ICT en overheid: #fail

De Tweede Kamer gaat onderzoek doen naar het falen van veel ict-projecten bij de overheid, zoals ov-chipkaart en computersystemen van politie en waterschappen. Denk je dat het onderzoek iets zal veranderen?

Ik hoop het van harte, maar ik moet het eerst zien voordat ik het geloof
39,5%
Ik geloof niet dat er iets verandert
20,4%
Als ze het onderzoek maar wel analoog doen, anders gaat het vast fout... ;)
16,5%
Ja, al is het alleen maar bewustwording
11,8%
Grote projecten lopen toch per definitie uit de hand qua budget?
11,7%

Aantal stemmen: 15.082. Deelname gesloten op 19-12-2011 14:50. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (59)

59
58
36
9
1
9
Wijzig sortering
Ik was vroeger ook een blater die riep dat het bij de overheid een stel klunzen zijn. Toch ben ik er de laatste jaren wel genuanceerder over gaan denken, omdat ik het zelf van de andere kant mee maak. Ik constateer de volgende problemen.

1. Van tevoren moet in blauwdrukken en ontwerpen tot in kleine details worden vast gelegd wat het systeem moet kunnen, zonder dat men de nieuwe software kent (b.v. bij een SAP implementatie). Hierdoor worden foute keuzes gemaakt en moet het ontwerp iedere keer weer worden bijgesteld (=voortschrijdend inzicht). Dit is een ramp voor de doorlooptijd en de kosten die gierend uit de hand gaan lopen.
2. Er wordt een deadline gesteld en om die te halen is er te weinig tijd om gebruikers met het systeem te leren werken. Na de live-gang wordt het vervolgens een grote bende.
3. Software lijkt vaak van achter een bureau te zijn gemaakt en sluit maar matig aan bij werkprocessen in organisaties. De meest simpele dingen blijken niet te kunnen.
4. Te veel maatwerk maakt toekomstige upgrades tot een nachtmerrie. Om maatwerk te voorkomen moeten mensen en processen zich aanpassen aan de software i.p.v. anders om. Die bocht wil niemand maken.
5. Er draaien mensen aan de knoppen (managers) die geen flauw idee hebben waarover ze praten. Dat leidt tot foute beslissingen.
6. Ik ken bijna niemand die veranderingen als een kans ziet, maar altijd als een bedreiging. Gevolg => weerstand.
7. Mensen willen niet volgens de nieuwe procedures werken en verstoren daarmee de processen.
8. Elk nieuw systeem waar geen draagvlak voor is binnen de organisatie is gedoemd te mislukken.
Herkenbare punten. Hoewel de bewering bij 4, "mensen en processen moeten zich aanpassen aan de software i.p.v. anders om" op een site als tweakers eigenlijk not done is ;)
Pff, blij dat dat niet hoeft zeg... Het werkt niet zoals ik wil of er is iets anders beter? dan ga ik daar toch heen? Jammer dat dat in zo'n grote organisatie niet zo werkt...
5. Er draaien mensen aan de knoppen (managers) die geen flauw idee hebben waarover ze praten. Dat leidt tot foute beslissingen.
En die managers zitten er doorgaans omdat de echte "subject matter experts" met hun dagelijks werk bezig zijn en geen zin hebben om een project intern te managen/verdedigen/verkopen.
... 9. Een probleem dat vooral bij de overheid speelt: Grote projecten lopen vaak vele maanden tot jaren. Tijdens die looptijd veranderen echter de uitgangsprincipes, om de doodsimpele reden dat regel- en wetgeving zeer snel verandert. (Uit ervaring weet ik dat binnen een maand bijvoorbeeld uitvoeringsregels drie keer kunnen veranderen.)
Deze veranderingen maken dat het onmogelijk is grote projecten tot een goed resultaat te brengen; het blijft altijd concessies doen...
... 9a. Opdrachtgevers veranderen (lees: verkiezingen, reorganisatie), doordat de oorspronkelijke poppetjes vertrekken (vrijwillig, of op verzoek) worden deze vervangen door andere mensen met een ander beeld van de doelstellingen van het project.
Met andere woorden...een stelletje klunzen...niet de programmeurs die zijn afhankelijk van de opdrachtgevers
Ik ben op dit moment werkzaam in de IT bij een gemeente. Hier speelt inderdaad het probleem dat er niet genoeg kennis aanwezig is en ze ruk betalen. Vandaar dat ik ook per 1-1-2012 ergens anders ga werken.

