Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Scythe Kaze Master Flat II Review

Foritain 28 juni 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.229 views

Scythe Kaze Master Flat II

Een uitstekend uitgevoerde en afgewerkte platte fancontroller met een duidelijke readout van ventilatoren en temperaturen, en een vermogen waar je U tegen zegt. Eenvoudig in gebruik en keurig om te zien. Een echte aanrader.

Pluspunten

• Strakke uitstraling
  • Chique gesleevede kabels
  • Uitstekend beeldscherm met goede kijkhoeken
  • Leest zowel fan-snelheden als temperaturen af
  • Extreem vermogen per kanaal om veel extra ventilatoren aan te sturen
  • Eenvoudige en prettige werking
  • Optie om ventilatoren geheel uit te schakelen
  • Alarmfunctie met licht en/of geluidsignalen
  • Geheel plat, dus prima icm deurtjes-cases
  • Een prima prijsje

Minpunten

• Om meer dan 4 ventilatoren aan te sluiten zal je splitters moeten kopen (of evt maken)
  • Basic functionaliteit. Harder/Zachter via de knoppen, niets meer of minder.

Features Score: 4

- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Scythe is geen onbekende op de Nederlandse (en Belgische) markt, met een reputatie van goed presterende en scherp geprijsde processorkoelers, en een mooie selectie aan zowel krachtige als zeer stille (en betaalbare) ventilatoren. Ook de fancontrollers staan in de regel erg goed aangeschreven, dus toen ik op zoek ging naar een mooie nieuwe fancontroller was een kijkje op de website van Scythe een logische stap. Scythe bleek net twee nieuwe fancontrollers op de markt gebracht te hebben, de Kaze Chrono met opvallend grote pixels, en de Kaze Master Flat II.

De Kaze Master Flat II maakte op de stock foto’s al een zeer luxe en elegante indruk, en ik kon niet wachten om er mee aan de slag te gaan dus de keuze was gemaakt. Zoals de naam al doet vermoeden is het een platte fancontroller die o.a. geschikt is voor behuizingen met deurtjes. Het is een fancontroller met de standaard featureset zoals RPM en temperatuur weergave, maar zonder flashy (en tijds-rovende) software of andere gekkigheid.

Voor ik aan de review begin wil ik graag kort mijn review ‘filosofie’ uitleggen. Ik maak reviews om een realistisch, duidelijk, en compleet beeld te geven van de producten. Zo wil ik toekomstige kopers zo goed en correct mogelijk te informeren over de producten in kwestie zodat zij met vertrouwen een aankoop kunnen doen en niet voor verrassingen komen te staan. Omdat stock foto’s van veel producten vaak ver van de realiteit staan probeer ik met een flinke dosis foto’s het product goed in beeld te brengen, en foto’s worden dus nooit bewerkt, bijgekleurd, of op andere vergelijkbare manieren aangepast. Ik vind het belangrijk om enthousiast aan de slag te gaan met producten, maar mogelijke overwegingen moeten uiteraard duidelijk aan bod komen.

Specificaties

De specificaties en features van de Scythe website:

De Scythe Kaze Master Flat II is een fancontroller die een 5.25” externe bay vereist, oftewel een inbouwgaatje waar normaliter ook een dvd-rw of bluray drive in gaat. De afmetingen geven al een indicatie dat deze controller niet de volledige diepte van zo’n drive benut, wat soms een voordeel kan zijn in combinatie met radiatoren aan de bovenzijde van behuizingen.

Het geheel wordt gevoed door 1 SATA aansluiting van je voeding; de aansluiting die je normaliter ook gebruikt voor een optische drive of harde schijf. Aan de ‘uitgang’ zijde kan de Kaze Master Flat II een voltage aan de ventilatoren geven tussen de 3.7 en 12 V, een prima ruim bereik, en ook de optie om een ventilator geheel uit te schakelen ontbreekt niet.

