Reacties (80)
@fonsoy: dat bedoel ik met neutraliteit (of zie ik dat nu verkeerd
[Reactie gewijzigd door iMars op 23 juli 2024 03:14]
Toch doet het mij pijn als ik met vrienden over films praat en het eerste wat ze zeggen is: "Dat download ik wel even". Ik kom zelf uit de filmbranche en of het huidige distributie systeem tekort schiet of niet. Het blijft diefstal van werk van anderen en het bewust doorlaten gaan en dus meewerken is gewoon fout.
Het gezegde dat de gelegenheid de dief maakt is hier natuurlijk ook van toepassing, maar als ik zie hoeveel mensen hier het de gewoonste zaak van de wereld vinden en mij waarschijnlijk ook zo snel mogelijk met een ongewenst de mond willen snoeren, dan maakt mij dit erg pessimistisch over de toekomst van de film en muziekindustrie.
Daarnaast ben ik gebonden om mijn collectie op fysieke media te hebben, lees een kast vol met hoesjes. Ben blij toen mijn DVD verzameling (200+ stuks legaal) naar de zolder verhuisde. Het digitaliseren was een vreselijk werkje en heb toen ook maar mijn toevlucht gezocht tot downloads. Hoewel DVD9's moeilijk te vinden waren van de topstukken.
Daarnaast ben ik sinds enige tijd over op HD. Alleen ik vind het zo jammer dat ik van mijn hele collectie een HD versie moet kopen voor woekerprijzen. Terecht zou zijn is dat ik mijn DVD op stuur naar de film studio en dan een HD variant terug krijg tegen kostprijs van de media en verzendkosten. De film is namelijk al gemaakt en deze is al lang terugverdiend. Daarnaast zijn de masters toch op beter dan HD formaat. Een oplossing zou zijn is dat ik de film zou kunnen downloaden tegen bijvoorbeeld een bedrag van een euro of zo, want ik heb de originele content al in mijn bezit. Nu kan men zeggen "ja maar dit is betere kwaliteit, dus moet je meer voor betalen" dan zeg ik "nee, door gebruik van inferieure technologie, DVD in verleden, hebben jullie mij te lage kwaliteit gegeven" en wil ik nu hebben waar ik reeds voor heb betaald.
Helaas bestaan er nog geen afdoende faciliteiten om dus media te kunnen kopen via internet of de kwaliteit van je bestaande verzameling waarvoor al betaald is, te upgraden. Daarom vind ik persoonlijk dat download aanbieders voorzien in een behoefte die "legaal" is, maar door sommige mensen uit onze maatschappij misbruikt wordt om niet te hoeven betalen, wat ik ook afkeur.
Daarnaast zou ik gaarne zien dat de Film maatschappijen gewoon een BD leveren met daarop de film zonder DRM in MKV formaat zodat ik dat op mijn Media Center kan zetten zonder te hoeven downloaden of zelf converteren.
Ik zie wel wat in de opmerking dat je al voor 'de film' hebt betaalt, maar wellicht was de prijs die jij hebt betaald voor je film ook gebaseerd op de verwachting dat er in de toekomst nog aan kon worden verdiend. Het principe "dit kost te veel, dus ik neem het zonder te betalen." vind ik helemaal fout. Dingen die ik te duur vind koop ik gewoon niet.
Overigens ben ik echt geen fan van Brein/DRM/etc, maar ik krijg vaak het gevoel dat de misstappen van de muziek/filmindustrie te vaak worden gebruikt als excuus om te stelen.
Nee, het is niet stelen want stelen is het weghalen van het orgineel. Het is kopieren.
Daarnaast zou je kunnen zeggen dat je bepaalde omzet weg steelt. Maar dit klopt ook niet want een download staat niet gelijk aan een betalende klant. Als een film 10.000x gedownload wordt betekend niet dat die 10.000 ook alle anders netjes hadden gekocht.
Ik ga veel naar de bios, heb al veel films gekocht in mijn leven maar ik ga echt geen 10 tot 20 euro neerleggen voor elke film die ik kijk. Zo rijk is niemand.
Mijn downloads kosten ook geld (stroom voor de download pc en de usenet abonnementen). Ben niet te gierig om er voor te betalen maar nu heb ik ze eerder binnen, met hogere kwaliteit en digitaal zodat ze fysiek geen ruimte innemen.
Zodra er een abonnement komt in NL waar je on demand krijgt voor een vast bedrag per maand (schappelijke prijs) dan neem ik het. Kijk naar spotify, doet zijn ding goed. Sindsdien geen nummer meer gedownload. Waarom zou ik? Staat al in spotify dus heb er al rechtmatige toegang tot.
Premium account voor spotify genomen zodat ik de nummers ook offline en op mijn telefoon kan luisteren.
Men is niet te gierig om niet te betalen, maar de huidige methodes zijn gewoon lastiger als het downloaden is. Dus waarom dubbel negatief (betalen + lastige gebruikzaamheid) als het ook positief kan.
