Specificaties 7" (1024x600), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab 3 7.0 Lite WiFi Wit Review

4play 1 juli 2014, laatste update op 5 juli 2014, 5.436 views

Samsung Galaxy Tab 3 7.0 Lite WiFi Wit

Deze Tab heb ik gekregen bij mijn telefoon abonnement, maar je krijgt hem ook bij diverse andere plekken. Het is een echte budget toestel maar toch ben ik verbaast over de snelheid. De 1.2 Ghz Chip draait goed mee omdat hij zo weinig pixels hoeft aan te sturen.

Pluspunten

• Goedkoop (je krijgt hem overal gratis bij).
  • Sterk gebouwd voelt alsof hij een tikje kan hebben.
  • Achterkant heeft texture niet zo glad als de TAB 3 7" normaal.
  • Intern geheugen "uitbreidbaar" met SD kaart.
  • 1 GB RAM.
  • Doet het goed lang op een accu (3.600 mAh).

Minpunten

• De lage resolutie van het scherm 1024 x 600 pixels.
  • TFT scherm in portret mode niet optimaal.
  • Maar 8 BG intern geheugen.
  • Plastic gevoel.
  • Onbekende chipset dus waarschijnlijk nooit updates blijft steken op 4.2 Jelly Bean.
  • Knoppen niet op het scherm.

Ik kreeg dit schattige tabje gratis en wilde hem eerst verkopen maar aangezien Marktplaats al helemaal vol staat met deze tab (omdat iedereen hem verkoopt) krijg je er toch bijna niets voor terug. Daarom besloot ik hem te gebruiken als vervanger van mijn nu 4 jaar ouder Acer Iconia A500 (10" tegra 2 tablet).

En ik moet zeggen dat ik positief verrast ben.

Het is een echte cheap ass tab dat merk je aan de featureset.

Zo zit er geen lightsensor op dus je moet je scherm handmatig helderder en donkerder zetten. Ook heeft de camera geen flitser, niet dat je met de 2 MP camera plaatjes wilt schieten je kunt beter een tekening maken met viltstiften of een telefoon uit 1997 gebruiken.
De camera wijst naar achteren er is geen frontcam aanwezig dus een selfie wordt lastig.

Maar als je dat weghaalt/ermee kunt leven is het eingelijk een heel geinig ding. En waarom zou ik met een tablet foto's willen maken.

Via een standaard micro USB laad je dit schatje op (geen gedoe met speciale Samsung kabels hoera) en daarna loopt hij een uur of 8 op zijn batterijtje zonder een voedingskabel nodig te hebben.

Je kunt dan dus genieten van een 7" schermpje met een resolutie van 1024 x 600.

Waar kennen we die resolutie van owja de netbooks van 5 jaar geleden hadden dat ook allemaal. Deze resolutie is zowel zijn redding als zijn vloek denk ik.

Redding, aangezien er een 1.2 GHz dual core Marvell PXA986 chip in zit moet je geen wonderen verwachten. Maarja het zijn maar 614400 pixels die moeten worden aangestuurd en dat kan dit chipje net.
Vloek, als ik hem naast de nexus 7 van mijn dochter leg zie je toch duidelijk verschil in beeld.
Ook zit het paneel er volgens mij gedraaid in, ik vindt het visueel het fijnst om hem in landschap mode te gebruiken terwijl de knoppen in portret mode staan.

Ik heb zowiezo liever mijn knoppen op het scherm in plaats van in de hardware ingebouwd maarja deze heeft dus hardware knoppen in de bezzle.
De grote home knop vindt ik dan wel weer erg handig daarmee druk ik hem vaak aan.

Verder bezit deze tab nog een knop voor aan en uit en een harder en zachter knopje.

Je kunt er een koptelefoon op aansluiten en er zit een microfoontje in maar die heb ik niet getest. Je krijgt er geen koptelefoon bij.

Het ding voelt erg plasic aan (echt Samsung) maar is niet zo glad als een normale Tab 3 7". De Lite heeft een texture op zijn achterkant die hem goed vasthoudbaar maakt. en niet zo glad, je wilt dit schatje niet laten vallen.

Wel wordt het ding na een tijdje een beetje warm maar ik heb nog geen vastlopers gehad omdat hij overspannen was IVM de hitte ofzo.

Er zit 8 GB geheugen in de machine en je kunt er een SD kaartje indoen om het "uit te breiden" elke tweaker zal je kunnen vertellen dat dat niet heel fijn werkt. En dat je dus met een piep klein beetje geheugen over blijft. Maarja ik lees er ebooks op dus dat maakt voor mij niet veel uit die zijn maar iets van 500 Kb ofzo. Als je films kijkt of muziek luistert dan kun je dat dus wel op de SD kaart zetten.

Ook kun je er best aardig spelletjes op doen, vooral oudere spelletjes of emulator spellen zijn leuk. Via BT kun je er zelfs een gamepad aan hangen. Dit werkt allemaal best goed tot een SNES is prima te doen hoger ben ik niet gegaan (teveel gedoe en teveel uitzoek werk :) bovendien worden de spellen dan super lelijk). Dus lekker NES, SNES of Megadrive spellen spelen.

Al met al gebruik ik deze tab naast mijn bed als een soort ebook reader/spelletjes speler en kleine internet device. Het is nu de vaste vervanger van mijn 4 jaar oude Acer en werkt net even lekkerder. Ik ben erg blij dat ik er geen geld voor betaald heb want de prijs die ze er voor vragen in retail is veel te hoog maar als gekregen tabje is het een leuke machine.

Dus conclusie: niet kopen maar als je er toch een krijgt bij je telefoon verlenging heb je er vast wel een jaar plezier van als je niet te kritisch bent op beeldkwaliteit. kijken wat ze volgend jaar weer aanbieden als lokkertje bij mijn telefoon abonnement.

~[update] nog een aantal dingen die me nu opgevallen zijn na wat langer gebruik.

De knoppen zijn niet verlicht wat het s avonds in bed soms lastig maakt de knoppen te vinden. Liever had ik een optie gehad voor on-screen knoppen.

De GPS werkt prima, ik gebruik hem om ingress te spelen gekoppeld aan mijn telefoon.

De niet kunnen verwijderen van de Samsung apps is echt vertelde, na wat langer gebruik loopt de 8Gb heel snel vol. Ik heb alles al disable maar wil het liever eraf kunnen gooien.

~[/update]

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 3 7.0 Lite WiFi Wit?

Je kan die knoppen via instellingen altijd laten branden😉
Ik heb alle opties bekeken maar kan niets vinden om lampjes in de knoppen opgestuurd te krijgen. Ze zitten er gewoon niet in.
Dan is dat zeker omdat het de lite versie is
Zoals al inde beschrijving stond 😁😉