Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Submitter: Fero

Zalman, een fabrikant van pc-componenten, ontkent dat het in Zuid-Korea faillissement heeft aangevraagd. Wel bevestigt de fabrikant dat hij in technische moeilijkheden verkeert, door problemen bij moederbedrijf Moneual.

In een verklaring tegenover Tom's Hardware doet een woordvoerder van Zalman de berichtgeving over een faillissement af als geruchten die niet op waarheid berusten. "Zalman gaat niet failliet", aldus de woordvoerder. Wel bevestigt hij dat er financiële problemen zijn bij het bedrijf, als gevolg van 'moeilijkheden' bij het Zuid-Koreaanse moederbedrijf Moneual. De woordvoerder belooft dat Zalman binnenkort met meer duidelijkheid zal komen.

Eerder deze week kwam naar buiten dat Moneual grootschalige fraude zou hebben gepleegd. Het bedrijf zou de export van producten in de boeken hebben opgeblazen. Moneual zou voor miljoenen geleend hebben bij banken en zelfs speciale pakhuizen en faciliteiten in Hong Kong hebben gehuurd om banken te laten denken dat de export groter was, dan dat die in werkelijkheid was. Medewerkers zeggen in Koreaanse media dat geld van Zalman is gebruikt om Moneual draaiende te houden. Het bestuur van Moneual zou in voorarrest zitten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Umm... volgens Anandtech hebben ze toch echt Faillissement aangevraagd:

http://www.anandtech.com/...ives-zalman-to-bankruptcy

"Unfortunately for us all, on November 3, 2014 the company filed a bankruptcy protection request in the Seoul Central District Court."
Voor het precieze verschil tussen uitstel van betaling en faillisement: zie link.

Uitstel van betaling is een laatste redmiddel om een faillissement te voorkomen.

Het bericht van Anandtech dateert al weer van een week terug. Dat Zalman nu een faillissement ontkent zegt niet me trouwens ook niet zoveel. Denk in de stelling van Zalman het woordje "nu" en de uitspraak wordt weinigzeggend.

Uit het bericht leid ik trouwens niet af dat de huidige situatie te maken zou hebben met prijs/prestatie verhouding van producten, en conclusie waar iedereen in dit topic in lijkt te springen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 10 november 2014 12:38]

Volges mijn is "bankruptcy protection" wat wij in Nederland "uitstel van betaling" noemen.
En da's niet zo vreemd als het moederbedrijf in z'n geheel in de gevangenis zit
Buiten wat Brahiewahiewa al aangeeft, wil die financiële situatie natuurlijk weinig zeggen over hoe levensvatbaar Zalman is. Het opereerde niet voor niets onder een moederonderneming, dus kennelijk hadden ze niet de infrastructuur in plaats om geheel zelfstandig te opereren. Echter, met een investeerder kan het zomaar zo zijn dat het inderdaad een gezond bedrijf is wanneer er door de/een moederonderneming geen geld weggezogen wordt en een organisatie neergezet wordt om het zelfstandig te laten draaien of onder een andere moederonderneming.
Jammer dat er problemen zijn. Ik heb menig koeler van die jongens (gehad). Prima spul, vooral 'vroeger' was het revolutionair in koeling en stilte (en ze zagen er erg stoer uit, de tijd dat iedereen gaten in zn kast aan het zagen was om de binnenkant uit te lichten)
Inderdaad, alhoewel ik ook nog een hdd enclosure van hun heb liggen, met de mogelijkheid om iso's te mounten als virtuele cd. Erg handig voor Windows te installeren etc.
De harddisk enclosures met ODD emulatie zijn niet door Zalman bedacht of ontwikkeld, het zijn rebranded producten van het Koreaanse Iodd.

