Door Daniel Kegel

Tweakers.net verbetert relevantie advertenties

27-03-2012 • 16:13

56

Binnenkort begint Tweakers.net met een project om de relevantie van advertenties en vacatures te verbeteren. Door informatie te verzamelen over welke pagina's je binnen de site bekijkt kunnen we de advertenties en vacatures tonen die beter aansluiten bij je interesses. Omdat we heilig geloven in transparantie leggen we hieronder uit wat we gaan doen en wat voor jou als gebruiker de gevolgen zijn.

Op dit moment worden advertenties op Tweakers.net getoond op basis van de inhoud van de pagina waarnaar je kijkt, of ze worden niet getarget geserveerd. Als je bijvoorbeeld een nieuwsbericht over een telefoon leest, is de kans groot dat de advertentie daarbij van een provider of telefoonmerk is en als je de prijs van een laptop opzoekt in de Pricewatch, verschijnt daarbij bijvoorbeeld een advertentie voor een zelfde soort product.

Het is echter goed mogelijk dat je tijdens het lezen van dat nieuwsbericht over een telefoon helemaal niet bezig bent met een nieuwe telefoon kopen, maar juist op zoek bent naar een nieuwe laptop. Je hebt al eerder laptops opgezocht in de Pricewatch en dat telefoonbericht lees je enkel omdat je op de hoogte wilt blijven van de nieuwste ontwikkelingen op dat gebied. Door informatie over je gedrag te verzamelen kunnen we die interesse herkennen en je relevantere advertenties tonen.

Andersom kunnen we ook beter voorkomen dat we je advertenties en vacatures tonen die niet interessant voor je zijn. Als games je niet interesseren zul je zelden of nooit een pagina bezoeken die daarover gaat. Met die informatie kunnen we voorkomen dat je alsnog een advertentie getoond wordt over de nieuwste Battlefield, omdat we weten dat je daar toch geen interesse in hebt. In dat geval krijg je een andere of helemaal geen advertentie te zien.

Om dit te kunnen doen gaan we dus informatie verzamelen over je surfgedrag. Deze informatie wordt volledig anoniem opgeslagen en op geen enkele manier gekoppeld aan informatie uit je gebruikersprofiel. Ook zullen we geen informatie verzamelen over je surfgedrag buiten Tweakers.net of de andere sites van VNU Media (Computable.nl, Intermediair.nl en Nationalevacaturebank.nl). We zullen deze informatie al helemaal nooit en te nimmer verkopen, delen met derden of op welke manier dan ook gebruiken voor een ander doel dan het relevanter maken van de advertenties en vacatures.

Voor de duidelijkheid, we gaan dit niet gebruiken voor het richten van specifieke advertenties op individuele gebruikers. We gebruiken de informatie enkel om je in te delen in een globale groep gebruikers, en richten vervolgens advertenties op die groep.

Mocht je meer informatie willen over hoe Tweakers.net omgaat met je gegevens, dan kun je ons Privacy Statement lezen. Wil je helemaal geen advertenties meer zien, dan kun je ook voor de prijs van een half biertje per maand een My.Tweakers.net Clear-abonnement afsluiten (hiervoor moet je uiteraard wel een geregistreerde gebruiker zijn).

Reacties (56)

56
52
40
13
0
8
Wijzig sortering
Nou vraag ik me één ding af, hoe kun je gedragsinformatie verzamelen en advertenties tonen die afgestemd zijn op de gebruiker zonder de informatie te koppelen aan het gebruikersprofiel?
Wat we nu gaan doen verzamelt puur gegevens op basis van gedrag: dus stel dat je gedurende een bepaalde periode vaak een pagina over games bezoekt, dan plaatsen we je in het mandje 'gamers' en zullen we je relatief vaker - indien mogelijk - een games-advertentie tonen. Dat staat verder los van je Tweakers-gebruikersprofiel.

Het is prima mogelijk om advertenties te tonen op basis van profielinformatie maar dat doen we bewust niet.
Anoniem: 423265 @Daniel27 maart 2012 19:00
Ah kijk, duidelijk, bedankt
Nee, helemaal niet duidelijk. Jullie gebruiken dus niet de profielinformatie van ingelogde gebruikers om ons te 'volgen'. Dus dat betekent dat er ook van niet ingelogde gebruikers en bezoekers een 'reclameprofiel' gemaakt wordt om gerichte advertenties te kunnen voorschotelen. Maar op welke manier verzamelen jullie het surfgedrag van jullie gebruikers, is dat via een cookie, IP-adres, javascript, of een andere manier of combinatie hiervan? En hoe lang bewaren jullie die verzamelde gegevens: Als ik (mijn 'reclameprofiel') bv. nu naar een SSD zoek, is dat dan over pakweg een jaar nog steeds bekend? Alvast bedankt :)

//edit: een aantal dingen heb ik inmiddels in jullie 'privacy statement' kunnen terugvinden ;) Zijn die nu dus ook _actief_ van toepassing op advertenties?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 423265 op 22 juli 2024 14:06]

We zijn inmiddels begonnen met het verzamelen van gegevens maar serveren nog geen advertenties uit op basis van die informatie. We moeten eerst de 'mandjes' vullen voordat dat werkt.