Grootste probleem is de kennis, achterstand bij OS'en en/of software, beleid van ICT wordt vaak bepaald door personen die er geen verstand van hebben, shitload aan incidenten die door teveel beveiliging worden geproduceerd en noem maar op. Veelal zitten er ook personen die al jaren in dienst zijn en niet voor veranderingen te porren zijn.
Ik ben werkzaam in de IT bij een waterschap en ik kan melden dat er bij ons juist heel veel kennis aanwezig is. De laatste jaren is er veel geïnvesteerd in opleidingen, zoals Microsoft, VMware, Citrix, NetApp en Oracle.

Bij ons lopen grote ICT projecten over het algemeen niet uit de begroting, misschien wel uit qua tijd. En zoals hieronder wordt gesuggereerd gebruiken wij helemaal geen SAP. Ik weet dat enkele waterschappen dat wel doen, maar alle waterschappen hebben een eigen ICT afdeling en beleid.

Wat er vaak mis ging bij ons is dat afdelingen onafhankelijk van elkaar projecten opstarten en pas op het laatste moment ICT inschakelde, want dan moest er ineens een server komen o.i.d.
Daar is veel tijd en energie ingestoken om die samenwerking te bevorderen en al te starten in een eerder stadium. We hebben nu een change-manager in dienst welke alle ICT gerelateerde projecten begeleid. Nu is het zo dat een afdeling bij de start van een project al contact opneemt met ICT om hierin begeleid en geadviseerd te worden.

Misschien zijn we een positieve uitzonderingen binnen de overheden, maar ik durf best te zeggen dat wij het redelijk goed voor elkaar hebben.

Reactie op Jupiter hieronder:
Wij hebben als waterschap nooit ICT projecten gedaan met Logica. Logica heeft contacten met het Waterschapshuis, een overkoepelende organisatie van alle waterschappen. Echter zijn wij als zelfstandig waterschap niet verplicht om mee te gaan met alle projecten van het Waterschapshuis en dat doen we dus ook niet, omdat wij de bui ook wel zien hangen... Voor ons dus geen financiële strop.

En dan nog iets, in dat stukje staat dat er 26 waterschappen zijn, maar er zijn er 25.
Al met al lijk De Volkskrant niet heel goed geïnformeerd te zijn...

[Reactie gewijzigd door WeBBaN op 23 juli 2024 07:18]

Weet je het zeker dat de waterschappen het goed voor elkaar hebben?

http://www.volkskrant.nl/...terschappen-mislukt.dhtml

Zij zijn de volgende ict-fail. Schade: 25 miljoen euro.
Ik werk bij 2 *schappen. Precies het zelfde geval. Ieder afdeling heeft zijn eigen potje. Er word helemaal geen advies gevraagd intern. Alles maar dan ook alles gebeurt extern, want het potje moet éénmal leeg zijn aan het eind van het jaar. Afspraken hier en daar, dure lunches etc..

Lopen ze tegen een probleem aan, halen ze iemand van intern. En dan krijgen ze een 'NEE' antwoord. Misschien kort door de bocht, maar iets waar we intern niets mee te maken hebben bemoeien we er gewoon niet mee. Zo makkelijk gaat het.

Ik heb projecten gezien waar ik een WTF moment van een week heb gehad. Niet efficiente maar hele dure projecten. Zo kwam ik laatst achter, dat er extern een CRM-omgeving was voor ons schap.

Het zijn mensen waar 0,0 verstand van zaken hebben, met een aantal technische woorden denken dat ze wat zijn.

