Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Volg jij een studie journalistiek of een aanverwante opleiding en wil je je bekwamen op het gebied van internetjournalistiek? Meld je dan aan en wellicht kom je op een van de leukste stageplekken van Nederland te werken. Je kunt dan vanaf half januari het nieuwsteam versterken.

Wie zoeken we?

We zoeken een stagiair die een hbo- of universitaire opleiding journalistiek volgt, maar studenten die een opleiding met journalistieke raakvlakken volgen, mogen ook reageren. De start en de duur van de stage worden in overleg met de opleidingsinstantie bepaald. We zoeken iemand die in principe een volle werkweek tijdens kantooruren op de redactie in Amsterdam aanwezig kan zijn. Tweakers hanteert een stagevergoeding van minimaal 300 euro per maand, afhankelijk van de opleiding.

Wat verwachten we van je?

Je bent een echte nieuwsjager die er niet voor terugdeinst de telefoon te pakken en die er een uitdaging in ziet om in rap tempo 'eigen' nieuws te maken en berichten zo volledig en correct mogelijk te schrijven. Als je je bekwaam genoeg hebt getoond, is er ook een mogelijkheid om naar persconferenties te gaan en achtergrondartikelen te schrijven. Uiteraard heb je affiniteit met de onderwerpen waar Tweakers over schrijft.

Meld je aan

Lijkt het je wat om als stagiair bij het Tweakers-hoofdkantoor aan de Mt. Lincolnweg 40 in Amsterdam aan de slag te gaan? Meld je dan aan door je motivatie en relevante achtergrondinformatie, zoals je studie en interesses, te sturen naar nieuwsposter@tweakers.net.

Door Olaf van Miltenburg

- NieuwscoŲrdinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwscoŲrdinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Als de huidige stagiair van Tweakers kan ik verzekeren dat de stage uitdagend, leerzaam en leuk is. Het is absoluut niet het geval dat je de klusjes krijgt waar anderen geen zin in hebben. Je krijgt veel vrijheid en tegelijkertijd ook begeleiding als dat nodig is. Na mijn stage moet ik een niveau hebben dat aansluit op de beroepspraktijk en Tweakers helpt mij daarbij.

De stagevergoeding is verder meer dan redelijk. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee. Als ik in mijn omgeving kijk, krijgt menig student minder. Daarnaast is het een verplicht onderdeel van de opleiding en dat moet denk ik centraal staan. Het is gťťn werk. Ja, als stagiair probeer je van toegevoegde waarde te zijn. Maar zoals Olaf al schrijft, kost het begeleiden van een stagiair veel tijd. Het is dus een wisselwerking en deze vergoeding is naar mijn mening eerlijk. :)

Het is overigens mijn tweede stage en ik spreek op basis van verhalen die ik de afgelopen jaren van andere studenten heb gehoord.
Onze bierhaler stagiair heeft niets te klagen. Niet over zijn vergoeding en niet over zijn werkzaamheden! })

[Reactie gewijzigd door zeef op 26 november 2014 15:52]

Dan hoor je mij ook niet zeggen... wel een mooi schort b.t.w. die kreeg ik niet. Alleen een helm voor als ik te laat was met wegduiken voor de volgende moersleutel en/of moer.
Succes met het vinden van stagiaires want het blijkt dat een deel 300 euro toch echt te weinig vind :+
Wij hebben over 't algemeen geen enkel probleem om stagiairs te vinden. Let wel, het is een stagevergoeding, geen loon. Het is onderdeel van je opleiding, gťťn werk. Wij steken tijd en moeite in opleiding en training van de stagiair en die krijgt een kijkje in de keuken van Tweakers daarvoor terug. Tweakers neem graag haar maatschappelijke verantwoordelijkheid bij de opleiding van mensen in journalistiek, marketing, beeld & geluid, communicatie en multi-media.

Het is zeker niet zo dat iemand vanuit een journalistieke opleiding hier vanaf dag 1 gewoon 100% aan het meedraaien is en content produceert. Dat verwachten we ook helemaal niet, het doel van een stage is immers om de theorie in de parktijk te brengen. Dus voordat het eerste stukje online staat, zijn we al dagen verder. ;)

De werkzaamheden doet een stagiair in dit geval onder supervisie van een senior redacteur. Die steekt daar (veel) tijd in, die ook in het normale werk had kunnen worden gestoken. Wij doen dat overigens met plezier omdat de stagiair van vandaag, de collega van morgen is/ kan worden.

