Productreviews op T.net

Heb jij wel eens een productreview geschreven op Tweakers.net?

Nee, komt er misschien nog wel eens van.
46,2%
Nee en dat ga ik niet doen ook.
27,4%
Ja, is wel een tijdje geleden overigens.
16,4%
Nee, maar daar ga ik verandering in aanbrengen.
5,2%
Ja, onlangs nog.
4,0%
Anders, nl...
0,8%

Aantal stemmen: 14.924. Deelname gesloten op 03-04-2012 14:23. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (101)

101
98
84
6
0
2
Wijzig sortering
Ik denk dat veel mensen terugschrikken van het plaatsen van reviews, door het sterrensysteem. Als iemand 1 of 2 sterren krijgt, denkt diegene dat hij een 'slechte' review heeft geplaatst, terwijl (vaak) het enige commentaar erop is dat het niet uitgebreid genoeg is of geen foto's o.i.d., terwijl de informatie in die review alsnog behoorlijk nuttig kan zijn.

Ik persoonlijk vindt veel, kortere reviews fijner dan 1, lange review, simpelweg omdat het je dan een wat objectievere oordeel kan vellen.
Ja inderdaad er is bijna een soort dwang om hele uitgebreide reviews te maken, maar ik zou het juist fijn vinden als iemand alleen een score geeft en er blijken onderdelen te zijn die minder scoren, dat je dan ook weet waar het om gaat. Het hoeft soms maar 1 zinnetje te zijn. Maar soms is een probleem wat iemand heeft met een product nou juist helemaal niet relevant voor jou. Vooral met negatieve scores zou een kleine toevoging vaak heel veel waard zijn. Ik kijk daarom vaak nog op andere sites waar dus wel die korte recensies/reviews bij staan om een indruk te krijgen. Enige toelichting is altijd beter dan niks. En kleine recensies moeten niet gelijk aftgestrafd worden mijnsinziens, ze kunnen soms net zo nuttig zijn of zelfs nuttiger dan reviews van 10 pagina's lang. We hoeven niet allemaal het niveau te benaderen van professionele reviewers. We zijn geen journalisten!
Toch stel ik lange reviews (met goede benchmarks; meten is weten, als er iets te meten valt) zeker erg op prijs. Ik vind het sterrensysteem in die zin wel degelijk goed, omdat een review die beoordeeld wordt met een ster niet per definitie een slechte review is, maar eerder niet zo'n uitgebreide. Dat betekent dus niet dat een review van met een ster minder welkom is. Het is echter zo dat tweakers.net toch vooral een site is voor elektronica enthousiastelingen en dat betekent automatisch dat er een wat hogere review standaard ontstaat omdat de productkennis veel hoger is dan op de meeste andere vergelijkingssites. Dan vind ik dat er van een reviewer verwacht mag worden dat hij iets meer doet voor het aantal sterren van zijn review dan slechts een paar onsamenhangende zinnen neerzetten. Daarnaast vind ik ook dat een reviewer die meer moeite in zijn review heeft gestopt hier meer credits voor zou moeten krijgen.
Ik heb hier zelf overigens nog nooit een review geschreven, maar als ik me daar aan zou wagen, zou ik er toch zeker voor zorgen dat ik over de benodigde voorkennis beschik en dat mijn verhaal ondersteund wordt door de resultaten.
Maar vaak is in de (lange) reviews een herhaling van de productspecs te lezen.
Daarvoor lees ik die review niet!

En als tweakers ook al een review heeft geplaatst; waarom dan nog een review?
Leuk, maar ik heb dezelfde data al. En wie zegt met dat die persoon een goede meting heeft gedaan?
Het gaat toch om je eigen ervaring met het product.
Nee, daar ben ik het niet met je eens. Een reviewer schrijft een review, omdat hij/zij een algemeen beeld wil schetsen van wat een eventueel geïnteresseerde koper van het product kan verwachten. Dan is het dus de bedoeling dat de review zo objectief mogelijk is en dat ervaringen worden ondersteund met meetgegevens en resultaten. Als iemand mij vertelt dat een bepaalde cpu koeler weinig lawaai maakt, kan ten eerste zijn standaard voor geluidsoverlast veel verschillen van die van mij en ten tweede is het gehoor van diegene hoogstwaarschijnlijk beter of slechter dan dat van mij. Een subjectieve ervaring dus, die mij dus slechts de ervaring van de reviewer wijzer maakt. Nu wil ik echter een inschatting kunnen maken van wat mijn eigen ervaringen met het product zullen zijn en daarmee heb ik dus niet veel aan een erg subjectieve review, maar zal ik eerder geneigd zijn om een review op te zoeken waarbij een decibelmeter is gebruikt om de geluidsdruk van de koeler te meten.

'En wie zegt dat die persoon een goede meting heeft gedaan?' Dat kun je je natuurlijk bij elke review afvragen, ook de review van tweakers. Daarnaast staat er bij uitgebreide reviews meestal ook bij wat de testopstelling was, hoe de test is uitgevoerd en onder welke condities.

Uiteindelijk komt het er voor mij dus op neer dat ik een review met daarin de ervaringen van iemand, zonder verdere resultaten, prima kan waarderen. Ik lees alleen toch liever uitgebreidere reviews die met betrouwbare benchmarks zijn onderbouwd.

@Sleep0rz
Ik zou kwantiteit niet verkiezen boven kwaliteit... Het komt zelden voor dat benchmarks van verschillende reviews exact overeenkomen omdat de condities waaronder en het materieel waarmee getest wordt sterk variëren. Op het moment dat twee benchmarks verkregen zijn met verschillende systemen, kun je ze natuurlijk al niet meer echt goed met elkaar vergelijken (als je dan toch de resultaten zo in twijfel trekt).
Daarnaast denk ik dat je het belang van een foto bij de review onderschat. Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden en daarnaast geven plaatjes van de productpage van de fabrikant van een product niet altijd een correcte of volledige weergave van de werkelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op 23 juli 2024 06:51]

'En wie zegt dat die persoon een goede meting heeft gedaan?'

