Toshiba kondigt ultrabook met full-hd-touchscreen van 11,6" aan

Toshiba kondigt de Portégé Z10t voor de Nederlandse markt aan. De ultrabook beschikt over een 11,6"-scherm dat afneembaar is en dan als tablet kan dienen. Het touchscreen heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en het apparaat ondersteunt lte.

Toshiba portege Z10tToshiba richt zich met de Portégé Z10t op zakelijke gebruikers en biedt verschillende versies van de ultrabook aan. Zo wordt de hybride met verschillende Intel-processors van de laatste generatie geleverd en worden ook ssd's met opslagcapaciteiten naar keuze ingebouwd. Ook optioneel is een DigitizerPen en met deze stylus kunnen zakelijke gebruikers bijvoorbeeld eenvoudig aantekeningen maken.

De Portégé ondersteunt wifi-n, bluetooth 4.0 en Intels Wireless Display, maar ook bevat de laptop annex tablet een module voor ondersteuning van hdspa en lte. Daarnaast is op het schermdeel een usb 3.0-poort aanwezig, samen met micro-hdmi en een kaartlezer. Op het toetsenborddeel zitten nog een usb 2.0-interface, hdmi en een gigabit-ethernetaansluiting.

Voor de zakelijke gebruikers zijn ook Intel Anti-Theft, om ongeoorloofde toegang te voorkomen, een Trusted Platform Module en de Intels vPro-platform aanwezig. De afmetingen van het apparaat zijn 299x220mm, waarbij de laptop aan de voorzijde 16,9mm dik is en 19,9mm aan de achterzijde. De Z10t komt in het tweede kwartaal van 2013 uit en de aanvangsprijs zal 1099 euro bedragen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-04-2013 • 17:11

20 Linkedin

Reacties (20)

Wijzig sortering
Mensen lees toch eens goed.
De stylus is optioneel. Niet standaard.

En volgens hardwareinfo:

http://tinyurl.com/c3gagca

Deze Portege Z10t is voorzien van Windows 8, een SSD, 2 GB geheugen en een processor uit de Ivy Bridge reeks met ondersteuning voor de vPRO technologie

[Reactie gewijzigd door JEV op 25 april 2013 21:22]

Is dit nou een tablet of een ultrabook.. :

Door aanpassingen die het kabinet wil doorvoeren in de zogeheten werkkostenregeling kunnen ook tablets met een display groter dan 7" fiscaal aftrekbaar zijn.
Volgens mij een ultrabook en een tablet in 1!
Een convertible dus.
Of convertablet.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 25 april 2013 19:17]

Door aanpassingen die het kabinet wil doorvoeren in de zogeheten werkkostenregeling kunnen ook tablets met een display groter dan 7" fiscaal aftrekbaar zijn.
En zo loopt, zoals altijd, de regelgeving weer achter de techniek aan.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 25 april 2013 17:21]

Het zou ook pas een echt wonder zijn, als de regelgeving op de techniek vooruit liep.!
Is dit nou een tablet of een ultrabook.. :
Eigenlijk geen van beide. Ultrabooks zijn bedoeld voor consumenten. Dit is een ultraportable met afneembaar touchscreen (met stylus) voor de de zakelijke markt. Vandaar ook de modelnaam Portégé.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 25 april 2013 18:51]

Mooi product dit. Lekker compact, en toch 1080p en voldoende connectiviteit.
Maar of-ie ook genoeg capaciteit en rekenkracht heeft, is altijd maar afwachten. Zou best kunnen dat dit ding slechts 32GB opslag "heeft" (dus 20GB ofzo bruikbaar), en een Atom-processor. Maar er staat "verschillende Intel-processors" dus het kan variëren van een eenvoudige Atom tot een quadcore i7 (unlikely). In *principe* zou hier zomaar 256GB opslag in kunnen zitten, en in *principe* zou dat een snelle SSD kunnen zijn, maar het artikel geeft er geen info over, dus ga maar uit van het ergste. Zeker gezien de prijs en het feit dat je het merk ook moet betalen.
Volgens sommige bronnen krijg je de keuze voor een Haswell: http://www.golem.de/news/...-stift-an-1304-98951.html
Ik was toevallig net aan het browsen, op zoek naar tablet/ultrabook convertibles met stylus (en digitiser). Het viel me op dat er daar maar heel weinig van (aangekondigd) zijn.

