BitFenix Neos Wit/Rood Review

Hukkel80 4 juli 2014, laatste update op 4 juli 2014, 544 views

BitFenix Neos Wit/Rood

Een kast in het low-end segment zowel qua uitrusting als prijs. De stoffilters en de verschillende kleuren punten waarin deze kast zich van de meute wil op laten vallen.

Pluspunten

• Stoffilters
  • Binnen EN buitenkant wit gespoten
  • Meerdere kleuren verkrijgbaar

Minpunten

• Geringe koelopties

Introductie
BitFenix is langzaam aan hun line-up aan het verjongen. Een aantal oudgedienden verdwijnen en maken ruimte voor nieuwe kasten. Vandaag kijk ik naar de BitFenix NEOS. Laat ik maar meteen de toon zetten; het is een budget kast. Met een prijs van 40 euro richt deze kast zich op mensen die zo min mogelijk willen betalen voor een kast. De kast is verkrijgbaar in een versie zonder en met window in de zijkant. De window versie was nog niet verkrijgbaar, maar BitFenix verkoopt ook een los sidepanel met window. En die heb ik erbij genomen. Ik zal eerst beginnen hem uit te pakken.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik heb onlangs de BitFenix Shadow mogen reviewen en hiervan had ik aangegeven dat de metaaldikte iets aan de dunne kant was. Dit is bij deze kast wederom het geval. Het valt mij mee dat de kast niet gaat flexen en over de lengte draait. De kast is op zichzelf wel stabiel. De kast is gemaakt van staal en kunststof. Als ik het goed gezien heb is de rand van het voorpaneel van plastic met rood mesh erin. De dekking van de witte verf is op zichzelf niets mis mee. Er zitten niet echt scherpe randen aan de delen, maar het is wel dun staal dus een beetje oppassen. De gehele kast zit aan elkaar met popnagels. Geen modulaire en geschroefde kooien in deze kast. Ook geen soft-touch behandeling. Er is alles aan gedaan om de kosten laag te houden. Over het algemeen is de bouwkwaliteit en afwerking voldoende. Er mankeert niets aan, maar houdt ook niet over. Een pluspunt vind ik persoonlijk dat de kast van binnen en buiten van kleur is voorzien. Normaliter zie je bij kasten in deze prijsklasse een grijze / ongeverfde binnenkant en achterkant. Dat is hier niet het geval.

De extra deur is net zo afgewerkt. Netjes wit binnen en buiten. Niet erg dik materiaal, raam zit er netjes in maar is van plastic alhoewel wel voldoende helder.

Inbouwmogelijkheden
De NEOS heeft een klassieke ATX indeling en ook qua maat van de kast is hij standaard. Er is ruimte voor moederborden tot op de reguliere ATX maat en er past een ATX voeding in. Er zijn twee 5,25 inch bays voor een DVD brander of iets dergelijks. Het grappige is dat er wel een kooi is voor 3. Maar waarschijnlijk blokkeren de aan- en uit knoppen etc de voorkant daarvan en dus is er geen ruimte in de voorkant voor gemaakt. Hier kun je eventueel wel een harde schijf in plaatsen door middel van een HDD koeler. Er is plaats voor 3 reguliere 3,5 inch harde schijven in de kooi en erboven plaats voor nog eens 3 kleinere 2,5 inch harde schijven of SSD’s. Door de kleinere kooi in het midden heb je daar plaats voor extra lange grafische kaarten, maar op zich zou de onderste kooi ook niet echt grote problemen moeten geven tenzij je hele grote kaarten gaat plaatsen. Door de 7 PCI-E slots kun je crossfire of SLI draaien. Er zijn geen aanvullende speciale plekken voor SSDs of andere handigheden. Ook niet iets dat je verwacht bij een budget kast. Waar je wellicht wel mee op moet passen is de maat van de CPU koeler. De gehele kast is 186mm breed. Als je hier nog vanaf haalt de kleine ruimte achter het moederbord en onder het moederbord moet je goed opletten welke CPU koeler je gaat plaatsen. Want de hoogte van de heatsink zou problemen kunnen geven. Ik denk dat de breedte van een grafische kaart geen problemen zou moeten geven. Alleen als je een waterblok zou plaatsen. Kortom; de inbouwmogelijkheden zijn ook niet bijzonder, maar je zal niet snel tekort komen. De meeste gebruikers zullen hier genoeg aan hebben.

Koelingsmogelijkheden
De koelingsmogelijkheden zijn matig. Aan de voorkant plaats voor twee 120mm fans en achterin plek voor één 120mm fan. De standaard dichte kast wordt geleverd met 1 fan; degene achterin, de windowed versie van deze kast wordt geleverd met eentje voorin en eentje achterin. Deze kast heeft niet koeling als hoogste prioriteit. Het is voldoende voor een normaal systeem en daar blijft het bij. Heb je een exotisch systeem dat veel warmte produceert dan is dit niet de kast voor jou.

Vormgeving
Voor een kast van net onder de 40 euro zijn de looks netjes. Hij is vrij clean. Ik heb dan de witte met een rood front. Is niet druk, geen riggels erin of gaten die onafgewerkt zijn. Mooi is niet de juiste term. Maar je hoeft hem naar mijn mening niet achter een kast te zetten. Hij mag best te zien zijn. Het leuke aan deze kast is dat ze hem in diverse kleurstijlen verkopen. Dat is best heel wat voor een kast in deze prijsklasse. Hier zie je een compilatie met wat combinaties:

Ik geloof dat de onderste twee kleurcombinaties limited edition zijn, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval kan zelfs de gebruiker met een zeer klein budget de kleur van de kast aanpassen aan een kleurenthema.