Dat is zo'n beetje de vinger op de zere plek, daarom wil je zo veel mogelijk reviews hebben en weinig mogelijk zeikerds die lopen te flamen op een review die een foto of kopje mist.

Op het moment is het jammer genoeg andersom.
Ik vind het sterrensysteem in die zin wel degelijk goed
Ik vind het een waardeloos systeem, als enige reverentie voor hoe goed een review is.

Wat ik (ik persoonlijk iig) veel belangrijker vind, is een relevantie en/of nuttige info waardering.

Een enkele zin heeft soms meer nut dan een ellen lange review.
Let op: voor deze TVkaart zijn en zullen geen XP drivers gemaakt worden, en zal dus alleen werken alleen onder Win Vista / 7
Dat kan in sommige gevallen veel nuttigere informatie zijn dan een 2000 woorden review hoe goed de kaart wel niet is.

Want je hebt er niks aan als hij het niet doet in het bedoelde systeem.
Ik houd er zelf erg van om amateur-reviews te lezen en te schrijven: Ik ben een simpele gebruiker en zodoende zijn mijn ervaringen waardevol voor soortgelijke gebruikers. Het blijft uiteraard van belang om de op- en aanmerkingen te onderbouwen en foto's maken het veel aantrekkelijker om te lezen (en eenvoudiger om te scannen).

Wat betreft de beoordelingen: ik vind dat een review waar veel werk in zit gewoon meer sterren verdient dan één waar weinig werk in zit. De reviews die ik schreef waar veel comments op komen beschouw ik ook als erg waardevol, want daarmee wordt mijn informatie aangevuld en kunnen we elkaars vragen beantwoorden.

De kritische houding van de doorsnee tweaker vind je ook terug in de reviewbeoordeling. Dat vind ik een goede zaak, want er is een hoop goede usercontent te vinden en het motiveert mij om het zo nauwkeurig mogelijk te doen. Ik houd ook van karma, maar ik laat me niet uit het veld slaan door 1 of 2 sterren beoordeling.

@T.net: Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: wat is de aanleiding voor deze poll?

edit: aanvulling

[Reactie gewijzigd door nozem op 23 juli 2024 06:51]

Als je gewoon een vlotte, goedlopende tekst hebt, waar ook nog structuur in zit (kopjes gebruiken, alineas, opsommingstekens), en veel relevante info geeft + mooie foto's + af en toe een update, dan krijg je echt wel 4 á 5 sterren.

Als ik een review lees die gewoon één lange lap tekst is haak ik ook snel af en geef ik maar 2 of 3 sterren, omdat dat gewoon irritant leest. Dat is ook van belang, zelfs bij een userreview. Moeilijk is het niet, maak gewoon kopjes voor jezelf, bijvoorbeeld een intro, bespreking van de specificaties, beeldkwaliteit, etc. Zo verdien je ook weer een ster extra, en terecht.
Precies, figuren zoals jij moeten maar iemand gaan betalen voor reviews als je al die handel denkt te moeten verwachten van een Userreview.

Denk dat je al blij mag zijn dat er mensen het lef hebben om een review te schrijven met jankerds zoals jij op de wereld.

Dat de normale reviews van tweakers een bepaalde kwaliteit mag hebben mag duidelijk zijn en zelfs tweakers laat veel steekjes vallen. Dan mag de lat voor de simpele gebruiker die wat kwijt wil over z'n product wel flink wat lager liggen.

Als je naar mijn mening een review met foto's, kopjes, alinea's en al die troep zoekt, betaal je er maar voor. Da's een dagtaak en iedereen die ooit een review heeft gemaakt kan dat beamen.
Het is geen dagtaak, maar je bent er inderdaad wel even een uurtje of twee mee bezig. Een review klop je er in het eerste uur uit en de opmaak met kopjes, inhoudsopgave, plaatjes e.d. maken doe je daarna. Ik vind het leuk om te doen en als ik meer tijd had en meer producten waarmee ik veel ervaring heb, zou ik het vaker doen.

Het is nogal raar om te zeggen dat daar maar voor betaald moet worden, omdat Tweakers juist zo goed is user content van hoogstaande kwaliteit. Als er gebruikers zijn die veel weten van het product en voor hun lol een review willen schrijven, waarom zou je dat dan niet gebruiken?

Als je dan een kortere review schrijft, zul je inderdaad geen 5 sterren krijgen en zullen er mensen zijn die om meer uitleg vragen. Maarja, dat krijg je ook als je een uitgebreide review schrijft. Als je mening goed onderbouwd met argumenten, hoeft een review ook niet lang te zijn. Dan zul je nog steeds maar maximaal 3 sterren krijgen, maar daar moet je je ook niet zoveel van aantrekken...
Precies, het duurt maar een uurtje of 2. Kopjes gebruiken en gewoon een goede structuur in de tekst brengen etc. is naar mijn mening echt niet te veel gevraagd. Vroeger op de middelbare school of tijdens je studie moest je precies hetzelfde doen, en dat is zodat het voor de lezer aangenamer, overzichtelijker en informatiever wordt. Laten we even eerlijk zijn, één lange lap tekst zonder kopjes of alinea's is verschrikkelijk om te lezen.
zwakbegaafd of niet een review is een review
niet iedereen is gelijk zwak begaaft als hij de sterretjes gebruikt
verder is zon review vaak niet gebonden aan 1 persoon maar honderden
en dan kun je er wel leering uit trekken
Mah ik denk dat je even door de "rage" van sleep0rz moet kijken.

