Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Het team achter de Aleph One-engine heeft na twaalf jaar ontwikkeling versie 1.0 uitgebracht, waarmee de Bungies Marathon-games gespeeld kunnen worden op moderne systemen. Om dit te vieren, zijn de klassiekers voorzien van hd-graphics.

Vlak voordat Microsoft in 2000 Bungie overnam, bracht de spelontwikkelaar de broncode van zijn shooter Marathon 2 uit. De release leidde tot het Aleph One-project, dat de Marathon-trilogie van Bungie speelbaar maakt op moderne systemen met multiplayer en opgepoetste graphics. Donderdag brachten de ontwikkelaars versie 1.0 uit, die gratis van de Aleph One-site is te downloaden.

Om de release te vieren, heeft het Aleph One-team samengewerkt met Bungie om kant-en-klare installers aan te bieden. Voorheen moesten gamers los de engine, content en eventuele conversietools downloaden voordat er gespeeld kon worden. Bungie heeft verder voor Marathon 2 de high-definition-textures van de Xbox Live Arcade-port beschikbaar gesteld.

De systeemeisen van Aleph One zijn voor hedendaagse begrippen laag. Er wordt minimaal een 500MHz-processor met 128 megabyte werkgeheugen vereist en van beide wordt het dubbele aanbevolen. Om gebruik te maken van de OpenGL-renderer met shaders, is minimaal een ATI Radeon 9600 of Nvidia GeForce FX 5200 nodig. Aleph One draait op de besturingssystemen Mac OS X 10.4, Windows XP, en Linux met SDL 1.2.14 en gcc 3.4.

Bungie werd bekend met de Marathon-serie en verwierf daarna faam met de Myth-serie en de Halo-games. De eerste Marathon-game verscheen in 1994 voor de Macintosh en introduceerde mouselook, de mogelijkheid om met de muis rond te kijken en te richten in een virtuele omgeving. Het concept werd populair door de eerste Quake in 1996 en is sindsdien standaard voor first-person shooters.

Marathon 2 (Aleph One) screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Ik herriner me deze game, ik kijk hier zeker naar uit! Bovendien zijn ze gratis verkrijgbaar :)
Je hoeft er niet meer naar uit te kijken hoor. Ze staan online:
http://marathon.sourceforge.net/
Marathon is een game(reeks) die vaak vergeten wordt als het over de grondleggers van de FPS gaat, spijtig genoeg. Gelukkig doet dit artikel de game genoeg eer aan :)
Was Doom3D eigenlijik niet de hoofdgrondlegger van FPS?
http://3dshots.nl/Archive/Images-ae/Doom03.jpg
Doom was vroeg maar Bungie's "Pathways Into Darkness" was net iets vroeger. Typisch geval van parallel-ontwikkeling door twee totaal verschillende "studio's".

Echter kende de PC wereld niets van Mac games en vice versa, daardoor was er een flinke tijd een Doom craze ondanks Marathon's kwaliteiten.

Vond Marathon destijds meeslepender/realistischer dan Doom (mouse look, betere textures, knappe AI)
Pathways Into Darkness (1993) kwam iets later uit als Wolfenstein (1992). Beide spellen leken wel erg op elkaar qua technische mogelijkheden. Waarschijnlijk was Bungie reeds met de ontwikkeling van Pathways bezig toen Wolfenstein op de markt kwam.

Hoewel de spellen technisch erg op elkaar leken, was Pathways meer een avontuur en Wolfenstein meer een "simpele" shooter. Pathways speelde af in een piramide op het Yucatán Peninsula in Midden-Amerika. Onderin de piramide is een slapende god aanwezig, die op het punt staat te ontwaken. Middels een nucleaire bom moet dit worden voorkomen, gezien deze god niet gedood kan worden. De speler heeft beperkte tijd (meen iets van 7 dagen speeltijd) om de bom te plaatsen. De speler kan af en toe rusten om te herstellen, maar dat kost uiteraard veel tijd, waardoor de tijdsdruk toeneemt. Rusten moet dus ook tot een minimum worden beperkt.