Bij mijn downloads hoef ik nooit eerst verplicht 2 min door reclame te gaan zitten kijken voordat ik de film kan zien. Hoef ik niet uit mn stoel als ik wil switchen naar een andere film (lees: ander schijfje pakken).
Etc etc etc.
Ik vind trouwens dat het downloaden van muziek in verhouding helemaal te duur is. Daar moet die 'klagende' muziekindustrie toch nog fors op verdienen. normaal tot 20 nummers op een CD en nu 1 euro per nummer om te downloaden..... waarom ook niet het hele cdtje voor 5 euro?
[Reactie gewijzigd door mr.Millenarian op 23 juli 2024 03:14]
Toch doet het mij pijn als ik met vrienden over films praat en het eerste wat ze zeggen is: "Dat download ik wel even".
Heel herkenbaar, echter zie ik bij steeds meer vrienden digitale TV in huis en wat ze nu vaker zeggen is "Ik ga het wel een keer kijken", waarmee ze bedoelen dat ze een film
on demand 'huren'. Dit omdat sommige films best goedkoop 'online' te 'huren' (on demand) zijn.
Echt waar, als de film- en muziek industrie films en muziek online gaat aanbieden voor een lagere en schappelijke prijs dan de prijs voor een echte DVD uit de winkel, en dan dus zonder DRM of andere beveiliging, dan durf ik er om te wedden dat er veel meer gekocht wordt. (veel makkelijker dan downloaden met nieuwsgroepen of torrent).
Dat dan die gedownloade film misschien een keer gecopieerd wordt weten ze, dat gebeurd ook als iemand een film op DVD koopt. Dat gebeurde vroeger al met videobanden en cassettebandjes en indien dat niet grootschalig gebeurd zullen ze daar
ook zeker niet tegen optreden. (is ingecalculeerd)
Voor een film wil ik best b.v. tot 5 euro betalen als ik deze makkelijk in mijn settop box of laptop kan downloaden. Voor muziek vindt ik de prijs al redelijk netjes.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:14]
Klopt. Maar het probleem met al die nieuwsgroepen en p2p netwerken is dat die zo efficiënt zijn dat er van 1 kopie miljoenen kopieën gemaakt kunnen worden zonder kwaliteitsverlies. In theorie hoeft er maar 1 DVD verkocht te worden aan iemand die het uit een misplaatst gevoel van socialisme/communisme/altruïsme upload. Dat is best wel een probleem.Dat dan die gedownloade film misschien een keer gecopieerd wordt weten ze
Nee, volgens de Nederlandse wet is het geen diefstal. het is helemaal legaal.Toch doet het mij pijn als ik met vrienden over films praat en het eerste wat ze zeggen is: "Dat download ik wel even". Ik kom zelf uit de filmbranche en of het huidige distributie systeem tekort schiet of niet. Het blijft diefstal van werk van anderen en het bewust doorlaten gaan en dus meewerken is gewoon fout.
Zie: De thuiskopie in het Nederlands auteursrecht.
IMO ontstaat het gevoel van de mensen dat ze zomaar kunnen downloaden. Doordat er al veel te lang geen fatsoenlijke optie opstaat om muziek te kunnen luisteren en films kunnen kijken.
Ik blijf het raar vinden dat de film industrie geen deal maakt met internet providers. Voor x Euro een abonnement waarbij je alle hedendaagse films in DVD kwaliteit kunt kijken en voor de muziek industrie ook zo'n deal om alle muziek in FM kwaliteit te luisteren.
Omdat dit nog steeds niet geboden wordt na 10+ jaar internet vind ik dat de media industrie de schuldige in deze.
Ze veranderen niet in hun zienswijze en ze proberen alles te controleren waardoor de weerstand bij veel mensen steeds meer toeneemt.
Ohja het auteursrecht artikel uit 1912. Die is na 100 jaar nog even relevant. Stel je eens voor dat die werd aangepast, sjoe.Nee, volgens de Nederlandse wet is het geen diefstal. het is helemaal legaal.
Inderdaad, schande dat de media industrie zich niet in 10 jaar aanpast! 10 jaar! Weten ze niet hoelang dat is? Te zot voor woorden, iets 10 jaar lang onaangepast laten, pfff lutsers.Omdat dit nog steeds niet geboden wordt na 10+ jaar internet vind ik dat de media industrie de schuldige in deze.
Verder wordt het ondoorzichtig. Site moet worden geblokkeerd omdat er een .torrent bestand op is gevonden. Het zou mogelijkerwijs misbruikt kunnen worden.
[Reactie gewijzigd door fonsoy op 23 juli 2024 03:14]
Een auto is ook een tastbaar iets, Internet of een download niet en de drempel om misbruik te maken van je internetverbinding ligt dan ook een stuk lager. Een ramkraak pleeg je niet thuis vanuit je stoel met een muis en keyboard in je hand (Althans meestal niet).
Ik denk overgens ook dat we het allemaal wel eens zijn dat TPB links naar illegale downloads faciliteert danwel het mensen makkelijk maakt om iets te downloaden ipv. te kopen.