Zwakbegaafd zal eerder de benaming hebben van iemand die gewoon even 5 seconden iets bekijk en vervolgens maar denkt "mah.. 1 - 2 ster". Verder heb je ook gewoon mensen die perse zo kritisch moeten doen en het zelf allemaal beter weten.

en verder zijn het vaak niet honderden ratings hoor..

Ben eigenlijk wel voorstander van onderbouwende ratings. Iemand steekt tijd in een review dan mag je ook een fatsoenlijke onderbouwende rating verwacht met commentaar.
Ik denk dat het niet erg is als je zelf een 1 of een 2 ster rating krijgt, maar wat heb je er aan als je niet eens weet waarom?
Ik heb goede ervaringen met ratings voor mijn reviews en vind ze meestal ook heel begrijpelijk.

Niet iedereen zal een onderbouwing geven, maar ik heb meestal wel een paar reacties met feedback waarmee ik de reactie kan verbeteren/aanvullen o.i.d.. Ik vraag meestal aan mensen ook om hun eigen ervaring in de reacties van de review te zetten, omdat sommige mensen inderdaad niet een hele review willen schrijven en dan 1 of 2 sterren krijgen. Een reactie met hun korte ervaring wordt dan vaak wél hoog gemod.
Er is in ieder geval qua hardware heel veel variatie mogelijk als je kijkt naar gebruikte systemen bij die reviews. De resultaten die daar uit voortkomen kunnen dan ook makkelijk enorm varieren. Denk aan een koeler, er zijn honderden behuizingen waarin die gebruikt zouden kunnen worden en dan krijg je automatisch heel veel verschillende resultaten. Zonder een beetje verdieping zijn echt korte reviews dus ook niet bepaald nuttig, je hebt maar weinig informatie om rekening mee te houden. Daar bieden simpele reviews de uitkomst, dan geef je gewoon een algemeen beeld op basis van een aantal sterren.

Maar lange reviews, tsja, niet iedereen heeft zin om er uren in te steken en niet iedereen kan ook echt een review schrijven, dat zijn gewoon feiten. Het moet je maar net liggen :Y

Dan zie ik inderdaad net als jij nog liever veel gebruikers een korte productreview 'schrijven' (alee, sterren geven ;) ) en wellicht een enkele, wat langere review bij een product dan korte reviews waarin je totaal geen objectiviteit terug kunt lezen. Dingen lezen als "waardeloos product, doet niet wat ik weel. Weinig features en mogelijkheden, enzovoorts", met reacties als "wat verwacht je van een ding van xx euro?"

Hebben we niet zoveel aan :) Maar het komt in het overzicht wel te staan als een review met een algemene waardering van 2 sterren. Als je in de PW vervolgens gaat filteren op meest gewaardeerd kan een best leuk product nog altijd aardig laag uitvallen. (Op basis van user-reviews, niet kijkend naar het kopje 'populariteit' of naar de reviews elders online)
Veel korte reviews vind ik persoonlijk ook fijner. Het geeft namelijk een beter beeld van wat de algemene indruk van het object is.

De reden waarom ik zelf eigenlijk nog nooit wat geschreven heb zit hem voor mij met name in het feit dat ik er simpelweg niet langer aan denk. Bij aanschaf van een product denk ik veelal nog wel bij mezelf: 'ja, tzt zal ik hiervan eigenlijk een review moeten schrijven'.

Direct doe ik het eigenlijk nooit omdat ik persoonlijk vind dat iets wat je net enkele uren hebt gebruikt, eigenlijk heel slecht kunt beoordelen (gebreken komen vaak beter aan het licht indien je iets al enkele weken/maanden in gebruik hebt).

Echter, enkele maanden later, dan sta ik er gewoon niet langer bij stil. Koop ik weer iets nieuws, en bedenk ik altijd weer hetzelfde.

Voor iemand als mij zal het heel handig zijn als we aan ons Tweakers profiel een overzicht van aangeschafte producten kunnen geven, en het zo in te stellen dat bijv. na 3 maanden we een frontpage waarschuwing krijgen met het bericht in de trend van:
U heeft nu reeds 3 maanden Product X in gebruik. Wenst u op dit moment uw ervaring met betrekking tot dit product met anderen te delen? Ja | Later | Nooit.

Dat kleine beetje extra stimulans kan denk ik aardig wat extra reviews opleveren.
Dat ben ik met je eens. Ik heb laatst een paar kleine reviews geschreven, en werd meteen bijna gesommeerd om er meer van te maken door een gebruiker.

Ik vind dat je zelf mag bepalen hoeveel tijd je erin steekt, en als dat alleen maar inhoudt de sterretjes aanklikken en een kort stukje schrijven, dan is dat wat het is.
Laat ze zelf maar die reviews maken als ze 't zo goed weten.
Wat mij op viel, was dat de meeste, met de meest zeikerige opmerking heb vaak nog nooit iets zelf hadden geschreven.
Ik ben het zeker met je eens.

Het is OF een simpele score geven, OF een ongelooflijk lange review met bechmarks en foto's voordat je gewaardeerd wordt.

Voor zeer uitgebreide reviews kijk ik meestal naar reviews van tweakers of anders gespecialiseerde sites.
Wat ik nou juist het meest interessante vind van USERReviews zijn naast de scores een lijstje met voor en nadelen. Dat is voor mij het meest waardevol.

Helaas is dat niet mogelijk zonder meteen een uitgebreide review te schrijven, wat weinig mensen dan maar doen helaas.
het sterren systeem is net als de moderaties bij de reacties een grote mislukking.

Dit is niet iets wat mij terugschrikt, ik geef nooit sterren en kijk er ook nooit naar.
Ik bepaal zelf of ik een review goed vind, dat hoeven anderen niet te doen.

