Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties
Submitter: cheeks

De Noorse lan-party The Gathering claimt 'het snelste netwerk in het universum' te krijgen. In samenwerking met Altibox, Huawei en Cisco wordt een netwerk voor bezoekers met theoretische snelheden van 200Gbps opgetuigd.

Het Noorse The Gathering en het Zweedse Dreamhack zijn al jaren in een verwoede strijd verwikkeld om het snelste netwerk te bieden aan bezoekers. In november vorig jaar nam Dreamhack de kroon van The Gathering over, door een snelheid van 120 gigabit per seconde mogelijk te maken. Het Noorse record van 110Gbps van een jaar geleden werd daarmee verbroken.

"No way dat we de Zweden hierbij op kop laten gaan. We hebben de lat niet een beetje hoger gelegd, we hebben hem een hele etage verhoogd", zegt Valvik Eriksen, woordvoerder van The Gathering. Om een indicatie van de snelheid te geven, verduidelijkt hij dat de hoeveelheid nummers die maandelijks bij iTunes gedownload worden, binnen een half uur via het Gathering-netwerk binnen te halen is, uitgaande van 5MB per nummer.

De verbinding wordt verzorgd door de Noorse glasvezelaanbieder Altibox. "Glasvezel heeft bijna geen beperkingen. We weten nu al dat we in de toekomst nieuwe records gaan neerzetten", claimt Per-Andre Rykhus, woordvoerder van Altibox.

Altibox werkt bij het uitrollen van het netwerk samen met de Chinese fabrikant van netwerktechnologie Huawei en tier1-operator Level 3. Cisco zorgt voor verdere hardware voor het core-netwerk in de Vikingskipet Olympic Arena in het Noorse Hamar, waar de lan-party begin april gehouden wordt. 

The Gathering Game Arena

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

The Gathering is een erg coole Lan party waar niet alleen op Lan gebied grenzen worden verlecht maar vooral op het gebied van grafische hoogstandjes die in de erg kunstzinnige -Demos- worden geshowd.

De beste programmeurs komen hier bijeen om hun kunnen te laten zien. Daar zitten veel toekomstige top programmeurs voor games bij.
Zeker de moeite waard.
Gezien de reacties lijkt me dit even het vermelden waard, omdat het belangrijkste de lezers hier ontgaat.
Wat ik me dan afvraag: wat is het nut? Op een LAN party zit je in de eerste plaats toch om te gamen en daar zijn zulke snelheden lijkt me een beetje overkill.
Er is geen nut van snelheden boven de 1gbit voor consumenten-internet, zolang de 70% van de servers is aangesloten op 1gbit en de rest op 100mbit. Het is vrijwel onbetaalbaar om veel servers aan te sluiten op hoger dan 1gbit snelheden. Voor SAN gebruikt het nog weleens, maar dan is het nog tientallen maal duurder dan 1gbit, wat vrijwel niets kost.

Veel computers en harde schijven kunnen 125 MB per seconde inderdaad al niet aan en servers hebben al geen snelheden boven 1gbit, laat staan netwerkkaarten voor in de computer. Dat zijn allemaal al jaren gbit-netwerkkaarten. De meeste nieuwe harde schijven, schrijven met rond de 100MB per seconde.

Het is gewoon fascinerend dat ze records breken en zulke absurd hoge snelheden kunnen bereiken. Het heeft inderdaad weinig zin om nu te discussiëren over internet thuis of zelfs in serverparken. Het breken van records ergens in Zweden is een hele andere zaak, dan glasvezel aanleggen in heel Nederland, dus openingspost is ook niet erg relevant. Het is goedkope reclame voor de bedrijven die zijn betrokken en verder is het een leuk project voor Tweakers. Ik vind het interessant nieuws en had graag meer technische details gelezen.
Er is geen nut van snelheden boven de 1gbit voor consumenten-internet [...]
Je neemt hier aan dat elk denkbare toepassing de gedownloadde data moet opslaan, wat flauwekul is. Denk aan streaming diensten, bijvoorbeeld (qHD/3D) video. Of games met 10 HD webcam streams, of Google Earth met veel lagen open. Dan is het niet zo moeilijk om 1Gbit vol te trekken met een enkele laptop, laat staan een zaal vol.
om te gamen en om te leechen :P

