Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

HTC lijkt een smartphone te gaan uitbrengen die draait op Windows Phone 7 en beschikt over een 12-megapixelcamera. Dat is te zien op een afbeelding van het toestel die is verschenen. De fabrikant heeft het toestel nog niet aangekondigd.

De afbeelding werd op Twitter gepost door de Russische blogger Eldar Murtazin en toont de camera-instellingen op de smartphone, waarbij de resolutie op 12 megapixels is gezet. Daarbij lijkt het ook mogelijk te zijn om foto's in het raw-formaat te schieten. Aan de camera-applicatie en de drie knoppen onderaan het toestel valt af te leiden dat HTC Windows Phone 7 gebruikt als mobiel besturingssysteem. Het uiterlijk vertoont sterke gelijkenissen met andere smartphones die HTC heeft uitgebracht.

Het is nog onbekend wat de verdere specificaties van de nieuwe HTC-smartphone zijn; de afbeelding die van het toestel verscheen, toont daar niets over. Ook is nog onbekend wanneer de Taiwanese fabrikant de telefoon wil uitbrengen en wat voor naam deze gaat krijgen.

HTC WP7-toestel met 12MP

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Iedereen die zegt dat HTC's slechte camera's hebben, hier wat materiaal geschoten mijn mijn HTC 7 Mozart. Niet/amper nabewerkt. Say again?

Spin in Fietsbuis
http://dl.dropbox.com/u/22045001/Lost%20Spidey.jpg

Roos met klapfunctie
http://dl.dropbox.com/u/22045001/Paya.jpg
Spin in fietsbuis is erg mooi. Maar die roos met klapfunctie: Datgene dat scherp is, mooi hoor. Maar die achtergrond is drama. Ernstig overbelicht en rare clipping / CA. Ik vind de bokeh ook niet mooi.

Kortom, best leuk, best ok voor een mobieltje met camera. Maar met een dslr krijg je veel betere contrasten, kleuren en details, zelfs met dezelfde MP. Met mijn dslr ben ik juist overgestapt van een goedkope Tamron lens naar een paar dure canon lenzen: de camera blijft dus exact hetzelfde. Het resultaat is verbluffend al heb ik nog een side by side vergelijkingen gemaakt.
Dat heet: scherptediepte. Misschien was het juist zijn bedoeling dat de voorgrond alleen maar scherp is, zodat daar je focus naar toe gaat.
Ten eerste heeft hij het niet over scherptediepte, ten tweede is dat juist iets waar je geen enkele controle over hebt op een telefoon.
Met mijn android telefoon kan ik scherpstellen op iedere willekeurige plek op het scherm door hem daar aan te raken. Dus het is wel degelijk te controleren.
Best leuk?? Jij verwacht serieus meer van een mobieltjes camera? Vind de foto's briljant eigenlijk!

En vervolgens ga jij ze ook nog vergelijken met je DSLR. Of zeg je ook altijd dat een BMW veel beter rijdt dan een fiets?
BMW maakt ook fietsen hoor :+
http://bmw-bikes.net/
(ook wel mooie fietsen, trouwens)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 30 mei 2011 20:01]

Je gaat een camera in een telefoon toch niet vergelijken met een dslr?
typische marketing stunt.
alsof je als normale gebruiker veel verschil zult merken tussen 12MP of 5MP
Je merkt zeker verschil!!

Die 12MP foto duurt nml veel langer om op te slaan :)
En te verwerken, dus verminderd je batterijduur.
En in opslag (zeker met RAW, wat imho redelijk nutteloos is, een beetje jpg compressie is niks vergeleken met de ruis dat dit soort lensjes/sensore produceren)
Ik weet nog goed dat bij de introductie van de Canon EOS 1Ds2 (of was het de 1Ds3?), wat een professionele camera is met destijds het hoogste aantal MP in een 35mm camera, gesproken werd in termen van "oei, je hebt wel heel goed glas nodig om de volledige potentie van deze sensor eruit te halen". Achteraf bleek dat wat overdreven te zijn, maar 12MP op zo'n minuscuul oppervlak als een smartphonesensor is wel wat overdreven naar mijn mening. Als het geheel dan ook nog afgedekt wordt met een krasgevoelig plastic plaatje, is het wat mij betreft weggegooid geld.