Ik vind het ook nig steeds erg jammer dat je die sterren onzin niet kunt verbergen, het moderatie gebeuren kun je gewoon op het laagste zetten zodat je normaal alles ziet, waarom kan je dan niet die sterren veranderen? het interesseert mij echt niet of er 20man zijn die de review slecht vonden omdat de spanningen van de bijbehorende voeding uit een computerkast niet zijn gemeten...
Ik schrijf geen reviews meer omdat ik dat afzeiken van de taal Nazi's spuugzat ben.
Je doet je best en krijgt veel stront als dank, alsof je betaalt word voor het schrijven van de reviews.

Doe je je best op een review, krijg je echte k.. opmerking op je spelleningsfoutjes en dergelijke.

Alsof dat veel belangrijker zou zijn dan de goede inhoud van een review.

* player-x is dan ook geheel klaar met dat soort mensen, en wild zich er niet meer aan ergeren, en helaas moeten daardoor de goede positieve mensen, onder de zeikerds lijden.


Edit: WTF, ongewenst, T-net wild weten of mensen reviews schrijven, en waarom wel of niet, ik geef gewoon aan waarom ik het niet meer doe, dat is juist iets dat T-net wild weten.

ArnieNFW hier onder geeft ook aan dat hij om die reden gestopt is, en word ook weg gemod, het is dus blijkbaar toch waar dat vorm veel belangrijker is dan de inhoud van je reviews en reacties!

Er word hier een mening gevraagd, en zelfs die mag je niet meer hebben van de taal puristen!

[Reactie gewijzigd door player-x op 23 juli 2024 06:51]

Exact de reden waarom ik er mee gestopt ben. Net als (Tweakers) BLOG.
Taalfouten of zinsconstructies. Tjonge.
Met alle respect, maar zeker als je wilt gaan bloggen: als je niet kunt schrijven, schrijf dan niet.

Kijk, als je zwaar dyslectisch* bent dan kun je er niets aan doen.

* en dan écht dyslectisch, niet zo van ik heb gewoon geen zin om d- of t- regels te leren want dat heeft niets met dyslexie te maken, vraag maar aan een dyslexie-expert als je me niet gelooft.

Maar iédereen grijpt tegenwoordig een excuus aan om niet meer goed te hoeven spellen/schrijven. Het is zogenaamd niet belangrijk, of het is zogenaamd niet nodig op internet. Sommigen maken het helemaal bont door geen leestekens of hoofdletters te gebruiken. Als je mensen mag geloven is ook de helft dyslectisch; dat bestaat dus gewoon niet. Sorry hoor, maar voor de gemiddelde mens leest zo'n bericht gewoon heel erg vervelend, en het is in 3 van de 4 gevallen gewoon slordigheid of luiheid.

En daar mag je dan niets meer van zeggen, dan wordt je meteen voor Nazi uitgemaakt. Hallo, ga gewoon je taalregels leren. Want 9 van de 10 regels kun je gewoon *leren*, zelfs als je dyslectisch bent.
Ik heb zelf last van Dysorthografie,
Kenmerken
  • Mensen met dysorthografie maken veel spelfouten. Ze blijven lang steken in het stadium van beginneling.
  • Veel spelfouten worden gemaakt bij woorden die wel hetzelfde klinken, maar er verschillend uitzien (rauw-rouw of pijl-peil). Dit wordt visueel gestoord genoemd.
  • Dergelijke fouten komen ook voor bij woorden die bijna gelijk klinken. Ze onderscheiden het verschil tussen klanken niet of moeilijk (deur-duur). Dit wordt auditief gestoord genoemd.
  • Ze verwisselen de volgorde van de letters of voegen per ongeluk een letter toe die elders in het woord voorkomt (start-strat).
  • Ze schrijven vaak gewoon wat ze horen (etwie-etui).
  • Ze begrijpen de spellingsregels wel, maar kunnen ze moeilijk automatiseren. Bij iedere situatie moeten ze weer bedenken hoe het ook alweer zat.
  • Het komt vaak voor dat deze mensen slordig schrijven en vaak kunnen ze geen nette bladvulling maken.
En zelfs als je het aan geeft inclusief een link, word je nog steeds nog voor lui uitgemaakt!
Dan is de titel taal Nazi imho echt wel op zijn plaats.

Kijk bv maar eens naar de reacties op mijn profiel pagina.
quote: k1n8fisher
Zo begin je je stukje tekst met een vergelijking waarin je dus het woord DAN moet gebruiken ipv ALS. Wanneer je zelfs dat soort basale dingen niet goed doet dan is dyslexie geen aandoening meer maar eerder een excuus om niet veel moeite te hoeven doen.

Ik ben een taaldocent die dagelijks met dyslectische leerlingen te maken heeft. Ik snap de hele problematiek maar al te goed en weet daarom ook dat er te veel mensen zich graag verschuilen achter de noemer dyslectisch zijn.
Het hebben van dysorthografie betekend juist dat je niet het verschil weet.
En als zelf een taaldocent je beschuldigt op je profiel pagina, waar je aan geeft dat je dysorthografie hebt, en je nog steeds voor lui uit maakt, dan weet ik niet meer hoe ik anders op dergelijke mensen moet reageren!


Ik ben een persoon met een sterke wil, ben opgeklommen van pijpfitter tot voorman/supervisor in de offshore, bij mijn oude firma voordat ik vertrok uit NL.

En daar wist iedereen van mijn probleem inclusief de klanten, en als ik een report moest schrijven voor het hoger management van de klant, dan schreef ik het en stuurde ik het naar de zaak waar een van de dames het voor me op schoonde en door stuurde naar de klant.

Als ik geen sterke wil had gehad, en alleen maar naar de taal perfectionisten had geluisterd, en me zelf als dom had gezien, wat sommige mensen met een taal probleem zich voelen, had ik nooit de wereld gezien, en had ik nu nog steeds ergens in een metaal fabriek gestaan, en dag in dag uit het zelfde soort werk gedaan!