De Kaze Master Flat II komt met 4 kanalen om ventilatoren op aan te sluiten, en heeft per kanaal een vermogen van 36W, dat is ruim voldoende voor de meest extreme ventilatoren (de meeste ventilatoren komen niet boven de 2 W uit, en zelfs echte stofzuigers zitten zelden boven de 5), maar ook bijvoorbeeld voor een pomp van je waterkoeling. Dat extreme vermogen biedt je dan uiteraard ook de optie om meerdere ventilatoren per kanaal aan te sturen, al zal je dan wel splitters moeten halen of maken.

Let op: Hoewel de limiet 36W per kanaal is, lijkt het mij onverstandig om alle 4 de kanalen tegelijk met 36W te belasten. Het is uiteraard totaal onrealistisch is dat je daadwerkelijk 144W aan apparatuur (Dat zijn 72 gangbare ventilatoren op volle toeren) aan je controller wil hangen maar als je dat doet is de kans groot dat de SATA power kabel of je hele voeding spontaan in een mini barbecue veranderd. Maar mocht je van plan zijn om een meer “redelijke” setup van bijv. 10x 2W ventilatoren (een gangbaar vermogen) op 1 kanaal aan te sluiten, of 4 ventilatoren per kanaal voor een totaal van 16 ventilatoren, dan hoef je je normaliter geen zorgen te maken (uitgaande van een degelijke voeding).

Naast de 4 kanalen voor ventilatoren (of andere componenten) krijg je ook 4 kanalen om temperatuur sensoren op aan te sluiten, zo kan je de temperatuur van 4 plekken in je systeem in de gaten houden, al weerhoudt weinig je er van om die sensor ergens buiten je case te plakken natuurlijk als je gekke ideeën hebt.

Het Uitpakken

Laten we met de verpakking beginnen. Als je al eerder een Scythe product hebt gebruikt dan zal de verpakking je wel bekend voorkomen met z’n typische Scythe stijl met veel Japans en geknal. (Mocht je het wat schreeuwerig vinden, zoek voor de grap eens wat willekeurige Japanse verpakkingen op, krijg je soms spontaan epilepsie van). De features zijn in elk geval allemaal direct af te lezen.

In de verpakking vinden we een korte handleiding. Het is een relatief vanzelfsprekende controller, dus ook zonder hem te lezen kom je er wel. Daarnaast zien we de controller zelf, enkele montage schroeven, wat plakkers om de sensoren vast te plakken, en twee setjes met kabels.

Het eerste setje kabels bevat 6 temperatuur sensoren. Deze worden via een 2-pin aansluiting op het moederbord aangesloten. Hoewel je er maar 4 tegelijk aan kan sluiten heb je dus twee reserves voor het geval dat.

Net als de kabels van de temperatuur sensoren zijn ook de ventilator kabels netjes gesleeved van begin tot eind. Hoewel je je ventilatoren direct op de controller aan kan sluiten zijn deze gesleevde kabels geen onhandige extra om die langere afstanden te overbruggen, of als je de mooie sleeves graag zichtbaar wil hebben. Hoewel het een voltage-based fancontroller is zoals de meeste fancontrollers (en dus niet PWM-based) en dus 3 pins aansluitingen heeft, hebben de standaard kabels wel 4-pin headers om eventueel ook 4-pin fans aan te sluiten.

Een beetje donker, maar dat gebruiken we maar als excuus om te zeggen dat de sleeves er in het donker ook uitstekend uit zien.

Je kan dus zowel 3- als 4-pin ventilatoren aansluiten via de verlengkabels.

Het aansluiten vindt zoals gebruikelijk aan de achterzijde van de controller plaats. 4x 3-pin aansluitingen om de ventilatoren op aan te sluiten, al-dan-niet met de mooie verlengkabels.

Prik haalt de Kaze Master Flat II uit deze standaard SATA voeding kabel.

De 4 temperatuur sensoren sluit je aan op de 4x 2-pin direct naast de voeding. Op deze foto zie je helemaal rechts ook de ‘beep’ jumper, die je eventueel kan verwijderen om het audio alarm voor temperaturen geheel uit te schakelen.

