Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 2,5" • 3d v-nand (TLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Review door de redactie

Door Willem de Moor - Redacteur componenten 23 januari 2018

Samsung 860 Evo en 860 Pro - Rappe maar dure satadrives

Na drie jaar heeft Samsung een opvolger van de populaire 850 Evo-ssd's uitgebracht. De drives hebben vernieuwd nand aan boord, gecombineerd met een verbeterde controller. De levensduur is volgens Samsung verbeterd, getuige de endurance-cijfers die het bedrijf opgeeft. De 860 Evo-drives bieden prima prestaties voor een satadrive, maar de adviesprijs bij introductie is behoorlijk hoog. Pas bij zwaar gebruik rechtvaardigen ze hun meerprijs. Lees verder »

Reviews door gebruikers

Scoreverdeling

Gemiddelde gebruikers score Score: 5
Foritain 23 januari 2018 Product geleend

Samsung 860 EVO 1TB

Na jaren dienst maakt de 850 EVO plaats voor de 860 EVO, maar de veranderingen zijn subtiel. Niet vreemd gezien er binnen het SATA protocol bijna geen ruimte meer was voor verbeteringen. De EVO was erg goed, en blijft erg goed, Samsung dient enkel te zorgen voor een redelijke prijs-per-Gigabyte.

Pluspunten

• Nog altijd ongeveer zo snel als een SATA drive kan zijn.
  • Oogt chic, past in menig systeem met venster beter dan de meeste concurrentie
  • Flink betere TBW garantie (5 jaar of TBW, whichever comes first) wat fijn is voor de intensieve ssd-schrijvers onder ons.
  • Ondersteuning gangbare encryptie
  • Magician software overzichtelijk, optioneel RAPID mode.
  • Nu met officiële Linux support.

Minpunten

• Wellicht geen hele spannende release. Verwacht niet dat de gebruikerservaring significant anders is dan met vorige generatie SSD.
  • Inhoudelijk klagen is lastig. Let wel op de prijs-per-Gigabyte op moment van aanschaf. Uitstekende SATA drive of niet, als goede concurrenten een (significant) betere prijs-per-gigabyte bieden staat de positie van de 860 onder druk.

PikAndijvie 24 mei 2020 Product gekocht

Samsung 860 EVO 1TB

Eergisteren bij een Nederlandse winkel besteld, gisteren aangekomen. Inbouwen fluitje van een cent Windows-10 herkende nieuwe hardware onmiddelijk. Activeren, snelformateren en klaar voor gebruik. Spellen starten vele malen sneller op. Na downloaden RARs, repareren (quickpar) en uitpakken (RAR) zeker 20x zo snel. Wat een verbetering, had ik niet verwacht.

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar
  • Makkelijk

Minpunten

• Euh ...

EndofAlphabet 31 maart 2020 Product gekocht

Samsung 860 EVO 1TB

Toen mijn HDD uit grofweg de Renaissance een slechte sector kreeg moest ik een vervanger aanschaffen. Keuze was 860 TLC of QLC. Drive zit nu in laptop, later in een desktop vandaar TLC met langere garantie. Gebruikspatroon is niet intensief, dus meer een creature comfort om voor TLC te gaan.

Pluspunten

• Performance tegen SATA limiet aan
  • TLC (niet dat QLC heel veel verschil maakt voor een opslag schijf)
  • Understated looks past bij vele build looks
  • 5 jaar garantie op TLC drives ipc 3 jaar op QLC drives

Minpunten

• Toch wel een beetje de Samsung hoofdprijs

cemulas112 1 december 2019 Product gekocht

snelle ssd

Pluspunten

• snel
  • betrouwbaar

Minpunten

• prijs

Dirkvnh 14 augustus 2019 Product gekocht

Samsung 860 EVO 1TB

Aangeschaft om naast mijn 850 EVO te fungeren als game drive. Vanwege mijn open behuizing heb ik deze SSD puur aangeschaft zodat ik twee identiek uitziende SSD's in mijn systeem heb.

Pluspunten

• Prima SSD

Minpunten

• Hogere prijs/GB dan menig concurrent

USER_A.W. 7 juni 2019 Product gekocht

Samsung 860 EVO 1TB

Gewoon de kwaliteit van Samsung die ik gewend ben. Het is en blijft natuurlijk een SSD. Maar hij is natuurlijk goed geprijsd

Pluspunten

• Read/Write speed
  • Kwaliteit
  • Geen RGB

Minpunten

• Geen megeleverde SATA kabel

timpie81 2 november 2018 Product gekocht

Samsung 860 EVO 1TB

Heb al jaren Samsung SSDs en dit is weer een prima product. Betrouwbaar, snel en goede prijs/kwaliteitsverhouding. Aanrader.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Betrouwbaar
  • Snel
  • Veel ruimte

Minpunten

• Geen

NielsG 15 augustus 2018 Product geleend

Samsung 860 EVO 1TB

Prima SSD voor de prijs. Prestaties die je op SATA verwacht (550 / 520 MB/s) en dat voor een lage prijs. Helaas wordt de SSD niet ondersteund door de Samsung Magician software, waardoor je dus niet de Samsung drivers hebt en tevens de overige handige opties.

Pluspunten

• Prestaties die je verwacht van SATA
  • Goedkoop

Minpunten

• Eindelijk Magician support na een lange tijd

Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100

Heb jij ook een Samsung 860 EVO 1TB?