ZM-VE400: Iodd2541 http://iodd.co.kr/#!/iodd2541
ZM-VE300: Iodd2531 http://iodd.co.kr/#!/iodd2531
Neemt niet weg dat het nog altijd een uniek product is wat in ieder geval in het Westen enkel door Zalman verkocht is.
precies, alhoewel ik het wel zou toejuichen als er meer fabrikanten dit concept zouden omarmen, imho heeft het meer nut dan wifi op een externe hdd.. maar da's vanuit mijn point of view :)
Je bedoelt de ZM-V300?
Heb ik ook en daar heb ik al zoveel plezier van gehad. Tesamen met een snelle (7200 toeren) HDD van 500 GB en de USB-3 heb ik al heel wat OS'sen geïnstalleerd.

De opvolger met encryptie was me net een stapje te ver. Leuk voor bedrijven met gevoelige informatie, maar daar zie ik dan het nut van iso's mounten weer niet bij. Zal wel aan mij liggen dan ;)
yup die inderdaad.
encryptie was een leuke feature, maar ik zag er ook niet het nut van in, zeker niet met een inhoud van een zwik ISO's en een map met drivertjes
Oh ja, die ga ik meteen even bestellen. Super handig ding.
de zm-v300 wordt niet meer verkocht maar de ZM-VE200-SE heeft dezelfde functionalliteit.
pricewatch
zalman website specs

Afgezien van het iso mounten heeft hij ook een write-protection knopje, wat handig kan zijn bij mogelijk geïnfecteerde systemen.

Ik ben hem nu zelf ook aan het bestellen :p
niet helemaal, de VE200SE is USB2, de VE300 USB3.0
toch wel aanzienlijk aangezien ISO's vaak grote bestanden zijn.

maar fijne apparaatjes idd.
Ah ok, dat had ik niet gezien, bedankt voor de aanvulling.

Ik heb hier trouwens 2 ext. hdd's 1 usb 3.0 en 1 usb 2.0 beide aangesloten op de usb 3.0 poorten op mijn moederbord maar ze zijn beide gelimiteerd aan de hdd en niet de usb doorvoersnelheid dus ik weet niet of het veel uitmaakt maar anders zit er ook nog e-sata op :)
Dan heb je een hele trage HDD. USB 2.0 gaat niet veel verder dan zo'n 30MB/s namelijk.
In de P4-tijd heb ik er een paar gehad. Bij Norrod kon je kiezen tussen een standaardkoeler en een Zalman die iets duurder was en er gelikt uit zag. Nadeel was dat de P4's gewoon hete, lawaaiige en energieslurpende PC's bleven. Misschien had ik ook Zalman voedingen en kast-fans moeten nemen...
Zagen deed ik overigens nooit. Ik liet gewoon de delen van de kast weg die in de weg zaten. In het ergste geval wat tie-rips of ducktape erbij. :+

[Reactie gewijzigd door blorf op 9 november 2014 10:04]

Ah ja de Pentium 4 tijd. Had nog zo'n bloemvormige zalman koeler toen. Zeker beter dan de kleine standaard blokjes die je kreeg van Intel.

En ja de strips belichting :) had het niet in mijn eigen pc maar kende genoeg die een schermpje hadden en een kerstboom.

Laatste jaren weinig gehoord van zalman. Andere fabrikanten hebben zo'n beetje dat terrein ook gevonden.
Dat zeggen fabrikanten dan zo vaak zodat achteraf blijkt dat wat ze ontkenden wel klopte.

Is in de meeste gevallen zo, dus niet altijd.

Zou wel zonde zijn, Zalman is een prima fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 9 november 2014 09:32]

Zalman was een prima fabrikant. Ik zie tegenwoordig vrijwel niets meer van ze en wat ze vroeger hadden was voor het meeste toch redelijk bagger/een lichtshow.
Zalman maakte ooit goede producten maar is niet echt met de tijd meegegaan.
Ze hielden heel lang vast aan producten terwijl de markt veranderd was en niemand deze producten meer kocht.

Ook kwamen ze met zooi op de markt die zo verschrikkelijk duur was dat niemand het kocht.

Ze hebben zichzelf gewoon uit de markt gewerkt terwijl ze vroeger een hele goede naam hadden.
Zalman is qua kwaliteit overrated. Qua design hadden ze wel een beetje een unique selling point, daarmee konden ze zich wel onderscheiden van de concurrentie.

