Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mon§y$

Over een week komt het vakantiegeld. Waar ga jij dat aan uitgeven?

Vakantie, duh
23,2%
Ik krijg geen vakantiegeld :'(
22,2%
Anders, nl...
11,5%
Huis
11,4%
Gaatjeniksaan
11,2%
Schulden aflossen
8,0%
Euh...mijn partner beheert het geld
4,2%
Videokaart
2,7%
Gadgets
2,5%
Smartphone
1,4%
Tv
1,3%
Ssd
0,4%

Aantal stemmen: 10.640. Deelname gesloten op 06-06-2017 18:11. Stemmen is niet meer mogelijk.


Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

Reactiefilter:-11630162+1114+23+30Ongemodereerd43
1 2 3 ... 9
miss inderdaad de optie om te sparen =/
Gaat inderdaad linea recta naar de spaarrekening.
Gaat inderdaad linea recta naar de spaarrekening.
Helaas levert 't daar ook geen klap meer op met de huidige rentes.
Je kan het net zo goed gewoon op je betaalrekening laten staan :+
Inderdaad, daar is 't ook de plek waar het nu staat eigenlijk :D
Voor mij is het meer dat mijn spaarrekening een psychologische barriŤre is om het uit te geven. Daardoor ga ik ook wat zuiniger om met het geld op mijn betaalrekening en voorkom ik allerlei impulsaankopen. :+
Gezien het feit dat 50% van de nederlanders vakantiegeld direct op de spaarrekening zet is het inderdaad een beetje vreemd dat deze optie mist.

Mijn optie mist ook, namelijk lekker games kopen. En de console die er bij hoort.
Ik mis de optie "ik lever al de helft in aan de overheid"
Dat doe je toch of je het wilt of niet ;) Vandaar dat de keuze er niet is ....
Inderdaad, die miste ik ook.
Mijn vakantiegeld en 13e maand zit al verwerkt in mijn maandelijkse loon... Dus helaas!
Same here. Dit soort constructies hoor ik trouwens nauwelijks voorbij komen. Ik ben de enige in mijn kennissenkring waarbij dit in het maandelijkse loon is opgenomen.
Normaal gesproken wordt er een deel van je maandelijks loon ingehouden en op een later punt samen uitgekeerd onder het mom 'vakantiegeld'.

Klinkt in jullie geval alsof je gewoon geen vakantiegeld (-regeling) hebt.
Maakt het voor jullie baas wel makkelijker en zo klinkt het niet alsof je iets mis loopt.

Het is gegoochel door bewegingingen met wat eigenlijk al van jou is en net hoe je er over spreekt of naar kijkt.

Ik las laatst een uitspraak hier op Tweakers: sigaar uit eigen doos :9
voor anderen een appeltje voor de dorst :)
enz

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 17 mei 2017 12:27]

Vakantiegeld 8% is wettelijk verplicht; De officiŽle naam voor vakantiegeld is vakantiebijslag. De regels rondom de vakantiebijslag staan in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WMM). Het vakantiegeld bouw je op tussen 1 juni van het ene jaar en 31 mei van het volgende jaar.

Hoeveel moet ik uitbetalen?
Volgens de WMM komt de hoogte van het vakantiegeld bij elke werknemer neer op minimaal 8 procent van het brutoloon. Onder het brutoloon vallen ook provisie (beloning voor verleende diensten), prestatietoeslagen, gevarengeld en tegemoetkomingen in de hypotheek.


Wat je inderdaad steeds vaker ziet is dat het maandelijks uitbetaald wordt (evenzo bij mij)
ik neem aan dat dat niet geldt voor stage vergoeding? :'(
Nee :-) dat klopt. Stage is geen dienstverband wat dit verplicht. Je valt in deze niet onder dr categorie werknemer

Zie ook: www.intermediair.nl/carri...mijn-rechten-als-stagiair
leg dat uit aan iedereen die "krijg ik niet" heeft gestemd (:

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 18 mei 2017 23:18]

Niet iedereen is in loondienst dus "krijg ik niet" is een valide antwoord.
Ik zelf ook niet ;)
Dat was het punt.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 19 mei 2017 14:33]

Ik heb dit ook, maar inderdaad is het volgens mij niet bepaald de standaard. Veruit de meeste krijgen het gewoon in mei uitgekeerd.
Hobby's???!?!?!?

