Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

LVCNL heeft mijn UT review gelezen, en besloot een UT vs. Q3A review te schrijven en te submitten:

Persoonlijke non-bulshit review tussen Q3A & UT.

Wapens:
Voor mij is het zeer belangrijk hoe je de wapens kunt gebruiken en hoe ze eruit zien. De wapens maken het spel in mijn ogen. De wapens van Q3A zien er gewoon slecht uit. Alleen de rocketlauncher en 't dubbel loops geweer zien er mooi uit. (Het blijft jammer dat je het uiteinde van de infra-rode straal niet ziet bij de dubbelloops...) De andere wapens lijken op elkaar (bijv. de plasma gun & de BFG), of krijgen alleen het respect door de damage die ze aandoen! Hier komt nog bij dat ik in Q3A de grapple-hook mis. De wapens van UT zijn ook niet allemaal even mooi. Eigenlijk net als bij Q3A een slap aftreksel van het vorig spel (Quake1/2 of Unreal1). Maar je hebt er een aantal hele mooie toppers bij zitten: De double enforcers! (SUPER!!!), de pulse blaster, de translactor, chainsaw, en leuk om af te schieten in alternate mode; de redeemer. Jammer dat Q3A geen alternate mode heeft voor zijn wapens..! UT wint wat dat betreft. (Qua uitbalancering van de onderlinge wapens zijn beide spellen even goed, hoewel ik de BFG iets te heftig vind bij Q3A).

Gameplay:
Het "gewone" basisverhaal-spel dat we kennen van Unreal1 en Quake1/2, bevatten Q3A en UT geen van beide. Op zich geen probleem wanneer dit gecompenseerd wordt. UT heeft hierin goed werk geleverd met de vele verschillende spelmogelijkheden (LastManStanding, Assault, Domination, etcetera). Q3A mist deze mogelijkheden. Een erg leuke feature in Q3A is wel de de mogelijkheid om verschillende medailles te kunnen winnen/verdienen. Dat geeft voldoening. Alleen jammer dat je ze zelf zo kunt invullen in de configfile.... UT heeft hiervoor binnen het spel de vermeldingen "Double & Multi Kill, Headshot, etcetera. Klinkt ook als muziek in de oren! Q3A heeft een zeer goede HUD verkregen. Er loopt namelijk nu ook de tijd, degene door wie je geschoten wordt, LowAmmo-warning en ... het allerbelangrijkste in mijn ogen; de stand! In 1 opslag zie je hoeveel frags je hebt en wie daar meteen boven of onder(!! Hahaha) staat. UT heeft dat niet, of je moet speciaal binnen het spel op F1 drukken. Jammer.

De bots:
Het "probleem" is dat de bots van Q3A erg goed funtioneren. (Dank je wel aan ons nationaal glorie Jan Paul van Waveren!). Dit draagt veel bij aan het plezier in de SinglePlay. Tevens heeft Q3A een redelijk goede verbetering gemaakt in het realistischer maken van het spel door je te laten spelen tegen "mensen" bots ipv van halve robots en vreemde schepsels. De killer-instinct gaat toch pas echt aan waneer je tegenover een menselijk uitziende bot staat, ipv een raar gedrocht dat gewoon moet oprotten zoals in Quake1/2. In Multiplayer mode blijft Q3A "rulen", maar alleen in Deathmatch. Ik denk dat Q3A het hier toch wel wint. En dat is een heel belangrijk pluspunt!

Originaliteit:
Beetje jammer dat UT veel heeft gekopieerd van Quake. Ik denk dan aan quad-damage die zij nu als damage amplifier hebben geplaatst voor elk(!) wapen. (In tegenstelling tot alleen de amplifier voor de ASMD). Maar ook de plaatsing van bijvoorbeeld de 5-health-reageerbuisjes, die hetzelfde effect hebben van het oprapen van de armor-stukjes in de Quake spellen. Jammer UT, dat was van Quake! En UT gaat daar helaas nog verder in; zo gaat UT in de toekomst ook nog Regeneration-, Haste- e.d. features erbij plaatsen. Dat is ook van Quake, damned! Maar UT is veel verder gegaan tov Unreal1, en dat heeft Q3A nauwelijks gedaan tov Quake1/2. Dit heeft te maken gehad denk ik, dat Q3A de knoflookadem in hun nek voelde van UT bij het releasen van het spel voor Kerst 1999. Dus hier wint -tav de vernieuwing- UT het toch.

Graphics:
De graphic-engine van UT zou geavanceerder moeten zijn dan die van Q3A. Kijk bijv. naar vuurexplosies van de rocketlauncher van beide spellen. MAAR: Ondanks dat UT er heel erg mooi uitziet (soms wel wat donker), is de SFEER in Q3A véél beter. Ik kijk dan naar de doodskoppen, de bewegende slangen, de monsterbek, de mist, de models (alleen jammer van de "skate"/"gedrochten"-bots...), etcetera. Q3A wint.

Speelbaarheid op lage systemen:
Tja.. De vereiste van Q3A zijn nogal hoog! UT is al speelbaar op een P133. Hoewel UT soms ook traag is op hogere systemen (Hoe komt dat??). Dit is toch belangrijk vind ik. Het spelen van een topspel moet voor zoveel mogelijk mensen haalbaar zijn. Daar onderscheidt UT zich dan toch wel van Q3A. (Buiten de kwestie blijft dat Q3A er dus veel sfeervoller uitziet dan UT op hele goede systemen). UT wint?