3-5MP is al meer dan genoeg voor een smartphone. Wat wil je in hemelsnaam doen met de foto's uit je telefoon, posters maken? Posterbehang in je slaapkamer? Ik zie echt geen enkele nuttige toepassing, hoewel ik wel steeds vaker mensen op vakantie met hun mobiel foto's zie maken. Zo jammer... :X

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 31 mei 2011 08:31]

Nou ik denk het wel, in ieder geval in de MB-tjes.
Maar 4000x3000 is best wel scherp.
Pixels zegt ook weer niets over de scherpte.
Bekijk eens zo'n foto op zoom 100%, wedden dat deze dan niet zo scherp meer is.
Met een spiegelreflex camera is 12 megapixel inderdaad wel scherp. Met zo'n mini lensje wat op een telefoon zit, is 12 megapixel overkill. Ik denk dat het verschil tussen 8 en 12 met zo'n lens nauwelijks te zien is.

Maar goed, mensen denken tegenwoordig: meer megapixel, hoe beter. Dus het zal de verkoop geen kwaad doen.
In de Tweet staat de afbeelding waar het om gaat 12MP (3000x4000px). Is een flinke 'verbetering' ten opzichte van de 8MP die je nu in high-end telefoons ziet. Zou echter liever zien dat ze een goede lens in het toestel stoppen, is wat mij betreft vanaf 5 MP belangrijker dan de resolutie.
Vergeet dan ook niet een goede sensor. Eigenlijk wil je zoiets als een Nokia N8 hebben: 12 MP met carl zeiss lens en een fatsoenlijke sensor die hier ook echt gebruik van kan maken.

@hiostu: Oke, maar in dit geval maakt de telefoon wel echt goede foto's. Dit zou niet kunnen zonder een fatsoenlijke sensot en lens.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 30 mei 2011 17:48]

De naam carl zeiss staat tegenwoordig niet meer synoniem voor kwaliteit. Carl Zeiss is tegenwoordig gewoon eigendom van Sony en daar maken ze ook gewoon plastic lensjes. Natuurlijk maken ze ook nog wel hele goede lenzen, maar die vind je niet terug in een telefoon.
Carl Zeiss is tegenwoordig gewoon eigendom van Sony en daar maken ze ook gewoon plastic lensjes.
What ? 8)7
Zover ik weet is Carl-Zeiss-Stiftung nog steeds de eigenaar van Carl Zeiss, en is Sony enkel maar een licensee van verschillende Carl Zeiss lensontwerpen.

De enige reden dat je bij een ander merk ergens "Carl Zeiss" ziet staan, is omdat het een gepatenteerd, en dus, gelicenseerd, lensontwerp van Carl Zeiss gebruikt. Bij telefoons over het algemeen de Tessar, vanwege het compacte en eenvoudige ontwerp.
Of de lens-elementen vervolgends van hoogwaardig glas zijn, of van gekristalliseerd suiker, maakt verder niet uit, het blijft een Carl Zeiss ontwerp.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 30 mei 2011 18:51]

Bij Nokia maakt met of zonder echt een heel serieus verschil. Neem de C6-00 en de N97 mini. Praktisch identieke toestellen. De N97 mini klapt iets mooier open. En het tweede verschil is dat lensje. En dat zie je dus gewoon echt. Prijsverschil is (was) dan ook circa. 100 euro meer voor de N97 mini
Betekent dit wellicht dat nu de processorstrijd tijdelijk voorbij lijkt (bijna alle smartphone fabrikanten, hebben inmiddels dualcore processors en quad core lijkt op zijn vroegst in 2012 te komen), er weer op andere 'key features' wordt gefocust, m.a.w. de camera's worden onder handen genomen, wellicht de displays (meer 3d), etc?