Zoals je hier kan zien heeft deze controller een beperkte diepte, en bereikt hij enkel de eerste schroefgaten van een 5.25” bay. In sommige behuizingen krijg je een conflict wanneer je een optische drive combineert met een radiator aan de bovenkant, en een verkorte 5.25” device verkleint de kans op dergelijke problemen.

En daar is het beestje zelf. Een strakke zwarte vertoning, met enkel het merk en de vier knoppen als witte elementen. Je ziet dat de controller de tafel aardig reflecteert, oftewel dat hij een glossy afwerking heeft.

Aan de linker kant zitten de mode en mute knop, en aan de rechter kant de plus en min. Dit zijn fysieke knoppen, en er is dus geen sprake van een touch-screen of iets dergelijks.

De afwerking is het best te vergelijken met keurig getint glas. Het mag glanzend zijn, het maakt zeker een luxe en chique indruk.

In de Praktijk

Inbouwen van een fancontroller is uiteraard een eitje, of je nu die meegeleverde schroefjes gebruikt of de tool-free oplossing van je behuizing. Persoonlijk kies ik liever voor de schroefjes voor wat extra stevigheid.

De behuizing waar ik hem in bouw is een Corsair 250D, een behuizing waarbij je de 5.25” bay eenvoudig van de bovenkant kan bereiken. Gezien het een compacte case is zijn de verlengkabels in mijn geval niet nodig, maar mocht jouw behuizing lastig te bereiken 5.25” bays hebben kan het een idee zijn om die kabels vooraf al in de fancontroller te steken.

Na het aansluiten van de ventilatoren eerst maar even een kleine test om te kijken of alles naar behoren werkt. Direct merk je dat bij het inschakelen de Kaze Master Flat II alle ventilatoren even 12 Volt geven om zeker te zijn dat ze opstarten. Het minimum Voltage van 3.7 V is vaak niet genoeg om een ventilator te doen starten, zelfs als ze wel op 3.7 V kunnen blijven draaien, de kleine kick-start verzekert je dus van een volle set draaiende ventilatoren.

Na inschakelen verschijnen de eerste getallen op het scherm. Het licht-blauwe lettertype met de RPM weergaveis scherp, strak, en zeer goed leesbaar. Wanneer je de temperatuur sensoren niet aan sluit blijven die getallen op kleine horizontale streepjes. Op de foto vallen ze iets meer op dan in het ‘echt’, en ik zou het persoonlijk geen bezwaar vinden om de temperatuur sensoren niet te gebruiken als je daar geen interesse in hebt. De RPM weergave gaat overigens in stappen van 10 van een minimum van nul tot een max van 9990, meer dan zat lijkt mij?

Een opmerking die soms valt is dat fancontrollers soms hoorbaar zijn. In mijn test met Corsair stock fans en Noctua’s, maar ook met een volle set semi-professionele stofzuigers van Cooler Master (JetFlo’s) op de laagste toeren is de Kaze Master Flat II onhoorbaar. Dus geen gepiep of coilwhine of iets dergelijks.

Niets weerhoudt je er van om bijvoorbeeld slechts twee sensoren te gebruiken, zeker in een kleine behuizing scheelt het wat kabels en heb je niet altijd de noodzaak om meer te meten. De temperaturen worden in een iets donkerdere tint, maar ook iets minder fellere stijl weer gegeven. Het resultaat mag er wat mij betreft wezen.

Een full house blijft natuurlijk wel het mooist om te zien. Je ziet hier dat ook onder een beetje verticale hoek het scherm uitstekend leesbaar blijft. De kijkhoeken zijn echt uitstekend. Hetzelfde geldt voor de horizontale kijkhoeken, en ook zoals je straks op de foto zal zien met het licht van buiten direct op de fancontroller. De leesbaarheid onder alle omstandigheden is een duidelijk pluspunt.