[Reactie gewijzigd door zeef op 26 november 2014 18:39]

Ik denk veel mensen zich niet realiseren dat journalisten niet "in high demand" zijn. Dus ook het aanbod nog studerende journalisten-in-spe zal aanzienlijk groter zijn dan de vraag. Jullie hebben het dus voor het uitzoeken en kunnen dan ook laag gaan zitten met de vergoeding. Daar is wat mij betreft niks mis mee, want zo is de markt :)
Overigens moet je daar ook eerlijk over zijn en je niet verschuilen achter verhaaltjes over begeleiding en hoeveel tijd dat kost. Natuurlijk kost het tijd, maar als het hier zou gaan om ontzettend gespecialiseerde kennis die lastig te vinden is en waar veel vraag naar is, zouden jullie door de markt gedwongen worden mee te betalen :)

Point in case:
Ikzelf ben Big Data Engineer, en ik heb 2 stages gelopen tijdens mijn Informatica opleiding. Eerste als lullige PHP developer, waarbij ik al 800 euro per maand ving, en mijn afstudeer stage als onderzoeker op het gebied van distributed computing. Toen ving ik 1200 euro per maand.
Als je kijkt naar Silicon Valley en de stage prijzen, dan sla je helemaal stijl achterover: http://www.telegraph.co.u...arn-more-than-you-do.html
Vaak 2000% van de T.net vergoeding :)
Geen van de stagiairs heeft geklaagd over de vergoeding. Sterker nog, alle (ex) stagiairs die ik vandaag p kantoor hierover heb gesproken, gaven aan dat de stagevergoeding van Tweakers 'marktconform' is.

Ook je conclusie over 'verhaaltjes hoeveel tijd het kost' is echt onjuist. Begeleiding van een stagiair op de nieuwsredactie kost veel tijd. Daar hoor je ons met nadruk NIET over klagen. Als we die tijd niet zouden willen investeren, dan deden we dat niet. Je moet het idee dat een stagiair bij ons een onderbetaalde slaaf is die 100% meedraait echt loslaten. Dat is niet zo, en dat was bij jou ook niet zo als PHP-er. Of je bent een natuurtalent, maar dat kan ik niet beoordelen.

Begeleiding van leerlingen, want dat zijn het gewoon, dat kost de redactie tijd. Want het werk is meer dan stukjes tikken. Je moet leren om bronnen in de parktijk te vinden, feiten te controleren en dat vervolgens in onze format te verwerken tot nieuwsbericht. Daarna nog eindredactie en dan komt het bericht online. Dat samenspel van redactie, nieuws coŲrdinator, eindredacteur en alle anderen, dat zie ik dagelijks bij ons op de vloer. Voordat iemand van school op niveau is om enigszins zelfstandig taken te vervullen, zijn we twee van de drie maanden verder.
Ik zeg ook niet dat jullie je Stagiairs mee laten draaien als vol productie personeel, of als goedkope slaven :) Ik geloof meteen dat jullie je stagiaires prima begeleiden en daar veel tijd aan kwijt zijn. Als je terugleest, zie je dat ik nergens het tegendeel beweer.
Wat ik echter zeg in mijn bovenstaande reactie, is dat die begeleiding geen argument zou zijn voor de lage vergoeding (in vergelijking met een normale baan), als het om een andere beroepsgroep en/of andere omgeving.

