en een gtx 780.
Draaid bf4 en de nieuwste cod als een tierelier :)
Mooie review! ff een vraagje:

Is het pcb echt zwart of is het bruin (zoals de meeste mobo's die rood met 'zwart' zijn). Is dit ook duidelijk zichtbaar in een kast???

Alvast bedankt,

pwillemske
Sorry voor de late reactie. Ik heb tijdens het schoonmaken van de PC het mobo gechecked en hij is Zwart :)
Dank! Ik ben inniddels al voorzien van een VII Ranger. Ook dat pcb is helemaal zwart (gelukkig). Toch bedankt voor het kijken!