Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

De nog onaangekondigde HTC Pyramid zou volgende maand uitgebracht moeten worden bij de Franse provider SFR. Het is daardoor waarschijnlijk dat de high-endsmartphone rond die tijd ook in Nederland zal verschijnen.

De Franse telco heeft de Pyramid opgenomen in een lijst met nieuwe toestellen, zo meldt het Franse blog Frandroid. Met een release eind mei is het waarschijnlijk dat HTC het toestel op 12 april aankondigt: dan organiseert de fabrikant een persevenement. Over Nederlandse providers die de nieuwe smartphone gaan verkopen is nog niets bekend, maar het ligt in de lijn der verwachting dat de Pyramid ook in rest van Europa wordt uitgebracht.

Specificaties en foto's van de Pyramid doken al eerder op: het toestel beschikt over een 1,2GHz-dualcore-processor en een 4,3"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels. Welke processor wordt gebruikt is nog niet bekend, maar het gaat waarschijnlijk om de Qualcomm MSM8260. De dualcore-soc presteert beter dan de Tegra 2 van Nvidia, blijkt uit benchmarks die Anandtech deed met een demotoestel met MSM8660, de cdma-evenknie van de 8260.

Het werkgeheugen heeft een grootte van 768MB. Daarnaast is  een 8-megapixelcamera met dubbele led-flits ingebouwd. De software van de Pyramid is gebaseerd op Android 2.3.3. Daarover heeft HTC zijn eigen Sense-interface gelegd, die inmiddels bij versie 3.0 is aanbeland. Versie 3.0 biedt onder meer een nieuw lockscreen en geavanceerdere schermanimaties.

HTC heeft nog geen telefoon met dualcore-processor uitgebracht, maar kondigde al wel een toestel met dualcore-soc aan voor de Amerikaanse markt, Evo 3D. Samsung kondigde eerder al een dualcore-toestel aan in de vorm van de Galaxy S II. LG bracht zelfs al een toestel uit met dualcore-processor, de Optimus 2X Speed.

HTC Pyramid bij SFR
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Ik wil liever die met dual core n 3d scherm. Als de batterij nog het een paar uurtjes volhouden.

Maar goed van HTC dat ze de Sense interface een beetje aanpassen, werd namelijk al een beetje saai.


Off"topic: weet iemand trouwens nog of de desire bij de 2.3 update die er aan zit te komen ook de zelfde UI interface ( themas enzo) krijgt als die dan de Z en HD. Ik denk het niet.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 2 april 2011 18:18]

Je kunt altijd nog custom roms downloaden (cyanogen o.a.). Rooten etc is tegenwoordig een kwestie van een tooltje downloaden en runnen.
HTC zet steeds meer dicht en maakt het rooten en custom roms steeds moeilijker. Een reden voor mij om bij de conculega's te kijken (sgs2, optimus 2x bv)
Maar tot nu toe heb ik geen telefoon gezien die niet valt te rooten en valt te upgraden met een custom rom.

Zoals geld bijna zwanger = niet zwanger, geldt ook: heel verschrikkelijk moeilijk te modden/rooten = te modden/rooten.
Ja dat is een 2e optie, maar het is natuurlijk mooi meegenomen als het er standaard op zit.
Wat doe jij dan op je mobiel dat je een dual-core nodig hebt? Twitteren? :X
Ik zou graag een dual- of zelf quad-core in mijn telefoon hebben, mits de applicaties het ondersteunen en de cores volledig uitgezet kunnen worden als de rekenkracht niet nodig is. Dat kan behoorlijk in het energieverbruik schelen terwijl bewerkinegn wel vlot blijven gaan. Ik hoop dan ook dat deze ontwikkelingen slimme telefoons op gaan leveren die wl weer meer dan een dag meegaan...
ik denk dat je wel heel zwaar grafische apps moet hebben die een quadcore nodig hebben of natuurlijk gewoon een bizar lagen kloksnelheid om het stroomverbruik te verlagen zonder prestatie verlies.