Zoals ik met mijn voorbeelden aangaf - zowel die over mezelf als die in Silicon Valley - worden sommige stagiaires veel beter betaald. En ook dat is dus gewoon marktconform :)
Tja, stagiairs niets betalen is ook marktconform.
:') Waarom schiet je zo in de verdediging? Stagiairs niets betalen zal vast in sommige sectoren marktconform zijn, maar dat maakt het niet minder honds.
Vergeet ook Wout en Jelle niet :)
Die zullen vast nog geen stage hebben gelopen. Naar mijn mening is minimaal 300 euro een erg leuk bedrag. Plus ik heb het idee dat je er een hele leuke stage bij krijgt. :)
Lijkt mij ook. Ik studeer totaal wat anders (Verpleegkunde) en loop nu mijn laatste stage :)
Zouden jullie niet beter "stagiair(e)" gebruiken zodat er ook vrouwen kunnen aanmelden? Of is het echt enkel voor mannen bedoeld?
Zouden jullie niet beter "stagiair(e)" gebruiken zodat er ook vrouwen kunnen aanmelden? Of is het echt enkel voor mannen bedoeld?
Net zoals bij de meeste vacatures zal tweakers gewoon uitgaan van stagiair m/v.
Het zou eerder discriminerend zijn om alleen mannen te vragen, en gezien de functie ook totaal niet reŽel.
Zowel man als vrouw kan natuurlijk reageren. De sekseneutrale aanduiding is gelijk aan de mannelijke, zie https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/stagiair-stagiaire.

Overigens hebben we wel eens een vrouwelijke stagiare gehad maar vreemd genoeg reageren altijd meer mannen dan vrouwen. ;)
Gaaf!
We zoeken iemand die in principe een volle werkweek tijdens kantooruren op de redactie in Amsterdam aanwezig kan zijn.
Helaas... Het leek me leuk om voor tweakers te werken als "bijbaan". Echter heb ik helaas niet de tijd om tijdens kantooruren op de redactie te zijn. Nouja, in ieder geval wens ik iedereen die gaat soliciteren succes!
Ze bieden dan ook een stage aan. Geen bijbaan. :)
Dus, jullie zoeken gewoon iemand die fulltime komt werken voor een 300 euro per maand?
Dat heet nou een stage. XD dat is heel normaal hoor, vaak word er niet eens een stage vergoeding betaald en werk je in feite gratis fulltime. Je moet je realiseren dat het begeleiden van een stagair een bedrijf natuurlijk ook wel tijd en dus geld kost.
In veel gevallen heb je daarna ook nog is kans dat een bedrijf je een echte baan aan bied...

Een stage is om jezelf naar school en mogelijk naar dat bedrijf te bewijzen, niet om geld te verdienen (hoewel dat altijd mooi meegenomen is)!
Daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens. Wel vind ik dat een stagebedrijf er ook echt serieus mee bezig moet zijn, en de stagair niet als voetveeg/slaaf moet gebruiken, de inzet moet in mijn ogen wel van beide kanten komen.
In BelgiŽ is het zelfs verboden.
Wat is in BelgiŽ verboden? Fulltime stage voor 300 p/m?

Want even googlen levert een paar hits op die vermelden dat in BelgiŽ de stagevergoeding vaak gekoppeld is aan het minimum loon, wat het op ťťn na hoogste in heel de EU is. Had ik jaren geleden moeten weten. :P
In BelgiŽ wordt heel vaak Łberhaupt geen stagevergoeding gegeven, zelfs geen reiskosten.

Mijn vriendin heeft met moeite en hard werken kunnen regelen dat zei na 2 maanden haar reiskosten vergoed kreeg.
Als dat al enigszins goed gebeurt, ik kom te vaak tegen dat stagelopers worden/werden misbruikt als slaafjes en al het werk krijgen waar de rest geen zin in heeft, of dit nu relevant is voor de stage of niet. Het probleem is dat voor velen dit het eerste (fulltime) baantje is en in een dergelijke situatie niet zo gebekt zijn als ze wellicht in een bekendere omgeving zouden zijn.
Daar ben ik het wel mee eens! Dat heb ik ook gehad op een vorige stage en daar word je niet vrolijk van. Een goed stage bedrijf is belangrijk, als je alle rot klusjes maar gewoon op je bord krijgt daar heb je niks aan. Ik kan mij echter wel voorstellen dat bedrijven niet stagaires ook nog de volle mep gaan betalen (evenveel als gewone werknemers dus) aangezien het goed begeleiden van een stagair gewoon tijd en geld kost.
Het is een stage. Volgens mij mag je tegenwoordig in je handen klappen als je betaald krijgt voor een stage... Voor mijn informatica stage in 1998 kreeg ik 300 gulden per maand.