Jammer dat ze in deze situatie moeten zitten. Hopelijk komen ze er uit.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 9 november 2014 13:05]

De Zalman 360 en 460 Watt voedingen waren in feite Seasonics (identiek binnenwerk).
Dus qua kwaliteit zaten die ongeveer aan de top, bovendien tegen een betaalbaar tarief.

Andere producten van Zalman (koelers/POT meters/Etc.) waren uniek en betaalbaar.
Imho zou het dus zonde zijn wanneer Zalman verdwijnt.

@hieronder: Noem dan maar eens een voordeliger versie van 460A/B....
(je mag denken/voelen/wensen/hopen wat je wilt, zelf kijk ik liever naar de feiten)

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 9 november 2014 17:42]

De koelers zijn discutabel. Betaalbaar? Dat is relatief. Prijs/prestatie is bij Zalman niet zo geweldig. De potmeters (fanmate) zijn wel handig, evenals de weerstandjes. Ook geen idiote prijzen gelukkig.

Wat betreft de voedingen: ik denk dat er meer OEMs zijn die de voedingen van Seasonic gebruiken, tegen een schappelijkere prijs.
Jij kijkt liever naar de feiten welke je uit je grote duim zuigt?

Er bestaan helemaal geen Zalman voedingen gemaakt door Seasonic en dat zal er waarschijnlijk ook nooit komen. De voedingen die je noemt zijn niet al te beste FSP's met CapXons en een niet al te lange levensduur hierdoor.

Zalman is qua voedingen nooit echt interessant geweest door de kwaliteit (of het ontbreken daarvan in dit geval) en vooral de prijs die vaak te hoog ligt.

Geld ook trouwens voor de onderdelen, prijstechnisch zijn ze vaak niet interessant. Vroeger waren ze de enige met stille koelers en daardoor prima te overwegen, maar tegenwoordig zijn er zoveel anderen dat ze eigenlijk helemaal niet meer het overwegen waard zijn.
Op jouw linkje staat toch ook gewoon dat het FSP voedingen zijn, misschien dus zelf even je eigen linkje controleren.

Daarnaast highscreen bestaat niet als PSU fabrikant, dus dat is sowieso bullshit. Silverstone is maar één voeding. OCZ ook niks, grote duim heb jij.

En zoals ik al zei er bestaan geen Zalmans gemaakt door Seasonic. Meesten zijn FSP of Enhance, daarnaast nog wat Sirtec, CWT, HEC, Andyson en tegenwoordig ook Hui Cheng. Eigenlijk nooit de meest high-end voedingen.

Wat betreft de huidige voeding. Ik zou echt de condensators eens controleren of beter nog de voeding niet meer gebruiken. De meeste mensen hebben al lang dit model stuk. En mocht je in de veronderstelling zijn dat de voeding dat niet is zou je daar wel eens goed naast kunnen zitten.

CapXons zijn vrij slecht, is een klein wonder dat ze nog echt goed zouden zijn na zoveel jaar. De kans dat ze dat al lang niet meer zijn is veel groter. Dit hoeft echter niet te betekenen dat de voeding niet meer werkt. Wat het wel betekent is dat de condensators hun werk niet meer goed kunnen doen en een gevaarlijk hoge ripple op de andere onderdelen plaats. Dit zorgt naast de kans op instabiliteit ook voor het ernstig verkorten van de andere onderdelen in de PC. Is dus erg slim om als je de voeding blijft gebruiken wat sowieso al niet slim is de elco's visueel te controleren en het liefst nog de ripple te meten met een oscilloscoop mocht je niks zien.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 9 november 2014 22:32]