Al met al, er moet een hoop dingen veranderen in de verschillende instanties..
Ik heb zelf stage gelopen bij een Gemeente. Wat mij vooral opviel is dat de eindbeslissing bij iemand lag die absoluut niet aan veranderingen wilden, zoals jij al aangeeft.

Maar dat valt me ook op aan hele gehele Nederland moet aan de Open Source project (Project Goud?). Men heeft het over GNU/Linux en Open Office en toch komt er na lang beslissen weer uit dat men Windows Licenties wil en MS Office.

De overheid is gewoon niet toe aan een grote verandering. Ze zijn gewoon bang voor verandering.

Aan de ene kant snap ik het wel. Dit heeft gewoon zwaar te maken met vendor lockin. Maar men zal toch een keer de stap moeten nemen om daar uit te breken.
Ik loop nu stage bij een bedrijf die adviseert gemeentes/politie en grote firmas op gebied van IT.

Ik hoor veel van de consultans dat idd mensen willen daar geen verandering want ze vinden het best om op XP te werken. Ze zijn bang van vernieuwingen om dat ze de kennis ook in huis niet hebben.

Maar je word daar ook regelmatig tegen gewerkt. Bijv. door de hele burocratie intern want als je moet iets aanschafen foor de project en je moet 1e 3x een verzoek in dienen om te mogen kopen, off als iemand van ons consultans moet wat hebben anders kunnen ze niet door met project en het word gwn niet besteld en dan de hele project maand of twe achter loopt.
Mogelijk kunnen ze het verzoek dat je hebt ingediend niet lezen...
ICT-projecten bij de overheid hebben bij uitstek last van de negatieve consequenties van de regels voor aanbestedingen. Bij aanbestedingen boven de 100k eur moet er verplicht een openbare aanbesteding plaatsvinden (op zich niks mis mee) en is de overheid VERPLICHT om met de goedkoopste partij in zee te gaan (niet altijd een goed idee).

Gevolg is dat ze tot in minutieus detail de requirements vantevoren vast moeten leggen, waar ze de kennis niet voor in huis hebben (dit is een algemeen probleem bij software projecten, niet alleen bij de overheid). Doen ze dat namelijk niet, dan komt er een partij met een enorm scherpe prijs (die ze dus MOETEN accepteren), die een produkt oplevert dat wel aan de gedocumenteerde eisen voldoet maar toch totaal nutteloos is. Om het produkt toch waardevol te laten zijn moet er dan enorm veel extra werk worden verricht, wat natuurlijk klauwen met geld kost.

Het alternatief is helaas om de regels een stuk soepeler te maken, wat dan weer de deur voor misbruik (handjeklap, achterkamertjes, vriendjespolitiek enz) wagewijd openzet.

Kortom, voor dit probleem is geen eenvoudige oplossing te bedenken. Het is ook geen probleem dat zich beperkt tot overheids projecten, of tot software. Overal waar aan (hi-tech) ontwikkeling gedaan wordt zit je met het spanningsveld dat de betalende partij vantevoren wil weten hoeveel het gaat kosten (zo weinig mogelijk natuurlijk) terwijl de requirements dan helemaal nog niet compleet zijn.

[Reactie gewijzigd door jeroen94704 op 23 juli 2024 07:18]

Sinds wanneer is de overheid verplicht om de goedkoopste te pakken? Wat een onzin.

We hebben al vaak meegedaan met aanbestedingen, en daar wordt op een puntensysteem gekeken naar wie de opdracht krijgt. En niet naar wie de goedkoopste is.

Anders zou ik die met een eigen bedrijf wel heel gemakkelijk kunnen binnenhalen.

*Ah bedrijf A vraagt 100.000? Dan doe ik het toch voor 95.000. Pff, nee zo werkt het gelukkig niet.

De beste moet de opdracht krijgen, niet de goedkoopste.

