Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 6 reacties
Bron: Linux.com

jurrien schrijft: "kunnen we dan eindelijk 3D spelletjes spelen in linux en wordt M$ eindelijk weer een stapje terug gezet ":

Linux has made many leaps and bounds in the past year. One of the flaws that made Linux a poor alternative to traditional UNIX workstations is the lack of mature (fast, stable, and compatible) OpenGL libraries. The Mesa group has done a wonderful job with their OpenGL clone, but it doesn't stack up against SGI workstations; after all, it is only software rendering, and what hardware rendering existed was buggy, a pain to get working, and generally a mess. All this is about to change.

To be fair, it was not any one person's fault for the problems of the OpenGL implementations. Most of the problems with speed were encountered because X does not let applications write directly to the screen, and what protocols did exist for 3d rendering were so complex that it took ages to write and debug a driver. The complexity of X and the protocols used for rendering caused bugs to be both numerous and hard to find.

But in the past year, the foundation has been laid for full hardware OpenGL support in Linux. Precision Insight Inc. introduced a new infrastructure for 3D rendering called DRI, which allows faster rendering with less overhead, NVIDIA announced full Linux support for its current and upcoming graphics cards, and 3Dfx has released the source code for a Voodoo3 DRI implementation. These being drastic improvements and all, many of you are probably asking why this is important.

For the professional graphics artist, it would be nice to have a free software environment that has 3D acceleration. For the home user, 3D support is used most commonly in games, so if you don't play them, you probably won't need it. But it is always nice to relieve some stress by playing Quake 3 when the day is over, and not having to reboot to do so is a major plus. For software developers, it means that you can write 3D applications in Linux and not have to worry about only a few people can run the end product. All in all, this is a Good Thing (TM).

Can Linux survive without 3D support? Probably, after all it did survive for how long without it. But 3D support is welcome, as it opens the platform up to new software that could not run on it, from games to CAD applications.

Hier is de link naar de bron.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (6)

Voor mij als Linux Newbe nog een reden om Linux sneller onder de knie te willen hebben. Dit is echt een goeie vooruitgang voor Linux. ;)
hmm beos kan dat allemaal al wel geloof ik. Komen we dan nu toch eindelijk achter de nadelen van open source? (begrijp me niet verkeerd hoor, open souce is te gek, maar het risico is wat je hier ziet gebeuren: dat het zelfs voor ontwikkelaars te lastig wordt)
Dit is een goede ontwikkeling voor de open-source gemeenschap. Linux wordt nu eindelijk gezien als een volwassen OS.
Open source heeft maar 1 nadeel, en dat is dat hardwarefabrikanten huiverig zijn om drivers te leveren, omdat ze dan impliciet de specificaties van hun hardware vrijgeven. Daarom moet er vaak lang gewacht worden totdat een of andere freak door veel testen erachter is gekomen hoe die hardware aangestuurd moet worden.
Dat nVidea deze stap neemt betekend dat voor gewone gebruikers linux weer wat dichterbij komt, maar het is nog steeds wachten op meer fabrikanten (tot nu toe zijn alleen 3com, Creative en nVidea bij mij bekend als fabrikanten die hun eigen linux-drivers maken)
Uhmm.. je kan al wel 3D games spelen onder Linux. Ik heb Quake 3 arena en UT draaiend onder linux met Mesa en Voodoo 2 support. Q3 draait wel heel brak trouwens...

Maaruh, tis wel goed dat er nu eens wat serieuzer mee word omgesprongen ja.. makes me happy :D
Misschien leuk om hierbij te vermelden: er is is net een nieuwe "snapshot" van Xfree86 versie 4 uit (eigenlijk 3.9.16 maar goed) die DRI implementeert. Als je on the bleeding edge of linux development wilt zijn kun je die eens proberen :)
Semtex meldt dat Beos het allang ondersteund, vertel mij dan eens wat het allemaal ondersteund? Naar mijn laatste ervaring een half jaar geleden niet veel, alhoewel het een leuk alternatiefje leek .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True