Pathways bevatte een verhaallijn en je kon meer van de verhaallijn ontdekken door met de lijken van (o.a.) duitsers uit de 2e wereldoorlog te praten middels een kristal. Volgens de verhaallijn waren ze op zoek naar een wapen voor Hitler. De manier van vragen stellen is heel "open", je tikt ergens tekst in en als de overleden persoon een paar kernwoorden herkent, dan vertellen ze er iets over.

Ook kwamen er lastige puzzels voor. Zo kwam je op een gegeven moment in een kamer terecht waarin de deur afsloot en je langzaam dood zou gaan vanwege zuurstofgebrek. Maar met behulp van een item dat de tijd versneld (o.i.d.) kon je die kamer overleven. Ook waren sommige monsters immuun voor aanvallen tenzij je ze kon bevriezen met een kristal. Het kristal bevat echter een beperkt aantal ladingen, dus als speler ben je daar dan ook erg zuinig mee.

Aan het einde van het spel moet de speler een nucleaire bom plaatsen in de buurt van de slapende god om te voorkomen dat hij wakker wordt en de aarde terroriseert. De speler moet daarna als een gek de piramide ontvluchten.

Zelf heb ik Pathways altijd een veel beter spel gevonden als Wolfenstein, hoewel ik veel respect heb voor John Carmack. Echter ik vermoed dat Jason Jones zeker in die jaren technisch bijna even sterk was.

Hetzelfde werd eigenlijk herhaalt met Marathon. Marathon (1994) kwam weer iets later op de markt als Doom (1993), maar was op een aantal vlakken weer wat vooruitstrevender. Onder andere in het gebruik van belichting en de mogelijkheid voor de speler om omhoog en omlaag te kijken. Ook Marathon bevat een zeer sterke verhaallijn en zelfs nu ontdekken mensen nieuwe onderdelen in het verhaal. De verhaallijn wordt versterkt middels interactie met computer terminals, waarin verschillende AI's opdrachten geven aan de speler - ieder AI heeft een aparte persoonlijkheid, waarvan de meest opzienbarende Durandal is. Deze AI neemt in Marathon 2 een prominente rol in als de speler door Durandal wordt meegenomen naar de planeet van de Pfhor - een buitenaards ras dat andere rassen tot slaven maakt.

Ook hadden verschillende wapens in Marathon 2 functies. Zo had je een mitrailleur met granaatwerper en een energiepistool waarbij je energie kon "opsparen" voor extra zware aanvallen.

Ook was er in het spel sprake van enige fysieke krachten. Zo werd een granaat altijd afgevuurd in een boog en konden deze granaten (of raketten uit de raketwerper) gebruikt worden om op hoger gelegen plaatsen te komen - de speler kon dan middels een explosief "afketsen" tegen een muur.

Daarnaast was er nog een level waar geen zuurstof was (aan de buitenkant van het ruimteschip), dan moest de speler periodiek gebruik maken van machines om zijn zuurstofvoorraad aan te vullen.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 3 december 2011 09:16]

Was Doom3D eigenlijik niet de hoofdgrondlegger van FPS?
http://3dshots.nl/Archive/Images-ae/Doom03.jpg
Zeg maar gerust Doom. Maar dat was niet de grondlegger. Wolfenstein 3D komt eerder in de buurt.
Klopt, W3D was Mei 1992.