Maar hier op T-net, mag je in mijn ervaring, bijna alleen maar posten als je perfect Nederlands schrijft.

En als je een review heb geschreven waar je echt je best op hebt gedaan, en letterlijk uren aan hebt gewerkt, en de eerste reacties zijn zwaar negatief op een paar spellings foutjes, nou bedankt hoor, ik laat alle andere reviews wel over aan mensen die wel "perfect" zijn!

[Reactie gewijzigd door player-x op 23 juli 2024 06:51]

Tsja, het bllijft lastig. Sowieso ben jij de uitzondering op de regel, de rest heeft niet zo'n verhaal. Daarnaast is de kwaliteit van Tweakers niet zo hoog omdat er uitzonderingen gemaakt worden die de kwaliteit in gevaar brengen. Er is heus niemand die zulke opmerkingen maakt om jou te zieken.

Een review die inhoudelijk goed is, maar slechte grammatica of spelling bevat is gewoon al snel matig. Als je daar niet tegen kan dan kun je bijvoorbeeld even vragen aan iemand of ze het even voor je nakijken (net zoals de dames op kantoor). Als je het gewoon as-is submit leg je het probleem bij een ander neer.
Onzin, puur omdat de handicap niet zicht baar is, betekend niet dat mensen er geen last van hebben.
10% van de bevolking heeft een taal handicap, waarvan het bij 5% erg genoeg is om hun op werk en in hun sociale leven, problemen te geven, die hun belemmeren, om een voldaan leven te leiden.

Deze mensen voelen zich dommer dan andere mensen, terwijl vaak mensen met een taal probleem, vaak beter zijn in het oplossen van visuele en/of rekenkundige problemen.

Hoeveel briljante mensen doen werk onder hun kunnen omdat ze als dom worden uitgemaakt omdat ze een taal probleem hebben!

Puur omdat men de handicap niet ziet betekend dat niet dat hij er niet is, en om iedereen over een kam te scheren en ze allemaal voor lui uit te maken is het zelfde als zeggen dat alle moslims terroristen zijn of alle Polen dronkaards, en alle Belgen dom zijn.

Kom denk er eens echt over na, en van al die mensen die te lui zijn om goed te schrijven, (waar van ik betwijfel of het er wel zo veel zijn als er hier word voor gesteld), dan betekend dat alleen maar dat het onderwijs hun zwaar heeft gefaald, want als je iets goed heb geleerd is het moeilijk om het daarna fout te doen puur omdat je lui bent.

Opmerking als deze: |:(
Met alle respect, maar zeker als je wilt gaan bloggen: als je niet kunt schrijven, schrijf dan niet.
Je hebt geen idee hoe woest zo een opmerking mij niet kan maken, en zeggen met alle respect betekend niks als je daarna iemand in zijn gezicht spuugt, en zegt dat hij hier niet mag mee doen!

Dus als je niet goed kan schrijven moet je maar in een sociaal isolement gaan leven ?
Dat is net zo iets als iemand in een rolstoel verbieden om uit te gaan puur omdat hij in de weg zit de hele tijd!

[Reactie gewijzigd door player-x op 23 juli 2024 06:51]

Ik heb enkele reviews gemaakt, maar het sterrensysteem (waarmee anderen jouw review beoordelen) werkt niet erg motiverend. Je kunt er nog zo'n uitgebreid verhaal van maken, maar men eist blijkbaar dat je amateur-review de kwaliteit van een review door professionele websites evenaart voordat je een schamele drie sterren krijgt. Uitgebreide metingen met apparatuur buiten het bereik van de thuistweaker worden verondersteld voor een echt goede beoordeling.

Ik vind het wel nuttig om andermans beoordelingen te lezen, dus ik hoop dat men het voor de schrijver een stimulerendere ervaring kan maken om ze te schrijven.

De korte beoordelingen, waarbij alleen sterretjes gescoord worden, vind ik nutteloos. Zonder argumentatie kan ik niet inschatten hoe iemand zijn sterretjes bedoelt. Weet ik veel of de beoordelaar een kritische gebruiker is die al 100 gelijksoortige producten gezien heeft, of een fanboy die net zijn eerste Apple :P gekocht heeft.
SELECT COUNT(DISTINCT users.UserID) AS AantalGebruikersDieMinstensEenReviewHebbenGeschreven
FROM users INNER JOIN reviews ON users.UserID = reviews.AuthorID;
Een andere query kan wel gebruikt worden om de andere vraag die ook gesteld wordt in de poll ("was je laatste review lang geleden"?) te beantwoorden. En nee, deze query is waarschijnlijk niet efficient, noch correct. ;)

Over reviews en het sterrensysteem: het ligt er ook aan voor wat voor soort product een review geschreven wordt. Met producten waarvoor veel informatie beschikbaar is en die veel gereviewed worden (met benchmarks, etc.) is het moeilijker scoren dan met relatief onbekende/nergens op het internet duidelijk gespecificeerde producten. En zelfs dan nog ontvangen de reviews die echt niets meer kunnen zeggen over een product vier sterren in plaats van vijf.

Ik denk hierom dat het reviewsysteem ook een ander probleem heeft: lezers die reviews lezen en van sterren voorzien, hoeven hun oordeel niet te motiveren. Een eBay-achtig systeem (verplicht een kort bericht bij een gegeven score schrijven) zou kunnen helpen om gebruikers die ongefundeerd scores uitdelen eruit te filteren. Dit zou immers ook eerlijk zijn naar de reviewer, die vaak relatief veel tijd steekt in een (gratis!) review waar T.net en andere gebruikers van profiteren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 06:51]

Pas als de volgende pol zou zijn "Doe jij altijd mee aan de pol" en iedereen zou hem beantwoorden, pas dan zou deze pol cijfers tonen welke in de buurt komen van de realiteit.