Gitaar:)
Combinatie: nieuwe PC voor opnemen van gitaar :P

Ik ben al een tijdje aan het kijken om mijn 12 jaar oude core2duo systeempje te vervangen, maar van het huidige hardware aanbod word ik niet echt vrolijk voor low-latency DAW toepassingen.

Intel 7700k lijkt wel leuk, maar dan kijk ik wat voor capriolen je uit moet halen om het ding goed gekoeld te krijgen (issues met de thermal dinges tussen de die en de heatspreader), dus daar heb ik eigenlijk geen zin in.

En de Ryzen line-up ziet er in theorie goed uit, maar dan heb je weer issues met bepaalde snelheden ram, moederborden en de IOP wat het weer minder ideaal maakt met ASIO toepassingen, waarbij eigenlijk alle audio door 1 thread word behandeld. En laat dat nou net het zwakke punt van Ryzen zijn.

Dus ja, wachten dan maar op de volgende lading van Intel en AMD?
Ach joh dat is pech. Heb ook een 7700k met een oude h100 corsair erop. Word niet warmer dan 60.
Je wilt volgens mij gewoon geen ander systeem aanschaffen en hebt redenen bedacht die dat valideren. Over de koelingsissues met de 7700k kan ik als eenvoudige gebruiker stellen dat ik die nog niet ben tegengekomen sinds ik mijn 7700k een maand of twee in gebruik heb. Oh ja, ik gebruik gewoon een Mugen van 3 of 4 jaar oud en hij draait op standaardwaarden, temps hoogstens 36C 8-)
Ik zat te denken aan een buizenversterker voor mijn gitaar. :)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 18 mei 2017 11:19]

Doen! Krijg je geen spijt van! Als je hem voor thuis wilt gebruiken zou ik niet boven de 50W (50W buizen is niet te vergelijken met 50W transistor) gaan btw. Dat gaan je buren niet waarderen want ik ga er vanuit dat je hem lichtelijk wilt oversturen, en oversturen gaat alleen op vol vermogen en vol volume (volume regeling knoeit met het geluid!)

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 22 mei 2017 06:47]

Voor thuis is 1 of 2 watt al voldoende (gevoeligheid rond 90dBA betekend dat het hard genoeg kan), wel zorgen voor een goede speaker (groter klinkt gewoon beter). Buizenbakken heb je vanaf 4W met 10"en Vanaf 5 W met 12".
(Wil je een onderhoudsvrije, betrouwbare transistor dan zit je voor 10"of 12" al gauw op 100W)
Niets bijzonders... het komt tenslotte toch gewoon op de grote hoop terecht.
Hier ook. Vakantiegeld gaat spaarpot in, en vakantie wordt uit spaarpot betaald. Maar er gaat meer geld de spaarpot in en uit, dus die spaarpot is een soort black box (gelukkig geen black hole :P)
Hier letterlijk. Sinds begin vorig jaar wordt bij ons het vakantiegeld verspreidt over het jaar uitgekeerd. Het komt dus wel apart op de salarisstrook te staan, maar onder aan de streep is het op de (was 'ie maar groot) hoop verdwenen.
Heb hem vorige maand al gehad :P In principe was het plan een nieuwe pc, maar toen had de auto een grote beurt nodig, een accu, ruitenwissers, veel vloeistoffen en een distributieriem :(

[Reactie gewijzigd door JerX op 18 mei 2017 14:32]

Klinkt als die Southpark aflevering. "Aaaand it's gone".
Klinkt als een stukje uit de intro van Up.
Herkenbaar, vanmorgen auto voor grote beurt weggebracht en net de tussen uitslag, grote beurt plus allerlei bijkomende zaken als 2 schokbrekers, 2 veren, 2 banden, filters, vloeistoffen, ruitenwissers... Kassa ... 8)7
...maar toen had de auto een grote beurt nodig, een accu, ruitenwissers, veel vloeistoffen en een distributieriem :(
Distributieriem moet bij sommige auto's om de 60.000km (Opel), bij andere merken/types gaat die 90.000, 100.000, 120.000 of zelfs 150.000 (sommige Honda's) mee.