Van Wikipedia: "The development of Doom started in 1992, when John D. Carmack developed a new 3D game engine, the Doom engine, while the rest of the id Software team finished the Wolfenstein 3D prequel, Spear of Destiny."
Wolf3d was idd de eerste "FPS" die commercieel veel aandacht kreeg. Maar de grondlegger van Wolf3d (en daar met name op de engine) was Catacombs 3D.
Catacombs 3D.. that brings back memories

Ik hield in die game altijd het schiet knopje ingedrukt omdat je dan altijd je hand in beeld zag net als bij andere first person shooters.. vond ik altijd zo vet :p
Ziet er wel wat gedateerd uit. Als de gameplay maar goed is ;).
tja, het zal geen bf3 zijn natuurlijk. maar voor de liefhebbers van het originele spel is dit erg leuk.
Niet zozeer liefhebbers, maar gewoon gamers die games met goede gameplay eisen :) De nieuwere games hebben echt geen betere gameplay.
Uhmm... De gameplay is echt wel verandert in de laatste paar jaren. Kijk naar Doom, enige wat je kon is richten en schieten.
En waar zit het probleem bij dat? :)
En in DOOM had je toch behoorlijke grote ruimtes en kon je hard rennen, maar als je wat minder ADHD-idioterie had kon je ook een andere strategie gebruiken.. DOOM was perfect in balans. En dat kun je van de moderne shooters echt amper zeggen.

DOOM is trouwens bijna 20 jaar oud.
Tegenwoordig hoef je niet eens meer te richten ;)

Ontopic: Ondanks dat ik best een fanatiek gamer ben had ik nog nooit van deze serie gehoord. Wel leuk dat ze steeds meer en meer oude games opnieuw uitbrengen met bv verbeterde graphics. Ook op consoles zie je steeds meer retro games uitkomen en ook dankzij smartphones en tablet begint retrogaming steeds meer onder het grote publiek aan te slaan.
Niks mis met dit soort games, je moet er van houden denk ik maar om nou te zeggen dat ze tegenwoordig geen goeie spellen meer maken is gewoon ouwe lulkoek, mensen die dat zeggen kunnen gewoon het tempo in nieuwe spellen (shooters etc.) niet meer bijbenen ;)
Omgekeerd juist, nieuwere FPS'ers zijn langzamer.

"vroeger" waren FPS'ers vaak gericht op snelle actie, direct een gevecht inspringen en met snelheid, behendigheid en precisie winnen.

"nu" is het voorbereiding, exacte map kennis, weapon percs, leveling up, weapon mods, skill levels, team based vaak, enz.

Niet dat de ene variant per definite beter of slechter is, verschil is er wel, en liefhebbers van de oude variant komen nauwelijks meer aan hun trekken.

[Reactie gewijzigd door Rapier op 2 december 2011 21:58]

Hier ben ik het mee eens, en meerdere denk ik. Ik ben zelf vooral fan van de oude variant, en speel als FPS naast af en toe wat Halo toch vooral Quake, Duke3D, Unreal, en Doom (via Skulltag). Het blijft vreemd dat wij zijn aangewezen op bijvoorbeeld Unreal Tournament 2004/3 om de snelle multiplayer FPS te spelen.

Niet voor niets zij de Tweakers.net redactie dat ze Unreal Tournament 2004 blijven spelen! ;)

Echt nieuwe FPS games die zich puur richten op behendigheid en reflexen van de speler worden naar mijn begrijpen niet meer gemaakt. Ja er is Serious Sam 3, maar dat is ook niet alles (wel leuke game verder).

Duke Nukem Forever was ook een goede FPS maar nam jammer genoeg de nieuwe, langzame stijl aan. Voor de fans een grote faal op dat gebied! Ik ben groot fan van Duke3D en naast mij had elke fan hoop dat DNF de 'oude' FPS nieuw leven in ging brengen.

En om weer even bij topic te blijven, ikzelf heb de Marathon games nooit uitgespeeld vroeger, dus dit nieuws boeit mij zeker. Ga ze zeker proberen (of uitspelen, eigenlijk!).