:)
gezien alle comments hier op die veelal het zelfde zeggen "een volledige ge review schrijven is een stap die mij te ver gaat" zou het misschien een idee zijn om reviews op te splitsen in een categorie korte reviews en een categorie volledige reviews.
geen volledige product review maar wel zon kleine waarbij de sterretjes aan geven hoe goed het product is
De meeste van mij zijn ook kleine reviews waar ik puur het aantal sterren invul.
Heb ook een paar uitgebreide reviews geplaatst.
Maar vaak zijn de reactie er op wat minder nuttig. Meestal van die kreten als... Beetje korte review, of geen uitpak foto's?
(waardeersysteem van de reviews zou anders mogen, 2 sterren omdat hij wat kort is, maar inhoudelijk wel goed, geeft mij een beetje een slechte motivatie om er nog een te schijven).

Het plaatsen van een review (kort of lang) vind ik wel een must.
Ik vind het zelf ook erg prettig als ik van een nieuw aan te schaffen product een indicatie heb van hoe goed het is.
Een erg uitgebreide review kan soms wel handig zijn, maar soms ook zo uitgebreid dat het de essentie mist.

Anyway; "Ja, onlangs nog." was mijn antwoord.
Dezelfde ervaring heb ik ook, men verwacht bij een "uitgebreide" review een betoog van 3 kantjes met inleiding kern en slot.

Als ik de replies zoals jij die aangeeft al zie bij andere reviewers, die laten we eerlijk zijn er ook tijd en moeite in steken, ebt de moed en de wil een beetje weg.

als ik dan ook nog eens zie dat deze mensen voor hun werk wat ze voor anderen doen ook nog eens 2 van de 5 sterren krijgen, zie ik er helemaal van af.

Nee, komt er misschien nog wel eens van. voor mij
Nu we het er toch over hebben...

Ik ben uiteindelijk niet zo enthousiast over die korte reviews waarin je alleen maar sterren hoeft te geven, geen toelichting. Toen het geintroduceerd werd leek het mij nog wel wat, maar ik heb gemerkt dat ik het als 'vervuilend' ervaar. Als ik via de pricewatch een product zoek, dan stel ik een onderbouwde review die mij helpt in mijn keuze zeer op prijs. Maar alleen zo'n rijtje sterretjes zeggen mij uiteindelijk vrijwel niks, ik kan er niets mee in mijn beslissing. Hoe serieus is het ingevuld? Hoe zwaar wegen 'weinig sterren'-scores op of de reviewer het product onder de streep nu wel of niet goed vind? Sterren geven is altijd al subjectief geweest, dus zonder toelichting ervaar ik ze eigenlijk als onbruikbaar. 'Die tweaker vind de bruikbaarheid 2 sterren waard. Dus.. en nu? Hoe kan dat bijdragen aan mijn afweging?'

Als je dan in de pricewatch zoek, lijkt het alsof het aantal reviews sterk is toegenomen de laatste 2/3 jaar. Maar in de praktijk is de bruikbaarheid alleen maar achteruit gegaan omdat je nu tussen de onbruikbare sterretjes moet gaan zoeken naar review met argumenten voor of tegen waarbij je zelf kan kiezen of je het ermee eens bent of niet. En dat laatste is het enige waarom je reviews zoekt: je wilt weten wat de goede eigenschappen van het product zijn en wat de concrete slechte dingen zijn.

Zijn er meer mensen die dat zo ervaren of ben ik de enige? Ben wel benieuwd!
Ik ben het grotendeels met je eens. Wanneer je gelijkwaardige items gaat vergelijken, waar een relatief groot aandeel gebruikers een oordeel in sterren heeft gegeven, kan je nog wel enigzins een voorzichtige conclusie trekken. Maar anders kan ik er ook weinig mee, omdat, zoals je aangeeft, de overwegingen ontbreken.

Extreem gezegd: heeft iemand bij duurzaamheid één ster gezet, omdat hij teleurgesteld is dat het scherm kapot is gegaan nadat ie op zijn laptop is gaan staan, of rammelt de behuizing aan alle kanten? Nogal vitale informatie die van belang is bij je beslissing. Bovendien: de ene tweaker zal sneller geneigd zijn om standaard lager te beoordelen, de ander juist hoger. Met 1 of 2 korte reviews op een item, kan je dan niets. Is het onderbouwd, kan je zelf beslissen welke argumenten van belang zijn.
Daar staat tegenover dat als je 100 ster-reviews hebt voor een product, het gemiddelde een goed beeld geeft van alle beoordeelde catagorieen. Niet iedereen heeft tijd/zin om een uitgebreide review te schrijven, en juist die zijn ook uitermate subjectief. Dat kun je lezen, echter je zult ze dan eerst allemaal moeten lezen om een waarde bepaling voor jezelf te maken. Dit kost een hoop tijd.

De sterretjes geven juist bij een groot genoeg aantal beoordelingen een objectief beeld omdat de extremen worden gecompenseerd. Daarnaast geeft het een snelle indicatie over een product, welke je kunt gebruiken om te beslissen of een product meer aandacht behoeft (en je dus de uitgebreide reviews kunt gaan lezen) of juist helemaal niet.
Ik snap je punt, gebeurd helaas niet altijd... ik merk zelf ook dat ik geen review (kort of lang) meer ga maken als er al minstens 2 staan (en zeker als dat goede lange reviews zijn).

