Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Asus PB287Q Zwart Review

Ad- 29 juni 2014, laatste update op 29 juni 2014, 2.887 views

Asus PB287Q Zwart

Goede kwaliteit 4K, op 60Hz, betaalbaar.

Pluspunten

• 4K op 60Hz voor gamen betaalbaar.
  • Veel instellingen mogelijk, werkt intuitief.

Minpunten

• Kleuren out-of-the box niet goed.

Er is niet zoveel keus nog voor monitoren 4K, 60Hz en dan ook nog betaalbaar. Nu (juni 2014) zijn er Samsung en Asus. Ze schijnen veel op elkaar te lijken, want zelfde TN panel. Na er een dag mee gespeeld te hebben: erg tevreden, alleen calibratie voor de kleuren is nog nodig. Het ding meet geen omgevingslicht of zo, dus heb je al snel verschillende instellingen voor overdag (met zon/veel licht) en 's avonds wanneer het behoorlijk donkerder is.
Hiervoor had ik Dell 27" 2560x1440, waar ik de afzonderlijke pixels nog goed kan zien.
Nu met deze Asus (voor mij) nog steeds de individuele pixels goed zichtbaar. Het is geen Retina dat nou ook weer niet maar wel een zware verbetering.
Aangename verrassing was dat na aansluiten alles (behalve dan standaard instelling van DP 1.1 ipv 1.2. op het beeldscherm om 60Hz ipv 30 Hz te krijgen.) out-of-the-box direct goed werkt. Ook de grootte van lettertypes/iconen etc. in Windows 8.1 Hulde aan Microsoft.
In Battlefield-4 AA helemaal uitgezet, wat overigens goed zichtbaar is, verder alles op high en met een GTX780 vrijwel constant 60 FPS (!)
Team Fortress AA op 2x aan laten staan, en dan speelt het ook vlot. 4xAA merk je performance impact.
Ook hier is tweaken van menu van Asus nodig, want hij wil standaard een hoop scherper maken. Dat doet veel van Microsoft lettertypes teniet, en dan heb je ng zwaarder last van dat AA uit staat.
Opvallende zaken:
  • Gn USB hub of SD card reader (zoals bij Dell)
  • Erg uitgebreid menu en instelling mogelijk, zoals picture-in-picture, kleuren instellingen en zowel kleuren als beeldoptimalisaties. Zie link naar manual hieronder: kun je het zelf eens bekijken.
  • Het menu bedien je met knoppen die op de achterkant van het scherm zitten, aan de voorkant aangegeven met enkele stipjes. Werkt goed, alleen had aan/uit wel ietsje verder weg gezet mogen worden, die zit gewoon (op het eind) in het rijtje.
Wat er ook nog in de doos zit:
netsnoer, audio kabel, 2xHDMI kabel en een DisplayPort kabel.

Goede bronnen voor meer info (naar mijn smaak):

Asus site
De manual is hier: http://www.asus.com/Monitors_Projectors/PB287Q/HelpDesk_Manual/

Heb jij ook een Asus PB287Q Zwart?

Ad- heb jij problemen gehad met de display zelf? Ik heb nu 2x de 4k 28" display van AOC gehad (die gebruiken hetzelfde display panneel als in deze ASUS.) en die had 2x productie fouten erin zitten.
Ik wil even weten of jij zoiets tegen bent gekomen als de volgende kenmerken.

- 2e helft (rechter kant) display stoort.
- Af en toe storingen op de onderste helft van het beeld dat zich kort verschuift.

Al vast bedankt :)
Nee Ashketchum, allen na het aanzetten wiebelt het beeld wat (kan na een halve min. zijn) duurt enkele sec. dan is het verder helemaal weg. Dat is het enige.
We zijn geen specialist in computertechnologie, maar hebben toch besloten een 4K-monitor aan te schaffen, een Asus PB287Q.
Mijn partner is professioneel fotografe en had behoefte aan een monitor met zo hoog mogelijke resolutie, opdat de foto's zo goed mogelijk worden weergegeven tijdens de nabewerking. Video of gaming is niet van belang.

We waren erg teleurgesteld na het aansluiten van de monitor. Wat blijkt? De videokaart ATI Radeon HD 4600 gaat met de resolutie niet verder dan 1920 x 1080. Dat is tot daaraan toe, maar de weergave is zo onscherp dat het pijn aan de ogen doet. Geen enkele andere resolutie geeft een goed resultaat.

Ik denk dat we dom bezig zijn geweest en dat we een andere videokaart of ander PC-systeem nodig hebben.

Wat vinden jullie? Zou het daarmee goed kunnen komen?
Gebruik je ook de meegeleverde displayportkabel?
PS: Bij mij werkt het out-of-the-box namelijk nog niet op 60Hz op de DP1.2 instelling.
Ja hoor, die gebruik ik en dat werkt prima. Driverkwestie mss? Laatste drivers geinstalleerd?
Ja, upgrade naar 14.6RC is het eerste wat ik gedaan heb ;) Alleen nog geen bios-update gedaan, maar systeem is pas 3 maand oud.
Je moet bij de systeem instellingen van de monitor bij displayport stream de waarde op 1.2 zetten. Nadat je opnieuw gestart bent heb je wel 60hz. Zie http://www.legitreviews.c...z-monitor-review_142719/2

[Reactie gewijzigd door esberk op 7 juli 2014 20:50]

Ik heb voor aankoop de review op legitreviews gelezen en inderdaad bij setup de stream direct naar 1.2 gewijzigd.
welke videokaart heb je ? Ik heb een r9 290x en na wijziging naar 1.2 had ik 60hz tot mijn beschikking.
Ik heb een Sapphire R9 290 OC Tri-X. De monitor is al retour naar de winkel en die heeft vandaag bevestigd dat het probleem in de monitor zit. Er wordt een nieuwe toegestuurd.
Mijn monitor is ook retour omdat hij soms wegvalt en rare kortsluiting achtige geluiden maakt. Misschien toch iets te snel in elkaar gezet.
De klik-geluiden herken ik ook, maar hebben volgens mij te maken met het omschakelen van de monitor. Het klik-geluid wordt versterkt als het audiogeluid via de displayport-kabel loopt. Ik heb ook de meegeleverde audiokabel gebruikt en de audio-instelling op Line-in ingesteld en dan vond ik het minder storend.
Het beeld flikkerde ook bij die geluiden en bij de iets zachtere tikken ging en een balk over een deel van het scherm
Voor de mensen die een -1 op de review geven: help me even. Voor mij wil het zeggen dat de hele review beter niet geschreven had kunnen worden, of beter kan worden weggehaald. Mijn insteek was: er is nog geen review, en beter iets dan niets....
Het is niet mogelijk om een -1 te geven.
Je hebt mijn feedback al gekregen in het topic.
Ik heb je +1 gegeven, simpelweg omdat dit een wel heel korte review is...
Hoe zit het eigenlijk met asus beleid van dode pixels?
Ik heb geen zin dat ik een (duur) scherm koop en dat er dan dode pixels in zitten.
Geen enkele dode pixel bij mij. Had wel een verzekering voor afgesloten. Anders kom je bij de standaard asus garantie terecht. Zie http://www.asus.com/Monit...PB287Q/HelpDesk_Warranty/
Na deze review gelezen te hebben heb ik ook deze keuze gemaakt.
Komend van een IPS 1920x1080 scherm ben ik ook zeer tevreden met dit scherm.
In combinatie met een GTX780Ti is dit een mooi format op de juiste resolutie.

Ik heb geen last van tikken of dode pixels.