Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

De Japanse ontwikkelaar Sankando en uitgever Hangame krijgen het niet voor elkaar om de servers waarop mmog M2 draait weer online te krijgen na een crash. Ze staken hun pogingen en zullen sommige spelers geld terugbetalen.

Sankando en Hangame gooien de handdoek in de ring en stoppen met het uitbaten van mmog M2. De game is sinds 21 oktober offline na een crash van de servers waarop de mmog draaide. Ondanks verwoede pogingen van Sankando en Hangame lukt het de ontwikkelaar en uitgever niet om de data op de servers te herstellen en de game weer draaiend te krijgen. Beide partijen excuseren zich voor hun falen.

De uitbaters probeerden via microtransacties geld aan M2 te verdienen. Ter compensatie voor de gekochte spullen ontvangen sommige spelers onder bepaalde voorwaarden geld terug van de twee bedrijven. M2 kampte al met een teruglopend aantal spelers.

Logo mmog M2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Volgens dit artikel(site heeft NSFW advertenties ;) ) hebben ze zelf per ongeluk de data verwijderd

[Reactie gewijzigd door broodjekaas92 op 11 november 2011 17:51]

da's mooi klote, maar ik vind het toch allemaal een sterk verhaal. Ik heb het gevoel dat er iets achter steekt, danwel dat er echt een clusterf#ck is van data problemen, plus onhandig optreden bij herstelwerkzaamheden, anders kan dit gewoon niet gebeuren. Zelfs niet als je je systeem een beetje slecht bouwt.
posts op Sankakucomplex moet je soms maar met een korreltje zout nemen, Artefact wilt soms nog wel is overdrijfen.
Wel heel erg slecht om geen kopie van de game op een andere computer te zetten. 8)7
De kans is veel groter dat ze een zware hardware storing hadden en dit gewoon niet meer rendabel is om opnieuw te starten.

Diverse 'kleinere' MMO's draaien helemaal niet zo superredudant als de grotere jongens in MMO-wereld, ik heb zelf ook al 3 'Full resets' meegemaakt omdat ze gewoon de game met huidige data niet meer draaiend konden krijgen. Als een developer stopt met de game, maar de uitgever draait verder met de game en past zelf dingen aan, wil dit nog wel eens goed fout gaan.
Hebben ze dan geen backup systeem waarmee ze het weer online kunnen brengen ??
jawel.. maar die gebruikten voor hun administratie </sarcasm>

ontopic: er moet wel echt serieus wat misgaan voordat je je code niet meer terug kunt krijgen.. of zou het vooral zijn omdat ze transactiedata niet terug konden krijgen?.. wat weer vreemd zou zijn want ze gaan ze wel terug betalen.. dus zou je denken dat ze dat nog hebben
Waarschijnlijk hebben ze de data nog wel, maar werkt het (in het spel) niet meer.

Tip voor Sankando:
Basis beginselen van een goed testplan en systeem-beheer: check of de backup die je maakt ook werkelijk terug is te zetten ! |:(

[Reactie gewijzigd door T-men op 11 november 2011 16:56]

klinkt mooi, maar dat kan je in een grote omgeving niet verantwoord realiseren. Ik kom uit een omgeving met een dikke 10000 servers wereldwijd waarvan een dikke 2000 in 'ons' datacenter in NL. Daar kan je steeksproefgewijs eens een bare-metal-recovery test uitvoeren, maar je kan niet garanderen dat dat voor elke machine werkt. Dat is een kosten-baten overweging die je in met dergelijke aantallen machines niet goed kunt verdedigen.
Ik weet natuurlijk niet hoe of wat hier het probleem is geweest, hoe groot deze omgeving is etc. maar zomaar stellen dat 'dit getest had moeten worden' is een beetje kort door de bocht.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor diensten er verleend worden, voor iets triviaals als een game of een low budget service kan ik me voorstellen dat een gevalletje kosten-baten is, en de gebruikers pech hebben als er iets mis gaat.

Enigszins serieuze bedrijven hebben hiervoor natuurlijk wel oplossingen, en dan is "een dikke 10000 servers" natuurlijk geen excuse.
voor iets triviaals als een game of een low budget service kan ik me voorstellen dat een gevalletje kosten-baten is
Het is daarmee dus altijd een kosten/baten analyse. Die analyse geeft alleen een andere uitkomst.
Blijkbaar niet, anders was het ze denk ik al wel gelukt.

Ik vraag me dan toch af hoe erg je het vernaggeld hebt. Geen backup hebben oid die je snel weer terug kunt zetten, geen redundancy oid. Als ik zo m'n werk zou doen zou ik geheid problemen krijgen in een liveomgeving.
Vreemd het is toch niet alleen de data op de servers wat het spel is, je hebt altijd ergens een closed server om updates te testen etc.
Zoals ik het lees, krijgen ze de data niet meer aan het werk samen met de software. Dus de data is corrupt.

Ja, dan zou je in principe de data van een(/enkele) dag(en) daarvoor terug moeten kunnen zetten om daarmee het spel weer toegankelijk te maken. Ja, helaas: De spelers zullen bepaalde quests weer opnieuw moeten doen, maar dat zou overkomelijk zijn.

Aan de andere kant hebben ze het incident, zoals ik het lees (aantal spelers liep terug), aangepakt als excuus om de service plat te leggen - waarschijnlijk om een nieuw concept neer te gaan zetten. Dus mogelijk ook 'gewoon' een leugentje om eigen bestwil.
Al heb je een goede backup, als het vervangen van de hardware duur is, en de inkomsten teruglopen dan is de stekker eruit trekken mss wel de beste oplossing
Ik denk dat het meer een kwestie is dat ze de servers zelf niet meer aan de praat krijgen, in plaats van data problemen.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk als ze geen back up meer hebben liggen, maar dat het probleem dan ligt in de aanschaf van nieuwe apparatuur.
Ze zullen dan de kosten naar eigen verwachting er niet meer uit krijgen.
Waarom de broncode niet openstellen via sourceforge? Misschien krijgt iemand anders het wel voor elkaar en wil die er wel mee verder.
Ik kan me dit goed voorstellen wanneer de consistentie van je gegevensverzameling langzaam verloren gaat. Waardoor het niet uitmaakt hoeveel raid je hebt laten aanrukken, hoeveel snapshots je hebt liggen etc. Je kunt dan niet of alleen met enorme inspanning de juiste situatie weer opnieuw opbouwen.

Multi threaded programmeren kan dit soort risico's met zich meebrengen als het niet goed is gedaan. Lastig te testen, en ach ja, het is maar een spelletje.
Zo dat lees je ook niet vaak. Dat een bedrijf het gewoon opgeeft. Dan was er echt een hoop verloren gegaan...
je krijgt teminste je geld terug.. dit is bij veel spellen niet het geval
WOW Draait op 13.500 blades of zo dus daar zal behoorlijke redundantie in zitten. waarschijnlijk hoofdzakelijk virtual machines ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True