Hoewel ik ook graag roep dat dingen rotzooi zijn, want vaak is dat ook zo en een gewaarschuwd mens telt voor twee... Ga je met een paar redenaties wat mij betreft toch een beetje kort door de bocht. Want wat is het verschil tussen een voeding die je niet kent en eentje die niet bestaat? Om te weten dat Seasonic nooit voor Zalman heeft gebouwd, zul je alle voedingstypes en -uitvoeringen die Zalman ooit op de markt heeft gebracht, aan een OEM moeten koppelen. Bewijzen dat iets wel bestaat is simpeler: Er hoeft maar 1 voeding van FSP te zijn waar Zalman opstaat en het klopt al. Je kunt daar alleen niet uit concluderen dat FSP de enige fabrikant van Zalmanvoedingen was en zelfs niet de enige fabrikant van dat type Zalmanvoeding (dat kan bijvoorbeeld per productiejaar of bestemmingsmarkt verschillen).

Nou heb je natuurlijk best kans dat trm0001 het mis heeft (nofi, maar dat hij feiten en meningen op een gegeven moment verwart en iets vaags over duimen draaien (=niets doen) schrijft, maakt het er niet duidelijker op, laat dan gewoon even zien dat het echt een Seasonic is, daar worden we allemaal wijzer van), dan moet je mijn verhaal zien als nuttige theorie en niet hier van toepassing.

FSP maakt mijnsinziens overigens niet per definitie crapvoedingen. Vrijwel elke voedingenfabrikant heeft wel eens rotzooi op de markt gezet, maar de grote namen die toch al jaren overleven (Seasonic, FSP, Delta Taiwan, etc), hebben dat niet voorelkaar gekregen door uitsluitend rotzooi op de markt te zetten. Wel zullen ze zo nu en dan 'voor een richtprijs' moeten werken. Dan is de opdrachtgever medeschuldig aan doorgevoerde bezuinigingen.

Verder wat betreft de condensatoren: zonder meer waar dat die van capXon hun specificaties waarschijnlijk niet halen (ESR, levensduur) maar dat betekent ook niet dat ze allemaal bij voorbaat al stuk zijn. Als jij er in een voeding 5 parallell zet en goed in de luchtstroom, gaan ze makkelijk 10 keer zo lang mee als in een vergelijkbare voeding waar ze met 2 stuks paralllell tussen de koellichamen gepropt zitten. Ook maakt het heel erg uit hoe je de computer gebruikt. Als je hem netjes uitzet als je naar je werk gaat of gaat slapen, verdubbelt dat de levensduur van de elco's al gauw.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 10 november 2014 00:36]

Om te weten dat Seasonic nooit voor Zalman heeft gebouwd, zul je alle voedingstypes en -uitvoeringen die Zalman ooit op de markt heeft gebracht, aan een OEM moeten koppelen.
Niet zo moeilijk bij Zalman, ken het meeste wel uit mijn hoofd. Zo ook dat er geen Zalman is die door Seasonic gemaakt is.
Er hoeft maar 1 voeding van FSP te zijn waar Zalman opstaat en het klopt al. Je kunt daar alleen niet uit concluderen dat FSP de enige fabrikant van Zalmanvoedingen was.
Wat probeer je hier precies te zeggen? FSP voeding gemaakt door Zalman??? FSP de enige terwijl ik de anderen ook noem???
En dan nog als aanvulling: FSP maakt niet per definitie crapvoedingen.
Hoe kom je hier zo bij? FSP kan wel goede voedingen maken, Zalman zit daar alleen niet op te wachten en bestelt altijd de minderen.
Verder wat betreft de condensatoren: zonder meer waar dat die van capXon hun specificaties waarschijnlijk niet halen (ESR, levensduur) maar dat betekent ook niet dat ze allemaal bij voorbaat al stuk zijn. Als jij er in een voeding 5 parallell zet en goed in de luchtstroom, gaan ze makkelijk 10 keer zo lang mee als in een vergelijkbare voeding waar ze met 2 stuks paralllell tussen de koellichamen gepropt zitten.
Weet er genoeg van. Is ook niet iets wat ik verzin, maar iets wat ik veel tegenkom daarom noemde ik het.
Ik was mijn bericht nog wat met nuances aan het bijwerken, maar kennelijk zeggen we op veel punten ongeveer hetzelfde.

