Specificaties 13,3" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Taichi 31-CX020H Review

duhcommand 28 juni 2014, laatste update op 28 juni 2014, 485 views

Asus Taichi 31-CX020H

De Asus Taichi 31-CX020H is een uniek en zeer goed in elkaar gezet apparaat met vele functies en mogelijkheden. Voor een ieder die een balans zoekt tussen een tablet en een notebook is dit apparaat zeker een aanrader!

Pluspunten

• Te gebruiken als Tablet / Notebook
  • Mooi en stevig design
  • Geweldige manier van bedienen d.m.v. stylus
  • Volledige Windows versie
  • Prima gewicht om mee te reizen
  • Mooie en stevige beschermhoes meegeleverd

Minpunten

• Redelijk korte accuduur
  • Sommige Windowsfuncties zijn in tabletmodus lastig te gebruiken
  • Crashte volledig na een aantal windows-updates

Hierbij een korte review over het gebruik van de Asus Taichi 31-CX020H.

Ik heb dit product een week in gebruik gehad omdat vervolgens Windows volledig crashte na een Windows update. Deze review is dan ook volledig gebaseerd op het gebruik binnen deze korte periode.

Het lijkt in het begin een heel raar product. Een ultrabook met twee schermen. Maar als je eenmaal met dit concept begint te werken raak je volledig overtuigd van het nut!

Om te beginnen bij het begin. In de doos is aanwezig, de ultrabook, een oplader, een stylus, een mini hdmi naar vga kabel, een USB-netwerkadapter, de standaard handleidingen en boekjes en ook een zeer fraaie grijze cover voor om de ultrabook heen.

Het uiterlijk van deze ultrabook ziet er erg goed uit, en voelt ook stevig aan. De zwarte glanzende en glazen bovenkant springt er al gelijk als 'stijlvol' uit. Als je hem vervolgens openklapt is dat niet anders. Het glimmende grijze deel van de ultrabook waarin het toetsenbord is verwerkt ziet er goed uit, en voelt erg stevig ook zie je hier bijna geen vette vingerafdrukken op.

Er zitten een aantal poorten aan de twee zijkanten van de ultrabook waarvan onder andere twee usb 3.0 poorten en ťťn mini hdmi poort.

Deze ultrabook met twee schermen kan zowel als notebook als tablet fungeren. Hierbij is de tabletkant te besturen door middel van touchscreen en de notebook zijde is te besturen met het multitouch panel en het toetsenbord, en heeft dus geen touchscreen.

De schermen zijn 13,3" dit is een fijn formaat om mee te werken maar ook makkelijk om mee te reizen. Beide schermen hebben mooie heldere schermen met een resolutie van 1920x1080. De schermen kunnen apart van elkaar maar ook samen worden gebruikt. Zo kun je de ultrabook openklappen en werken aan de notebook zijde en iemand anders aan de tabletkant. Ook kun je aan dehet beeld dupliceren waardoor degene aan de andere kant van jouw laptop mee kan kijken wat jij aan het doen bent. Het nut hiervan heb ik nog niet helemaal gevonden moet ik eerlijk zeggen.

Het geluid van deze ultrabook is ondanks het kleine speakertje zeer goed en hier ben ik ook zeker over te spreken!

De ultrabook draait op een normale versie van Windows 8 zoals je deze op een normale notebook bent gewend. Dit is naar eigen ervaring vele malen fijner werken dan de RT versies zoals je die vindt op de standaard Microsoft Surface varianten. Door middel van de snelle hardware, onder andere bestaande uit een 256GB Solid State Drive, is dit apparaat erg snel in gebruik. Browsen, meerder programma's tegelijk draaien, films kijken of minigames spelen is allemaal zonder haperingen te doen.

Waar ik persoonlijk erg fan van ben bij deze ultrabook is het gebruik van de stylus. De stylus die je gebruikt als je de ultrabook dichtklapt en laat werken als tablet heeft twee knoppen die als het ware fungeren als een linker en rechter muisknop. Door een stylus krijg je geen vlekken op je scherm maar door de twee knoppen werk je ook nog eens super efficiŽnt. Bijvoorbeeld bij het opzoeken van dingen, of tekstverwerken, is het super gemakkelijk om teksten te kopiŽren en te plakken. Als ik naar mijn gebruik kijk ben ik eigenlijk alleen maar bezig in tablet modus. Dit werkt ongelofelijk fijn en snel. Alleen als ik op school zit en aantekeningen moet maken dan klap ik hem open en gebruik ik het toetsenbord. Waarna ik hem weer dichtklap na de les en met de stylus plaatjes en tekeningen toevoeg aan mijn aantekeningen. Hierop doorgaand is leren op dit apparaat ook erg comfortabel. In PDF-bestanden, kun je met de stylus gemakkelijk werken. Je kunt gewoon rondom je tekst schrijven en belangrijke dingen onderstrepen. Dit werkt erg fijn.

Door naar het gewicht. Deze ultrabook weegt iets meer dan 1,5KG. Dit is niet zwaar en is prima om constant mee te reizen. Daarentegen is het wel iets te veel om als tablet constant in je handen te hebben. In de schoolbanken is deze tablet prima geschikt en heeft goede grip aan de onderkant waardoor hij zelfs op schuine bankjes goed blijft liggen. Maar je wilt er echt geen half uur mee in je handen zitten.

Als laatste de tegenvallers... In notebook modus is de Windows 8 variant zeer makkelijk te gebruiken en van alle gemakken voorzien. In tablet modus is dit wat lastiger. Het is lastig om met de stylus linksboven programma's aan te klikken zoals je met je muis wel gewend bent. Dit vind ik een nadeel.
Verder vind ik tekst op de resolutie van 1920x1080 tijdens het browsen wel erg klein, om deze reden heb ik hem op 1600x900 gezet. Als laatste is de accuduur niet bijzonder goed. Dit was misschien te verwachten van een apparaat met twee schermen. Hij gaat in het dagelijks gebruik maar een kleine 5 uur mee, wat soms voor een schooldag toch net te kort is.

Als ik naar het geheel kijk moet ik toch concluderen dat ik de Asus Taichi 31-CX020H een uniek en zeer goed in elkaar gezet apparaat vind waarmee ik (zodra ik hem terug heb) nog veel plezier hoop te hebben!

Voor uitgebreidere informatie zou ik u willen aanraden het volgende artikel te lezen over het vrijwel gelijkwaardige Asus Taichi product (alleen dan zonder stylus): http://tweakers.net/produ...sus-taichi-31-cx003h.html

Heb jij ook een Asus Taichi 31-CX020H?