Daarbij is dit natuurlijk leuk voor de techfreaks, en daar zie je er ook zat van op LAN's :)
The Gathering is nooit een game party geweest. de lanparties vroeger daar kwamen games eigelijk niet zoveel aan bod hoor (dan spreek ik over voor 2000) - http://en.wikipedia.org/w...ring_%28computer_party%29
Het is tweaken! Je zou je bijna afvragen wat jij hier te zoeken hebt als je dat niet begrijpt...
Commerciele bedrijven die het voor je aanleggen om in het nieuws te komen heeft niet zoveel met tweaken te maken anders. Als bezoeker plug je je systeem gewoon op een kabel en dat is ongeveer alles waar je zelf invloed op hebt.
Ik vraag me af wat er gegamed wordt, recente shooters en RTS games ontberen dedicated servers of lan play...
Het probleem van het snelste internet ter wereld is dat de rest allemaal langzamer is en je dus in feite niets hebt aan die hoge snelheid.

Het heeft wel een voordeel bij LAN-LAN verbindingen natuurlijk

[Reactie gewijzigd door Whatson op 3 maart 2012 15:16]

Inderdaad. Ik heb sinds een paar dagen een 120/10 Mbit lijntje van ziggo en ik merk zeker vaak genoeg dat de servers waarvan je download meestal deze lijn niet vol kunnen gooien. Ik moest nog eens rond zoeken voor een speedtest server die dit bij kon houden, meesten kwamen niet boven de 30-40Mb. 8)7

En als je met een 120Mbit lijntje hier last van hebt vraag ik me echt af wat het punt is van een 200,000Mbit lijntje.
Lijkt me alleen nuttig als je HEEL veel mensen op een netwerk hebt, die allemaal een klein beetje ervan gebruiken, oh wacht, het is een LANparty, hehe. Daarom ook mijn lijntje in studentenhuis, als ik alleen woonde zou er echt geen nut aan zijn.
Inderdaad. Ik heb sinds een paar dagen een 120/10 Mbit lijntje van ziggo en ik merk zeker vaak genoeg dat de servers waarvan je download meestal deze lijn niet vol kunnen gooien. Ik moest nog eens rond zoeken voor een speedtest server die dit bij kon houden, meesten kwamen niet boven de 30-40Mb. 8)7
Dat ligt toch echt aan je ziggo lijn... Mijn vorige 100mbit up/down internetverbinding kon ik altijd prima voltrekken met speedtests en downloads..
Dat jouw ziggo lijn dit niet haalt heeft niets te maken met de servers.
ik sluit me hier bij aan... ik weet niet wie je verteld heeft dat je lijn te snel is voor een speedtest, maar je wordt volgens mij gewoon snoeihard afgeknepen.

Check maar eens via speedtest.net voor de zekerheid anders. Ik heb in ieder geval wel snelheden van 200 Mbit via glasvezel ermee getest en menig server waarop via speedtest.net getest kan worden haalt dat gewoon.
Heel simpel: Sommige speedtest servers trekken m'n lijn niet vol, andere wel. Eerst schrok ik, want kreeg met meest dichtbijzijnde server maar 39Mb, toen kiesde ik er even een ander en toen deed ie het gewoon prima.