Het heeft weinig zin om je gegevens lang te bewaren, de 'mandjes' met gebruikers worden gevuld op basis van recent gedrag. Hoe lang ze precies bewaard blijven moet ik even checken, maar we houden ons natuurlijk aan de maximale bewaartermijnen.
Dat is leuk en aardig, maar dan klopt dit dus niet.
Deze informatie wordt volledig anoniem opgeslagen en op geen enkele manier gekoppeld aan informatie uit je gebruikersprofiel.
Als ik in het mandje 'gamers' zit dan is die informatie dus wel gekoppeld aan mijn gebruikersprofiel, alleen wellicht niet direct.
Anoniem: 423265 @0fbe27 maart 2012 22:34
Zoals ik het begrijp zijn er 2 profielen: Je gebruikersprofiel, waarin gegevens staan van geregistreerde gebruikers. En een 'reclameprofiel' met alleen surfgegevens, wat los staat van je gebruikersprofiel, en op basis waarvan je wordt ingedeeld. Het gaat hier dus om die laatste, gegevens uit dat eerste profiel worden niet gebruikt voor reclamedoeleinden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 423265 op 22 juli 2024 14:06]

Zal persoonlijk zijn maar advertenties vallen mij niet eens op. Leuk voor jullie om het op die manier te kunnen 'verkopen' maar, nogmaals, ik zie ze niet eens. Ik lees het artikel en thats it.
ACM Software Architect @GerCor28 maart 2012 07:55
Vziw is er in diverse onderzoeken wel aangetoond dat ook als je "bannerblind" bent, je alsnog wel door banners beinvloed kan worden. Ze worden bij ons meestal ook niet zozeer geplaatst om "clicks te krijgen" of "directe actie" op te leveren, maar om zichtbaar te zijn. En ook uit je ooghoek was dan dat logo erop toch even zichtbaar en werd toch door je geregistreerd.

Je hebt daarna uiteraard niet direct de onbedwingbare behoefte naar een winkel te rennen om het aangeboden product te gaan bekijken, maar dat is lang niet altijd het directe doel van advertenties.
Veel zijn er vooral om het betreffende merk "top of mind" te maken of te houden, voor als je een keer wel een aankoopbeslissing moet maken ("hmm, waar kan ik terecht voor dat-en-dat product, ohja, bij ..."). En zelfs als wel specifiek op een product gericht waren, levert ook die "top of mind"-variant van aandacht ze toch een zekere ROI op.
Ah kijk, duidelijk, bedankt :)
Anoniem: 147126 @Daniel31 maart 2012 18:16
En wat voor 'identifier' gebruiken jullie dan? Gebruikersnaam? Cookie? IP adres?
Oftwel, hoe weten jullie dat ik 'ik' ben?
Verzamelen jullie deze gegevens ook van betalende abonnees?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 147126 op 22 juli 2024 14:06]

Worden er van geregistreerde en ingelogde gebruikers, met een My.Tweakers.Net Clear-abonnement, wel of niet gegevens bijgehouden en gevormd tot een profiel?

Dat ik geen advertenties zie door het abonnement begrijp ik, maar stel, mijn abonnement verloopt over een tijd, krijg ik dan advertenties te zien op basis van een profiel wat zo meteen al, gedurende mijn abonnementsperiode, gevormd wordt? Of ben je met een dusdanig abonnement helemaal gevrijwaard van de tracking?
Als je een Clear-abonnement hebt krijg je pagina's waar de advertentietags niet in zitten. Omdat dit systeem werkt met onze normale advertentiesysteem verzamelen we dus ook geen gegevens van mensen die advertenties uitgeschakeld hebben.
Is hier ook een opt-out mogelijkheid voor (behalve het opzeggen van je account)? Ik vind het eigenlijk fijner om random reclames te zien :).
Het is niet gekoppeld aan het account dus het opzeggen daarvan heeft weinig zin :) Op dit moment bieden we geen opt-out mogelijkheid.
Wat wij gaan doen is overigens geen vorm van op de persoon gericht adverteren (het gewraakte 'retargeting') waarbij je als je op een hotel in Berlijn zoekt nog drie maanden lang op de rest van internet nieuwe ads voor datzelfde hotel te zien krijgt.
Die advertentie wordt dan specifiek op jou als persoon gericht en dat doen wij niet. Wij gaan op een hoog niveau gebruikers indelen in groepen en op die groep vuren we dan een relevantere advertentie af (indien die er is, uiteraard). Je moet je voorstellen dat dat niet veel dieper gaat dan 'gebruikers die vaak berichten over games lezen'.
Wat lul jij nou weer.