1) Ik ken ze niet allemaal uit mijn hoofd, zeker niet die misschien hier niet verkocht zijn en alle jaargangen, dus het kan zijn dat tm0001 het hier fout had en jij gelijk (wat ik ook nog aan het aanvullen was). Ik kan voor geen van beide instaan.

2) Misschien schreef ik het dubbelzinnig, maar zo bedoelde ik het duidelijk niet. Zalman maakte geen voedingen, maar zette wel zijn naam erop. Als er 1 voeding is waar Zalman opstaat die door FSP gemaakt is, is bewezen dat FSP voedingen voor Zalman maakte. Het omgekeerde, dat een fabrikant géén voedingen voor een bepaald merk heeft gemaakt, is echter lastiger te bewijzen. Ligt voor de hand zul je zeggen, maar ik hou me met dergelijke geschiedenis ook op andere terreinen bezig en het is soms erg lastig om een situatie correct boven water te krijgen.

3) Precies wat ik ook bedoelde, heb ik nog deels aangevuld om dat punt duidelijker te maken.

4) Duidelijk, kloppend en terecht, zie mijn aanvulling hooguit als nuancering. Je kunt met slechte onderdelen een redelijke voeding maken die onder gunstige omstandigheden nog wel waar voor zijn geld kan bieden, maar echt goed zal hij natuurlijk nooit worden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 10 november 2014 01:27]

Aanvulling: De Zalman ZM-460B-APS die te vinden is op http://www.hardwaresecret...W-Power-Supply-Review/673 is gefabriceerd door SPI Electronics Co. Ltd. ook wel bekend als Sparkle Power Inc. Dat is ook een al vrij lang meegaande speler, en inderdaad sinds 2007 of eerder (kan dat niet precies terugvinden, in theorie kan het al sinds de oprichting in 1993 zijn) onderdeel van FSP.

Toms hardware noemt in zijn meest recente lijst Enhance, FSP, CWT, Andyson, Hui Cheng, Sirtec, Seventeam en HEC als producenten voor Zalman. Mocht trm0001 zin hebben om zijn voeding nog een keer open te schroeven, dan ben ik benieuwd. Zijn stelling klinkt inderdaad steeds meer als onjuist.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 10 november 2014 03:49]

2 maanden geleden heb ik de Zalman 460 voeding, na bijna 10 jaar, opengemaakt om er wat stof uit te verwijderen.
De caps zagen er perfect uit. :)

Linkje heb ik uiteraard gelezen, dat doe ik altijd als ik iets plaats :F
Zie daarom mijn opmerking: "alles behalve complete lijst".

@edit hieronder:
Jij jouw mening ik de mijne, daarbij laten zonder duimen draaien ?

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 10 november 2014 00:14]

Misschien de rest van mijn post ook lezen? Nu ga je aan de belangrijkste dingen voorbij. Zoals bijvoorbeeld dat condensators niet altijd zichtbaar falen, waardoor je een oscilloscoop nodig hebt.

De lijst is idd niet compleet en wat jij allemaal beweert wordt daar ook veel ontkracht. Daar lijkt in ieder geval niet veel onzin te staan wat betreft wie welke voeding maakt.

Edit: Een mening is prima, maar probeer niet iets te verzinnen wat van geen kant klopt en het dan letterlijk een feit noemen terwijl in de zogenaamde onderbouwing die je er zelf bij geeft staat al dat het niet klopt.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 10 november 2014 00:37]

Ja ik zie het ook de 460 is een FSP voeding de +2 is dus niet terecht: ZM460B-APS – FSP
Je geeft zelf aan een lijst gevonden te hebben die duidelijk de fabrikant van jouw Zalman voeding laat zien en nu ontken je dit feitelijk weer door te zeggen dat niet alles wat is opgeschreven juist zou zijn en begint dan maar over mijn Alias wat overigens volkomen offtopic is.