Verder als ik van sommige servers download haal ik maar bv. de helft van de verbinding, maar als ik dan nog een download start heeft die eerste download daar helemaal geen last van, en telt het op tot 120mbit.
http://speedtest.ziggo.nl/ op deze moet je de maximale snelheden van je abbonement kunnen halen

[Reactie gewijzigd door stresskiller op 3 maart 2012 19:14]

Dat kan best alles te maken hebben met de servers. Zelfs met mn 40Mb verbinding merk ik af en toe dat ik met een download niet mn hele verbinding gebruik, maar als ik een tweede download ernaast start (van dezelfde server) de totaalsnelheid daar dicher bij komt. (Overigens was dit ook al het geval toen ik nog downloadde vanaf een destijds snelle 256Kb verbinding)
Je moet ook niet onderschatten dat er nog genoeg servers zijn die slechts 100Mb hebben, of misschien wel meer maar ergens onderweg naar jou toe een knelpunt tegenkomen.
"Het heeft wel een voordeel bij LAN-LAN verbindingen natuurlijk"

Laat die nou net de laatste 5 jaar stelselmatig uit games gesloopt worden op een enkele titel na...
Sterker nog, ik verwacht niet dat er momenteel backbone verbindingen van een willekeurige provider met een capaciteit van over 200G al dan niet binnen Noorwegen lopen of van Noorwegen de grens over.

Als het enkel een koppeling met een ISP betreft van 200G dan is dat tegenwoordig niet zo heel lastig meer. Er zijn al linecards van 16x10G, 24x10G en 100G of 2x100G.

Ze schieten er dus letterlijk niets mee op, maar de patsfactor is natuurlijk hoog.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 3 maart 2012 16:12]

ik zit hier met 40 / 4 en dat word einde van de maand 50 / 5..

speedtest gebruik ik altijd:

http://speedtest.ziggo.nl
http://speedtest.upc.nl

omdat die van http://speedtest.net nog nooit bij mij een juiste snelheid heeft aangegeven in de afgelopen 6 jaar. (voorheen ook niet met ADSL van hetnet) maar das logisch omdat adsl nooit echt stabiel is qua snelheid.

en 200Gbit lan ? denk toch echt dat hiermee de WAN bedoeld word. bedrijven als microsoft hebben ook 100GBit liggen geloof ik.

veder hebben sommigen hier het over een paar seconden en je heb alles binnen.. denk eerst eens aan.. hoeveel mensen zullen gebruik maken ? dan kom je nog maar op maximaal zoveel mbit per gebruiker.. en je HDD gaat overuren draaien.

de pc's kunnen amper die verbinding verwerken. het wachten is niet alleen op glasvezel maar ook goede routers, en pc's!

EDIT:

ik moet zeggen dat speedtest.net nu wel de juiste snelheid aangeeft. dat is dan voor het eerst :P

[Reactie gewijzigd door ExoRRSmits op 3 maart 2012 16:01]

maar das logisch omdat adsl nooit echt stabiel is qua snelheid
Ik heb al sinds het allereerste begin ADSL, en bij mij is het altijd perfect stabiel geweest. In die tijd ben ik ook nog een keer verhuisd en vervolgens geupgrade naar VDSL. Ik heb altijd de bandbreedte gekregen die me geboden werd.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 3 maart 2012 16:34]

Als ik 100% ga uploaden met adsl dan halveert mijn download snelheid.
Wat dat betreft niet zo stabiel.
@Pogostokje: ja klopt, heb ik even niet aan gedacht. Normaal geeft mijn router prioriteit aan ACK's.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 3 maart 2012 22:28]

Dat heeft een hele andere reden. Je upload is veel lager dan download bij ADSL.
Om te downloaden je ook moet kunnen uploaden (om tegen de andere kant continu te zeggen dat de download goed verloopt). Als je hard upload dan is er niet altijd ruimte voor die berichten en dus zal je download trager verlopen. Dit is gewoon zoals TCP/IP werkt en heeft niet iets te maken met dat ADSL niet stabiel zou zijn.
Bij mij ook altijd stabiel.
Wel iets onder de aangeboden snelheid, maar dat is niet vreemd gezien overhead enzo..
Begonnen op 384/128 naar 416/160 naar 800/256 naar 1500/384
naar 4096/512 naar 8192/1024

