BitFenix Neos Wit/Rood Review

Opinion 2 juli 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 581 views

BitFenix Neos Wit/Rood

De BitFenix Neos is een behuizing die je desktop een leuk uiterlijk geeft zonder dat het een vermogen kost. De installatie is eenvoudig en extra’s zoals stoffilters maken het wat mij betreft een echte aanrader.

Pluspunten

• Uiterlijk;
  • Stoffilters;
  • Enige vorm van kabelmanagement mogelijk;
  • Gereedschap loze installatie harde schijven;
  • Mogelijkheid tot watercooling.

Minpunten

• Krappe ruimte achter harde schijven;
  • Optische schijf doet afbreuk aan uiterlijk;

Dit is een van mijn eerste reviews van een behuizing, dus op- of aanmerkingen zijn van harte welkom!

Inhoudsopgave
01. Inleiding
02. Specificaties
03. Unboxing en uiterlijke kenmerken
04. Installatiegemak
05. Conclusie
06. Versiebeheer

1. Inleiding
In mijn reviews probeer ik een uitgebreid inzicht te geven in de gebruikerservaring van producten. Ik probeer hierin een goede balans te zoeken tussen de leesbaarheid en de technische kant van het verhaal, zodat het voor iedereen te volgen is zonder afbreuk te doen aan de inhoud.

De BitFenix Neos is volgens de fabrikant zelf een stijlvolle, feature-rijke en betaalbare behuizing, gericht op mensen die waarde voor hun geld willen en mensen die voor het eerst een computer bouwen.

2. Specificaties
Koeling achterkant: 1 x 120mm fan (inbegrepen);
PCI-gleuven: 7;
Aansluitingsmogelijkheden: 1 x USB 3.0, 1 x USB2, HD audio;
Voeding: PS2 ATX (niet inbegrepen);
Extra’s: Stoffilters aan de voorkant en bij de voeding, gereedschapsvrije installatie harde schijven.

3. Unboxing en uiterlijke kenmerken
De BitFenix Neos komt in een nette, stevige doos en wordt goed beschermd door piepschuim.

Een van de leuke dingen van de Neos is de hoeveelheid kleurencombinaties die mogelijk zijn. De kast zelf is leverbaar in zwart of wit en de voorkant kan blauw, rood, grijs of zwart zijn. Voor mijn exemplaar heb ik gekozen voor een witte behuizing met een rode voorkant.

Mijn eerste indruk was dat dit inderdaad een stijlvolle behuizing is. De voorkant van de behuizing is bedekt met een stalen ‘mesh’, een soort van gaas, wat een afgewerkt uiterlijk geeft en toch lucht doorlaat wat de koeling ten goede moet komen.

Het BitFenix logo is gemaakt van geborsteld aluminium. Ook dit ziet er erg netjes uit en voegt een beetje luxe uitstraling toe aan de behuizing.

Aan de bovenkant bevinden zich enkele knoppen en aansluitingen. Van links naar rechts: aan/uit knop, resetknop, HD audio aansluitingen, USB2 poort en een USB3.0 poort.
De desktop zal op de grond komen te staan, dus ik ben blij dat de aansluitingen en de aan/uit knop aan de bovenkant van de behuizing zitten. Dat scheelt regelmatig een keer bukken.

Als je de achterkant van boven naar beneden bekijkt zie je het volgende. Rechts bovenin zitten de gaten voor watercooling, daar onder de inbegrepen 120mm fan van BitFenix en aan de linkerkant komen de aansluitingen van het moederbord. Iets meer naar onderen zijn de 7 PCI-slots te vinden en helemaal onderaan is ruimte voor de voeding.

Aan de onderkant zitten de voetjes van de behuizing en zie je het stoffilter voor de voeding.

Meegeleverd worden de volgende zaken:
- 4 kabel binders;
- 1 PCI slot bank;
- Een zakje met de nodige schroeven;
- Quick start guide.

De binnenkant van de behuizing ziet er als volgt uit:
Lekker overzichtelijk, met rechts bovenin ruimte voor de 5,25” apparaten. Daaronder is ruimte voor de 2,5” schijven en helemaal onderin de 3,5” schijven.

De 120mm BitFenix ventilator die aangenaam stil is.

4. Installatiegemak
Het installatiegemak begint al op het moment dat je de kast voor het eerst open wil maken. De zijpanelen zitten namelijk vast met schroeven waarvoor je geen schroevendraaier nodig hebt:

De harde schijven laten zich eenvoudig installeren door de lades die je helemaal uit de behuizing genomen kunnen worden. Die lades schuif je uit qua breedte, vervolgens plaats je de harde schijf er in en schuif je ze weer in, waardoor de harde schijf met pinnetjes vast komt te zitten. Wat plaatjes ter verduidelijking:

Een minpuntje van de behuizing is dat er weinig ruimte achter de harde schijven is overgelaten voor de kabels die erheen moeten.
Hier zie je dat het krap wordt op het moment dat je de zijpaneel terug wilt zetten.

In deze behuizing komt een micro ATX moederbord, waardoor er ruim voldoende ruimte over blijft.

Je moet je wel beseffen dat je moederbord over een USB3 header moet beschikken, anders ga je de USB3 header niet aangesloten krijgen. Er wordt ook geen adapter meegeleverd met de behuizing, maar dat kan ik BitFenix niet kwalijk nemen.

De voorkant is ook zonder gereedschap los te krijgen en daardoor kom je bij de stoffilter aan de voorkant, waar eventueel nog een of twee 120mm ventilatoren geplaatst kunnen worden.

Om een optische schijf te plaatsen, moet je de drive cover weghalen. Ik was er al bang voor, maar de optische drive doet wel erg afbreuk aan het uiterlijk van de behuizing.
De optische schijf is niet helemaal gelijk te krijgen met de rest van de behuizing. Of deze steekt een beetje uit, of deze valt een beetje terug in de behuizing.

5. Conclusie
Al met al is de BitFenix Neos een mooie behuizing. Een optische drive doet daar helaas wel wat afbreuk aan.
De installatie verliep zonder enige frustraties (ik heb wel eens anders meegemaakt..) en ik vind het praktisch dat de aan/uitknop en de USB poorten aan de bovenkant zitten. De behuizing is niet erg duur en de extra’s zoals de stoffilters zorgen ervoor dat ik voor deze prijsklasse erg enthousiast ben over de behuizing.

6. Versiebeheer
02-07-2014: eerste versie.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een beoordeling of bericht kan ik waarderen. Heb je vragen? Stel ze gerust, ik zal mijn best doen om daar op te reageren.

Heb jij ook een BitFenix Neos Wit/Rood?

Ik zit te twijfelen over het kopen van deze case maar zou er dan graag een GTX970 in draaien. gaat dat qua temperatuur/koeling een beetje in jouw geval?