Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: Hardwareinfo.net

Koen Crijns van Hardwareinfo.net heeft deel 2 van zijn erg informatief artikel over de werking van 3D kaarten gepost. In deel 1 gaf Koen al een korte inleiding over de werkwijze van een 3D videokaart, in dit deel bespreekt hij de 'pixel rendering engine'. Hieronder vast een gedeelte:

In het vorige deel van dit artikel heeft u kunnen lezen dat de 3D chip in stap 5 van het 3D rendering proces de uiteindelijk gebruikte driehoeken omrekent naar een set pixels die deze driehoek op het scherm behelst. Het is nu de taak van de pixel rendering engine om de uiteindelijke kleur van alle pixels op het scherm te berekenen. Dit gehele proces gebeurt pixel voor pixel en iedere pixel waarvan de uiteindelijke kleur berekend is, wordt door de rendering engine in de zogenaamde back buffer geplaatst. Zoals we vorige maand al gezien hebben, wordt het 3D beeld in deze back buffer opgebouwd en zodra een geheel beeld berekend is, wordt de back buffer gekopieerd naar de front buffer en wordt de afbeelding op het scherm vertoond. De pixel rendering engine begint dan in de back buffer weer van voren af aan voor het volgende frame.

Bij het berekenen van de uiteindelijke kleur van een pixel kunnen we twee belangrijke zaken onderscheiden: het berekenen van de globale kleur van een pixel en het later toepassen van enkele effecten. De wijze van berekenen van de globale kleur van een pixel vloeit voort uit de verschillende manieren waarop 3D objecten kunnen worden ingekleurd. Dit inkleuren heet binnen het 3D jargon "shaden".

Volg deze link om verder te lezen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Het was de Computer!Totaal, daar heb ik het oorspronkelijk voor geschreven.

Vreemd dat de links bij jou niet werken. Probeer deze eens:

www.hardwareinfo.net/artikelen/technology/2000-03-26-3D-Videokaarten-2/
Ik hep lekker een karma van -6
Scheit, nut is het alweer -7
hej daarover was laatst ook een artikel over in de pcm of c!t ofzow..opzich best aardig maar niet echt boeiend...
Hoe laag kan je gaan? nu al -8
Lachen man.
LoRd SpAwN :

C'T meerdere keren.
ligt het aan mij of doen die links het niet? geeft een 'unknown command returned' error.. balen..

is er misschien een andere site waar deze artikelen ook te vinden zijn?

* DF040F collin
In de C'T en de C!T heeft een artikel gestaan over de werking van 3D kaarten. Tja, welke jij geschreven hebt boeit dan niet.
;)
Ja klopt, je hebt helemaal gelijk. c't heeft inderdaad ook een interessant artikel over 3D videokaarten gedaan. Dat artikel had overigens wel een heel andere inslag: hun artikel ging meer over het softwarematig aansturen van de kaarten, terwijl mijn artikel meer een uitleg van de verschillende 3D effecten is.

Een mooie aanvulling op elkaar zullen we maar zeggen! ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True