Er wordt een koppeling gemaakt tuseen acties en dan wordt je in een mandje gegooid. Thats it. Het linkt niet terug naar jouw account.

Al had je de gegevens (dus in welke mandje jouw acties zitten) kan je er nog niet achter komen wie jij bent.

Bovendien als het je zoveel boeit, waaorm heb je dan je gehele profiel tot in detail ingevuld?
Anoniem: 423265 27 maart 2012 20:35
Ook zullen we geen informatie verzamelen over je surfgedrag buiten Tweakers.net of de andere sites van VNU Media (Computable.nl, Intermediair.nl en Nationalevacaturebank.nl).
En andersom? Verzamelt dus ook VNU Media die van Tweakers.net afkomstige informatie niet?

Google heeft altijd de policy gehad om gebruikersinformatie van diverse sites waar zij eigenaar van zijn, apart te behandelen, en niet te combineren. Maar we weten inmiddels wat er deze maand gebeurd is: De policy is veranderd, en alle gebruikersprofielen worden nu samengevoegd tot één allesomvattend geheel, wat nu (voorlopig alleen?) gebruikt gaat worden om (nóg beter ;) ) gerichte advertenties te kunnen tonen.

Gezien bovenstaande ontwikkeling: Is er een inschatting te maken in hoeverre deze (huidige) policy van Tweakers/VNU stand zal houden in de toekomst?
VNU Media en Tweakers.net zijn op advertentiegebied één geheel: alle sites gebruiken hetzelfde advertentiesysteem. We houden inderdaad bewust de mogelijkheid open om op alle vier de sites gedragsinformatie te kunnen verzamelen en dat dus ook vice-versa te gebruiken. Je kunt je dan bijvoorbeeld voorstellen dat als je op basis van je bezoek aan Computable wordt ingedeeld in het mandje 'IT Professionals' je vervolgens op Tweakers.net eerder een advertentie voor Microsoft Azure zal zien dan eentje voor Modern Warfare.
Anoniem: 423265 @Daniel27 maart 2012 21:35
Dank voor je reactie. Maar stel, ik ben een privacy-freak die geen prijs stelt op deze 'persoonlijke' service ;). Ik heb niks tegen advertenties (vaak integendeel zelfs), maar ik kan de (eventuele) consequenties van die 'cross-website' tracking (momenteel) nog niet goed overzien. Wat kan ik doen om (voorlopig) het 'volgen' te frustreren (afgezien van het niet meer bezoeken van VNU-sites of opzeggen van m'n internet-abonnement ;))? Is het voldoende om regelmatig m'n cookies te wissen, of moet ik ook regelmatig m'n cache legen, van IP-adres veranderen, m'n HTTP-headers, en evt. ook m'n SSID wijzigen? M.a.w. wat is/zijn de sleutel(s) waar jullie het (surf)gedrag mee aan het 'reclameprofiel' koppelen, en hoe kan ik evt. een nieuw 'VNU'-reclameprofiel opbouwen?
Euh? Je HTTP -header wijzigen??

En ik snap niet helemaal wat een SSID met het tracken van het surfgedrag te maken heeft?