Koop volgende keer een auto met een distributieketting, die gata normaal een autoleven mee en hoeft dus nooit vervangen te worden. Dat scheelt zo een flink bedrag in het onderhoud.

Let wel op, zowel VW als Ford zijn in 2013 gestopt met het maken van auto's met een distributieketting omdat die bij hun steeds oprekten. andere merken hebben daar echter nauwelijks problemen mee.

Oorzaak van dat oprekken komt door het nieuwe rijden en doordat men tegenwoordig steeds vaker enkele in plaats duplex-kettingen gebruikt.

Ook leuk: http://www.driving-dutchm...ie-door-te-zuinig-rijden/
De eerste auto is aangeschaft met een distributie (budget beperking), maar de tweede auto heeft wel een ketting :)
1: riem (Peugeot 306, nooit meer Peugeot, nooit meer Frans (uitgezonderd Citroen 2CV, Diane, Mehari, of CX)
2: ketting (Nissan Almera)
3: riem (Mazda Demio, zuipertje (op papier zuinig in de praktijk)
4: ketting (Nissan Primera)
5: riem (Kia Clarus, zuiper, ook budgetbeperking, geld was bedoeld voor kopen huis, na 8 jaar eindelijk gelukt)
6: deze zomer
Mijn Citroen C5 HDI 2.0 heeft per 240.000 een nieuw riempje nodig.
Dat is dan wel de uitzondering die de regel bevestigd. Nu kunnen dieselmotoren wel meer km aan als benzine, voor het onderstel geldt dat niet en terwijl een japanner met ketting met ťťn keer vervangen van remschijven en schokdempers zo 4 ŗ 5 ton haalt (mits minimaal een 1.6) is dat bij een fransoos rond 2 ton al niet meer afdoende, het hele onderstel is dan al versleten.

Nu stijgen de kosten van het vervangen van een distributieriem de laatste jaren gigantisch, dus als die C5 HDI dus pas bij 240.000 een nieuwe riem moet, dan die tegen de tijd dat dit moet gebeuren, minder waard als dat dit vervangen kost. Effectief heb je dan het zelfde bereikt, de riem gaat de hele levensduur van de auto mee.

Dat diesels van 10 jaar en ouder tegenwoordig overal geweerd worden helpt daar natuurlijk niet aan mee. Wie wilt er nog een auto waar je niet meer een dagje kunt gaan winkelen in de stad of een stedentrip kunt doen. Met de gemiddelde 12000 km die de Nederlander rijd is je C5 HDI dan al 20 jaar oud. Nu rijden dieselrijders gemiddeld natuurlijk wel meer, maar gemiddeld zullen die bij 240.000 ook de 10 jaar wel al aardig benaderen. De echte veelrijders hebben immers na 3 tot 5 jaar al een andere.

Ook de oldtimer-regeling, en dan met name de overgangsregeling voor auto's van 25 tot 40 jaar helpt daar niet aan mee. Diesel en het milieuvriendelijkere LPG doen daar niet aan mee.
BeosBeing, de fabel dat Japanners zoveel robuuster zijn dan Franzosen is al een tijdje achterhaald. Ik ben veelrijder, maar ben ook extreem veelrijder geweest. Mijn Peugeot 406 HDI haalde de 630.000 km. en de fabrieksschokbrekers zaten er nog gewoon onder.... Die C5 die ik nu heb heeft helemaal geen schokbrekers en kunnen dus ook niet defect raken!
Ik rijd al een hele tijd rond zonder afschrijving en laat dat nou net de grootste kostenpost zijn van autorijden...Een nieuw riempje kan er dan gemakkelijk af!
BeosBeing, de fabel dat Japanners zoveel robuuster zijn dan Franzosen is al een tijdje achterhaald.
In de grote lijn hebben alle merken kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd.