Zelfs schuin van boven houdt het scherm uitstekend stand

Hoewel je het scherm ook geheel uit kan schakelen (handig in de nacht?) maakt dat natuurlijk niet voor spannende plaatjes, dus laten we even naar de werking kijken. Met de mode knop begint 1 van de RPM-weergaves te knipperen, dit geeft aan welke ventilator je aan het instellen bent, vervolgens schakel je met de mode knop naar de ventilator die je aan wilt passen, en met de plus en min knop pas je vervolgens de snelheden aan. Veel eenvoudiger kan het niet? De knoppen, of eigenlijk de hoeken die je een beetje in drukt, voelen ook lekker stevig aan. Per ongeluk indrukken zal geen sprake van zijn.

Wanneer je de mode knop 5 seconden vast houdt krijg je een temperatuur te zien in plaats van de snelheid, in deze foto zie je 70 C verschijnen bij de 1e sensor.

Met de mode knop schakel je vervolgens (net als met de ventilatoren) naar de sensor waar je een alarm voor wilt instellen, en met plus en min kan je kiezen tussen de 50 en 90 graden C. Bereikt de sensor vervolgens die temperatuur, dan wordt je zowel op het scherm als door een stevige alarmtoon duidelijk gewaarschuwd voor de overschrijding, en op welke sensor deze overschrijding van toepassing is. Het moge dan hopelijk ook direct duidelijk zijn waar de mute knop voor dient? Mocht je wel de alarm functie willen gebruiken, maar enkel het visuele alarm en geen geluids-alarm willen, kan je de jumper aan de binnenzijde verwijderen.

Een andere handige feature is de optie om de ventilatoren geheel uit te schakelen. Ook dat is mogelijk met de Kaze Master Flat II, door simpelweg de ventilator te selecteren die je uit wil schakelen, en hem dan met de min knop helemaal naar beneden te stellen. Het scherm geeft dan “OFF” aan.

Een feature die wat lastig op foto’s weer te geven is is de beveiliging voor de ventilatoren. De daadwerkelijke snelheid wordt zoals altijd vanuit de ventilator naar de controller gecommuniceerd, wanneer de controller geen communicatie van de snelheid ontvangt (oftewel, de ventilator staat voor wat voor reden dan ook stil), dan schakelt hij de stroomvoorziening naar die ventilator uit om eventuele (verdere) schade te voorkomen.

Dat is het eigenlijk wel wat features betreft. De Kaze Master Flat II is geen overdreven flashy of uitvoerige controller met exotische toeters en bellen, maar lekker functioneel en zeer goed uitgevoerd. Ook de zichtbaarheid in het donker is keurig: zonder dat het te veel licht af geeft of de ogen belast blijven de letters scherp.

Smaken verschillen, maar ik vind het een mooi ding om te zien. Zoals ik al zei, zelfs terwijl het buiten zonnig is (en met de behuizing naar het raam gericht) blijft het scherm uitstekend af te lezen.

Scythe heeft inmiddels wel ervaring met fancontrollers, en dat zie je aan de Kaze Master Flat II duidelijk af. Kwalitatief valt er namelijk helemaal niets op aan te merken, het is een heerlijk apparaat in elk opzicht. Hoewel er fancontrollers op de markt zijn met reeks aan exotische features houdt de Kaze Master Flat II het relatief eenvoudig: Je kan standaard 4 ventilatoren aansluiten, 4 temperatuur sensoren, en je stuurt die aan met 4 eenvoudige (maar stevige, en wel mooi in de hoeken verwerkte) fysieke knoppen die ook gewoon prettig voelen en werken. Met die platte knoppen blijft de hele fancontroller ook geheel binnen je 5.25" bay en dus een prima kandidaat voor situaties waar je geen uit stekende fancontroller kwijt kan.

Naast een uitstekende fysieke afwerking van zowel de controller zelf als van alle (gesleevede) kabels zijn ook alle gangbare features keurig uitgevoerd. Zo ontbreekt de alarm functie niet, krijgen de ventilatoren altijd een 12V kickstart, krijg je een heel breed bereik van 3.7 tot 12V waarbij je praktisch alle ventilatoren stil kan houden, kan je het zowel het scherm als individuele ventilatoren uitschakelen.

