Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Canonical-ontwikkelaar Kevin VanDine heeft een game-engine geïntroduceerd waarmee het mogelijk zou moeten zijn om spelletjes te maken voor Ubuntu Touch, een variant van het besturingssysteem toegespitst op mobiele apparaten als smartphones.

VanDine kondigde de engine, die Bacon2D heet, deze week aan tijdens de Ubuntu Developer Summit, zo weet Phoronix. De engine is geschreven voor QML en maakt gebruik van de Box2D-simulatie-engine.

Bacon2D helpt game-ontwikkelaars met onder andere met het renderen van graphics en voorziet ze standaard van een container, waarin ze hun spel verder kunnen uitbouwen. De engine beschikt over editor, waarbij het eenvoudiger zou moeten zijn om games te maken.

Volgens VanDine is Bacon2D voornamelijk geschikt voor het maken van games voor Ubuntu Touch, een variant van het besturingssysteem die is gericht op mobiele apparaten. Canonical bracht de eerste stabiele release van deze versie eind vorig jaar met een sdk uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

De engine is geschreven in Qt Markup Language? Dat klopt helemaal niet, de engine is geschreven *voor* QML, wat gebruikt word om scenes op te slaan zo te zien. De engine zelf is in C++ geschreven.

Verder vind ik dit niet een grote prestatie, een 2D game engine bouwen is veel werk maar niet echt moeilijk, en dit is wel heel erg basic. Leuk hobby project maar ik zie niet waarom dit nieuwswaardig is.

Maar volgende keer mogen jullie over mijn engine schrijven ;) Ook nog niets bijzonders maar dat word het natuurlijk wel!
Verder vind ik dit niet een grote prestatie, een 2D game engine bouwen is veel werk maar niet echt moeilijk, en dit is wel heel erg basic. Leuk hobby project maar ik zie niet waarom dit nieuwswaardig is.
En één van de moeilijkste items van een game engine bouwen (collision detection & physics) wordt weer gedelegeerd naar een externe libary (Box2D). Eigenlijk is dus het grootste deel van de zelfgeschreven code de componenten voor de visuele representatie.

Overigs zullen het stille games worden, want de engine biedt geen optie om geluid toe te voegen aan je games, als ik zo in de source tree kijk :')
In de video gaven ze aan dat QML dat voor z'n rekening kan nemen. Dus allicht daarom dat ze daar niet een apart onderdeel voor toegevoegd hebben?
Het is wel erg basic ja als ze bezig zijn om een soort van schil te maken middels een Box2D implementatie.
Kijk dan even naar de rest van de platforms. Die lopen wat dat betreft gigantisch voor.

Ik denk aan Unity 3D, welke verder toch alle denkbare platforms al ondersteunt, Ubuntu Touch zou toevoegen, dit zeer snel op de achtergrond zal verdwijnen. Wat dat betreft zijn ze feitelijk weer bij het wiel met uitvinden

[Reactie gewijzigd door BitBooster op 14 juni 2014 09:02]

Ik hoop dat dit een begin gaat maken aan ubuntu touch, het is enorm jammer dat zo'n OS nog niet tot nauwelijks te vinden is, en op een handje vol telefoons 100% werkt.
Hier nog één! :)

Ik denk namelijk dat als Ubuntu Touch eindelijk eens goed bruikbaar wordt de hele smartphone/tablet/OS markt in het algemeen heel anders eruit gaat zien en we zoiets krijgen :

- Windows 8.x of 9
- Ubuntu Touch
- OS X

Deze zullen dan alle 3 draaien op de Intel x86 Bay Trail platform en OS'en zoals Android/iOS/Windows Phone zullen dan of verdwijnen of alleen op hele goedkope toestellen draaien die vervolgens niemand meer wil hebben :)

Dat is tenminste hoe het IMHO al 5 jaar geleden had moeten zijn :Y)
Ik heb Ubuntu Touch geprobeerd en vond het helaas tegen vallen (ben ondertussen sailfish gewend). Vond veel gestures een beetje raar aanvoelen en kreeg vaak ook een ander resultaat dan dat ik dacht dat ik zou krijgen. Als we gebruikers zouden hebben die bij aanschaf van een telefoon alle opties langs zouden gaan en uitgebreid proberen ben ik bang dat Ubuntu Touch niet heel erg populair zal gaan worden.
Als Ubuntu Touch straks op MS Surface Pro achtige apparaten draait dan komt dat allemaal wel goed denk ik.
Ubuntu touch heeft 1 killer feature als het ooit erin komt. Desktop uit je mobieltje. Niemand heeft dat.
Dat is dan ook DE feature die ik zo leuk vind en daarom vind ik ook dat de concurrentie de huidige simpele troep achter zich moet laten en ook zulke produkten moet gaan maken.

Microsoft is er bijna, nou Apple nog :)
100%? Zelfs op de officieel onderstende apparaten werkt het maar 50%... (heb het hier over een Nexus 7).
Het is nog maar een preview, en dat is ook duidelijk te merken. Daar is dan ook niets mis mee zolang het ook geadverteerd wordt als preview.
100%?
Als jij mij zou vertellen hoe ik het op m'n Huawei Ascend W1 kan zetten hoor ik het graag! :)

Dit is overigens niet sarcastisch. Ik kan om redenen Windows Phone 8.1 niet installeren, en wil al geruime tijd erg graag Ubuntu Touch proberen.
Een handjevol betekend niet dat je Huawei daar ook onder valt he ;)
idd, 'officieel' worden slechts enkele modellen ondersteund, namelijk:
- Nexus 4
- Galaxy Nexus
- Nexus 7
- Nexus 10

Tegen verwachting in, wordt de Nexus-5 dus niet ondersteund. Neemt niet weg dat Ubuntu Touch door de community/ontwikkelaars geport is naar diverse populaire apparaten!

Microsoft zal er naar streven om de volgende windows versie geschikt te maken voor zowel desktop als portable. Een ambitieuze visie, welke gedeeld wordt door Ubuntu ontwikkelaar Canonical:
There will be “one Ubuntu” on multiple platforms: desktops, phones, and tablets. This has a number of very interesting ramifications.While it’s the same distribution codebase, each platform uses a Linux kernel tailored for the specifics of the target hardware. This puts Ubuntu in a class by itself when compared to other multi-device strategies. Apps written for Ubuntu desktops will run on Ubuntu phones and tablets.
[bron]

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 juni 2014 02:14]

Er bestaat al een 2D game engine voor QML die ook Box2D gebruikt: V-Play

Daar moet je weliswaar wel voor betalen, maar die engine werkt dan wel volledig cross-platform, dus ook op iOS, Android, BlackBerry, en ook desktop OS'en.
Zou niet weten wanneer ik de behoefte heb een ubuntu touch specifieke engine te gebruiken. Crossplatform all the way.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True