alleen tot dusver zijn er nog geen zover ik weet quad cores voor smart phones dus zal het helemaal nog wel lang duren voordat ze er ook werkelijk in komen te zitten
Nee hoor, hele zware grafische apps kunnen het ook vaak wel af met een hele langzame CPU. Het gaat voornamelijk om de GPU. Maar dan moet je de GPU ook wel goed gebruiken anders merk je er nog niks van in de UI bijvoorbeeld...
Quad core voor de mobiele markt verschijnt in augustus heeft Nvidia gezegd. Leuk voor tablets maar voor een smartphone is een dual core voorlopig goed genoeg.
emulators zijn extreem CPU intensief, en sommige games ook.
Een monitor en toetsenbord op aansluiten. Zou alleen fijn zijn als er dan windows op zou draaien:)
dan moet je dus wachten op de Evo 3D (doe ik ook)
Ik dacht dat ze hadden gezegd dat de gehele Desire serie een update zou krijgen, hoewel de Desire HD en Z wel voorrang kregen.
Om terug te komen op de prestaties van de Anandtech test. Deze is uitgevoerd op een clockspeed van 1,5Ghz. De tegra op 1Ghz. De telefoon komt uit met 1,2Ghz. Hierdoor moet ik nog zien hoeveel beter deze gaat presteren. Wat als de Tegra 2 ook op 1,5Ghz wordt geklokt? Dan vind ik de vergelijking wel eerlijker worden.
Om terug te komen op de prestaties van de Anandtech test. Deze is uitgevoerd op een clockspeed van 1,5Ghz. De tegra op 1Ghz. De telefoon komt uit met 1,2Ghz. Hierdoor moet ik nog zien hoeveel beter deze gaat presteren. Wat als de Tegra 2 ook op 1,5Ghz wordt geklokt? Dan vind ik de vergelijking wel eerlijker worden.
plus het feit dat het toestel uitgerust met de tegra 2 chip nog niet de update naar gingerbread heeft gehad en het toestel met de qualcomm wel. dat werkt ook nog mee in de snelheidsprestaties.
Linkje naar de benchmarks is wel misleidend.. Dat is die processor overgeklokt naar 1.5GHz ipv de 1.2GHz waar hij op hoort te draaien.
hij hoort juist op 1.5Ghz, maar is in het toestel underclocked naar 1.2Ghz, desalniettemin is de performance best flink, ook maal een factor 1.2/1.5!
ik denk dat het hier om een foutje gaat en dat er eigenlijk incredible s had moeten staan
1. hij staat tussen de wildfire s en de desire s in
2. het plaatje lijkt enorm op het plaatje van de incredible s
Ja, volgens mij heb je gelijk. De htc pyramid heeft zo'n opvallen zilveren streep op de achterkant. En dat zie ik niet op het plaatje. Wel dat rare vorm wat de incredible s heeft.

Het is dat ik nog een jaartje aan mijn htc desire vast zit anders had de pyramid gelijk bestelt. Iemand nog een telefoon kopen? :P
Is de bootloader gelockt? Zo ja: fail.

Jammer dat ze er een dualcore processor in zetten. Dat is enorme overkill voor een Android-telefoon. Ik zie liever iets dat lang op de accu werkt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 april 2011 20:28]

wat ik heb begrepen is dat een dualcore processor juist gebruikt KAN worden om de accutijd te verlengen?
http://www.techrepublic.c...power-than-dual-core/7976
JIJ wilt dat graag zien, maar daar trek je geen "Jantje consument" mee en daar is waar het om gaat.
Dan kunnen ze hem evengoed open laten nee? "Jantje consument" zal er zich toch niet mee bezighouden
Ja, ik mag toch eisen stellen? Dat doet "Jantje consument" immers ook met uitspraken als "kun je ermee facebooken" en "hoeveel megapixels heeft ie". Ik stel eisen die eigenlijk niets meer zijn dan een functie waar niemand beter beter van wordt, juist weglaten. Waarom is dat raar?

Of zijn er daadwerkelijk mensen die zo graag hun bootloader gelockt willen hebben :?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 3 april 2011 04:57]

Ze vinden toch wel weer een manier om een andere bootloader te flashen.
Asynchrone dual-core processors zijn energie zuiniger, dus weer maar blij dat er eentje in zit.
Dat is het hele idee van dual-core:
Dual-core is zuiniger omdat de workload verdeeld word. Beetje simpele voorbeeld maar denk maar eens aan wat minder werk kost in totaal een werkstuk dat je in je eentje maakt of met z'n tween. Zo moet een single-core processor meer werk verichten en over een langere tijd om dezelfde berekeningen te maken.

Edit: Dit geld dus ook voor die 32 core waar je het over hebt maar dat is dan weer veels te duur en onnodig. Intel had een paar jaar geleden een 80 core cpu gemaakt die 1 teraflops kon behalen en maar 62 watt trok.

[Reactie gewijzigd door Particl3 op 3 april 2011 10:04]

Zuiniger dan een singlecore die per core even snel is?
Dat zegt hij toch helemaal niet. ;) dat zijn je eigen woorden hoor.

Een laaggeclockte dualcore is zuiniger dan een dubbel zo hoog geclockte singlecore bij gelijke performance, ja. Meer cores levert bij een goede schaling een hogere efficientie op. Bij 32 cores is die schaling er waarschijnlijk niet.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 april 2011 16:28]

Dan moet het OS en de apps wel gebruik maken van die twee cores. Me dunkt dat het net zo werkt als bij PC's: veel applicaties performance-wise best wat extra cores zouden kunnen gebruiken, gebruiken ze helemaal niet omdat de programmeur lui is.

Daarnaast, een lager geklokte processor is weliswaar zuiniger, maar je argument klopt niet helemaal, en wel op twee punten:
1) Deze processor is hoger geklokt
2) Een lager geklokte processor is "minder makkelijk" op een laag vebruikspercentage te houden

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 april 2011 13:05]

Deze heeft toch de Qualcomm processor die de core onafhankelijk kan underklokken? Ik vond dat de LG Optimus 2X al heel lang mee gaat voor een smartphone (ongv. 4-5 dagen) dus dit zou dan nog langer mee moeten gaan?