Als je aan 4 ventilatoren niet genoeg hebt, iets wat bij high-end builds wel het geval zou kunnen zijn, kan je dat eenvoudig op lossen door meerdere ventilatoren op 1 kanaal aan wilt sluiten met behulp van (optionele) splitters. De 36 W limiet per kanaal kom je normaliter met een heel leger aan ventilatoren niet aan, en ook de zware pompen van custom waterkoeling zijn met een dergelijk vermogen totaal geen punt.

Uiteraard wil je dat een fancontroller ook zichtbaar indruk maakt, en ook dat heeft Scythe m.i. goed voor elkaar. Het is een heel mooi ding om te zien in zowel de aan- als uitstand. Met z’n keurige scherm met eenvoudige strakke letters en de recht-toe-recht-aan weergave van de relevante informatie maakt hij een high-end indruk, en geeft hij een build net dat stukje extra. Daarnaast is het scherm uitstekend leesbaar onder alle kijkhoeken en ook in een lichte omgeving hoef je je geen zorgen te maken over de leesbaarheid.

Met een prima prijs van 30 euro, luxe uitstraling, prettige werking, uitstekende uitvoering, en zonder dat er ook maar één nadeel naar voren kwam is de Scythe Kaze Master Flat II wat mij betreft zonder enige twijfel een echte aanrader.

Ook de vergrotingen niet vergeten natuurlijk, klikken maar voor grotere versies.
https://www.techtesters.eu/pic/SCYKMF2/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/SCYKMF2/x2t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/SCYKMF2/x3t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/SCYKMF2/x4t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Scythe Kaze Master Flat II?

Toevallig heb ik dezelfde kast en ben ik op zoek naar een fan controller.
Niet omdat het echt nodig is maar ook voor de leuk. :)

Vraag: Kan deze controller iedere fan harder en zachter laten draaien?
Bijvoorbeeld deze: http://www.corsair.com/se...rflow-120mm-fan-twin-pack
Op de site van Corsair staat dat die fans van 7-12V werken. Oftewel je kan ze redelijk aanpassen. Deze controller kan echter een flink stuk lager gaan, dus ik zou wel aanraden de Corsair specificaties te volgen met hun fans en ze niet lager dan 7V laten draaien. Zou kunnen zijn dat die fans dat niet leuk vinden. Maar goed, dat is niet lastig om in te stellen natuurlijk.
Die operating voltage is wellicht de minimum/maximum voltage die nodig is om hem te starten. Eenmaal die in gang is, is er vaak een veel lagere voltage mogelijk zonder dat je daar problemen mee zal krijgen. (daarom dat de scythe controller ook @ 12v start)

Mooie review overigens :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 19 februari 2016 17:30]

Ik bedoelde de 2 fans van de Corsair 250D (120mm/140mm) om die via een splitter (3pins/4pins)
aan te sluiten op de MSI B85I Gaming. Dus zonder fancontroller. Ik weet niet of het problemen gaat geven omdat het 2 verschillende formaten zijn. De moederbord heeft maar voor 2 fans een aansluiting (CPU/Chassis).
Deze word dan gebruikt: http://ecx.images-amazon....I/31CHO8viz1L._SX425_.jpg

Bedankt voor je reactie. ;)
Deze gemist. Heb je het inmiddels zelf al getest? Zoals ik zei maakt het voor het draaien niet uit.. enkel de RPM weergave kan mis gaan afhankelijk van de aansluitingen...
Okay, bedankt voor je antwoord. Ik ga nog verder speuren naar beter passende fans.
Nadat ik deze review had gelezen, ben ik tot koop overgegaan, hartstikke blij mee. Foritain bedankt voor je review!
Is het met deze controller ook mogelijk om bij het bereiken van een bepaalde temperatuur de ventilator sneller te laten draaien?
Hier ben ik ook benieuwd naar, maar volgens mij kan het niet en is het enkel harder/zachter.
Ik ben nu niet bij dat systeem (of de handleiding), maar kom zsm even terug op deze vraag! Volgens mij gaan de opties niet verder dan wat ik heb vermeld, maar ik zal het voor de zekerheid even uitsluiten.
Toevallig, was aan het kijken voor een fan-controller voor de 250D.
En wie zijn review zie ik hier? Foritain.