Daarnaast lijkt het mij logisch dat het server-side wordt opgeslagen en dat je hier dus niets tegen kan doen, behalve niet meer inloggen op tweakers.net misschien.
Anoniem: 423265 @Onoffon28 maart 2012 18:08
Euh? Je HTTP -header wijzigen??
Referrer, browser-tag, en evt. andere informatie die met je request wordt meegestuurd. Sommige programma's zetten hun naam/tag in een HTTP-header. Als je een 'exotisch' programma gebruikt, wat zoiets doet, is dat een redelijk unieke sleutel (samen met bv. je browser-tag en overige headers).
En ik snap niet helemaal wat een SSID met het tracken van het surfgedrag te maken heeft?
Een SSID zou mede een unieke sleutel kunnen vormen, om een device/lokatie (pc, mobieltje) te kunnen 'herkennen'. De SSIS's in je thuisomgeving veranderen doorgaans niet zo vaak. Mede aan de hand daarvan zou je ook zonder IP-adres het surfgedrag van dat apparaat (en de vermoedelijke eigenaar daarvan) kunnen herkennen en koppelen aan een profiel. Nu zal Tweakers dat wel niet doen, maar bv. Google kan dat wel.
Daarnaast lijkt het mij logisch dat het server-side wordt opgeslagen en dat je hier dus niets tegen kan doen, behalve niet meer inloggen op tweakers.net misschien.
Natuurlijk wel. Alle gegevens die evt. server-side worden opgeslagen zijn afkomstig van jouzelf of je PC/mobiel. Er zijn unieke sleutels nodig om je te 'herkennen' en die informatie te koppelen. Als je die sleutels regelmatig kunt wijzigen wordt het erg moeilijk om je te 'herkennen' of een langdurig profiel van je te maken.
Nu zal Tweakers dat wel niet doen, maar bv. Google kan dat wel.
Een website heeft helemaal geen toegang tot dat soort gegevens, tenzij er een lek in de beveiliging van de gebruikte browser zit. Google kan het dus ook niet.

De meest gebruikte manier voor dit soort dingen is domweg een unieke identificatie vast te stellen (bijvoorbeeld het tijdstip combineren met een groot willekeurig cijfer) en die via een Cookie aan de browser aan te bieden om op te slaan.
De meeste browsers zullen die cookie bij een volgend bezoek weer meesturen, waardoor je weet dat die browser dezelfde is als van dat voorgaande bezoek.

Dergelijke profielen hoeven verder niet technisch gekoppeld te zijn (en zijn dat bij ons ook niet) aan bijvoorbeeld een vergelijkbaar systeem dat werkt om te onthouden dat jij 'ingelogd' bent of dat items met 'nieuwe reacties sinds je vorige bezoek' een ander kleurtje moeten krijgen.
Anoniem: 423265 @ACM29 maart 2012 00:39
Je hebt natuurlijk gelijk, een website kan dat niet. Ik zat met m'n gedachten bij (bv. Android, iOS) smartphones die dat via (ingeschakelde) lokatiebepaling aan de hand van de SSID's zouden kunnen doen. De combinatie van (naburige) SSID's zou dan een (extra) aanwijzing kunnen opleveren om een unieke gebruiker te 'herkennen'.

Herkenning dmv. cookies is bekend, maar makkelijk te omzeilen door domweg de cookie te verwijderen. Als privacy-freak en belangstellende tweaker ben ik natuurlijk geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen die niet of nauwelijks te omzeilen zijn ;) (bv. bij smartphones is een uniek hardware-token moeilijk te veranderen, tenzij je een nieuw apparaat koopt, en je kunt ook moeilijk iedere keer aan alle buren vragen of ze hun SSID's willen hernoemen ;))

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 423265 op 22 juli 2024 14:06]

Geldt dit ook voor de gerelateerde artikelen uit de PW die bij artikelen geserveerd worden, of slaat dit puur op betaalde advertenties?
Die geven op dit moment namelijk juist wel een handig referentiekader voor die artikelen.
Het zou jammer zijn als die zouden worden vervangen door iets wat statistisch misschien voor de gebruiker wel interessant is, maar voor het artikel totaal irrelevant.
Dit geldt puur voor de betaalde advertenties die door onze adserver (DoubleClick) worden getoond. Het systeem om gerelateerde producten te bepalen staat er volledig los van, hoewel de manier van informatie verzamelen wel wat op elkaar lijkt.
Anoniem: 423265 27 maart 2012 20:04
Het probleem met gerichte advertenties is dat het bijna nooit goed werkt, en daardoor zelfs ergernis kan opwekken. Bijvoorbeeld: Ik heb sportschoenen nodig, en zoek daar een week lang heel intensief naar. Vervolgens koop ik ze, en heb er (uiteraard) daarna geen interesse meer in. Het vervelende is dan, dat ik daarna meestal nog weken lang 'achtervolgd' wordt met advertenties van *precies* diezelfde artikelen als waar ik naar gezocht heb. Niet eens met advertenties van alternatieven of (in dit geval) andere sportkleding, nee echt precies dezelfde sportschoenen. Compleet irrelevant inmiddels, en zelfs ergerlijk, want die heb ik dan dus al gekocht, en de interesse is weg. Hier laat het algoritme (zelfs die van Google) dus te wensen over, en helaas overkomt mij dit erg vaak.
Kunnen jullie hier wél rekening houden bij het tonen van advertenties, of werkt het op dezelfde (niet verfijnde) manier?