De fabel dat Duitse auto's beter zijn als Franse, Italiaanse of Engelse wordt nog steeds in stand gehouden door Duitse organisaties als ADAC. ANWB is goede vriendjes met de ADAC en haalt zijn gegevens ook grotendeels daarvandaan ondanks dat (vrijwel alle) andere statistieken (o.a. reliabilityindex.com van Warranty Direct) het tegendeel bewijzen.

Ter info: bericht uit 2013
In de top 10 van auto’s met de minste problemen staan liefst zeven Japanse modellen. Naast Honda, ook auto’s van Mitsubishi, Toyota, Suzuki en Mazda. Opvallend is wel dat er bij de meest betrouwbare auto’s veel kleine, compacte auto’s zitten en binnen dat segment doen de Japanners het blijkbaar goed, wat betreft de betrouwbaarheid.
en 18 december 2016
Hoge rekeningen van de garage beu? Kies dan voor een Japanse auto. In de top tien meest betrouwbare auto’s staan zes Japanners en slechts ťťn Duitser.

Dat de verschillen minder groot zijn als vroeger is logisch. Toyota is (vanwege zijn goede naam) gigantisch gegroeid en heeft problemen om het kwaliteitsniveau te handhaven. Niet voor niets heeft Toyota de laatste jaren de meeste terugroepacties gehad van alle merken. Nissan lijdt onder het bewind van Renault.

Daarnaast wordt er steeds meer samen ontwikkeld en dan zullen de verschillen klein zijn. DeToyota Aygo is nagenoeg identiek aan de CitroŽn C1 en Peugeut 107/108 En wat blijkt de De C1 en 107 zijn beter als de Aygo.
Ook het vorige model Mazda 2 (2003-2007) is in feite een Ford Fiesta (2002-2008) en wat blijkt, ook daar is de Fiesta dan de Mazda. (De beide laatste modellen zijn niet meer gelijk en scoren even goed)
Ook de Fiat Sedici en Suzuki SX4 zijn vrijwel identiek.
Een derde voorbeeld is de drieling Opel Vivaro Renault Trafic en Nissan Primastar.
Een vierde is de drieling Renault Master, Opel Movano, Nissan Interstar.

[small]Nog enkele bekende Europese voorbeelden zijn
Het hele gamma VW/Audi/Seat/Skoda (Up=Mii=Citygo, ...)
Ford Gallaxy/VW Sharan/Seat Alhambra
CitroŽn Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta
Fiat Fiorino, CitroŽn Nemo en Peugeot Bipper
Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen LT/Volkswagen Crafter

Meer voorbeelden, zoals de zijn te vinden op de Nederlandse en Engelstalige Wikipedia te vinden.
De Duitse variant] Die Elektro-Kleinstwagen Mitsubishi i-Miev, CitroŽn C-ZERO und der Peugeot iOn sind fast baugleich; nur die Innenausstattung variiert leicht.[/small] Wat de reliabilityindex ons leert is dat het ook binnen een merk flink uiteen kan lopen. De Mitsubischi Lancer komt daar als beste naar voren en ook de Colt is goed maar alle andere Mitsubishi's met voldoende statistische gegevens komen allemaal heel slecht te voorschijn. De Nissan Almera, Almera Tino en Note zijn goed (evenals de oude modellen Primera) maar de laatste Micra is al minder en de laatste Primera is gewoon slecht. Ook binnen een merk/model zijn er grote verschillen. De huidige Ka is beter dan de vorige, de Quasqai 2 is beter als de Quasqai (ook gewoon slecht) maar de huidige Zafira is minder dan het oudere model. De Nissan Primera noemde ik al, waarvan reliabilityindex.com slechts het laatste model kent en die gewoon slecht scoort terwijl de oude primera's geliefd waren om hun betrouwbaarheid. [quote]Ik ben veelrijder, maar ben ook extreem veelrijder geweest. Mijn Peugeot 406 HDI haalde de 630.000 km. [/quote] Ik ben ook eens iemand tegen gekomen met een Ford Escort met 450.000 op de teller. De gaten vielen er in (roest dus) en het interieur was ook helemaal versleten maar incidenteel kan een auto veel halen. Als je veelrijder bent, dan zit je zeker veel op de snelweg. Daar lijd een auto veel minder onder als onder stadsverkeer (korte afstanden met koude motor (funest voor meer dan alleen je uitlaat), verkeersdrempels slopen je schokbrekers). Traditioneel kunnen dieselmotoren meer kilometers hebben dan benzinemotoren, maar dat is ook omdat hun bezitters dus meestal meer rijden en dus ook veel meer op de snelweg zitten. Ook benzinemotoren gaan tegenwoordig lang genoeg mee. Daar ligt zelden meer het probleem (tenzij men zonder olie of met oude, vervuilde olie blijft rijden of een lekke koppakking krijgt) Grote uitzondering is hier de VW-groep ([url=http://www.autoblog.nl/eindelijk-vw-reageert-op-falende-tsi-motoren]link1 2, 3, 4 en niet alleen de kettingen. Het hele downsizen is funest.

