Fujitsu Siemens Scenicview P19-2 Grijs Review

PixelFreak42 15 juni 2005, 885 views

Fujitsu Siemens Scenicview P19-2 Grijs

Pluspunten

• Zeer scherpe pixels
  • Uitstekende kleurweergave
  • Geen/nauwelijks ghosting
  • DVI aansluiting
  • Pivot functie

Minpunten

• Nog niet leverbaar in Nederland
  • Slechte geluidskwaliteit Ingebouwde geluidsboxjes

Na lang beraad dit scherm in Duitsland besteld, omdat het nog niet in Nederland leverbaar was.

Ik heb de 'zwarte' versie van de P19-2, revisie 2, aangesloten op de DVI-poort van een Sapphire Radeon 9600 XT 256MB.

Wat zal ik er van zeggen? Ik ben kritisch en zal nooit lyrisch worden van een apparaat. Ik zal ook geen technisch verslag van het scherm doen. Zie daarvoor www.prad.de en hopelijk binnenkort ook TomsHardware.com of Anandtech.com.

Mijn subjectieve oordeel is dat het gewoon een prettig scherm is om mee te werken. Lekker scherpe pixels die afzonderlijk goed zichtbaar zijn. Geen enkele pixelfout en ook geen dode subpixels. Ook geen merkbare ghosting bij FlightSimulator 2004. (Helaas heb ik geen FirstPersonShooter om dit soort games te testen.) En ook m'n favoriete DVD-scene uit Heat afgespeeld en dat zag er allemaal prima uit. Scrollen van webpagina's gaat gevoelsmatig net zo snel als op een CRT.

Ik heb alleen het idee dat dit scherm wat fel overkomt. Ik moest daarom wel even het blauw wat terugschroeven en met brightness/contrast/black wat fiedelen om ook de 2, 4, 6 en 8% , 92,94,95,98% waarden in de diverse kleurenbalken goed te kunnen onderscheiden. Maar dat is gelukt. Verder heb ik jammer genoeg geen kleurcorrectietools zoals Floriske. Ik ben benieuwd wat dat zou doen.

De bouwkwaliteit van het apparaat voelt erg ok aan. De voet kan trouwens naar links en rechts draaien. Handig als je iemand naast je iets even wilt laten zien. Ook het scherm is kantelbaar, al klikt het scherm niet in een 90 graden stand, maar het werkt.

Verder moet ik echt zoeken naar kritische kanttekeningen. Je moet dan echt de diverse testen van prad.de (http://www.prad.de/new/monitore/testprogramme.html) uitproberen en dan nog is het lastig hoor. Ok... hier komen ze :
Als ik op 30 graden links of rechts naar het scherm kijk, zie ik in de hoeken dat een verlaagd contrast, dus die hoeken worden wat grijzig. Bij normaal werken geen enkel probleem hoor. Verder laten de gradiënten op een volledig scherm van puur rood/groen/blauw naar zwart wat banding zien in de donkere regionen. Dit kan ook aan mijn videokaart liggen (Sapphire 9600XT 256).
In de ghosting-test is dat rare autootje dat heel snel voorbij schiet onscherp, maar vertoont geen 'uitgesmeerd' effect. Verder zijn de vlaggen 90% van de kleur van de vlaggestokken als die voorbijkomen. Je moet de tests zelf gedaan hebben wil je weten wat dit betekent en ik geloof niet dat de uitkomsten van deze tests nou in het echt merkbaar zijn. In ieder geval spelen deze kritische punten zich echt in de marge af.

Ik ga verder geen uitspraken doen als het gaat om vergelijken met andere schermen, want dan zou ik die hier naast moeten hebben staan, dus dat gaat helaas niet.

Ik ben erg tevreden met mijn keus.

• SAPPHIRE RADEON 9600 XT 256MB
  • Windows XP

Heb jij ook een Fujitsu Siemens Scenicview P19-2 Grijs?