Overigens vind ik het vaak erg handig als ik een (nieuws)bericht lees, dat daar dan advertenties of pricewatch-producten bij vermeld staan die betrekking hebben op dat bericht. Het feit dat ik dat bericht/artikel lees, geeft aan dat ik daar interesse in heb, en die (pricewatch) advertenties kunnen soms nét dat beetje extra informatie geven, wat ik op dat moment interessant vind.
Ik zie op dat soort momenten eigenlijk liever de relevante advertenties bij dat nieuwsbericht/artikel, in plaats van de zoveelste advertentie over bv. SSD's, alleen maar omdat ik daar toevallig wat eerder naar gezocht heb. Op het moment dat ik een nieuwsbericht/artikel lees, ben ik niet geïnteresseerd in die SSD's (tenzij het nieuwsbericht daarover gaat ;) ), en wanneer ik naar bv. SSD's zoek, ben ik op dat moment niet geïnteresseerd in (advertenties over) nieuwsberichten/artikelen. Ik hoop dat ook die mogelijkheid blijft bestaan :)
Jouw voorbeeld is van een andere manier van gericht adverteren die wij niet invoeren (zie ook mijn reactie op Boudewijn): de irritante manier van adverteren die jij schetst richt specifieke advertenties op jouw specifieke individuele gedrag. Wat wij doen is op een vrij abstract niveau gebruikers indelen in globale groepen zonder dat er advertenties gericht zullen gaan worden op individuele gebruikers.

De pricewatch producten bij nieuwsberichten en reviews zijn geen advertenties maar worden handmatig door de redactie gekoppeld. Daar heeft dit project dus geen invloed op.
Succes maakt meer kapot dan drank goed kan maken. Ik heb eigenlijk nog nooit iets gekocht op basis van reclame, ik zou haast zeggen integendeel. Door mijn reclameaversie kies ik vaak met een voldaan gevoel voor iets anders dan een bekend merk.
Het gaat de bedrijven er ook helemaal niet om of ze iets verkopen door de advertentie, het gaat erom dat je het bedrijf/merk herkent.
Er zijn hier ook verschillende onderzoeken naar gedaan, telkens bleek weer dat adverteren echt wel hielp!
Ik denk toch echt dat een echte tweaker afgaat op zijn of haar uitvoerige eisen aan een product en zeker niet tot een spontane aankoop overgaat. En hoe vaker je de pricewatch bekijkt voor een item, hoe minder je valt voor een onbenullige ad in je sidebar. Aan de andere kant, echte tweakers beginnen hier door het succes in de minderheid te raken. ;(
Helemaal mee eens. Voorbeeld is de irritante reclame van CarGlass. Zou ze nooit bellen.
Behalve als je opeens onderweg zo'n grote ster in je ruit krijgt dat je niet meer door mag/kan rijden, want wie kan je anders nog bellen?
Die reclames van CarGlass mogen dan irritant wezen, maar ze zijn wel degelijk effectief!
Netjes dat jullie dit aankondigen, en hulde voor de transparantie!
Inderdaad! Gelukkig doet Tweakers.net het wel goed. Dat Google eigenlijk exact hetzelfde doet op grote schaal, is echter wel ev0hl.
Google is gewoon slim. ;)
Dit is onderdeel van de 1 april grap van dit jaar?

Iets soortgelijks was er toch ook een aantal jaren geleden?
Je doelt op content advertising. Dat was wat anders (het vervangen van merknamen door logo's) en inderdaad een grap. Dit is dat niet :)
Andersom kunnen we ook beter voorkomen dat we je advertenties en vacatures tonen die niet interessant voor je zijn. Als games je niet interesseren zul je zelden of nooit een pagina bezoeken die daarover gaat. Met die informatie kunnen we voorkomen dat je alsnog een advertentie getoond wordt over de nieuwste Battlefield, omdat we weten dat je daar toch geen interesse in hebt. In dat geval krijg je een andere of helemaal geen advertentie te zien.
Ik vind dit wel heel erg een marketingpraatje. Jullie doen of we er beter van worden, maar uiteindelijk gaat het er om dat er relevante advertenties worden getoond om de kans te vergroten dat we er op klikken.

Ik heb er niet zoveel tegen, maar als jullie pretenderen transparant te zijn zeg dan ook gewoon dat jullie advertentieinkomsten op deze manier omhoog gaan (ten koste van een klein stukje privacy).
Dat leek me zo overduidelijk dat ik het niet expliciet hoefde te noemen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.