[Reactie gewijzigd door Xyphoid op 26 november 2014 14:49]

De stagevergoeding verschilt heel erg per studierichting. In de juridische dienstverlening is het niet ongebruikelijk om een vergoeding van rond de 700 Euro per maand te ontvangen.

[Reactie gewijzigd door suit-up op 26 november 2014 16:38]

En als je ook maaar iets van een research opleiding doet is het heel gebruikelijk om helemaal niets te krijgen, zoals ik op dit moment :P (en dan werk ik ook >55 uur per week :) )

[Reactie gewijzigd door Bartske op 26 november 2014 16:48]

Dat is waar, maar ik vergeleek deze stage met mijn stage, omdat ze een beetje op elkaar leken. Meer dan, bijvoorbeeld, met juridische dienstverlening.
Check de cumulatieve inflatie maar even na, 300 gulden is wellicht meer dan 300 § (het was toen ook een gouden IT tijd met y2k enz).
Daarom. Nu mag je dus blij zijn als je uberhaupt vergoeding krijgt. §300 is dus zeer redelijk.
idd - bovendien is de loonschaal van een journalist wellicht lager dan de gemiddelde IT'er :)
Een stageplek is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Als student mag je heel blij zijn als je een goede stageplek weet te vinden. Het kost het bedrijf ook geld om jou die plek te bieden, het is dus niet vreemd dat ze jou een stuk minder betalen. Veel bedrijven beginnen er niet eens aan omdat ze er gewoon geen tijd en/of ruimte voor kunnen of willen maken.
Daarintegen zijn er ook bedrijven die een groot deel van hun bedrijfsvoering ingericht hebben om zoveel mogelijk stagiaires te huisvesten.

* GewoonWatSpulle kan zich nog goed herinnere, 100% stagiaires op support, developers 2/3 stagiaires, design 2/3 stagiairs alleen de verkoper en directeur waren gek genoeg geen stagiaires.. 8)7
Nee, ze zoeken een stagiair. Een stagiair werkt misschien wel goedkoper, maar ze bieden deze uiteraard wel ondersteuning die voor een reguliere kracht niet nodig is. De student is immers nog lerende en het stagebedrijf speelt hier tijdens de stage een cruciale rol bij. Ook komen docenten op bedrijfsbezoek e.d.
Je moet het maar zo zien op je opleiding krijg je niets. Die discussie komt hier elke keer wel naar voren, maar 300 is een vrij gebruikelijke standaard vergoeding.
Je verkijkt je erop hoeveel tijd een bedrijf kwijt is aan begeleiding en lang niet overal krijg je betaald voor je stage. Ik durf wel te beweren dat alle stagiairs bij Tweakers het een bruikbare, leerzame en vooral leuke tijd hebben gevonden waar ze veel aan gehad hebben. :)
Niet miepen ik loop ook stage a 32 uur in de week en ontvang maar 187 euro ;)
Niet zeuren, ik loop stage a 40 uur in de week en ontvang niks. ;)

Echter heb ik hier zelf wel voor gekozen, ik had de luxe om uit 3 bedrijven te kiezen (Ik was bij alle 3 aangenomen).

Bedrijf 1: 2 werknemers, 6 stagiaires. Spreekt voor zich dat ik hier geen trek in had.
Bedrijf 2: Aardig bedrijf, stagevergoeding Š 250 euro per maand, konden mij niet duidelijk maken wat ik precies tijdens mijn stage kon gaan doen.
Bedrijf 3: Aardig bedrijf, geen stagevergoeding, duidelijk plan van wat ik kon gaan doen.

Uiteindelijk voor bedrijf 3 gekozen, hier had ik het idee dat ik meer in mezelf kon investeren. Iets wat belangrijker is dan die paar tientjes in de maand. ;) Ondertussen al erg veel geleerd en een vrij groot aandeel gehad aan een mobiele applicatie die al tussen de 5000 en 10000 keer is gedownload. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door JST94 op 26 november 2014 16:17]

Kak ik dacht dat ik het goed had :+

Tis maar wat je wilt. Ik heb er geen moeite mee dat het zo weinig is ben blij dat ik wat ontvang :)
Het is dat ik een fulltime baan heb, maar wat een leuke manier om er tussen te rollen! Succes aan de kandidaten :)
Tsja, is elke journalistiek-student een goede tweaker, en is elke tweaker een goede journalist? Ik vind, als bezoeker van deze pagina en IT-er, doorgaans de meer op journalistiek-georiŽnteerde mensen doorgaans een doorn in het oog als het aankomt op mijn "tweakers hart"... een stereotypische "java developer" echter heb ik ook weer zoiets van... mijn hemel... het praat niet eens, laat staan dat het schrijft.