En je weet, goedkoop is duurkoop.
Uiteraard wordt er op punten gescoord maar ook de Prijs wordt altijd gescoord: Bij ons vaak tegen 30 a 40 % . Dat lijkt nog vrij weinig maar het betekent dat met 1 item/vraag 35 % vd punten te verdienen zijn en je een behoorlijk gat met je concurrenten kunt maken . Omdat de rest van de punten over zeer veel vragen verdeeld zijn is het voor concurrenten moeilijk om dat verschil weer goed te maken..

Heb zelfs eens gehoord dat een werkplek aanbesteding ondanks de tegenmaatregelen (punt aftrek als de prijs te veel afweek van de gemiddelde prijs.) toch gekaapt werd door een prijsstunter. Er bleken na het controleren van de verplichte eisen slechts 2 aanbieders over en die zaten uiteraard allebei evenveel van het gemiddelde af....Kortom zelfs met wegingen en straf punten is het lastig om niet bij de goedkoopste uit te komen.
*Ah bedrijf A vraagt 100.000? Dan doe ik het toch voor 95.000. Pff, nee zo werkt het gelukkig niet.

Die aanbestedingen zijn geheim, dus dit kan sowieso niet.
Het alternatief is helaas om de regels een stuk soepeler te maken, wat dan weer de deur voor misbruik (handjeklap, achterkamertjes, vriendjespolitiek enz) wagewijd openzet.

Leuk bedacht, maar de aanbestedingsregels zijn opgelegd door Brussel, dus daar kunnen ze niks aan veranderen, versoepelen of hoe je 't ook wilt noemen.

Ken 'n inkoper bij een overheidsinstelling die steen en been klaagt over het feit dat hij soms wel de beste partij wil, maar niet mag vanwege de regels, al was 't maar omdat deze "te klein" zou zijn voor het project.

De europese aanbestedingsregels zijn wat dat betreft een crime....
Geloof me, dat zesduizendvierhonderdachtiende onderzoek naar waarom grote projecten vrijwel zonder uitzondering uit de hand lopen is totaal nutteloos. Het gaat je het echte antwoord toch niet geven, zeker niet als je de slager zijn eigen vlees gaat keuren.

De kern van het antwoord is namelijk doodeenvoudig: mensen zijn bij dergelijke grote projecten nauwelijks in staat om een reeele, eerlijke schatting te maken van de kosten qua geld en tijd. Men calculeert op papier een helder, afgebakend geheel en berekent daarvan de geschatte kosten op basis van de huidige tarieven. Daarbij ga je af op de normale gang van zaken.

De praktijk is echter weerbarstiger. Iedereen hier zal elementen in zo'n project kunnen benoemen waar het toevallig toch mis zal gaan enzo: prijzen van servers stijgen twee jaar later onverwacht, personeel is vaak ziek, duizend-en-een-dingetjes gaan mis, een aannemer gaat failliet, het weer zit tegen enz enz enz... en dan heb ik nog niet eens de reguliere vertraginkjes genoemd die elk project heeft, klein en groot.

Iedereen weet dat je dat soort zaken moet incalculeren, maar iedereen weet ook dat die offerte dan per definitie niet geaccepteerd wordt door het management. Daarom doet vrijwel niemand het en lopen projecten per definitie uit de hand. Gewoon, omdat wij mensen niet in staat zijn een reeele inschatting te maken van kansen etc in de toekomst. Psychologie....

Ik zou wel eens een onderzoek willen zien hoeveel procent overschrijding dergelijke projecten hebben. Verwachting is dat die opvallend dicht bij elkaar zullen liggen. Dat is precies die toevalsmarge op tegenvallers. Het probleem zit 'm niet in de overschrijding van de norm, maar in het vaststellen van die norm.

Overigens iemand hier op Tweakers die een grootschalig (ICT)-project weet dat wel binnen tijd en budget een fatsoenlijk werkend eindproduct heeft opgeleverd?
Helemaal mee eens. Ramen is lastig maar ook het vervolg traject van claimen en verwerven van budget is problematisch.
Onlangs nog meegemaakt, naar eer en geweten waren er ramingen gemaakt voor een project met een looptijd van enige jaren.
Vanwege de onzekerheden en het vroege stadium een redelijke marge erop gezet. (+60%)

Toen het budget aangevraagd moest worden is de marge niet meegenomen. "Dan werd het zo duur en was het in Den Haag niet te verkopen.."

