Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: The Northbridge

Hielko schreef een artikel met een aantal 3DMark 2000 T&L benchmarks op een naar 360MHz overgeklokte PII-350 met GeForce. Conclusie: T&L is goed, in ieder geval voor de zogenaamd trage processors:

T&L is absolutely a good thing, at least when you are using a CPU running at speeds around the 300-500 MHz above the 500 MHz it's still improving your fps but when you are using the Pentium or At 800 MHz (the fastest CPU available when writing this) the performance can is lower using T&L. If you are planning to buy a GeForce for you new computer and you want to buy the fastest CPU and graphical card available the best thing you can do is buying the GeForce because it's still the fastest card on the market today but you will pay for a feature which is next to useless.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Het lijkt er dus op dat een (echte) snelle CPU de GPU overklast, nu zullen er nog niet zo heel veel van die snelle jongens zijn, maar dat duurt niet nooit lang. Volgens mij betekent het dat de GPU net zo onderhevig zal zijn aan de meer MHz race als de CPU.

De stelling dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel gaat hier dus niet op.
Hmmm, maar zelfs met een 800Mhz scheur beest zou je denken dat de berekeningen welke voor T&L gebruikt worden ook voor AI gebruikt kunnen worden. Helemaal nutteloos is het dus niet. (D.I. als de heren programmeurs tenminste tijd in AI steken :) )
Het maakt mij tenminste niet zo heel veel uit of ik kwaak op 80 fps of 300 fps. Dat verschil zie<font color=DF040F>* Mark_op_werk_:(rk ik niet meer. Wat ik wel merk is of de botjes slimmer worden :+ (ze zijn nu wel erg stom :( )</font>
Het is zo erg nog niet. Die GPU van NVidia loopt op 120 MHz. Die kan dus een 700 MHz Pentium bij houden? Mooi toch. Kun je nagaan wat er gebeurt als ze die GPU op 500 MHz laten lopen (zal nog wel ff duren denk ik). Ik zou gaan voor een losse T&L unit, ipv een geintegreerde, omdat je dan ws meer MHz-en kunt halen voor de T&L unit, de texture unit en aanverwante zaken zijn nu toch ongeveer snel genoeg (jaja, snel genoeg kan niet, ik weet het, maar wat wil je? 1280x1024 in 200 fps?). Aan de andere kant, de RAMDAC loopt wel op 350 MHz en die is ook geintegreerd, dus waarom zou dit met de T&T unit ook niet kunnen.
Zoals newman al zei:

Al die bemchmarks zijn pure rendering. Dan kan je CPU dus al zijn MHz'en gebruiken om te T&L'en, en wat andere dingen die nog niet gedaan worden door een video-kaart.
Die GPU heeft het veel zwaarder, die moet textures regelen, en ook nog T&L'en. Met T&L op de CPU loopt het <b> GEHEEL </b> sneller(totdat er NOG snellere GPU's worden gebouwd).

De CPU heeft namenlijk power OVER, omdat die weinig te doen heeft bij dit soort benchmarks. De GPU loopt op 101%. Natuurlijk vind een GPU het lekker om zijn T&L aan een CPU te geven, die toch nix beters doet. Maar als je een spel doet heeft je CPU <b> WEL </b> wat beters te doen, namelijk dingen als AI.
Alleen hele snelle CPU's zullen naast AI enzow nog ruimte hebben voor T&L (nu is dit mischien 800MHz, als die fabrikanten een beetje doorontwikkelen wordt dit al snel 1,5GHz).

Dus: Als de AI een stukje beter wordt (is wel nodig), zul je HELE snelle procs nodig hebben om je GPU te overtreffen. Nu kan dit nog met een relatief slome (800MHZ) proc, omdat de meeste spellen nog niet zoveel van een proc vragen, en benchmarks al helemaal niet... Er zullen altijd CPUz zijn die videokaarten eruit trekken, zoals die kerel van Nvidia ook al zei.
Botoo

Ik denk het niet, want hoe sneller ze gaan, hoe meer warmte ze produceren. En de kewlers moesten al klein blijven...

Maar hoe zit het dan met de bandbreedte van dat ding? We hebben gister gezien dan 4x agp dus weinig uitmaakt!
Hmm, waarom reageer ik in rood ????
AH, ik zie het al... Ik bedoelde dus : zie / merk ik niet meer :+
Dus een voodoo5 6000 is helemaal nog niet zo gek als je een snelle CPU hebt....
Dan laat je die T&L gewoon via je CPU lopen...
Want als je geld hebt voor een 800MHZ PC heb je ook wel geld voor een voodoo5 6000 ;)
Voordat we allemaal de conclusie trekken dat je met de Geforce geen ene f**k opschiet, wil ik ff wijzen op de opmerking aan het einde van bovengenoemd artikel:

"Note that the results with T&L on are almost identical on the P 360 and P 742 but when T&L is off you will see an enormous increase by the P 742 (that's also what I expected) you will see that the P3 is faster than the GeForce when the CPU can spend all the computing power on T&L but this is test is theoretical so in a real life situation the CPU has a lot more to do: AI, keybord input, etc."

Een P800 zal heus wel wat aan een dedicated T&L-unit hebben. Vooral in spellen zoals Q3 met veel bots/humans en high detail kan de GPU de CPU ontlasten.
Nu na 3 jaar weet iedereen hoe de 3d-markt werkt. en al langer weten we hoe de cpu markt werkt. De cyclus van de 3dkaart gaat dubbel zo snel als die van de cpu. Dus is het gewoon logisch dat je een keer T&L-engines in de 3dkaart gaat bouwen. Want een keer gaan deze engines veel sneller werken dan de cpu, bovendien is een zware cpu dan ook minder belangrijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True