Intel Core i5-4670K Boxed

Specificaties 1150 socket • Quad core @ 3,4GHz-3,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-4670K Boxed Review

JustHugo 2 juli 2014, laatste update op 2 juli 2014, 1.772 views

Intel Core i5-4670K Boxed

Deze processor is prima voor de prijs, als je een goede cpu nodig hebt waarmee je goed kan gamen én kan overklokken. Alleen als je niet gaat overklokken is een i5 4570 of een andere non-k hashwell cpu ( + een b85 moederbordje) beter voor de prijs.

Pluspunten

• Zelfs voor de zwaarste games is dit genoeg
  • Zelfde prestaties als een i7 in games
  • Overklokbaar
  • Goede prijs:prestatie vergeleken andere high-end intel cpu's
  • Redelijk voor videobewerken
  • Intels bijgeleverde fan zorgt voor goede koelprestaties (<60C)
  • Nieuw socket (1150)

Minpunten

• Een aanzienlijk stuk duurder dan de non-k i5's
  • Niet veel sneller dan de non-k i5's
  • Niet de koelste intel cpu voor overklokken
  • Bijgeleverde fan maakt is wel te horen
  • Nieuw socket (1150)
  • Z87 chipset is duur

Ik zocht een nieuwe cpu voor mijn gamepc. Uiteindelijk kwam ik uit op de 4670K van intel. Ik gebruik deze icm een MSI Z87 G41-PC mate. Ik wou mezelf gaan overtuigen om te overklokken, maar ik ga deze droom wellicht laten gaan omdat het nogal duur is en niet nodig is voor mij. Ik had eigenlijk beter een i5 4440 of een 4570 met een B85 moederbordje kunnen nemen, maar zo is het niet gegaan. Maar, als je een gamer bent en toch de beste cpu voor gamen wilt (games gebruiken meestal maar 4 threads), dan is dit een prima keuze en dan is het een echte aanrader. Helaas zijn nu al de Hashwell refresh cpu's uit, maar de overklokbare (4690K en een Z97 mobo) zijn aanzienlijk duurder en je merkt het niet in prestaties, alleen wordt hij minder warm.

Warmte
Ik heb deze processor nog niet overgeklokt, maar hij heeft wel een turbo boost naar 3,8 Ghz. Als ik game gaat hij meestal naar die 3,6 Ghz en wordt hij meestal niet warmer dan 62 graden met de intel stock koeler

Geluidsproductie (fan)
Over de geluidsproductie van de fan die intel erbij levert ben ik niet heel blij, hij is wel altijd te horen, tenzij je een koptelefoon of muziek aan hebt staan natuurlijk. Een stillere fan of een andere fan is dan ook soms aangeraden.

Gameprestaties
Zoals ik al zei is deze cpu voor gamen zeer goed, omdat de meeste games maar 4 Threads gebruiken en hij is aanzienlijk beter voor gamen dan een vergelijkbare amd cpu. Ook voor andere single-threaded taken is deze CPU zeer goed.

Verder ben ik zeer tevreden over dit product.

Heb jij ook een Intel Core i5-4670K Boxed?

Vraag & Aanbod

wrm is de nieuwe socket een plus en min punt?
Het is nadelig voor de mensen die wilden dat er een z87 chipset kwam op socket 1155, om daar hun ivy bridge of sandy bridge cpu's op te installeren. Voordeel is dat het 5 minder pins heeft, en dat het wel tijd was (anders zou het daarna komen dusja)
Dat is het idee van de Tick Tock structuur van intel. Je weet gewoon nu om de 2 generaties zullen die sockets veranderen. Het hoeft niet per se maar het is wel aannemelijk, want de volgende generatie is op een lager procedé gericht waar deze opnieuw is ontworpen. Zo kan intel gewoon veel sneller met vernieuwing komen, zonder daar eigenlijk veel moeite in te stoppen.
Inderdaad, het was alleen nog niet zo duidelijk dat intel elke 2 gens nieuwe sockets maakt. :D
Dat hoeft ook niet maar het is altijd gebonden aan een veelvoud van 2. En naar 2 jaar zijn er weel veel opties bij gekomen, dus kan een nieuwe socket een goede uitkomst bieden.
Ja inderdaad. Het zou me toch niks verbazen dat een socket soms 3 jaar meegaat. We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken als het om sockets gaat. :D