Inmiddels is duidelijk dat men de deelname van een andere organisatie niet begroot had en dat die dus ook uit het gereserveerde budget bekostigd moet worden.. De rek in het budget is er nu dus wel uit....
Feit blijft dat de overheid niet goed betaald (voor mensen in loondienst) en qua projecten voor veel mensen niet interessant genoeg is.
Dit heeft niets met de ict projecten te maken, zo zou je alles wat de overheid niet goed doet kunnen afschuiven op "het betaalt niet genoeg".

Als je het mij vraagt is het probleem dat de projectmanagers zelf niets snappen en vooral niets willen snappen over hun eigen project. Ze verzinnen een systeem wat een ander moet gaan gebruiken. Zelfs hoeven ze het niet te gebruiken dus hoeven ze ook niet het fijne te weten hoe het zou moeten werken.
De specs die ze aanleveren kunnen waarschijnlijk niet 100% worden overgenomen door de ict-leverancier en die biedt een alternatief aan. De projectmanager moet daar dan akkoord op geven, zonder dat die snapt waar die akkoord op geeft.

Ik ben niet eens ict-er maar heb wel met cms-en te maken op mijn werk. Bij elk nieuw cms zijn het altijd de tijdelijke krachten die het moeten uitvoeren en de kennis hebben over het systeem, terwijl de projectmanager het echt als projectje ziet. Snappen er inhoudelijk niks van, maar praten er wel altijd over.

Nog erger als de projectmanager zelf een interrimmer is die drie maanden onderzoek heeft gedaan naar het moeten aanschaffen van het systeem en de uitvoering aan de vaste krachten overlaat, maar dat die het dan uiteindelijk ook aan een interimmer uitbesteden.
Bij de overheid werken veel mensen omdat ze het belangrijk vinden, de rijksoverheid is een soort roeping. Maar dat geldt met name voor beleidsmedewerkers en onderzoekers e.d., mensen met invloed op het land "samen maken we het land beter" dat idee.
Maar dat geldt blijkbaar minder voor IT'ers (stelletje geldwolven ;)), dus veel van die projecten worden idd geleidt door minder gekwalificeerde mensen. En zeker bij lagere overheden en waterschappen is er gewoon een ander model nodig dan al dat do-it-yourself gebeuren.
En dan heb je nog de grote projecten die de overheid voor 95% uitbesteed aan logica, Cap etc. Daar is de aanbestedingsprocedure zo hard en de eisen (de functionele specificatie) zo rigide dat die vaak bij voorbaat tot mislukken gedoemd zijn.
Ik denk dat het een systeem- & denk-fout betreft. Kamerleden en volksvertegenwoordigers kiezen vaak voor oplossingen voor niet-bestaande problemen. Hun gebrekkige kennis op gebied van ICT gecombineerd met de gladde lobbyisten van de ICT-(beveiligings)-branches betekent simpelweg een accident waiting to happen (of op z'n minst, verspilling van miljarden in belastinggeld en mankracht).

Nu zie je veel dat er gekozen wordt voor technologische projecten puur en alleen omdat anderen het ook hebben gedaan. Wat was er mis met de strippenkaart? Het rode potlood? Het is jammer dat de deuren van onze volksvertegenwoordigers altijd open staan voor grote bedrijven, terwijl echte experts (bijv. Rob Gongrijp m.b.t. stemmachine fraude) diezelfde deur met een koevoet moeten openbreken om aan de noodbel te trekken.

