Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z87I Gaming AC Review

joostboot 1 juli 2014, laatste update op 1 juli 2014, 393 views

MSI Z87I Gaming AC

Mooi, lekker snel, goede features tegen een goede prijs. Had vijf sterren gekregen als de Cpu voeding en socket beter waren geplaats. Ook zijn de USB 3 header en de antenne aansluitingen gammel.

Pluspunten

• ITX, dus lekker klein.
  • Snel voor z'n grootte.
  • WiFi-AC op het bord.
  • Goed geluid, zowel met speakers als koptelefoon.
  • Drivers zijn eenvouduig.
  • Duidelijke en snelle Bios.

Minpunten

• Plaatsing CPU socket laat geen grote luchtkoeler i.c.m. GPU toe.
  • Plaatsing 8-pin CPU voeding midden op het bord.
  • Aansluiting antennes gammel.

Layout Score: 3
Inleiding.
Ik heb drie maanden geleden de z87i Gaming AC gekocht voor in een compact rood-zwart getint game-systeempje te plaatsen. Mijn oog viel op dit bordje vanwege de prijs, aansluitingen, features en performance.

Allereerst de verpakking.
Het moederbord komt in een mooi klein doosje. Daarin vind je een deurhanger, wat cd's, 2 sata kabels, de IO-shield, 2 antenne's, een sticker/badge en natuurlijk de Z87i Gaming AC. De doos bied voldoende bescherming en het bordje zelf zit in een anti-statische zak tussen twee platen zacht schuim ingeklemd. Als je het bordje in de verpakking al kapot wilt krijgen, moet je beslist goed je best doen.

De asseccoires.
Zoals gezegd komt het bordje met een flinke reeks aan assecoires. De enige onderdelen die ik gebruikt heb zijn de sata kabels, de IO-shield en de antenne's. De drivers download ik zelf wel, en wat moet ik nu met een deurhanger 8)7. De Sata kabels zijn overigens aan één uiteinde angled (90 graden gebogen dus).

Het moederbord zelf.
Het moederbord is een ITX bordje. hieraan zitten uiteraard voordelen, maar ook zeker nadelen. Voor een compact systeem is deze formfactor uiteraard ideaal. Dit was voor mij ook de reden om voor dit bord te kiezen.
De layout van het bord is jammer genoeg niet helemaal ideaal te noemen. Zo zit de CPU-socket vrijwel tegen het Pci-e slot aan, waardoor wanneer je een redelijke luchtkoeler op je CPU plaatst een uitbreidingskaart al geen optie meer is.
Ook is de 8-pin voedingkabel voor de CPU niet heel bijster logisch geplaatst. Deze zit namelijk midden op het bord tegen de IO-connectors aan, waardoor je de kabel een flink eind over je Mobo moet trekken.
Ook de plaatsing van de Front-audio is betwijfelbaar. Om deze aan te sluiten moest ik de kabel onder mijn GPU door, en zeker 5 cm het moederbord op trekken, om hem in een krap hoekje in de connector te vouwen. De eerste keer had ik hier niet aan gedacht en kon ik dus lekker mijn GPU eruit slopen, zodat ik eindelijk bij die connector kon komen. Ik moet toegeven dat ik dit met een klein beetje planning had kunnen voorkomen.
Ook de USB 3.0 op het bordje is niet al te stevig. de plastic omhulsel wat om de pinnen heen zit kan gemakkelijk van de pinnen worden getrokken wanneer je de USB connector eruit trekt. Dit is mij ook eenmaal gebeurt. Hier moet ik dan wel weer bij zeggen dat de USB 3 connector ook gewoon ruk is.
Als laatste negatieve punt wil ik het hebben over de aansluitingen voor de antenne's. Deze zitten aan een beugel vastgeklemd die op zijn beur aan het moederbord is bevestigd. Het probleem zit in de aansluiting tussen de connectors en dat beugeltje, hiervoor worden namelijk aan weerszijden een moertje gebruikt. Wanneer ik probeerde de antenne aan de connector te schroeven draaide er altijd minstens één van deze moertjes los waardoor je 1) de antenne niet vast kreeg en 2) de kabel die van de connector naar de WiFi module liep gigantisch in de knoop raakte.

Verder is de layout van het moederbordje goed. zo zitten de 24-pin, sata, usb allemaal op de juiste plek, en ziet de zwarte PCB met rode accenten er mooi uit.

Conclusie.
Het is natuurlijk waanzinnig wat een performance er tegenwoordig al op zo'n klein bordje kan worden geplakt. Dit moederbordje kan zich meten met de ATX varianten van deze generatie. Dat het een uitdaging was om alles op zo'n klein plaatje te plakken is duidelijk. Zo zitten er onder op de printplaat zelfs nog meerdere chips gesoldeerd, en moesten connectors op vreemde plaatsen worden gezet.
Laten we eerlijk zijn, hetgeen waar het echt om gaat is natuurlijk de performance, en deze is echt top. Ook de mogelijkheden die je hebt met dit bordje zijn zeker goed te noemen voor ITX. Het enige minpunt op dit gebied is dat je niet zomaar elke willekeurige koeler erop kunt schroeven. Verder valt hier en daar ook de plaatsing van aansluitingen dus wat tegen. Onder de lijn is dit bord zeker zijn geld waard wanneer je een compacte maar toch snelle build wilt.

PS. Is het nu antennes of antenna? :?

Heb jij ook een MSI Z87I Gaming AC?

Zou je dan kunnen doen? Tenzij je die bord vanwege omstandigheden niet meer hebt? Want opzich lijkt het mij een leuk bord voor een mini itx gaming build met klein waterkoeling! want de ligging van de PCIe ligt dan niet zo in de weg (hoop ik).
Helaas heb ik het bordje al verkocht, geen foto's dus. ;(