Nu op 23000/1200 ongeveer.. (in de router aangegeven)
Werkelijk is 21,6mbit.. (Telfort zegt 21mbit te bieden op dit adres)

En ja, dit is in het buitengebied, op 2km van de centrale. Nooit instabiliteit gehad met DSL..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 3 maart 2012 16:44]

speedtest gebruik ik altijd:

http://speedtest.ziggo.nl
http://speedtest.upc.nl

omdat die van http://speedtest.net nog nooit bij mij een juiste snelheid heeft aangegeven in de afgelopen 6 jaar.
Vreemd, alle drie geven bij mij hetzelfde: 36.5, 35.4, 36.4 / 3.8, 3.7, 3.7

Overigens zijn de eerste twee gewoon dezelfde tests... de animatie is exact hetzelfde, hetzij een andere kleur.
ik vraag me ten zeerste af wat je er mee op schiet, wij hebben dus sinds kort 1gbit/1gbit, en ik heb nog geen (non-lokale) server gevonden die ook maar in de buurt komt. mn vertrouwde routertje gaat plat op zn bek vanwege deze snelheden, en ook geen speedtest.net servers zijn snel genoeg, dus je kan niet eens goed opscheppen ;)

overigens gaat het hier om LAN neem ik aan? en het grote voordeel is dan vooral het feit dat iedereen tegelijk heel snel kan uitwisselen. vind het toch apart dat er zoveel resources worden besteed aan iets wat zo weinig praktisch nut heeft (puur het uitwisselen van content, voor gamen is 5mbit nog genoeg (minder zelfs)) en eigenlijk alleen maar om op te scheppen is.
Nogmaals, het gaat om de WAN snelheid.
Maar hopen dat Ziggo dit jaar op CampZone wat meer bandbreedte kan sponsoren. Het was de afgelopen jaren zeker niet slecht. Maar het mag wat mij betreft best een onsje meer zijn.

Deze snelheden kunnen wij daar alleen maar van dromen. Maar zo absurd snel hoeft het ook weer niet.
Maar hopen dat Ziggo dit jaar op CampZone wat meer bandbreedte kan sponsoren. Het was de afgelopen jaren zeker niet slecht. Maar het mag wat mij betreft best een onsje meer zijn.

Deze snelheden kunnen wij daar alleen maar van dromen. Maar zo absurd snel hoeft het ook weer niet.
In Nederland lukt het ons zeker ook hoor. In 2009 waren we met Hacking At Random de recordhouder op 10GBit (en 2 extra fail-over lijnen van 10G).

Het terrein hing dan ook vol met bordjes die sommeerden om meer bandbreedte te gebruiken. Het werkelijke verbruiks-record op HAR was uiteindelijk iets van 3,5Gbit full-duplex (er was dus nog 6,5G aan lijncapaciteit over). :Y)
Ik vind het nog steeds vreemd waarom je een LAN-party organiseerd en dan een internetverbinding van honderden gigabits neer gaat plempen. Een verbinding van een paar megabit per persoon die genoeg connecties aan kan lijkt mij meer dan voldoende.

Een LAN is toch om lokaal een server te hosten en daar dan zonder lag oid op gamen?

Niet dat het internet van tegenwoordig nog problemen oplevert. Vroegah was dat met 512kbps/128kbps wel wat anders namelijk. Nu veranderen we de kilobits in megabits en klaar. Nu hebben we dat niet nodig om te downloaden?
totdat iemand bij <publisher hier> zegt dat de lanfunctie eruit moet vanwege 'piraterij'
Als ze in Nederland er nou eerst voor zorgen dat er overal glas in de grond ligt. Zijn wij weer het eerste land met een landelijk dekkend glasvezel netwerk.

Mooi record, betwijfel of er wel genoeg upload snelheid is aan de andere kant van de lijn.

