Garmin Edge 500 Bundel Review

joint_me 29 juni 2014, 1.452 views

Garmin Edge 500 Bundel

De GPS-fix is langzaam, maar werkt daarna goed zolang je niet in de bergen of in de bossen gaat fietsen. De Edge 500 voelt solide aan, is handzaam en is zelfs in de regen goed af te lezen.

Pluspunten

• Voelt stevig aan, in de regen geen probleem, hij is lekker compact en zit stevig op mijn stuur, goed af te lezen.

Minpunten

• Slechte GPS fix, geen intu´tieve bediening, geen feedback hartslagmeter verbonden, eerste keer gps satellieten vinden duurt lang.

Time to first fix Score: 2
Ontvangstkwaliteit Score: 2
Toen ik net begon met fietsen gebruikte in mijn telefoon om ritjes te loggen met Strava. Na verloop van tijd wilde ik toch weten wat mijn hardslag deed. Na wat research besloten om een Garmin Edge 500 te kopen.

Waarom niet een ander model?
  • Navigatie heb ik niet nodig, nu gebruik ik mijn telefoon als ik verdwaald ben.
  • De Edge 500 heeft een mooi formaat, anders kan ik net zo goed mijn telefoon voorop monteren.
  • De Edge 500 is betaalbaar.
  • De Edge 500 heeft geen touchscreen, makkelijker met handschoenen, en je ziet wat je doet.
  • Garmin heeft niet echt concurrentie
Eerste ervaring
Mijn eerste ervaringen waren positief, het apparaat voldeed aan mijn verwachtingen. Mijn trainingsritjes waren voornamelijk op het vlak door de polder. Ik irriteerde mij een beetje aan de trage satelliet verbinding, maar door mijn fiets eerder buiten te zetten ( in de tuin ;) ), met de Edge 500 erop, om vervolgens bidons klaar te gaan maken, kon dit beperkt worden tot het minimum.

Na de rit was het even zoeken naar een makkelijke manier om de data op Strava te krijgen, blijkbaar heeft Garmin daar een plugin voor gemaakt. Wel iets meer werk dan direct van je telefoon uploaden.

Eerste echte slechte ervaring
De reden om te gaan fietsen is, omdat een vriend mij gevraagd heeft buddy te zijn als hij in zijn handbike de Kaunertal in Oostenrijk gaat beklimmen. Dat is serieus berg op! Om toch wat hoogteverschil mee te pakken gaan trainen op de Utrechtse Heuvelrug. Lekker in de bossen!

Omdat turn-by-turn navigatie mogelijk is op de Edge500 en het gebied mij vrij onbekend is, een mooie route gezocht en deze op de Garmin geplaatst. Het beste werkte een tcx-bestand.

Tijdens het fietsen kreeg ik alleen maar te horen wanneer ik op de route reed, of ernaast. De turn-by-turn kon ik in eerste instantie niet vinden. Veelal gegrepen naar mijn telefoon om te kijken waar ik de mist in ging. Totdat ik halverwege de rit erachter kwam dat je verschillende views hebt, waar een beetje frustratie al niet goed voor kan zijn.

Het werd er alleen niet beter op. Ik vermoed dat het rijden in de bossen de GPS-fix lastig maakte, waardoor de Edge 500 constant een melding gaf dat ik van de route afweek, ondanks dat ik 100% op de route reed.

De tweede slechte ervaring

Nu net terug van de Handbikebattle in Oostenrijk en de data van een weerk fietsen geupload naar Strava. En voor mij is dit frustratie al om!

Ik zie een top snelheid van 750km, waardoor de gemiddelde snelheid te hoog is.

De route klopt voor geen meter, geregeld staan er pieken die compleet van de weg afwijken, wat resulteert in 33% extra kilometers. In de haarspeldbochten is er een patroon ontstaan, wat niet onderdoet voor een kleding reparatie van mijn hand.

Blijkbaar is de GPS-fix in de bergen nog beroerder!

Mijn conclusie

Zolang je in de polder rijd is dit een goed apparaat, rij je vaak in de bossen of in de bergen. Ik zit serieus te denken of ik de Edge 500 niet op markplaats moet zetten. Maar ik zal het even laten bezinken, aangezien ik vooral in de polder rij en daar heb ik de Edge 500 redelijk kunnen gebruiken.

Heb jij ook een Garmin Edge 500 Bundel?

Gebruik je de snelheid-/cadanssensor soms niet, dat de weergegeven snelheid grote onnauwkeurigheden kent?

En wordt er op de kaart soms iets als 'snap to road' gebruikt?
Ik moet de cadanssensor inderdaad nog installeren. Maar ik heb het idee, dat de rare snelheden vooral komen door de GPS glitches.

Voor zover ik weet heeft de Edge500 geen kaartmateriaal, dan moet je echt kijken naar hogere modellen. Het lijkt me dan ook sterk dat de Edge500 'snap to road' heeft.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de cadanssensor de boel nauwkeuriger maakt.

Wat betreft de 'snap to road'. Ik heb altijd een Forerunner 305 horloge gebruikt. Als ik daarvan de kaarten naar m'n computer stuurde (via USB), kon ik vanuit de Garmin software de TCX of GPX bestanden exporteren en bijvoorbeeld naar Runkeeper uploaden.

Die bestanden zijn volgens mij niets anders dan een tijdsnotering met bijbehorende GPS data. Ik had in Runkeeper vervolgens de keuze of ik 'snap to road' wilde of niet. Snap je waar ik heen wil?