Daarnaast is het in mijn ervaring niet zozeer de kilometerstand die een auto nekt maar de leeftijd. Wel is het zo dat bepaalde onderdelen met een bepaalde levensduur zijn ontworpen. Dat geld voor banden, remschoenen, remschijven, schokbrekers maar bij bepaalde modellen ook voor andere delen. Mijn ervaring met de 306 en de 309 is dat na verloop van tijd het onderstel helemaal gaar is.

Oudere japanners (Primera, Almera, Honda) roestten, Europese merken krijgen elektrische storingen (soms zelfs nieuw maar meestal als gevolg van ophopend vocht). Bij de Peugeot 306 braken uiteindelijk beide buitenspiegels af omdat de kunststof binnenin bros geworden was.
Planned obsolence is tegenwoordig de norm.

De C5 ken ik niet zo goed, maar CitroŽn is berucht om zijn storingen. Vroeger onderscheidde het merk zich vooral doordat de hydropneumatische vering lek raakte. De XM viel spontaan stil onder hoogspanningsleidingen. Ik hoop dat deze hydropneumatische vering nu wel storingsvrij werkt, want dit is het USP van CitroŽn. Het is dan ook veelzeggend dat het tweede model nu ook verkrijgbaar is met conventionele vering. Hoe dan ook, de C5 is de slechts scorende van alle CitroŽns (gevolgd door de C4 Picasso) op Reliabilityindex (de Xsara Picasso en de C3 zijn na de C1 de beste). Afgezien van de C1 scoort CitroŽn algemeen ondergemiddeld.
Ik rijd al een hele tijd rond zonder afschrijving en laat dat nou net de grootste kostenpost zijn van autorijden...Een nieuw riempje kan er dan gemakkelijk af!
Dat klopt. Maar het scheelt nogal of een riem 120.000 danwel 150.000 km mee gaat of 60.000 zoals ALLE opels. (met 240.000 is de C5 echt wel een uitzondering) De kosten zitten hem daarbij dan ook vooral in het arbeidsloon wat vervangen distributieriem ťťn van de duurste onderhoudshandelingen maakt (samen met schokbrekers) die een auto kan hebben.