De plus 1 is dus ook onterecht. zeker omdat je dus nu zo hebt ge-edit dat je de voeding die je had foutief als Seasonic voeding beschreef terwijl het duidelijk een FSB voeding blijkt te zijn

Ik dan ook maar heel even offtopic:

is trmooo1 een naam dan? oh ja ik zie het je naam is M in je profiel: glashelder hoor 8)7

De bedoeling is dat je hier inhoudelijk reageert op een topic dat lijkt mij duidelijk.

Edit: ik zie dat de mensen die dit topic goed volgen het volkomen begrepen hebben _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 10 november 2014 01:05]

Mijn Seasonic 380 gaat ook al 7 1/2 jaar mee...
De kwaliteit en verwachte levensduur van jouw voeding is dan ook een stuk beter. ;)
klopt, ik dacht vroeger, wat een mooi fannetje, ik plaatste hem, ik sloot hem aan. licht. was niet goed vermeld blijkbaar.
Volledig met je eens!
Zou wel zonde zijn, Zalman is een prima fabrikant.
Van CPU koelers die zo zwaar zijn dat ze je moederbord ombuigen?

Heb een keer een koeler van Zalman gehad en snel weer eruit gehaald.
Ik heb juist hele goede ervaringen met Zalman koelers, maar dat inmiddels al wel weer een aantal jaren geleden. Ik had toen eigenlijk altijd Zalman koelers op mijn AMD processors.
Yep same here, zo'n koperen hanekam. Jarenlang uitstekend dienst gedaan op m'n XP1800+, die goede oude tijd. Lekker stille fans meegeleverd ook.

Verder heb ik uitstekende ervaringen met hun service. Mijn CPU fan is een keer stuk gegaan, computerwinkel zei, neem maar contact op met zalman. 1 week later een envelop in de bus uit hong kong met niet alleen een nieuwe fan, maar ook stickervellen, bierfleshouders voor aan je riem en andere gadgets.
Dus 1 ervaring en de rest zal ook wel kut zijn? Hoop niet dat deze reactie ook wat zegt over al je reacties...
Godwin does not work, sorry.

Als je zo'n cooler op de markt durft te brengen dan zegt dat genoeg over je R&D department.
Godwin is heel wat anders.

Maargoed laten we eens kijken naar een paar veelgebruike modellen (of afgeleide daarvan.)

CNPS7700-Cu 918gr
Zalman CNPS9900A 730gr
Deze zijn volledig van koper

Tuniq tower 120 798g (zonder fan) (een concurrent van de zalman koelers toendertijd)

En hier 2 recente koelers die populair zijn.
noctua nh-d14 1070/1240* g (1 of 2 fans)
scythe mugen 4 625 g
Deze zijn aluminium met een paar koperen heatpipes.

qua gewicht zit het bij zalman dus wel goed...
het waren wel leuke koelers voor casemods met plexiglas sidepanels zeker i.c.m. met een moederbord als dit.

Ik vond het alleen zo jammer dat de fans slecht te vervangen waren omdat ze vaak zo'n aparte fan gebruikten i.p.v. standaard 120mm fans + klemmetjes o.i.d.
En het feit dat koelers zoals de cnps 7700 je airflow verpestten.

Ik denk dat het feit dat zalman internationaal bekend staat om z'n producten (denk hierbij ook aan de gpu koelers, voedingen fancontrollers e.d.)
meer zegt over hun r&d als jouw verbogen moederbord.
Zalman heeft nog veel lichtere koelers. De Zalman CNPS8900 Quiet die ik in m'n PC heb zitten weegt maar 400 gram. Dit is beneden de gewichtslimiet van alle moederborden en zal dus nooit een probleem opleveren.
Naast het gewicht speelt natuurlijk ook de hefboomwerking mee indien het moederbord verticaal geplaatst is...

Maar je hebt gelijk, met alle betere koelers moet je gewoon voorzichtig zijn als je je kast versjouwd, als je dat niet doet, ja dan kan je inderdaad wat vernielen daar is de nee fabrikant niet slechter in dan de andere.