Ik zou de eerder genoemde 5 min en 5 pluspunten lijstje bij de korte reviews een hele toevoeging vinden. Eventueel een indicatie van het niveau van de reviewer (desnoods zelf ingeschat), maakt heel veel uit of iemand een lens voor een camera als amateur of als pro gebruikt qua hoe je 'm waardeert denk ik.
Ja is waar, maar het omgekeerde gaat ook op. Iemand neemt de moeite om een review te schrijven, maar schrijft iets pertinents overdrevens of (achteraf blijkt) niet helemaal juists. Dan baseer jij je aankoopbeslissing daarop voor een gedeelte, of dat zo goed is?? En ter verantwoording roepen voor je aankoop kan je he-le-maal niemand, ja jezelf.
ik heb wel eens een kleine gegeven met alleen de sterren.

helaas word dit niet gewaardeerd dus doe ik het ook niet meer.
Hoezo zou dit niet gewaardeerd worden? Ik vind het altijd een mooie indicatie...
Mensen lezen niet verder dan hun neus lang is en zien vaak niet dat het om een zgn. korte review gaat. De belerende reacties die dan volgen zijn voor mij ook een reden geweest er direct mee te stoppen. Ik kom hier voor mijn plezier.
aan de andere kant, wat heb je eraan, een product review die niets maar dan ook niets zegt over het product anders dan een indicatie met een paar sterretjes.

als er al een paar goede reviews van het product zijn, dan is het best prettig om te zien dat meer mensen er een zelfde beoordeling aan geven maar sterretjes an sich zeggen natuurlijk niets.

zoek je bijv een review van een leuke pckast staat er bij bouwkwaliteit 1 ster, 'wat moet ik er mee, valt ie van ellende uiteen, en is ie al krom voor je het mobo goed en wel hebt ingebouwd, is het gewoon dun plastic wat waarschijnlijk snel lelijk zal worden maar waar het systeempje van oma prima in kan draaien aangezien er toch nooit meer iets in of bij geplaatst zou worden.

of van die review over routertjes en switchjes waar mensen niet de moeite nemen om gewoon eens een 100mb bestandje van pc a naar pc b te sturen en het aantal seconden te vermelden - dat op zich is namelijk hoe onnauwkeurig ook altijd al beter dan helemaal geen info...

ik geef toe dat ik ook niet giga veel reviews heb geschreven sterker nog ze zullen op 1 hand te tellen zijn, maar als ik het dan al doe / van plan ben, dan toch in ieder geval met een beetje relevante informatie erbij zo dat mensen ook zien waarom het ding goed of juist niet is...
Klopt maar, als een redelijk aantal mensen die sterretjes aanklikken krijg je wel een indicatie van de kwaliteit va het product.

Als een pckast 2 of 4 sterren krijgt kan ik me daar toch al wel iets bij voorstellen, en niet iedereen heeft tijd om een review te schijven.
De mensen die alleen de sterretjes aanklikken zouden anders misschien helemaal niks over het product laten weten.

Natuurlijk heb je veel meer aan de mensen die even de tijd nemen om een duidelijke review te schrijven maar alles is welkom naar mijn inzien.

Respect voor de mensen die de "echte" reviews schrijven! _/-\o_
"aan de andere kant, wat heb je eraan, een product review die niets maar dan ook niets zegt over het product anders dan een indicatie met een paar sterretjes. "

Huh? Dat lijkt me nogal een open deur toch? :? Ten eerste een review zonder begeleidende tekst is altijd nog beter dan helemaal niets; er zijn genoeg artikelen in de pricewatch waar helemaal geen reviews/sterretjes aan gegeven zijn.

Ten tweede: "die niets zegt anders dan een paar sterretjes".
Euh...dat is het idee van de sterretjes hé, dat DIE juist iets over het product zeggen. Als de sterretjes niets zeggen, dan is de enige mogelijke conclusie dat de indicatoren waar je sterretjes op kunt geven verkeerd gekozen of niet volledig zijn. Anders slaat je stelling dat sterretjes niets zeggen echt nergens op; die zeggen heel veel. Als er bij features de hoogste score staat, maar bij bouwkwaliteit de op-een-na-laagste... dat is toch duidelijk lijkt me? Ik snap niet hoe je daar NIETS aan kunt hebben??

In sommige gevallen (maar lang niet altijd) heeft het inderdaad meerwaarde als je weet wát er dan precies mankeert aan de bouwkwaliteit. Maar in veel gevallen weet ik puur door die score al genoeg. Als er dan namelijk een ander product voor dezelfde prijs is die daar wél een goede score voor krijgt, dan pak ik die gewoon. Nogmaals; sterretjes scores zijn altijd nog beter dan helemaal geen review. En je kan altijd nog even googlen als je echt het hoe en wat nodig hebt om je keuze te kunnen maken. Als je dan zoekt op "productnaam" + het aspect waar hij slecht op scoort zoals "bouwkwaliteit", dan vind je vaak wel ergens een (buitenlandse) review waar het haarfijn in staat.

Tenslotte: het hangt ook een beetje van het product af. Sommige producten zijn zo veelzijdig en valt zoveel over te vertellen dat je bijna wel een verhaal nodig hebt om iets zinnigs te weten. Er zijn echter ook genoeg "simpele" producten waar je maar 1 ding mee kunt, en waar dus (relatief) weinig over te vertellen is, en waar je met 3 of 4 scores echt wel genoeg weet. Ik noem maar wat, een usb-stick, een harde schijf, of een muis bijvoorbeeld. Om een muis als voorbeeld te nemen: dat dat ding 2 of juist 12 knopjes heeft en wat hij kost kun je zelf ook in de features/pricewatch lezen. Een paar scores zoals "bouwkwaliteit" en "bedieningsgemak/comfort" erbij en dan heb je het belangrijkste toch wel gehad?

Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat er zo negatief over wordt gedaan... het laatste wat je wilt is dat mensen die nu geen tijd of zin hebben om een volledige review te schrijven, die mensen ook nog weg te jagen waardoor heel veel producten helemaal géén waardering krijgen. Die mensen ga je echt niet overhalen om een volledige review te schrijven door hun "onvolledige" werk af te kraken... iets met een stok en een wortel. :|

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 23 juli 2024 06:51]

Inderdaad.. ik ben er ook maar mee gekapt. Ik wilde een keer een simpele review schrijven met wat toelichting. En kreeg inderdaad van die belerende reacties. Dus nu heb ik de hele review maar weggedonderd.