Tot slot, dus afgezien van het feit dat de verschillen per model het grootst zijn, is er ook een score per merk. http://www.reliabilityindex.com/manufacturer
Hier zien we dat CitroŽn in de onderste helft zit, maar boven de dure Duitse en Britse merken (Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Bentley, Volkswagen, Opel/Vauxhall, Seat). Dan nog is veel van die positie waarschijnlijk te danken aan de C1 die samen met Toyota (4e plaats) is ontwikkeld.
Opmerkelijk hoog scoort hier ook het merk Rover wat waarschijnlijk, net als bij de Duitse auto's bij ADAC, mogelijk deels te wijten is aan chauvinisme. De lokaal goede beschikbaarheid aan onderdelen (De 25 was in Engeland de best verkopende auto in april 2000) tegen zou een tweede reden kunnen zijn.
BeosBeing, een goed onderbouwd verhaal is dat. Toch wil ik even aanstippen dat de reputatie van een automerk vaak gebaseerd wordt op image en marketing. Mercedessen waren jarenlang onverwoestbaar totdat men rond de eeuwwisseling modellen ging leveren die heel snel wegroestten.
De Franse merken hadden altijd die reputatie gehad en terecht, ik heb dat in de vorige eeuw zelf pijnlijk ondervonden.
De Citroen C5 van 2006 die ik nu bezit vertoont geen spatje roest en staat ook bekend als zeer betrouwbaar. Natuurlijk zijn er Japanse merken die het iets beter doen, maar bieden niet het ongekende rijcomfort voor dezelfde prijs. Om te illustreren een filmpje van Autoweek: http://www.autoweek.nl/vi...roen-c5-20-hdi-668748-km/ Dit is gewoon mogelijk bij fatsooenlijk onderhoud.
Ik heb een automaat. Die houdt de (benzine)motor regelmatig rond net boven de 1000 toeren. Hij is wel heel vluchtig met schakelen: Zodra je ook maar een beetje gas geeft, schakelt-ie meteen terug. Het schakelen merk je niet eens, tenzij je echt gekke dingen doet. Als je het kleine cijfertje in de gaten houdt zie je dat-ie continue blijft schakelen. Als je rustig optrekt van 0 naar 60 schakelt-ie van 1 naar 5. Bij 80 zit-ie al op de 6e versnelling. Geef je een tikje op gaspedaal, springt-ie meteen naar 3, en daarna weer heel vlug 4, 5, 6. Zonder naar het cijfertje te kijken merk je totaal niet wanneer-ie schakelt, tenzij-ie een grote sprong maakt. Best grappig om te zien allemaal.

Dat is wel anders dan mijn vorige auto (ook automaat) die veel minder vaak en veel duidelijker schakelde (een korte pauze in vermogen en hoorbaar ander toerental) en gemiddeld veel hoger toerental aanhield. Gaf je plankgas, had je eerst zo'n pauze, daarna een hoop gebrul en pas daarna werd je in je stoel gedrukt (210pk)

Geen idee waarom ik dit vertel. Volgens mij was mijn conclusie dat (moderne) automaten van zichzelf heel laag toerental aanhouden tenzij er ook maar enige belasting op de motor is. Bij het "nieuwe rijden" maakt men volgens mij veelal de "fout" om niet terug te schakelen bij optrekken, terwijl automaten dat wel doen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 mei 2017 09:50]

[quote]Geen idee waarom ik dit vertel. Volgens mij was mijn conclusie dat (moderne) automaten van zichzelf heel laag toerental aanhouden tenzij er ook maar enige belasting op de motor is.[quote]
Volgens mij inderdaad vanwege dat het nieuwe rijden je auto sloopt (ja niet alleen de distributieketting (waar ook vervuilde olie een grote rol speelt) of riem, maar vooral ook de accu (die laad dan onvoldoende op terwijl we steeds meer stroom verbruiken vanwege licht aan overdag, boordcomputer, autoradio/cd/..., airco, navigatie, alarmsysteem, en al het andere wat we er tegenwoordig aanhangen zoals elektrisch verstelbare stoelen, spiegels, verwarmde spiegels.
Bij het "nieuwe rijden" maakt men volgens mij veelal de "fout" om niet terug te schakelen bij optrekken, terwijl automaten dat wel doen
Dat zou een reden kunnen zijn. Het snelle schakelen wat je beschrijft, en vooral ook dat je het niet voelt doet mij vermoeden dat je een CVT, waarschijnlijk zelfs een ECVT hebt. Die is in principe traploos maar wordt meestal zo geprogrammeerd dat die in stapjes schakelt.

Dat gedrag van die oude heeft natuurlijk ook zijn charme, zeker met een dikke V8 of een 16-cylinder.
Het is een double clutch automaat geloof ik. Volkswagen GTE.