Ik ben op het moment ook op zoek naar stagiaires/afstudeerders, en mijn vakgebied spreekt eigenlijk alles aan tussen CMD, BI, TI, Topografie, aardrijkskunde, etc... de mix is wat wij zoeken en ik kan me voorstellen dat heren/dames tweakers hier juist ook iets op zoeken. Journalistiek is misschien juist te beperkend. App-minded apple-gladjakkers die niet eens weten hoe een DIMM er uit zien... nope...
Als monteur kreeg ik de jeugdschalen uitbetaald plus 10% als stagevergoeding.
Op kantoorfuncties kreeg ik vaak de standaard §250, en §350. (MBO2, MBO4)
Alleen bij afstuderen kreeg ik weer een loon in de laagste loonschalen wat toch ook al gauw een § 1000 euro bruto is... daar men dit zag als minder begeleiding omdat jij een onderzoek moet doen en niet het bedrijf ofzo. Overuren werden ook gewoon tegen dat loon + 150% vergoed als het nodig was.

Als HBOťr kreeg ik betaald volgens behaald diploma -20% wat ook niet slecht verdienen was moet ik eerlijk zeggen. Overuren kreeg ik per definitie alleen niet betaald toen omdat ik moest leren plannen en blijkbaar was dit niet goed gedaan door mij... ;-)

En daarom bij deze ik vindt dit voor het gevraagde opleidingsniveau een karige vergoeding... En dat is dan onafhankelijk van het zijn van een goede of geen goede opleider binnen het bedrijf. Of heeft men binnen de journalistiek ook nog het inkopen in de firma voordat je aan de slag mag? Zoals men wel kent bij advocatenkantoren in de diverse serie's...


Okť genoeg gal gespuugd en m'n punt neergezet... Veel succes aan iedereen die solliciteerd en moge er maar vele goede artikelen door je worden geschreven.
Ach, ik doe de opleiding Applicatieontwikkeling. Bij veel bedrijven word je hierbij gezien als een goedkope ontwikkelaar. Stagevergoeding doen er een hoop niet aan, en als ze er wel aan doen komt het niet in de buurt van de door jou genoemde bedragen.

Ik vind §300,- een mooi bedrag. Tweakers geeft jouw hier de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen, tegen betaling.

Maar over stagevergoeding hebben veel mensen een andere mening natuurlijk. :)
Het is wel een goede opstap, om in journalistiek aan de slag te kunnen, je moet ergens beginnen, om ervaring te kunnen opdoen,De tijd dat je pas, na je opleiding, met je HBO diploma journalistiek ging leuren langs de de deuren van de gevestigde mediabedrijven, stamt nog uit de vorige eeuw, en de tijd van inwerken al helemaal, Nee, tegenwoordig willen de (meeste) eindredacteuren van (grote) gevestigde media, meteen een medewerker journalist/redacteur die gelijk al van de "spreekwoordelijke", hoed en de rand weet. Zo'n stage bij Tweakers moet je meer zien als investering in jezelf, en vooral, een kans/mogelijkheid om een loopbaan als redacteur/journalist te kunnen beginnen. Want tegenwoordig wordt je als journalist/redacteur, bij toekomstige werkgevers beoordeeld, op wat je intussen allemaal al aan (goede) artikelen/ publicaties, hebt geschreven. Dat is tegenwoordig voor de (meeste) eindredacteuren van grote kranten- en mediabedrijven een standaard criterium. Bij de aanname van nieuwe journalisten/redacteuren. De meeste bekende journalisten/redacteuren, ook de nu ervaren Tweaker redacteuren, zijn ooit ook zo als stage groentje begonnen. En de snelle wereld van de journalistiek, is een redacteur zo goed, als zijn laatst geschreven publicatie..........

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True