Ik ben benieuwd of we hier meer over gaan lezen.
Die strijd woedt met name in het Android kamp.
Windows Phone is een behoorlijk licht besturingssysteem dat al perfect draait op de huidige 1 Ghz CPU's.
De noodzaak voor een dual core is bij WP7 dus minder dan bij Android, mede omdat WP7 meer taken over laat aan de GPU dan dat Android doet/deed.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet nodig is. Meer CPU kracht is natuurlijk altijd welkom!

Wat ik dan weer prettig vind is dat er eindelijk nieuwe WP7 toestellen in de pijplijn zitten. Sinds de launch in oktober is er nog maar weinig nieuws gepresenteerd.

Overigens, waarom wordt niet de 2e afbeelding van die tweet gebruikt hier op Tweakers? Op de nu gebruikte afbeelding is helemaal niet te zien dat het een 12 Megapixel camera betreft.

[Reactie gewijzigd door PaT op 30 mei 2011 15:39]

Android draait anders ook al perfect op de huidige 1Ghz CPU's (en ook heel wat tragere). Dus ik snap niet waar je het haalt dat de CPU strijd in het Android kamp woedt. Was de eerste dualcore smartphone niet een Win7 phone van LG?
Ik weet niet wat jij verstaat onder perfect, maar Android lagt nogal single core smartphones. Verder maakt Android in de UI geen gebruik van de gpu wat dus wel weer gebeurt bij WP7 waardoor WP7 sneller, soepeler oogt. Als jij Android snel vind, moet je eens WP7 uitproberen. Ik heb zelf een SGS en WP7 is zoveel smoother.

Wat ook verder een ramp is, is het nogal brede scala aan hardware. Dit maakt het voor developers erg moeilijk om optimaal gebruik te maken van de hardware. We zien het nu al gebeuren met Xperia Only games, Nvidia only games. Op deze manier raakt Android nog verder gefragmenteerd.

Pas met de dual-cores draait Android weer soepel zoals het hoort. Zie de SGS2. Maar dit komt grotendeels door de dual-core.

Dit is wat ppado dan ook bedoeld. WP7 kan met minder hardware veel meer. En alleen in de Android kamp ben je bezig met het aantal cores. Eenmaal uit die mindset, zul je snel merken dat quad-cores helemaal niks zegt als je er niet effectief gebruik van maakt.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 mei 2011 16:12]

android werkt bij mij gewoon goed/soepel op mijn desire z, wat ik zo bagger aan wp7 is die zogenaamde "tiles"
Ik moet zeggen dat deze foto's er nog goed uitzien. Ik vind de camera van de iphone een stuk slechter. Toegegeven, op het scherm van de iphone zien de foto's er fantastisch uit.
Tweet is gepost met Twitter for iPhone. Lijkt dat dit dus gewoon met een iPhone geschoten is ;)
kijk anders een goed in de reflectie.. is een iphone ja..
Op het scherm van welke telefoon dan ook ziet een 2 megapixel foto er al mooi uit. Het scherm heeft maar een resolutie van 480x800, als je daar een 2 megapixel foto op weergeeft (1200x1600) ziet het er al goed uit. Laat staan een 5 megapixel foto.
en ondertussen is er nog geen officiele wp7 in de winkels te verkrijgen.
Ik heb 1 advies voor MS. Stop met die gereguleerde lekken maar maak er werk van dit over 2 a 3 maanden op de markt te zetten. Tot nu toe blijft het alleen op de pc bekijken.
En dat al meer dan 1 jaar lang.
Ik heb in de media markt in Duitsland een half jaar geleden wat met een windows phone kunnen spelen (zo'n model wat iedereen kan uitproberen). Misschien is het een optie om daar een te kopen?
Er liggen volop officiele WP7 toestellen in de winkels. Er is nog geen officiele Nederlandse release, maar die staat voor halverwege oktober in de planning (met de release van Mango)
Deze HTC telefoon is een van de vele telefoons die tijdens de Mango release op de markt zullen komen.
Dat is een mooie ontwikkeling. Ik vind alleen dat de camera's in smartphones te veel gebruikt worden als marketingargument. Het is natuurlijk altijd leuk om snel even een foto te trekken, maar een foto van 5MP kan toch ook goed gelukt zijn, of vergis ik mij daar nu in?