[Reactie gewijzigd door Slaz op 4 december 2011 14:43]

De Gameplay van vroeger is ook niet heilig hoor, je had er toen gewoon geen problemen mee.

er waren genoeg bagger games vroeger, maarja we waren in die tijd nog niet zo verwend als nu

Ik heb vroeger ook Marathon gespeeld en vond het erg leuk, maar zou er nu echt geen uren achter kunnen zitten zoals vroeger

wat Nostalgie al niet met een mens kan doen
Ach, er zitten toch high definition textures in, meer heb je niet nodig.
aan de andere kant... misschien is het spel wel minder mooi, door grote kwaliteits verschillen... geen idee hoe dat uit pakt, ik ken het namelijk niet.

Bij veel oudere games is het vaak zo, dat als je het emuleerd dat dan opeens de textures uit de toon vallen terwijl de rest opeens full hd is :+
kicken, deze ga ik dus echt wel downloaden.

Gameplay rules over graphics any day!!! Hier ga ik aardig wat uurtjes aan spenderen hoop ik, ligt eraan hoe groot de games zijn natuurlijk
Second that! Ik snap ook niet waarom mensen kunnen zeuren over games die "niet-HD" zijn terwijl er een steengoede gameplay in zit... Waar gaat het nou om, kijken of gamen? Beide is leuk, maar als het 1 v/d 2 is, kies ik voor gameplay.
Nja. Veel mensen, ikzelf ook, zijn toch wel gewend aan wat eyecandy. Ik kijk liever een aardige film uit 2011 in fatsoenlijke kwaliteit dan een briljante film qua script in het krakkemikkig zwart-wit uit 1920 ;)
Briljant spel was dat. Nooit uitgespeeld, het was te eng :Y)
Ik helaas ook niet. Toffe game, zwaar moeilijke puzzels, weinig ammo, een heerlijke sfeer en soms bizarre levels. Was een van de tofste games op mijn pa's mac samen met Carmageddon.
Moet zeggen dat de systeem eisen nog best wel hoog zijn voor zo'n oud spel..
(ja ik weet hd-graphics enzo, maar toch_
Ik denk dat dat de minimum eisen voor Windows XP zijn...
Nee.
De minimale hardwarevereisten voor Windows XP Home Edition zijn:

Pentium-processor met een snelheid van 233 megahertz (MHz) of sneller (aanbevolen wordt 300 MHz)
Werkgeheugen van minimaal 64 megabyte (MB) (aanbevolen wordt 128 MB)
Minimaal 1,5 gigabyte (GB) beschikbare ruimte op de vaste schijf
Cd-rom- of dvd-rom-station
Toetsenbord en Microsoft-muis of een ander compatibel aanwijsapparaat
Videoadapter en monitor met Super VGA (800 x 600) of hogere resolutie
Geluidskaart
Luidsprekers of hoofdtelefoon
http://support.microsoft.com/kb/314865
VET! dit heb ik echt uuuuren gespeeld op een paar mac preforma modellen en een thuisnetwerkje! zat er nog over te denken om een aantal gare macs met os9 te verzamelen om het nog een keer te spelen, dit is veel makkelijker!

*marathon en erg vette games met geavanceerde mogenlijkheden, denk bijvoorbeeld aan meerdere ammo types per wapen en akibo wapens. en second trigget op bijna alle wapens, Mg met multiround GL eeerg vet.

Die dubble rockedlancher is erg vet in MP netzoals een potje kil the man with the ball (skull).

de "mod" damage incorporated, kon je zelfs ai teammates aansturen!

[Reactie gewijzigd door swartzkip op 2 december 2011 15:44]

Nog nooit gespeeld, en de eerste indruk is zeer goed! Erg spannend en creepy met die muziek en dat je ergens op een ruimteschip zit. Tof.
offtopic":
Doet me denken aan goodbrush.com, deze man heeft onder andere de artwork gemaakt voor marathon (en vele andere games en spellen: Halo, FF: The Spirits Within, mass effect, startrek, lotr etc etc) Een van de mooiste digitale kunstenaars ooit, zeer sfeervol

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True