Schijnt dat schakelen van even naar oneven zonder onderbreking gaat

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 mei 2017 11:03]

VW heeft veel van zijn modellen uitgerust met hun DSG al is die zeker niet probleemloos. Die kan bij 80.000 al compleet versleten zijn, zeker als er niet om de 60.000 de versnellingsbakolie vervangen wordt.
Niet zo gek als-ie continue heen-en-weer schakelt hehe. De auto wordt dealer-onderhouden, perfect volgens het boekje dus dat zal wel goed komen. Ik zit nu op 55.000 en heb nog geen issues met de auto

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 mei 2017 11:20]

Als student krijg je op stage voor 40 uur per week alsnog niks... ;(
Nouuu, je krijgt de prachtige kans om jezelf te ontwikkelen en echte werk ervaring op te doen. Dat is ook wat waard :+ :+ :+
Tjaa dat zal allemaal prima, maar een beetje vakantiegeld is toch ook wel een vorm van waardering, en als student maar wat welkom :X
Dat was ook zo'n beetje de grap zegmaar. Veel bedrijven besteden weinig tijd aan hun stagiairs en laten ze gewoon fulltime mee werken aan projecten.
Wel verdienen maar niet uitgeven.
Ach zo, ben nog niet echt wakker denk ik. Maar inderdaad, makkelijk verdienen voor ze als het niks kost :(
Je klinkt nu al als een lichtelijk verzuurde werknemer. Een stage werkt twee kanten op: Jij doet ervaring op waar je later de vruchten van plukt en ja de werkgever kan tegen relatief lage kosten extra man/vrouw kracht inhuren. Als je straks afgestudeerd bent en een baan krijgt gelden er andere regels, maar voor nu zou ik een toontje lager zingen.
Ik heb ook ooit stage gedaan. Werd op een kantoor neergezet. De stagebegeleider was de financieel manager en aardig de baas in de toko. Die zat op een apart kantoor en om bij zijn kantoor aan te durven kloppen moest je toch wel flink wat lef hebben.

Dat moest ik 100 werkdagen volhouden... ;(

Gelukkig is dat intussen vrij lang geleden :)
Ik zeg ook niet dat stagaires het allemaal makkelijk hebben, maar het hoort er een beetje bij. Zie het als een ontgroening voor "het werkende leven" Tuurlijk, je hoeft echt niet alles te pikken, maar als stagair sta je in de meeste gevallen vrij onderaan de rangorde.
Dat was duidelijk te merken. De receptioniste bepaalde dat ik 2x per week broodjes moest gaan halen voor bepaalde medewerkers bij een broodjeszaak aan de andere kant van de stad met mijn brommertje. Onkosten zouden allemaal geregeld worden, totdat ik er om ging vragen aan het eind van de stage, toen moest ik snel maken dat ik weg kwam.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 17 mei 2017 11:05]

Ja en dat is dus weer het andere uiterste, dat begint op uitbuiting te lijken. Het "klagen" van een andere poster over geen vakantiegeld krijgen staat daarmee in schril contrast.
Als je dat al vreselijk vind, dan zou ik de andere kant op kijken voor studenten geneeskunde tijdens hun co-schappen. 60 uur in de week met nachtdiensten en geen rooie cent.
Om mij nu meteen als lichtelijk verzuurde werknemer weg te zetten vind ik wel een beetje ver gaan, en natuurlijk is ervating etc. belangrijk, maar af en toe eens wat meer 'erkenning' in de vorm van wat extra geld oid in bijvoorbeeld de vakantieperiodes is voor een bedrijf toch ook niet zo'n ramp? Daarmee motiveer je studenten naar mijn inziens alleen maar, en laat je als werkgever merken dat je ook plezier in je stagiair heb en dat je zijn inzet waardeert ;)
Ik snap het wel, en 'verzuurde werknemer' ging misschien wat ver. Ik blijf er echter wel bij dat een stagair nu eenmaal anders wordt beloond dan een vaste werknemer. Zoals ik elders in deze thread aangaf hoef je echt niet alles te pikken en er zijn wel degelijk bedrijven die misbruik maken van deze goedkope arbeidskrachten.
Dus dat. Wat een overdrijving/kortzichtigheid om gelijk iemand als "zure werknemer" weg te zetten. Vergeet niet dat je als student ook gewoon moet "leven", en daar bedoel ik mee eten en drinken. 40 uur werken en daarvoor niks krijgen en dus alleen op een studiefinanciering (lening is het tegenwoordig?) leven kan gewoon niet. Rekening houdend met vaste lasten die je ook gewoon hebt.
Inderdaad, ik woon dan in dit geval nog wel thuis, maar werken op zaterdag gaat sinds ik een poos terug een ongeluk heb gehad en voor onbepaalde tijd half invalide ben ook niet zo makkelijk meer, dus dan zit ik nu inderdaad alleen met een studiefinanciering, terwijl er natuurlijk altijd vaste lasten in de vorm van telefoon rekening, schoolgeld etc. zijn.
Helaas zijn dat soort leerstages de uitzondering geworden en is een meewerkstage of een aanloopstage (voordat je een baan krijgt bij het bedrijf) de norm geworden in Nederland. En dat is gewoon verkapte onderbetaling door een bedrijf dat over het algemeen echt niet armlastig is.