Wat ook leuk is, is dat de foto's in RAW kunnen worden opgeslaan, maar de vraag is: weet de gemiddelde gebruiker wat dit is?

Overigens vind ik hem er best wel netjes uitzien...
meer megapixel betekend niet betere foto's slimpie...
de htc desire hd en sensation hebben ook 8 mp. toch betekend dat niet dat ze betere foto's maken dan een iphone met 5 mp. (vind ik zelf er jammer want i O+ htc)
dus ondanks dat deze nu 12 mp heeft betekend dat niet dat hij nu 2,5x zulke mooie foto's maakt als iphone n97 desire etc. zelfs slechtere foto's is nog mogelijk.
kwaliteit van de lens (plastic of niet verschilt toch echt per fabrikant) en sensor is veel belangrijker dan de mp van de sensor

[Reactie gewijzigd door darrock op 30 mei 2011 17:32]

Inderdaad, dat is dus exact met wat ik bedoel met "Ik vind alleen dat de camera's in smartphones te veel gebruikt worden als marketingargument" ;)
Mijn désiré heeft maar 5mp. ;)
Waarom krijgt deze nu weer -1 ... Ik wil alleen misverstanden voorkomen..

[Reactie gewijzigd door Kryziek op 30 mei 2011 18:21]

ik bedoel de htc desire hd
Wat ook leuk is, is dat de foto's in RAW kunnen worden opgeslaan, maar de vraag is: weet de gemiddelde gebruiker wat dit is?
Dat is geen argument om het weg te laten.
maar een info knop hierbij is wel makkelijk.
anders gaan een helehoop mensen er op klikken. en dan op htc lopen zeuren dat ze hun foto's niet kunnen openen op de pc enzo.
(windows kan niet overweg met raw. heb je weer programma's voor nodig)
12Mp mooi, maar wat mij nog verder opvalt, geen front-cam.... Valt hier uit af te leiden dat beeld bellen waarscheinlijk ook niet in de Mango update van WP7 lijkt te zitten.....
Dit is een HTC Trophy, dus het kan ook zo zijn dat de hardware anders is en de behuizing puur gebruikt word om lekken te voorkomen.

Niet dat videobellen zo boeiend is. Ken geen hond die het gebruikt.
Aan de camera-applicatie en de drie knoppen onderaan het toestel valt af te leiden dat HTC Windows Phone 7 gebruikt als mobiel besturingssysteem.
Het feit dat er een windows logo'tje op staat geeft toch ook al een goede hint weg toch?
En daarnaast scheelt het dat de menu interface zoals deze op de foto's wordt weergegeven exact dezelfde is als die in de huidige WP7 toestellen gebruikt wordt! :)

Ik ben trouwens wel benieuwd of met dit toestel (of met de Mango update) de bug eruit is dat het toestel nooit je camera settings onthoudt. Nu moet je iedere keer dat je een foto wil maken eerst alles weer helemaal goed zetten.
Ziet er goed uit, ben alleen bang dat WP7 hem niet wordt voor mij.

Heb nu al bijna 2 jaar een HTC HD2, momenteel op AOSP Android 2.3.4

Ik ze mezelf niet snel weer naar een ander platform gaan dan Android.

Heb WP7 geprobeerd, maar is toch echt matig vergeleken met iOS en Android.
Heb ze ook alle drie geprobeerd en ben toch wel benieuwd waarom je het als matig bestempelt. Imo hebben die andere (ios voorop) namelijk best wel wat catchingup te doen.

Op zijn slechts zou je kunnen zeggen dat ze alle drie gelijk zijn aan elkaar.

Horses for courses?