Dan kan ik het ook niet helpen als mensen ook een slecht apparaat kopen..
Je moet idd het review heel erg uitbreiden, met uitpakken en productfoto's. Ook al bestaan er tig van die reviews, ze verwachten van jou hetzelfde.
Ik hou mijn reviews kort en bondig en beschrijf de punten die er toe doen (voor mij dan)

Ik zit nu op de wip om een HP DM1 notbook te reviewen, maar gezien de reacties soms...
en bij een negatieve review gaat iedereen klagen en bleren dat het geen eerlijk review is en dat je het product nooit echt hebt gehad.

Zo ben ik nog steeds zeer ontevreden over de iphone serie. Hier is echter bij mijn productreview een rel over ontstaan omdat ik wel zeer tevreden ben over de samsung serie (misschien ook andere, maar die heb ik nooit gebruikt)

is het dan slecht dat ik een slechte waardering plaats?
Ik heb tot nu toe maar een review geplaatst, maar ben van plan om er meer te doen.

Wat ik wel heel jammer vind, is dat je review al standaard minder sterren krijgt van de stemmers, omdat er geen plaatjes bij zitten. Zonde, want reviews zonder plaatjes kunnen net zo goed zijn. Nu zou ik een beetje kunnen begrijpen dat je de verpakking wil zien, maar een foto van de koptelefoon? Daar heb je press foto's voor...
En toch is het goed, omdat het beelden uit de werkelijkheid zijn. Pressfoto's e.d. zijn allemaal door tig photoshopfilters gegaan, of belangrijke dingetjes zijn niet goed zichtbaar. Juist met foto's kun je een goed beeld geven van het product w.b. bijvoorbeeld maten, afwerking, materiaalgebruik, etc.

Wat ik persoonlijk belangrijk vind aan een review is dat het de aspecten behandelt die belangrijk zijn voor de aankoop van een product, op een gestructureerde wijze en met goed taalgebruik en interpunctie. Hoe uitgebreider het op die details is, hoe hoger de score wat mij betreft. En foto's horen daar dus ook bij als ze die punten goed kunnen ondersteunen.

Waar ik wel een beetje moe van word zijn inderdaad azijnpissers die reviews àla tweakers, anandtech en tom's hardware verwachten. Het spijt me, maar ik heb geen oscilloscoop en 20 vergelijkingssystem en benchmarksuites staan. Ik ben gewoon een gebruiker en review mijn ervaringen met dat product als gebruiker. En dus niet als ontwerpende ingenieur oid.

Het zou wat mij betreft beter zijn om een aparte rubriek te maken voor de überreviews; een soort tweaker-elite reviewsectie. Er zijn namelijk reviews die bij tijd en wijlen zelfs beter zijn dan de 'officiele' tweaker reviews. Dan kunnen we de 'gewone' productreview gewoon voor gebruikers die hun ding kwijt willen laten zonder dat hun de huid volgescholden wordt door gefrustreerde internetvandalen.

Aan de andere kant zijn er soms figuren bij die echt de meest idiote reviews schrijven, die vooral een heleboel flamebait zijn op één enkel puntje. Wat mij betreft mag daar wel een -1 ongewenst voor komen (voor een voorbeeld zie een review van een fractal design mini kast - ik meen de define mini).

[Reactie gewijzigd door Buggle op 23 juli 2024 06:51]

Misschien een goed idee inderdaad; downgraden van idiote reviews van uitgebreid naar simpel. En ik ga dat over de plaatjes even onthouden en waar kan (en tijd voor is) mijn huidige reviews updaten!
Alle producten die ik koop via de pricewatch wordt na ontvangst netjes een review van geplaatst. Vind het sowieso zelf altijd erg fijn als ook andere mensen producten reviewen. Zo kan ik dan weer een beetje zien wat ik het beste in huis kan halen. Je moet alleen wel erg goed opletten want sommigen verliezen de objectiviteit een klein beetje uit het oog.
Helemaal mee eens, zelf schrijf ik eigenlijk nooit een review maar aangezien ik het heel fijn vind dat andere mensen dit doen zal ik dit eigenlijk zelf ook moeten doen.
Zoizo is het iedereen aan het aan te raden de sterretjes aan te klikken dit kost maar een paar minuten, en natuurlijk als je de tijd ervoor hebt is een stukje text altijd welkom!

Ik ga zelf in de toekomt ook zeker een aantal reviews schrijven ( Natuurlijk ook leuk voor de karma :P )
Vandaar dat ik heb gekozen voor de optie "Nee, maar daar ga ik verandering in aanbrengen."
"Nee, en dat ga ik niet (meer) doen ook"

Nadat ik eens een paar (korte) reviews in 1 keer had geplaatst kreeg ik een mail van een medewerker van Tweakers waarin hij stelde te twijfelen aan mijn beoordelingsvermogen. Daarnaast stelde hij dat het niet aannemelijk was dat ik al die hardware in mijn bezit had. (Ter info, ik werk zakelijk met allerhande IT apparatuur en kan daar relatief eenvoudig over beschikken). Ik ben niet in discussie gegaan en heb alle reviews, inclusief de uitgebreidere, verwijderd. Tweakers hoeft niet meer op uitgebreide reviews van mij te rekenen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door einstein op 23 juli 2024 06:51]

Ach ik heb ook weleens achterlijke mailtjes gehad van (een) t.net medewerker(s) over wat reacties die achteraf helemaal niet zo erg bleken te zijn. Er werken gewoon een paar iets te overgevoelige figuren bij t.net en da's gewoon in heel de IT zo. Gewoon negeren. De IT en techomgeving blijft toch nog steeds een plek waar de sociaal zwakkeren zich het makkelijkst in kunnen vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.