Dat toontje lager zingen doet tegenwoordig elke afgestudeerde bijna. Noodgedwongen thuiswonend, met grote studieschuld en zonder redelijk perspectief op pensioen, woning en vast(er) constract. En zzp-er worden heeft ook geen zin, want dan moet je eerst twee weken gratis werken.
Je hebt wel de kans om er na je studie aan de bak te komen, als je je tijdens je stage van je beste kant laat zien. :)
Klink enigszins ondankbaar. Een stagiaire is geen werknemer. Een stageplaats stelt men in de gelegenheid om o.a. praktijkervaring op te doen die vereist is om een opleiding af te ronden. De werkgever die dat mogelijk maakt, stelt arbeid (begeleiders), tijd, ruimte, en andere voorzieningen beschikbaar om het mogelijk te maken stage te lopen.
Tjaa dat zal allemaal prima, maar een beetje vakantiegeld is toch ook wel een vorm van waardering, en als student maar wat welkom :X
Niet mee eens. je loopt stage om kennis te krijgen en je zit op school.

Vroegah was het heel normaal dat je voor geen geld stage ging lopen, pas aan het eind van je stage kreeg je in sommige gevallen geld of een kadobon o.i.d.

Maar anno 2017 vinden veel studenten dat ze geld horen te krijgen etc, nou niet dus.
Niet mee eens, als je op een stage ben zoals ik (heel jaar), lijkt het me meer dan schappelijk dat je een stage vergoeding krijgt, en eventueel nog wat vakantiegeld.

Ik heb het hier niet over een volledig maandloon, maar bijvoorbeeld 250-400 lijkt me meer dan redelijk voor een 40 uur werkweek, het bedrijf verdient tenslotte ook aan jou.
anno 2017 zijn ook wat andere tijden dan vroeger, als je tegenwoordig als student niet bij verdient, heb je rijke ouders nodig, of je leeft op straat.
Moeten ze je wel waarderen natuurlijk, krijgen de eventuele andere stagiaires wel vakantiegeld? :P
Daar heb je een punt, andere stagiaires zijn er niet :P
Vakantiegeld kennen ze hier niet
Waar is 'hier'?
*klikt op username, klikt op homepage*
Sydney, Australia!
Dat klonk bijna als werken, en dat laat op de avond, hier. Nou, fjine middag nog :)
Bij ons in Finland komt het pas eind juni. :|

Dit jaar ga ik het, voor de verandering, echt aan vakantie besteden: 2700km lange road trip naar Nederland (en 2700km terug, uiteraard). :) Maar het is wel een uitzondering, meestal probeer ik het te sparen, of ga ik er een wat grotere aankoop mee doen.
Lekker feesten op het veerpont tussen Helsinki en Talinn, tussen alle stomdronken gasten. ;)
Net op tijd voor de wintervakantie dus? :+
Vorig jaar hebben mijn partner en ik een huis gekocht en de tuin opgeknapt. Dit jaar moet die tuin verrijkt gaan worden met een dijk van een BBQ, dus daar gaat een niet onaanzienlijk deel van het vakantiegeld naartoe. De rest gaat linea recta naar de spaarrekening!
Oeh, als je nog hulp nodig hebt met inwijden... :D :9
Vakantie doe ik thuis wel.Ik haat de zon

[Reactie gewijzigd door A87 op 17 mei 2017 21:04]

Je kunt toch ook op vakantie gaan of reizen naar plekken die niet per se zonniger dan Nederland zijn? Mogelijkheden zat, zou ik zeggen!
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*