Het is toch triest dat zo'n incompetent orgaan je dwingt om je biometrische gegevens af te staan, naar de mijne kunnen ze in ieder geval fluiten. En nog triester dat wanneer de volledige biometrische-, persoons- en financiële info van tig miljoenen Nederlanders op straat komt te liggen, dat je er de klok op gelijk kunt zetten dat ze hun les nog niet zullen leren, en ze gewoon weer één of andere tandloze commissie aanstellen om te onderzoeken hoe het fout kon gaan (kindermisbruik door "geestelijken", bouwfraude, Irak oorlog, bankenstelsel etc.) en over gaan tot de orde van de dag.
En voor alle IT'ers die hier gaan klagen over het feit dat er niemand met inhoudelijke kennis bij de overheid werkt en dat het daarom fout gaat. Ik zou zeggen: ga eerst zelf eens bij de overheid werken en probeer er wat aan te doen met je eigen kennis (of klaag niet als je zelf mede veroorzaker van het probleem bent).

En voor de eerlijkheid, ik ben wel werkzaam in de IT, en nee ik werk niet bij de overheid. Maar ik vindt het ook niet heel gek dat er zoveel fout gaat als je zoveel expertise mist.

Feit blijft dat de overheid niet goed betaald (voor mensen in loondienst) en qua projecten voor veel mensen niet interessant genoeg is. Gevolg is dat er niemand wil werken met als gevolg dat er minder inhoudelijke kennis binnen de overheid aanwezig is.

En als je goed bent in wat je doet heb je in de IT buiten de overheid ook gewoon een soort van baangarantie :).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 07:18]

Ik las juist dat de overheid er zelf voor kiest om geen mensen intern op te leiden maar juist steeds alles te out-sourcen. En dat die paar mensen die wel kennis van zaken hebben onderaan de hiërarchie staan en niet naar geluisterd wordt.

Ik denk echt dat er flink geïnvesteerd moet worden in een ICT afdeling met voldoende mensen van niveau ipv. dat ze steeds een los staand bedrijf inhuren met alle miscommunicatie die daar bij inbegrepen is. Ook lijkt het vaak zo dat de mensen die de touwtjes in handen hebben de ICT-ers niet serieus nemen en tegen het gegeven advies in gaan.
Nu is zeker dat laatste misschien een beetje overdreven maar wel de wortel van het probleem. Het kan niet zo simpel zijn dat alleen onbekwame ICT-ers bij de overheid werken.

[Reactie gewijzigd door MAXed_out op 23 juli 2024 07:18]

Het probleem van de overheid is (onder andere) dat al haar projecten min of meer openbaar zijn. Daar hebben bedrijven geen last van - die kunnen rommelen en jaren lang doormodderen zonder dat iemand er achter komt hoeveel miljoenen er aan mis management zijn opgegaan zonder er iets voor terug te krijgen.

Het is ook zo makkelijk schoppen tegen 'zij daar in Den Haag', maar volgens mij zijn de slagingskansen van een project niet zo gek veel lager dan in de commerciële instellingen. Uiteraard loopt een project van de overheid altijd het risico dat er binnen 4 jaar een andere kapitein aan het roer zit die het allemaal anders wil...
Je slaat de spijker op zijn kop! :-) Het lijkt me naief om te denken dat dit alleen bij de overheid gebeurd. Ook bedrijven zullen te maken krijgen met vergelijkbare problemen maar die hoeven niet altijd inzicht te geven in hun huishouding. Daardoor krijg je natuurlijk een sterk verkleurd beeld.

Ook is het natuurlijk niet zo dat (lokale) overheden en instanties maar onbeperkt geld hebben om maar uit te geven en dat er alleen maar domme ICT'ers zitten. Er zijn gewoon veel factoren die op dit soort zaken invloed hebben, net zoals bij commerciele bedrijven.