De extra deur is netjes, geeft de kast wel een mooie inkijk en geeft geen zicht op de kooien voor de harde schijven. Formaat en vorm past bij de kast.

Installatiegemak
Zoals eerder aangegeven maakt de kast gebruik van twee HDD kooien. Een voor 3,5 inch HDDs en een voor 2,5 inch HDDs of SSDs. Hier haal je de HDD sleeden uit, bevestig je de HDDs in en schuif je zo terug. De 5,25 inch bays zijn voorzien van quick connect toolless bevestigingen. Dus ook hier hoef je niet persé schroefjes te gebruiken. Dit is wel netjes. Om een DVD brander te kunnen gebruiken zul je een van de twee stukken mesh uit het voorpaneel moeten halen. Dit gaat iets minder eenvoudig, alhoewel het geen schroefjes zijn moet een een paar stukje gaas naar buiten buigen. Iets minder makkelijk dan covers die je zo los kunt klikken. Er is weinig ruimte voor cablemanagement. Er is wel beperkte ruimte achter de HDDs en hier zijn ook gaten voor in de moederbord tray, maar de ruimte achter de moederbord tray is gewoon zeer beperkt. De dikke kabels zul je gewoon door je kast moeten laten lopen. De kast heeft wel de typische BitFenix zachte thumbscrews. Werkt altijd prettig.

Modbaarheid
Dit is een punt waar de NEOS het niet van moet hebben. Zoals je al eerder kon lezen zijn de koelingsmogelijkheden beperkt, het materiaal is vrij dus en de kooien zitten gepopnageld. Er is heus wel wat van te maken qua modding, maar de kast leent zich er uit zijn natuur niet voor. Ik zou dan zelf eerder een andere kast kiezen die uit zichzelf al meer “aanleg” ervoor heeft.

Features
Ik heb deze sectie zelf toegevoegd omdat ik dit persoonlijk belangrijk vind aan een kast. Hiermee kan een kast zich in een bepaald segment boven de competitie uit laten stijgen. De BitFenix NEOS heeft twee stoffilters. Aan de voorkant voor de twee intake fans en aan de onderkant voor de voeding. De stoffilters zijn uitneembaar en eenvoudig schoon te maken. Er zit een usb3.0 poort op de bovenkant van de kast en een usb2.0 poort. De mogelijkheden tot cablemanagement zijn gering. De kast heeft verder geen echte bijzonderheden buiten dan het al eerder genoemde kleurenpalet waarin de kast verkrijgbaar is.

Momenteel ligt de prijs net onder de 40 euro. Wie je ook bent, je zal zeggen dat dit een lage prijs is. Dat is echt instapper segment. Ik heb even zitten kijken wat je daar zoal voor kunt kopen. Ik schrok ervan hoeveel aanbod er nog in dit segment is. De ene net weer een euro duurder of goedkoper dan de andere. Om eerlijk te zijn zie ik alleen een aantal Cooler Master N-serie kasten en wat Sharkoon kasten die daadwerkelijk concurrentie bieden. De overige kasten zijn veelal stale, drukke kasten met grijze binnenkanten waarin je alles moet schroeven etc. Hoe ligt de BitFenix NEOS nu hiertussen? Om eerlijk te zijn gewoon midden ertussen. Om in dit segment iets beter te doen dan de ander moet je echt op kleine details letten. Hoeveelheid USB poorten en dergelijke. Waar de NEOS scoort wat mij betreft zijn de stoffilters. Stoffilters zijn gewoon een groot voordeel, je schrikt wat je daarin na een tijdje aan treft. En geen van de andere budgetkasten die ik bekeken heb had deze feature. Enkele anderen hadden meer USB-poorten op de voorkant en/of meer koelingsmogelijkheden door ook fans in de bovenkant te kunnen plaatsen. Echter dan krijg je weer voor gestanste gaten en grills die wat mij betreft erg druk en onafgewerkt aan doen. Qua prijs ligt de NEOS midden tussen de concurrentie. Wat je zelf belangrijk vindt of mooi vindt zal de doorslag hierin moeten geven.

Tja de conclusie. Welke conclusie moet je trekken over een dergelijke kast? Ik probeer in de conclusie altijd goed te onthouden in welk prijssegment de kast zit. Want dat deze hard onderuit gaat tegen kasten van rond de 100 euro is vrij logisch. BitFenix heeft de kast dan ook niet uitgebracht om daar de concurrentie mee aan te gaan. Dit is een typische instapkast voor mensen die gewoon zo min mogelijk geld uit willen geven aan een PC (kast). Biedt deze kast die mensen iets / genoeg? Wat dat betreft kan ik antwoorden met een JA. Het is absoluut geen kast die ik om wat voor reden dan ook zou afraden. Voor dit bedrag krijg je gewoon een heleboel kast. Zou ik hem ook aanraden? Nu ben ik niet zo’n fan van dit segment, maar als iemand een kast uit deze prijsklasse zou wil hebben is dit wel een van de twee a drie kasten die ik zou voorleggen waarbij deze kast van mij een stapje voor heeft in verband met de stoffilters. Of je nu een high-end kast koopt of een instapper; stoffilters zijn altijd zeer prettig. Het zou mij persoonlijk niet verbazen als de potentiële koper de verschillende kleuren zelf als doorslaggevend argument zou laten gelden.

Heb jij ook een BitFenix Neos Wit/Rood?