Oppo Find 7 Zwart Review

Titan_Fox 3 juli 2014, laatste update op 21 juli 2014, 1.444 views

Oppo Find 7 Zwart

Mooi toestel, snelle hardware en een aantrekkelijke prijs. Het QHD-scherm is prima, maar niet spectaculair. Color-OS zit vol met bloatware. Rooten is omslachtig; het installeren van custom-firmware ook.

Pluspunten

• Erg vlotte processor
  • Ruim werkgeheugen
  • Goede luidspreker
  • Strak design met subtiele ronding aan achterzijde
  • Voelt degelijk aan
  • Subtiele notificatie-LED
  • Micro-SDXC lezer
  • Verwijderbare accu
  • Accu gaat lang mee
  • Laad erg snel op
  • Screenprotector bereids geplaatst
  • Goedkoper dan veel concurrerende vergelijkbare toestellen

Minpunten

• Android 4.3 (4.4 KitKat update laat nog op zich wachten)
  • QHD-scherm draagt weinig bij tegenover FHD
  • ColorOS biedt te veel toeters en bellen
  • Rooten is redelijk omslachtig
  • Fotokwaliteit 13MP camera kan beter
  • Touchbuttons onder scherm lichtten amper op (software?)

De Oppo Find 7 is een mooi toestel. Goede specificaties voor een aantrekkelijke prijs. Het quad-HD scherm had voor mij niet gehoeven; full-HD is ruimschoots voldoende op 5,5". Het scherm oogt wat flets, maar dat kan ook een instelling zijn. Ik ben het AMOLED-scherm van de Samsung Galaxy S3 gewend, dus is het even wennen. Van de kijkhoeken ben ik niet zo onder de indruk; er wordt aangegeven dat het om een IPS-paneel gaat, maar krijg sterk het gevoel dat er een minderwaardige techniek is gebruikt voor dit paneel.

Nu had ik de Oppo Find 7a kunnen bestellen met full-HD scherm, maar die wordt geleverd met een tragere processor (Snapdragon 801AB @ 2,3 GHz) en 2GB werkgeheugen, terwijl de Find 7 met een Snapdragon 801AC @ 2,5 GHz en 3GB wordt geleverd. Vooral dat extra werkgeheugen was de reden om de duurdere variant te kiezen.

Het toestel is erg snel, maar helaas is het geleverde ColorOS volgepropt met bloatware en Google-troep waar ik niet op zit te wachten. Het toestel "rooten" is er sinds de laatste update niet meer bij. Momenteel is het dus afwachten of dit weer terug gaat komen. Tot die tijd zit ik dus opgezadeld met een hoop apps die ik niet wil gebruiken. Ook is het via de Recovery-modus niet mogelijk om een custom firmware te installeren; hier krijg ik steeds de foutmelding "Installation Failed" omdat die niet met "private keys" van Oppo zijn ondertekend - wat sinds de laatste firmware update essentieel is geworden.

Persoonlijk vind ik het slordig dat juist twee van de belangrijkste features (QHD-scherm én ColorOS) die het toestel moeten onderscheiden van de rest juist het meeste roet in het eten gooien. Wat mij betreft een gemiste kans. Het is wel leuk dat ik er een "gratis" powerbar bij krijg t.w.v. ¤ 39, maar dat bedrag had ik eerlijk gezegd liever in mindering op de verkoopprijs gezien.

Het laden gaat heel erg rap dankzij "Rapid Charge" (het zit 'em in de naam). De accu is indrukwekkend; ik heb de energiespaarstand ingeschakeld die het scherm iets dimt. Voor de rest merk ik er niets van. Het kan zijn dat de processor omlaag wordt geklokt, maar aangezien die al zo rap is valt het (mij in ieder geval) niet op. Ik heb het toestel afgelopen nacht van de lader gehaald, en na een dag licht gebruik heb ik nog zo'n 70% lading over. Mijn vorige toestel (Galaxy S3) moest ik bij dezelfde belasting s' avonds aan de lader hangen. De Find 7 doet in mijn geval dus bijna 2x zo lang met een volle lading dan de S3.

Waar ze bij Oppo erg hun best op hebben gedaan is het ontwerp. Dit is in mijn optiek simpelweg subliem. Alles sluit netjes op elkaar aan en geeft een solide indruk.

Mijn tips aan Oppo :
- Gebruik voortaan een full-HD scherm i.p.v. QHD; bij voorkeur een (AM)OLED vanwege het contrast.
- Zorg er ook voor dat het toestel gewoon "geroot" kan worden en lever bij voorkeur CyanogenMod of een Stock Android.