Zo ja: Hebbon!
Leuke specs die Pyramid, nu nog een model met dezelfde specs maar dan in een 4" scherm formaat graag. Die halve tablets zijn me veel te groot om mee te slepen.

Voorlopig maar weer een Desire-S gehaald tot er iets komt als de Pyramid maar dan een slag kleiner O-)
eerst de preformance nog maar eens zien sommige van de nieuwere toestellen zijn trager dan oude toestellen weet niet meer welke het was maar er was een filmpje van een neuwe telefoon niet niet eens fatzoelijk een film kon afspelen zonder haperen
geloof dat het om de lg optimus ging.
en daarbij nog de prijs het is gewoon niet normaal wat die krengen kosten

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 3 april 2011 01:07]

Het is een mooi toestel, leuk vormgegeven. Lekker groot scherm, zodat je alles goed kunt zien. Ben blij dat er een 8mp camera vind het wel fijn om een foto te maken van een machine of proces als ik ergens ben voor school. Ben benieuwd naar alle software die erop wordt geinstalleerd want soms is al die software niet goed voor de performance van zo'n toestel.

Ik wacht toch op de Evo 3D, het is zeker een mooi toestel alleen ik vind de 3D functionaliteit wel een leue toevoeging.
Ik vind het wel jammer dat HTC geen toestellen maakt als bijv de hero..

Qua design lijken ze erg veel op elkaar.
Mooie specs, dat wel :)
Ehm, maar de Hero is van HTC? En de opvolger daarvan is de Legend. Of een alternatief is de Wildfire. Ik snap niet helemaal wat je anders zou bedoelen? :P

OT: Nice toestel/specs. Snap alleen niet helemaal waarom ze voor een 4:3 resolutie hebben gekozen?
4.3" scherm, niet 4:3 resolutie, anders zou het 960x720 zijn.
Maar had zelf liever 4.0" scherm gezien, zit nu te twijfelen tussen wachten op deze en kijken hoe groot hij is of toch nu al voor de Incredible S te gaan.
Is HTC nou al eindelijk van die TN displays afgestapt? Hebben ze nu overal IPS in?
Want dat merk ik altijd wel als ik smartphones naast elkaar leg. HTC leuk design, maar wat een bagger kwaliteit schermen!
Uhm.... kweenie hoor, maar ik heb nog een gewone desire met amoled scherm (1 van de weinigen toentertijd geloof ik, vanwege een tekort) en dat scherm vind ik echt helemaal niets mis mee. Ook geen "roze/paarse" gloed die sommigen schijnen te hebben. Is het een duidelijk zichtbaar verschil tussen die 2? Ben ik wel benieuwd of er videos van zijn, wil daar wel op letten als ik voor een ander toestel ga over enkele maanden.
Tussen AMOLED en IPS is meestal een redelijk duidelijk kleurverschil te zien. Ik heb zelf ook een Desire met IPS-scherm, en kennis van me een Desire met AMOLED PenTile, waarop de kleuren oververzadigd zijn, en wit een groenige gloed heeft.

Het is bekend dat AMOLED-schermen (tot nu toe) minder kleurecht zijn dan IPS-schermen. Dit komt door de pixel-layout. Deze is namelijk niet RGB, maar PenTile RGBG, waardoor de kleurbalans anders is.

Zelf vind ik dit erg storend als ik naar een AMOLED-scherm kijk, helemaal het scherm van de Galaxy S vind ik vreselijk omdat kleurechtheid heel ver te zoeken is.
Anderen vinden dit mooi, omdat de kleuren meer 'van het scherm spatten'.

Voor vergelijkingen zie:
http://blog.gsmarena.com/...led-they-go-head-to-head/
http://www.coolpicturegal...device-in-htc-desire.html

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 3 april 2011 15:33]

Tegenwoordig gebruikt men ook PenTile RGBW (2 subpixels per pixel, na toevoeging van een witte subpixel). Zie bijvoorbeeld de Motorola ATRIX 4G. Geometrisch komt dat beter beter en qua energieverbruik ook.

Helaas gebeurt dat wel op een punt dat AMOLED bijna niet meer beschikbaar is vanwege hoge vraag en lage productie.

Maar nu is de kleurbalans waar wit de sterkste kleur is ook veel beter. Althans, dat zegt men.
4:3 resolutie? Beeld is gewoon 16:9, zoals de meeste smartphones.
960/540 = 1.777.... en 16/9 ook.

Ik denk dat je in de war bent met de schermgrootte, die is namelijk 4.3". ;)
Hoezo een 4:3 resolutie? Het is gewoon netjes 16:9 hoor, je bent zeker in de war met het schermformaat van 4,3 inch.

Verder een erg leuke smartphone. Het lijkt wel allemaal veel op elkaar, maar ik zou zo ook niet weten wat je kan veranderen aan het model met zo een scherm. Ben al wel blij dat ze de knoppen hebben veranderd tov. de HD2. De softtouch lijkt mooier en is volgens mij ook wat meer duurzaam.
zoiets als de salsa bedoel je? qua design kon dat wel eens de opvolger zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True