Ben het er wel mee eens dat je dan het probleem bij de bron aan moet pakken en dus TPB zelf en niet de internetprovider.
Ok nu ga ik het nog één keer zelf doen: Beetje hetzelfde als rijkswaterstaat aanklagen omdat de snelweg drugsrunners faciliteert
Een organisatie van verkeersslachtoffers (Brein) wil dat de beheerders van enkele tolwegen (Ziggo/Xs4all) de verkeersborden langs die weg (DNS-entries) met de naam van een plaats waar veel verkeersongevallen voorkomen (Thepiratebay) weghalen.
Problemen hierbij:
- Automobilisten met een kaart of navigatiesysteem (Google- of Open-DNS) weten het toch wel te vinden.
- Automobilisten op wegen van andere beheerders (providers) hebben nergens last van.
- De wegbeheerder (providers) heeft er #1 geen drol mee te maken waar ik over zijn weg (netwerk) naartoe ga en #2 mag het niets kunnen schelen wat ik daar doe.
Toch zou de bron eerlijker zijn. :-) De mensen die het posten.Ben het er wel mee eens dat je dan het probleem bij de bron aan moet pakken en dus TPB zelf en niet de internetprovider.
Dat maakt het namelijk veel moeilijker om het op te lossen wat mensen die het met het hele auteursrechten-systeem oneens zijn en liever zagen dat stichtingen als Brein opgedoekt zouden worden blij maakt.
Ik zou blij worden.
een ramkraak gaat verder dan een iets downloaden van waar een auteursrecht op zit,
dan lijkt me dat die auto sowieso verboden moet worden.
of terwijl, dat voorbeeld van fonsoy slaat wel degelijk ergens op ook al gaat het over auto's en word je daar moe van.
vervolgens ben je klaar met je verhaaltje en geef je een zelfde soort voorbeeld, alleen dan een snelweg.
En sinds dat torrent file-tjes ook niet meer noodzakelijk zijn is enkel een paar 100 karakters tellende magnet link voldoende. En zo'n magnet link is ook met google te vinden.
Hoewel ik het wel, net zoals velen hier, vind dat voor fatsoenlijke software en degelijke entertainment betaald mag worden.
[Reactie gewijzigd door M2M op 23 juli 2024 03:14]
iets van dat ze elke keer onder welke domein of IP adres ook moeten worden geblokkeerd.
weet alleen niet meer zo goed of dat ook op deze zaak sloeg.
Wanneer wordt eens wettelijk geregeld dat providers op een lijn staan met postbezorgingsbedrijven.
Ze doen in mijn ogen hetzelfde door een pakketje info van de een naar de ander te versturen.
Inmiddels heeft men hiervan geleerd en zijn er tientallen nieuwe programma erbij gekomen met elk een nieuw truukje of hetzelfde verhaal te voorkomen. Het verbieden van dit soort piraterij heeft geen zin, en heeft ook nooit zin gehad.
De tijd en geld die hierin wordt gestoken zou eigenlijk gespendeerd moeten worden aan onderzoek hoe je van deze ontwikkeling gebruik kan maken. Of kan zorgen dat het ook interessant is om gewoon een filmpje digitaal te huren of wat dan ook.
bijvoorbeeld! als ik op een simpele manier de nieuwste films kan kijken thuis mag dat van mij best een paar euro's kosten.Of kan zorgen dat het ook interessant is om gewoon een filmpje digitaal te huren of wat dan ook.
Verder vind ik dat ISP's dit soort blokkades niet mogen doen. De bron van 'het kwaad' komt niet van de ISP's af.
Ik snap best dat het niet wenselijk is externe partijen mee te laten kijken maar geen complete openheid is een vrijbrief voor handjeklap en deals die niet in het interesse van het volk zijn. Voorbeelden ten over de afgelopen jaren waarbij dat is gebeurd (om te beginnen met diverse oorlogen die niet in het interesse waren van het NL volk).
Er zijn genoeg manieren om het te omzeilen waardoor het niet echt veel nut heeft. Brein moet de bron aanpakken en niet de ISP's.
En al mochten ze TPB blokkeren, hoevaak heeft brein al pogingen gedaan TPB offline te halen? hoeveel providers hebben de site al geblokt? het is dweilen met de kraan heel hard open, want het is niet alleen TPB, maar zo veel andere torrent sites!
Ik vind dat Brein echt hopeloze pogingen doet het "downloaden" te stoppen, sites laten blokkeren, rechtszaken etc etc. het gaat ze toch nooit lukken alle download sites uit de lucht te halen!
En dat het dwijlen met de kraan open is, geloof me: Brein rekent daarop. Denk je dat zij willen dat er een goede oplossing komt waar iedereen blij mee is? Natuurlijk niet, dan zijn ze hun klanten en hun baan kwijt. Zolang zij wat te dwijlen hebben, komen de betalingen binnen, dus die kraan moet open blijven.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.