Super review weer hoor, meer dan genoeg aan informatie voor mij.

Heb een vraagje. Weet je toevallig of het kwaad kan om een fansplitter te gebruiken voor
de 140mm en de 120mm fan (250D) die ik dan rechtstreeks aansluit op het moederbord?

Splitterkabel is van gelid.

Nogmaals super review weer.
Hi :D

Dat ding heeft meer dan genoeg vermogen per kanaal, dus "kwaad" kan het niet, alleen de RPM readout kan wat lastiger zijn. Afhankelijk van het soort kabel zal je de readout krijgen van één van de twee ventilatoren, of een readout die nergens op slaat. Maar werken zal het.

1 van de 3 pinnetjes van de 3-pin connector verzorgt de RPM weergave, dus eigenlijk wil je dat slechts 1 van de fans die aansluiting maakt naar je fancontroller om zo een correcte weergave van 1 fan te maken, als ze beide die 3e pin informatie door geven kan je wel gekke waardes krijgen in je schermpje. Wanneer je 2 dezelfde fans gebruikt zullen ze altijd wel (ongeveer) dezelfde snelheid hebben, maar met 2 fans weet je dus nooit echt zeker hoe hard de andere fan gaat, al vermoed ik dat je dat niet erg vindt. Nu is het op zich natuurlijk zo gepiept om van 1 van de 2 aansluitingen die pin "te fixen" als jouw rpm readout nergens op slaat.
Kan je bv 4 fans tegelijk regelen? Stel je wilt gamen en je wilt de sneldheid wat opvoeren, kan dit voor 4 fans tegelijk of moet je één voor één dit regelen? Later wil je wat office/internet werk doen waarbij je het geluidsniveau weer lager wilt. Gaat dit dan om alle fans tegelijk te regelen?
Ik heb er hier geen liggen. Ik vraag even iemand waarvan ik weet dat hij hem wel naast zich heeft staan. Zodra ik antwoord heb laat ik het je weten!

edit: u vraagt.. wij draaien:

Je kan ze niet allemaal in 1x aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 18 november 2014 15:46]

Hartelijk dank voor het antwoord! Jammer dat dat niet mogelijk is. Ziet er anders een meer dan deftig toestel uit.
Bedankt voor je review. Wat ik mij afvraag, kan de ventilator ook worden ingeschakeld wanneer pas een bepaalde temperatuur wordt bereikt? Bijv. 0C-20C uitgeschakeld en pas bij 21C-29C 500 toeren.
Graag gedaan :) De functionaliteit is echt puur basic: Harder / zachter, that's it, geen instellingen automatisch aanpassen bij temperaturen etc etc. Ik zal als overweging erbij zetten dat de functionaliteit eenvoudig is.
Jammer, zoek naar een systeem die de ventilators harder laten draaien wanneer de temperatuur verder stijgt. Bedankt voor je reactie!
Zo zijn er wel een paar, maar dit is inderdaad lekker ouderwets knopjes drukken ;)
Aquaero fan controller ;).
Hoi!

Top review, mijn complimenten. Ik heb echter nog een paar vragen.
Stel je zou de snelheid omhoog zetten, hoe lang heeft hij er dan voor nodig? Gaat het heel langzaam stukje voor stukje, of is het echt bijna instant?
Waar heb jij precies jouw temperatuurmetertjes geplaatst? Wat zijn handige plaatsten om ze te plaatsen?
Als je de knop in houdt dan gaat het vlot hoor, paar tellen ofzo. Zou wel graag een optie hebben gezien om ze allemaal in 1x aan te passen :'(

Waar je de sensors plaatst.. tja, ik heb er nooit echt over gedacht, maar eens doen. Ik hoorde dat tussen de cpu en het geheugen een mooi plekje zou moeten zijn om te meten. Gezien de CPU en GPU intern monitoren is het niet zo heel belangrijk daar een sensor op te plakken, je HDD's kan wel zinvol zijn, want die vinden warmte, en schommeling er van, niet zo heel fijn.