Voor mij draagt ColorOS niks bij; een hoop overbodige "oogsnoep" die mij afleid van het gene dat ik met het toestel wil doen.

Ik zal de redactie van Tweakers een mailtje sturen met de vraag of zij interesse hebben om mijn Oppo Find 7 grondig te testen en aan diverse benchmarks te onderwerpen. Zij kunnen een nauwkeurigere review maken als de mijne.

Fotobeschrijving :
- Foto 1 : Oppo Find 7 in doos met extra accu, extra screenprotector en gratis "power bar".

- Foto 2 : Oppo Find 7 in doos, achterzijde toestel.

- Foto 3 : Oppo Find 7 ingeschakeld, naast royale lader (nodig voor "Rapid Charge")

- Foto 4 : Samsung GT-1190 / HTC Desire / Oppo Find 7 (referentie voor afmetingen)

Heb jij ook een Oppo Find 7 Zwart?

damn ik hoop dat het niet kunnen rooten tijdelijk is want anders is het over met oppo....
Rooten is wel mogelijk. Je moet dit via een externe applicatie doen i.c.m. de opdrachtprompt van Windows. Dit is nogal ergerlijk omdat ik Linux draai. Je moet de recovery-console vervangen door een custom-console. Daarna kun je iedere niet-ondertekende firmwares of root-software installeren.
Lijkt mij sterk dat je niet meer kan rooten. Anders zat hun forum al vol met klanten die erover beklagen.
Dat is ook het geval. Er zijn diverse topics op het Oppo forum.
Ik lees ze toch echt niet. Ook niet op de oppo forum van tweakers noch op xda.
Rooten is ondertussen weer mogelijk, al moet dat op een omslachtige manier via de command promt en de fastboot mode van het toestel.
Ondertussen dat vreselijke ColorOS eraf geknikkerd en de NamelessROM (Kitkat 4.4.4) geïnstalleerd. De Oppo Find 7 is direct 2x zo snel zonder al die onnodige poespas ....
Waar heb je hem gekocht? en hoe duur was ie? ik vind het echt een gaaf dingetje.
Ik heb ¤ 479,- betaald. Daar zat wel een power bar van 6 ampère bij. Gewoon besteld via Oppostyle Europe. De screenprotector zit er al op. Ik heb wel een extra protector en reserve accu bij besteld. Was goedkoop :-)

Op het moment heb ik het toestel geroot en gebruik de meest actuele originele firmware. Het probleem met de custom firmware (nameless ROM / cyanogenmod) is dat het scherm regelmatig op hol springt. Voorlopig is dat geen optie. Mijn Oppo is wel geroot en draait heerlijk.

Alles werkt goed. Als je hulp nodig hebt na je aankoop moet je me even een privé bericht sturen.
Wat bedoel je exact met op hol springt?
De kleuren veranderen plots in rood-zwart of paars-groen-zwart. Soms kreeg ik roze strepen in beeld waardoor het scherm onleesbaar werd. De Cyanogen-mod en NamelessRom hebben dit probleem. Ook een custom ROM die op ColorOS baseert heeft dit probleem. Nadat ik ben terug gewisseld naar de originele ColorOS 1.2.3i software was het probleem opgelost.
Hoe bewaar je je tweede accu voor optimaal behoud van vermogen?
Die ligt in de lade van mijn stereomeubel. Ik laad ze periodiek opnieuw op om ze "fit" te houden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 30 november 2014 17:02]

Bedankt voor de fijne review leest lekker weg, van de week mijn smartphone verloren |:( en op zoek naar een nieuwe maar dit ziet er wel erg mooi uit allemaal neem het mee in de overweging.
Als je tussen de OnePlus One en de Oppo Find 7(a) kon kiezen, wat zou je keuze dan zijn geweest (en waarom)?
Ik heb voor de Find 7 gekozen omdat de OnePlus One te lang op zich liet wachten. Het was een hoop gedoe in het forum en de werkwijze van de fabrikant deed nogal rommelig aan. Dat is voor mij geen goede basis voor het vertrouwen in een product.

De Find 7 heeft een verwisselbare accu en een SD-kaartlezer. Daarbij vond ik het design mooier. Dat het me meer heeft gekost vind ik niet erg.
Bedankt voor de review :)

Heb nu namelijk ook een S3 maar mijn abbo verloopt over 2 weken dus moet ook een andere hebben en de Find 7 heb ik al langer op het oog.

heb je deze besteld via http://europe.oppostyle.com/?