Daarbij is het ene moederbord het andere ook niet, goedkopere borden zijn ook minder stevig uitgevoerd dan de duurdere...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 november 2014 09:25]

Maar door de hefboomwerking in de kast komt al dit gewicht op een relatief klein vloeroppervlak rond de processor terrecht.

Liever niet....
In mijn nieuwe PC zit een Zalman koeler. Juist omdat die heel licht en klein is en de gewichtslimiet van het moederbord niet omschrijft. De koeler koelt uitstekend zolang je de CPU niet overklokt. En het is ook nog eens één van de stilste koelers ooit gemaakt.

pricewatch: Zalman CNPS8900 Quiet
Mijn ervaring met hun Noiseless Switching Power Supply met coil whine was anders niet zo denderend.
Dat zeggen fabrikanten dan zo vaak zodat achteraf blijkt dat wat ze ontkenden wel klopte.
Dat is altijd een self-fulfilling prophecy. Als zoiets in het nieuws komt, zijn bedrijven de bestellingen aan het beperken en wordt vanzelf de waarheid.

[Reactie gewijzigd door Rudi Vader op 9 november 2014 11:52]

Verkeert in technische moeilijkheden?
Volgens mij betekent dat er hoewel voldoende omzet wordt behaald de schuldenlast (wanneer goed uitgezocht) eigenlijk groter is dat het moederbedrijf aan kan en dat de inkomsten van Zalman worden gebruikt om het moederbedrijf voorlopig overeind te houden.

Misschien is "op sterven na dood" een goede uitleg?
Ik ben ook benieuwd hoeveel markt er nog is in aftermarket koelers. Zo in het Athlon en P4 en eerste core2duo tijdperk kon een aftermarket koeler ettelijke graden verschil maken en minder geluid produceren.

De huidige CPU's produceren echter veel minder warmte, en de bijgeleverde koeler van Intel is PWM gestuurd waardoor je hem tijdens normaal gebruik eigenlijk amper hoort. In tegenstelling tot die oude koelers die altijd op volle snelheid draaide.

Noemenswaardige behuizingen van zalman komen ook niet meer langs, vroeger hadden ze bijvoorbeeld nog een revolutionair en prijzig volledig passief systeem. En in de waterkoeling kom je ze ook niet tegen. Terwijl ze daarin eerst mooie systemen hadden met zo'n ronde passieve radiator enzo.
3rd party coolers zitten niet stil, tegenwoordig heb je bv al AIO water coolers:
http://tweakers.net/gallery/sys/488113
En uiteraard ook coolers met heatpipes, wat je bij stock coolers nog mist.
3rd party coolers blijven nog steeds beter koelen dan stock cooler, maar daar betaal je dan ook voor.

Mensen die nu op stock cooler draaien zullen vroegah ook altijd stock hebben gebruikt.
Tweakers die 3rd party coolers gebruiken, zullen vroegah ook 3rd party hebben gebruikt.
De toevoeging van PWM aan huidige stock coolers zal dit niet veranderen.
Voreger gooide ik Zalman koelers in m'n systemen maar nu draai ik de stock AMD koeler op m'n FX8350. Waarom? Omdat de fan niet altijd op volle toeren draait, en door 2 goede casefans dat maar zelden echt nodig is. Op Athlon Thunderbird en Athlon XP was dat wel anders...

Maar ik vind het jammer, dit hele gebeuren. Heb nog lang plezier gehad van enkele stille en goed functionerende Zalman producten.
Als je sommige kasten koopt krijg je er bijna "gratis" een waterkoeling setje bij. Maar zie weinig van Zalman in dit segment.
Doet dit er eigenlijk toe? Als het moederbedrijf failliet gaat, zal de Zalman wel in de etalage gezet worden en een andere bestemming krijgen. Zuiniger videokaarten lijken mij een grotere bedreiging voor de toekomst vn Zalman te zijn. 8-)
Ze maken toch leuke spulletjes die altijd van goede kwaliteit waren. Het zou sonde zijn om door de hebberigheid van het moederbedrijf een bedrijf als Zalman te zien sterven.