Philips Fidelio P9X Review

Vaal 2 juli 2014, 2.626 views

Philips Fidelio P9X

Op zoek naar een mooie, goede Bluetooth luidspreker ter vervanging van mijn Logitech Squeezebox Radio ben ik op deze Philips P9XBLK/10 gestuit. Aangezien ik zelf al een Philips Fidelio M1 koptelefoon bezit, waar ik zeer tevreden over ben, wilde ik de P9X een goede kans geven.

Pluspunten

• Sjieke afwerking met aluminium en "hout"
  • Mooi warm en vol geluid, ook op hoger volume
  • Stevige basweergave
  • Zeer lange batterijduur
  • USB poort voor opladen telefoon/iPod/tablet

Minpunten

• Verbindt niet automatisch met laatste apparaat
  • Iets minder geschikt voor rockmuziek
  • Adapter en handleiding niet op zelfde premium niveau

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5

De doos bevat de luidspreker, een bewaarzak voor de luidspreker (jammer dat deze serie geen lederen cover meer heeft, zoals de vorige serie!) een behoorlijk flinke adapter en een beetje goedkoop opgevouwen handleiding. Van spullen met dergelijk luxe verpakking verwacht ik echter een iets sjiekere adapter, en een iets andere handleiding dan een opgevouwen papiertje.

Wat direct opvalt is dat de luidspreker zr degelijk in elkaar zit. Het apparaat is mooi zwaar zonder t zwaar te zijn, en is gemaakt van mooi donkergrijs geborsteld aluminium. Wat opvalt zijn de "houten" accenten aan de zijkanten (deze zijn niet van echt hout heb ik al gemerkt).
Achterop de luidspreker zit een standaardje waardoor je hem 45 graden plat kunt leggen. Hierdoor klinkt het geluid iets ruimtelijker als je hem bijvoorbeeld op een tafel legt.
Op de bovenzijde zitten de bedieningsknoppen, een batterijmeter en een indicatielampje. De bedieningsknoppen zijn rechttoe, rechtaan; power/geluid uit/volume omhoog/volume omlaag. Vooral de "geluid uit" functie is prettig, omdat je dan niet naar je telefoon hoeft te graaien als je even het geluid uit wilt zetten.
De batterijmeter geeft ook in uitgeschakelde stand zijn inhoud weer door de voor- en achterzijde even aan te raken. Een leuke (vrij letterlijke) touch.
Aan de zijkant is een USB poort geplaatst. Hieraan kun je USB apparatuur opladen. Dat is best handig, aangezien je telefoon best hard gaat als je bijvoorbeeld streamt via Spotify i.c.m. een Bluetooth verbinding.
Al met al maakt het apparaat een zeer degelijke indruk, de gebruikte materialen zijn stevig en mooi en het afwerkingsniveau is hoog.

Verbinding maken met de P9X is zeer simpel, zoals met alle Bluetooth apparatuur. Ook zit er een NFC tag in, welke ik getest heb met een Samsung Galaxy S4. Wanneer je deze telefoon tegen de zijkant van de luidspreker houdt krijg je een melding of je verbinding wilt maken met de P9X. Als je deze melding accepteert maken de apparaten verbinding. De luidspreker geeft met een kort signaal aan dat de verbinding tot stand is gekomen.

Wanneer de luidspreker uitgeschakeld wordt is de verbinding verbroken. Als je de P9X weer inschakelt is deze weer benaderbaar voor andere apparatuur. Er zit op de luidspreker geen aparte knop om de verbinding op te heffen. De luidspreker maakt dus ook niet automatisch verbinding met het laatste apparaat (mits deze in bereik is uiteraard). Dit is een optie die ik wel van andere Bluetooth apparatuur gewend ben, en is een gemis bij deze luidspreker.

Over het geluid kan ik kort zijn; geweldig. Wat opvalt is dat het geluid een zeer warme toets heeft, vooral bij jazz en blues (getest met Miles Davis en Freddie King). Gitaren, saxofoons en piano's komen door alsof de muzikant in dezelfde kamer zit. Bassen zijn erg aanwezig en daardoor niet geheel natuurgetrouw. Echter, in een kleine behuizing als deze luidspreker is de basweergave indrukwekkend te noemen. Het maximumvolume is prima in orde, de speaker kan in een kleine ruimte een stuk harder dan comfortabel. Het geluid vervormt op hoge volumes uiteraard, maar niet alsof de luidspreker uit elkaar klapt. Stevige punk-achtige rockmuziek zoals The Offspring, Ignite of Pennywise klinken minder mooi dan jazz en blues, dus ik denk dat de luidspreker voornamelijk met deze muziekgenres in het achterhoofd geproduceerd is. Van enige "sound shaping" is dus zeker sprake, maar ik vind het zelf niet storend. Overigens klinkt minimal/techno/electro het ook prima. Voornamelijk omdat er een goede basweergave is klinkt het geluid zeer vol.

De batterij heeft het tijdens mijn test ongeveer 6 uur volgehouden, waar Philips met 8 uur adverteert. Waarschijnlijk komt dit doordat ik veel op hoog volume heb geluisterd, en de accu nog een "break in" periode kent.

Concluderend kan ik dus zeggen dat ik erg tevreden ben met de P9X. Het afwerkingsniveau van het apparaat zelf heeft mij verrast, de geluidskwaliteit is dik in orde en de batterij gaat lang mee. Wat ik minder prettig vind is het niet onthouden van en automatisch verbinden met het laatst gebruikte apparaat en de afwezigheid van een verbindingsknop. Ook vind ik de accesoires zoals de adapter niet passen bij de premium feel van het apparaat zelf, maar dit mag geen naam hebben uiteraard.

Heb jij ook een Philips Fidelio P9X?

Ik was van plan om een review te schrijven voor dit product, maar deze zou naadloos aansluiten bij bovenstaande review. Ik kan me hier helemaal in vinden, hoewel ik de Fidelio pas een week in bezig heb.

Slechts een aanvullende opmerking: je geeft aan dat de speaker niet automatisch verbinding maakt het het laatste apparaat. Dat is onjuist. De speaker kan 4 apparaten onthouden en maakt dan ook weer automatisch verbinding (zie ook handleiding). Het verbinden duurt wel even, dit gebeurt niet direct na het inschakelen van het apparaat.