[Reactie gewijzigd door Kobus Post op 3 maart 2012 15:13]

Ik neem aan dat het om een lokaal netwerk gaat
Nope, het gaat hier over internet :)
Het gaat inderdaad om de internetverbinding:
The internet-connection we offer our participants continue to increase as the years go by.
[...]
2008: 3 Gbit/s
2009: 5 Gbit/s
2010: 30 Gbit/s
2011: 100 Gbit/s
En dit jaar dus blijkbaar 200 Gbit/s. :)

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 3 maart 2012 16:07]

Een gemiddeld meer-dan-verdubbeling per jaar... de Wet van Moore is er niks bij. :+
Wanneer komt de wet van Murphy om de hoek kijken dan?
Vermoedelijk in de vorm van de Noorse variant op Brein, die komt checken wat er met 200 Gbit/sec zoal aan illegaals binnen gesleept wordt.
Het is binnen voordat ze met controleren kunnen beginnen. }>
Jep. Hoewel Nederland in omvang amper groter is dan een lokaal netwerk.
Bijna alles is al glas, alleen het laatste stukje niet.

Het was wel het idee dit uit te breiden maar toen kreeg je de dure umts licenties etc (kpn bijna failliet) en toen zijn de investeringen wat afgenomen en een hoop plannen in de koelkast gezet/ gecancelled (denk aan de VDSL vertraging, 55mbit stamt uit 2004 en de 2006 vdsl specificatie is tm 100mbit).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 maart 2012 17:46]

Als ze in Nederland er nou eerst voor zorgen dat er overal glas in de grond ligt. Zijn wij weer het eerste land met een landelijk dekkend glasvezel netwerk.
dat is niet rendabel, dus het gaat niet gebeuren.
Hoezo is dat niet rendabel? We hebben toch ook (bijna) overal water, gas en elektra? En telefonie? Waarom zou dat niet met glasvezel kunnen? :)
Omdat internet nu al via de telefoonlijn of kabel kan. Wellicht niet even snel, maar het wordt pas op hele lange termijn rendabel voor een bedrijf om overal glasvezel aan te leggen.

[Reactie gewijzigd door danielkraak op 3 maart 2012 15:43]

Je zegt het goed, nu ja. Alsof er op dag #1 van de introductie van de auto overal wegen waren aangelegd. Het internet van nu is anders dan het internet van 10 jaar geleden en lijkt door streaming videodiensten, distributie van software/OS'en (Apple?) en ga zo maar door steeds meer capaciteit nodig te hebben. Capaciteit die op een gegeven moment niet meer over coax of koper kunnen, die technieken hebben ook hun limieten. Kabel heeft nu bijvoorbeeld een max van 400mbit bij Ziggo, ik geloof ook niet dat deze snelheid extreem veel hoger kan.

De reden dat glasvezel nu (nog) niet immens populair is zal o.a. aan de kosten liggen; er moet tenslotte gegraven worden bij bestaande woningen. "Vroeger" kostte internet via de kabel of (A)DSL ook een godsvermogen en bleef men hangen bij inbellen, totdat men inzag dat dat niet langer kon, mede door de kosten.
De reden dat glasvezel nu (nog) niet immens populair is zal o.a. aan de kosten liggen; er moet tenslotte gegraven worden bij bestaande woningen. "Vroeger" kostte internet via de kabel of (A)DSL ook een godsvermogen en bleef men hangen bij inbellen, totdat men inzag dat dat niet langer kon, mede door de kosten.
En laten ze dat graven nu net NIET doen bij bijvoorbeeld grootscheepse wijkrenovaties.

Bij ons in de wijk (Eindhoven-Genderdal) is er een behoorlijke renovatie aan de gang van de flats in de wijk, en van de riolering aan de overkant bij de hoofdweg. De straat aan de overkant ligt open, en ik kan de glasvezelkabels zien liggen. Op nog geen 200 meter afstand.