Daarom ben ik erg blij dit nieuwsbericht te zien. Deze Portégé lijkt qua concept behoorlijk op de Thinkpad Helix (een van de weinige die ook een stylus heeft).

Goed om te zien dat er zo langzamerhand toch wat keuze komt naast de 'klassieke' convertibles zoals de Thinkpad X230T.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 25 april 2013 17:44]

Anoniem: 426269
25 april 2013 17:20
Al die ultrabooks en tablets. Ik wacht helaas al een paar jaar tevergeefs op een normale dikke laptop met een mooi full hd IPS scherm. BIj wat eruit komt hebben ze allemaal wel wat, zoals fans die continu draaien en veel herrie maken. Mac wil ik niet, geen fijn OS en te duur. Dus nog maar even wachten. Dit vind ik te klein en ze hebben vaak om maar 4GB geheugen dat niet uitbreidbaar is.
Waar heb je het over? Er zijn er zat. Alle merken hebben een serie van normale laptops met FullHD-schermen. Als je genoeg betaalt heb je zelfs bij HP geen lawaaierige notebook.
Niet met IPS.

Oh dat is niet helemaal waar. Je hebt de sony S15, maar die heeft 'slechts' 60% color gamut, 'slechts' 141 ppi, 'slechts' 300CD/m helderheid.

Je hebt ook nog de elitebook, maar de fans daarvan zijn zeker met het IPS scherm permanent actief. Daarnaast het je precision, die wel erg stil is, maar onder een normale laptop kun je dat niet scharen.

Er zijn er zat. Nu, volgens mij niet hoor.... voor €1000 heb je een 7", 10.6", 11.6" of 13.3" met een scherm waar menig ultrasharp monitor een puntje aan kan zuigen. Maar op 15.6" is dat opeens niet meer mogelijk.
dell XPS12, maakt geen herrie, maar is misschien wat te klein.
Geen herrie? Vergis je niet. Die heeft zijn uitblaasopening aan de onderzijde, en houdt daarom minder van zachte oplegvlakken. Plaats hem op een kussen, en dan kan hij zijn warme lucht nog maar moeilijk kwijt.

Ik denk dat ik Slingeraap2 wel gelijk geef. Ultrabooks zijn super voor mobiel gebruik, compact en licht. Mooi meegenomen is dat door de positionering van die apparaten de hardware over het algemeen in orde is. De afgelopen maanden heb ik best wat (Tweakers) reviews gevolgd op het gebied van laptops en convertibles. Door de hoge specs (zowel hardware als mechanisch) in combinatie met de compactheid van de behuizing heeft de koeling het vaak moeilijk. Waar ik niet over kan oordelen, maar waar ik wel vraagtekens bij plaats, is hoe eenvoudig onderhoud is te plegen. Die Unibodies lijken me minder toegankelijk dan een conventionele laptop waarbij alles achter klepjes is gestopt (inclusief accu).

Maar deze Toshiba is als convertible wel heel, heel mooi. Lullig plaatje? Check. Kijk even hier voor betere afbeeldingen. Het ding ziet er echt perfect geconstrueerd uit. Duidelijk voor "zakelijke" gebruikers bedoeld. Ziet er kek uit in een board meeting, schat ik zo in. Voor een rondreizende techneut is het vrees ik spielerei.

Dat moet je namelijk weer onderkennen wanneer Darkstone die Elitebook souffleert. Jeetje wat een ding. Prachtig. En vergeet niet naar de onderkant te kijken, een grote klep! Er zullen vast ook nadelen zijn. Die Dell Precision laptops zie ik vaak op mijn werk. Mooie dingen, en groot! Noem me maar conservatief. Mijn (prive)laptop staat op instorten. Tablets heb ik echt geprobeerd, maar ik voel me te ingeperkt met die dingen. Voor vervanging zal ik eerder naar de zakelijke dan de consumentenmarkt kijken. Touchscreen?..........stilte..... en laten we het over het OS ook maar even niet hebben.

[Reactie gewijzigd door teacup op 26 april 2013 12:19]

Nu nog zo'n combo waarbij het tablet deel stof/water'dicht' is en dan koop ik er eentje, als de prijs me bevalt.
Het belangrijkste punt van het nieuwsbericht wordt niet vermeld: het is een windows 8 apparaat.