Mogelijkheid voor persoonlijke instellingen:
Tja, wat is fijner dan het spel zo te laten kunnen lopen zoals je het zelf graag wil. Q3A vereist dan weer onofficiele file-downloads die dan weer maar half werken, wat een hoop ergenis oplevert. UT blijft zijn zeer gedetailleerde preferences-menu behouden, waarin bijna alles mogelijk is om te veranderen. (Tik in de console "preferences"). UT wint.

Overall:
Q3A kan meer dan nu is verschenen. Het is gewoon wat beperkt. UT heeft in tegenstelling er alles aan gedaan. Hierdoor is het wat lullig dat de gameplay en de sfeer van Q3A toch wel veel heftiger is dan UT. UT komt daarentegen wel tegemoet aan veel meer wensen en kan een veel breder publiek tevreden stellen. Tevens kan UT de gebruiker via singleplay langer boeien. (Ehh...Overlord? Yeah!)

Q3A
++  bots
++  sfeer
+    gameplay
+    Multiplay
+    HUD (zeer overzichtelijk met heldere fragvermelding van ook andere spelers)
+/- heftig systeem vereist
--   wapens
--   mogelijkheid voor persoonlijke instellingen
--   beperkte innovatie

UT
++  mogelijkheid voor persoonlijke instellingen
++  verschillende spelmogelijkheden
+    verniewing wapens (hoewel ook wat beperkt)
+    Singleplay
+/-  speelbaarheid op lage systemen
-    sfeer
-    bots
-    HUD (grafisch wel mooi, maar in 1 oogopslag overzichtelijk?)
Jammer is alleen, dat er weer geconstateerd moet worden dat beide spellen nog niet af zijn. Er zullen nog vele patches (en mods) verschijnen. Dus de motto van ID "its finished when its finished", ehh..ja, ja jammer jongens! Het eindoordeel is aan jezelf. Jij vind misschien sommige onderdelen harder wegen dan andere. Vast en zeker ben ik een aantal dingen vergeten in jouw ogen. Voor mij heeft Q3A net gewonnen. UT wint het gewoon van al zijn mogelijkheden. Maar de gameplay is doorslaggevend in combinatie met de sfeer.

Ik sta open voor alle reacties; laat me weten wat je ervan vind. Ik ben benieuwd! (En mogen we er niet uitkomen dan kun je me altijd proberen te verslaan in een LAN met het desbetreffende spel! -> ICQ# 20623833). LVCNL

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

1 2 3 ... 13
UT is echt veeeel mooier dan quake 3 , ik vind quake3 er persoonlijk veeel minder mooi uitzien dan UT en ook de gameplay vind ik bij UT beter !

Maarja das is slechts mijn mening ;)
Inderdaad, da's jou mening! Ik vind Q3A er superieur uitzien tov UT. Echt niet normaal. Maar UT is ook niet slecht...
Ben het er best wel mee eens jah.
zelf diehard unrealer..
waarom: realistischer.
Voorbeeld:
Ammo zie ik liever als ammo dan las pickup bonus in Sonic ofzo.\Afschuwelijke kleuren en icoontjes die boxjes in Q3A.

Vindt trouwens dat het reageer forpje ronduit KUT loopt.
Heb dit bericht 3 keer ingetikt.
Daar gaan we weer volgens mij :) toch doe ik deze keer ook maar ff mee en wil ik kwijt dat q3a gewoon roeleert.
geen bullshit met alternate fire, dat ik gwoon bigtime vind suxen, de sfeer is gewoon heerlijk in q3 hele vette levels, vooral het level dat in het begin bekend stond als qtest2. Wat ik wel jammer vind is dat ze in q3 niet die geluiden hebben die in ut wel zit, van dat wanneer je gekilled bent of gekilled hebt.

naja cu
Ik speel liever Half-Life of Counterstrike

Maar ja dat is mijn mening
quote:
"is de SFEER in Q3A véél beter. Ik kijk dan naar de doodskoppen, de bewegende slangen, de monsterbek, de mist, de models..."

Dat is persoonlijk, ik :r hierop!!
Ik vind sfeer het meest belangrijk, toch altijd weer cool als je je de tering schrikt, jammer dat q3 crashed zodra ik em opstart.
phoe hee doodskoppen die de sfeer beter maken :r. UT heeft gewoon vette levels. dat is pas sfeer. neem het domination booreiland, de assault trein en de CTF faces. Komt nog eens bij dat de muziek van UT zeer sfeervol is en zeker de moeite waard ;) dit is mijn mening hoor maar ik vind Q3A toch wat kinderachtig aandoen
Mensen, blijf vooral reageren. Maar vertel alsjeblieft WAAROM je iets vind!

Ik wil graag nog een paar opmerkingen toevoegen:
- Wapens; bekijk de lighting gun van Q3A. Niet echt creatief wel?
- Opmerking van Highlander over de ammoboxes.
- Opmerking van metten over assault. Yep assault-mappen van UT hebben die sfeer ook!!

Speciaal voor MP3-Junky:
Wat is de titel van het stukje? (Ik geloof dat er iets staat van ... ehh.. "persoonlijke review"?; ohhh... Vertel me liever je argumenten waarom je het wel/niet vind).

Allemaal bedankt tot nu toe;
ik schrijf het allemaal op!
Laurent.
zo'n subject is VRAGEN om het record aantal replies he?
mijn nederige mening: spellen zijn allebei subliem, Q3 wint het op het gebied van snelheid, op 't gebied van leveldesign en gamemodes wint UT enorm... bots zijn in UT en Q3 goed maar ik vind UT bots net ietsje menselijker, tenslotte krijgt Q3 van mij 3 minpunten ivm met die kloterige CD-code... waar is de tijd dat je ongeoorloofd illegale spellen kon spelen? :)
1 2 3 ... 13

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True