Maar nieuwe kabels trekken naar de wijkrenovatie als de straat toch al open ligt? Ho maar. Want de aanbesteding voor het aanleggen van nieuw glas gaat weer via een heel ander traject dan het renoveren van de rioleringen. Mannetje A graaft de riolering op en mannetje B moet het glas doen, maar daar hebben ze (op dat moment) geen deal mee, dus mannetje A gooit de straat weer netjes dicht.

Als er dan glas moet komen moet de straat NOG een keer worden opengebroken, wat een fortuin kost. En dan zegt de gemeente 'sja, daar hebben we nu eenmaal geen geld voor'.

Twee vliegen in één klap slaan is voor lokale overheden blijkbaar moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 3 maart 2012 18:27]

eigenlijk dus niet... neem bij het caiway netwerk, dat door achterstallig onderhoud zo onstabiel is dat ze begonnen zijn aan een fiber netwerk - dat gaat bij upc en ziggo ook gebeuren, zei het mogelijk iets later.
Het netwerk van Casema/Ziggo is al voor het grootste deel (geheel?) verglaasd. Hoe denk je anders dat ze een bij een paar miljoen klanten ~40Mbps door hun eurodocsis 3 modempje kunnen persen.

Casema was vroeger altijd erg bagger, maar je merkt dat er flink geinvesteerd is in fatsoenlijke infra de laatste paar jaar.

Overigens kunnen over de coax meerdere gigabitten per seconde, dus daar zit voor de komende tijd nog wel wat rek in. Ik hoef niet perse glas, maar een (meer) symmetrische up/down zou fijn zijn...
Wat wil je dan met die glasvezel kabel gaan doen? In mijn ogen zitten we nu al voor particulier gebruik over wat we nodig hebben, het kan sneller en de latencies kunnen lager, maar de kost voor dat beetje extra 'perceived performance' is gigantisch. Met perceived performance bedoel ik dat ondanks dat je bvb de snelheid van je huidig netwerk kan verdubbelen, de mensen het niet direct zo gaan aanvoelen omdat er meer speelt dan alleen je fysieke verbinding tot aan je provider. Het netwerk is snel genoeg opdat je een full-HD stream kan beginnen en die sneller kan binnenhalen dan afspelen (mag naar quad hd 3D met 60fps gaan van mij ze, maar de tv's kunnen dat niet aan).
Het zal vooral low-latency worden, en streaming/back-ups. Stel dat 2 mensen een backup draaien, 1 zit te downloaden, 1 aan het bellen is en 2 HDTV kijken, dan zit je snel aan het dikke up/down bitrate :)
Omdat veel mensen niet zoveel willen betalen voor iets wat ze niet nodig hebben.
Bij nieuwbouwwijken krijg je standaard glasvezel maar zelfs dan gebruiken mensen het niet.
En omdat glasvezel in de realiteit helemaal niet zo veel sneller internet oplevered. *Enige* voordeel vind ik persoonlijk dat upload zo snel is en dus makkelijk zo nu en dan dingen zelf kan hosten.
"in de realiteit" is het niet zoveel sneller doordat ofwel de telco het zelf limiteert ofwel bij de telco hun servers / hoofdlijnen niet sterk genoeg zijn om voor zoveel gebruikers hoge snelheden te kunnen verwezenlijken.
Dat heeft niks met de telco te maken. Nederland is al nagenoeg helemaal verglaast echter ontbreekt het eind stuk alleen vanaf de centrales naar de huizen.

Een enkel vezel pair kan theoretisch 1-2 TB/sec aan echter is dat gebonden aan een lijn zonder laspunten dus dat halen we nooit met het netwerk wat in de grond zit. maar als je uitgaat van een kabel dat iets van 2 cm dik is die 96 of 144 vezel bevat is het capaciteit ZWARE overkill aangezien deze vaak meerdere malen naast elkaar gelegd/geblazen worden. Naast deze hoofd lijnen gebruiken veelal micro glasvezel van 7mm met 12 vezels en deze worden meestal in bundels van 7 of 12 in de grond geblazen.