En zoals thekip al aangeeft: Als je zo goed weet wat er beter kan, wat let je om te solliciteren bij de overheid en de boel daar eens goed op te zetten. Een mooie uitdaging lijkt me voor een slimme ICT'er. ;)

P.S. Ik zeg niet dat alles prima is zo, het kan natuurlijk altijd beter. :)

[Reactie gewijzigd door petturik op 23 juli 2024 07:18]

Ons project gaat de overheid waarschijnlijk een ton besparen.
Hiervoor hebben we echter wel eerst tegen de stroom in moeten roeien, want het eerste plan wat er lag zou de overheid een boel geld uit geven voor een project wat gedoemd was om te mislukken.
Het probleem is dat opdrachtgevers geen verstand van zaken hebben en dus niet kunnen controleren of de aannemer goede plannen maakt, en mist de mensen die met de vuist op tafel slaan en zeggen "we hebben een contract voor 50 miljoen, hoe durf je hier te komen om nog 50 miljoen te vragen?!"
Bij de overheid werken, doe je alleen na je 55ste (bedrijfsleven heeft geen interesse meer in je), voor die tijd werken in het bedrijfsleven beter betaald en uitdagender werk.
De overheid wil mij niet hebben. Ik heb teveel kennis :+
OV-Chipkaart: verkeerde requirements.
Politie: te duur
Waterschappen: SAP, dus te duur

Nee, even serieus. Ik heb het idee dat de overheid twee verkeerde ideeën heeft:

1. "Goedkoop" kan niet goed zijn.
2. Alleen grote bedrijven kunnen aan de eisen van de overheid voldoen.

Volgens mij doet de overheid er goed aan om IT uit te besteden, maar doen ze dat bij de verkeerde bedrijven. Mijn ervaring is dat hoe groter het bedrijf, hoe minder "waardering" ze hebben voor hun klanten. Moeilijk uit te leggen, maar mijn punt is dat de klant minder koning wordt naar mate dat de leverancier groter is. Ik zou daarom adviseren om voor kleinere (Nederlandse!) bedrijven te kiezen.

Maar we zullen zien.
Dat is inderdaad de kern van de zaak. Ik ben alleen bang dat dat buiten schot zal blijven tijdens de parlementaire enquete, omdat ze op zoek gaan naar een manier om ICT voor de overheid beter te gaan regelen in samenwerking met de traditionele consultants. Terwijl het probleem nou juist die grote consultancybedrijven zelf zijn.
Falende ICT-projecten lijkt me een mooie post om op te bezuinigen; dan hoeven we die 5 miljard niet weg te halen van nuttige posten (zorg, onderwijs, innovatie, etc).
Of er ook echt iets verandert weet ik nog niet zo zeker; eerst zien, dan geloven.
Dit is de laaste jaren al zo. veelvoorkomende fouten zijn:
- Slechte planning.
- Niet duidelijk is wie voor wat verantwoordelijk is.
- en niet praten met de mensen die het gaan gebruiken. ( slechte communicatie )

Atans meen te herinneren dat er in Maastricht ziekenhuis een ict project van miljoenen de mist is ingegaan, omdat achteraf bleek dat er niet was overlegd met doctoren wat het systeem allemaal moet kunnen.

Misschien zit ik er helemaal naast maar zo zie ik het.
- en niet praten met de mensen die het gaan gebruiken. ( slechte communicatie )
Kleine toevoeging:
- en niet praten met de mensen die de data aanleveren.
Vervolgens komen ze met de meest krankjorem verzinsels om die data (waar het om draait) toch maar in hun bedenksel te drukken. En vragen zich later af waarom ze hun data niet kunnen vinden.
niet praten met de mensen die het gaan gebruiken.
In mijn ervaring: de meeste toekomstige gebruikers hebben helemaal geen tijd/zin om mee te denken/werken, die hebben het al druk genoeg met hun dagelijkse business. Dat maakt het opstellen van specs veel moeilijker dan het in theorie zou moeten zijn. In mijn ervaring heb je dan ook meer aan een iets duurder flexibel/makkelijk aanpasbaar systeem dan aan een gespecialiseerde applicatie dat precies in de specs past. Maar dat past weer slecht in (altijd krappe) budgetten en formele aanbestedingstrajecten.

Grote ICT projecten zijn gewoon erg moeilijk te managen. Geen onderzoekscommissie kan daar iets aan veranderen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 07:18]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.