Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Ontwikkelaar BioWare heeft bevestigd dat de savegames van Dragon Age: Origins te importeren zullen zijn in Dragon Age 2. De karakters van de eerste game zijn niet overdraagbaar, maar elementen uit het verhaal zullen worden overgenomen.

In Dragon Age 2 is er slechts één hoofdpersonage dat door BioWare min of meer wordt opgelegd aan de speler en dat slechts mondjesmaat is aan te passen. Dit in tegenstelling tot Dragon Age: Origins, dat uitgebreide mogelijkheden bevat om zelf een personage samen te stellen en naar wens bepaalde eigenschappen mee te geven. Toch is het mogelijk om savegames van Origins in Dragon Age 2 te importeren, zo bevestigt Mike Laidlaw van BioWare tegenover website Nowgamer.

Met het importeren van het spelbestand uit Origins krijgen diverse beslissingen die de speler in het verhaal heeft genomen, invloed op de spelwereld in Dragon Age 2. Laidlaw geeft geen concrete voorbeelden van hoe die invloed zich manifesteert. De game zal op 11 maart uitkomen voor de pc, de PlayStation 3 en de Xbox 360.

BioWare staat erom bekend dat het de mogelijkheid biedt om spelprogressie en personages over te zetten naar een vervolg binnen een bepaalde spelfranchise. Zo kan de speler in Mass Effect 2 het personage uit het eerste deel importeren, en met de in het eerste deel opgedane ervaring en verkregen uitrusting verder spelen in het vervolg.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Dit is zeker niet een van de eerste games die dit kunnen.
Op de PS2 had je de ratchet and Clank series, deze hadden ook import van 1 t/m 3.
Op de PS3 was het in mindere mate aanwezig, dan kreeg je korting op je wapens.
En Bioware was al veel eerder omdat dit reeds mogelijk was tussen Baldur's Gate en Baldur's Gate 2. De makers van R&C hebben het dus van Bioware overgenomen, niét andersom.
Het meest hilarische was de op het eerste gezicht nutteloze broek die je aan het begin van Baldurs Gate 1 in een pub kon vinden, en vervolgens...

http://www.gamebanshee.co...teii/pantaloonsenigma.php
Word ook niet beweerd dat het de eerste game is :). Bioware staat er wel bekent om though.

Wel leuk dat ze dat doen :D. Nu kreeg je dus waarschijnlijk de beslissingen die je neemt in de dragon age game als indirecte gevolg naar DA2. Omdat DA2 een periode heeft van 10 jaar kunnen ze er veel leuke dingen mee doen.
BioWare heeft dit ook al gedaan met Mass Effect en Mass Effect 2, dus het zat er al wel in dat dit ook mogelijk zou zijn in DA2. ;)

Edit: Dat stond dus ook al in het artikel. 8)7

[Reactie gewijzigd door hyptonize op 7 oktober 2010 17:43]

Hmm, zou je dan ook een savegame van iemand anders of een andere PS3 kunnen importeren? Of is dat wel afgedekt? (los van of het nut heeft om dat te doen ;) )
Waarschijnlijk kan dat wel, als je die data over kan zetten (ken de ps3 daar niet goed genoeg voor). Het zou toch lullig zijn als je het niet over zou kunnen zetten naar je eventueel nieuwe PS3 ;)
Ik denk dat Bioware dit goed uitgewerkt heeft. Er zitten een heel stel behoorlijk ingrijpende keuzes in Dragon Age 1 waarvan de gevolgen in deel 1 nog niet echt duidelijk zijn maar die naar ik verwacht in deel 2 zeker wel duidelijk worden.

Zonder al te veel spoileren heb je keuzes met betrekking tot de mages, dwarves, van die weerwolven en zelfs het einde van het spel heeft 3 of 4 hele ingrijpende verschillen.
Ingrijpende keuzes in het ene spel kunnen erg moeilijk ingrijpende gevolgen hebben in een volgend spel. Hoe ingrijpender een verandering, hoe meer twee (of 3, 4, 5...) echt verschillende versies van hetzelfde spel gemaakt moeten worden. En dus hoe onrealistischer het is dat de gevolgen groot zijn.

Mass Effect (1) is hier een goed voorbeeld van. Aan het eind van het spel kan je een aantal keuzes maken die gigantisch belangrijk zijn voor het ME universum. Je kan je savegames importeren in deel 2, maar wat blijkt: Je hebt in het tweede deel nagenoeg niets te maken met de effecten van die keuzes uit deel 1.

Niet voor niets is het verhaal van deel twee zo anders van opzet. Je krijgt je opdrachten niet van een 'regering' maar van een totaal andere groep. De regering is namelijk een variabele die veel te veel werk zou kosten om als verschillende spelversies te implementeren. Het is immers niet bekend is hoe deze eruit ziet vanwege het einde van deel 1! In plaats daarvan zijn er sporadisch verwijzingen en een korte sessie waar je nog even een representative ontmoet. En iedereen is voor het gemak voor 90% vergeten dat je specter bent(/was?).

In deel twee zie je dat dit anders(/beter) is opgelost. Aan het eind van dit deel kan je ook een hele belangrijke keuze maken... Maar voor slechts een van deze twee keuzes overleeft het hoofdpersonage het spel, en het is niet mogelijk om deel 3 met een dode Shepard te spelen. En dus kan Bioware zich op een enkele wereld concentreren en de grote keuzen in voorgaande delen behouden. Dat is in mijn ogen een betere manier, het voelt minder nep en houdt de wereld geloofwaardig.

Het importeren, en het leuke daar aan, komt vooral voort uit de vele kleine keuzes die je gemaakt hebt, en de kleine gevolgen daarvan. Een aantal personages dat vervangen wordt, een aangepast radio bericht of aangepaste conversatie, etc. Zo zal het in Dragon Age 2 ook ongetwijfeld zijn. Zonder ook maar iets van DA2 te weten kan ik voorspellen dat je heeeel weinig te maken zal krijgen met de regering van dwergen in Ferelden, om maar wat te noemen. In plaats daarvan zal je wellicht een sidequest anders moeten uitvoeren op basis van die keuze (good/evil), en er daarna weinig meer van horen.
Is natuurlijk erg leuk als je een bepaalde plek helemaal uitgemoord hebt, om de gevolgen daarvan in de volgende game weer terug te zien!
Hele vette toevoeging. Helemaal als je veel tijd hebt gestoken in deel 1 dan is het wel heel cool om dit mee te kunnen nemen in deel 2.
heb er erg veel zin in alleen jammer dat pas in maart het spel uitkomt had deze graag eerder gezien maar laat ze maar lekker veel goeie productie tijd erin steken
Mooi dat ze over te dragen zijn, alleen te hopen dat er niet een bug in zit, heb zo enkele uren mogen opnieuw doen in het eerste deel. Het was het natuurlijk wel waard, fantastische game.
Oh geweldig!

Ik vind het concept op zich al super, zeker als het effectief de dingen zal veranderen naar wat jij zoal hebt uitgespookt in Origins.

Let's hope BioWare won't botch this one.
Anticipatie groeit ;-)
Ligt het aan mij of was dit gewoon als vele maanden geleden gezegd? Ben 99% zeker dat ik het al heb gelezen.
Je gaat niet hetzelfde karakter hebben maar er gaat wel naar het verleden van je vorig karakter gerefereerd worden. En quests gaan ook veranderen naargelang de historie van je vorig karakter.

Werd al bevestigd iets na de release van DAO Awakening.
Bij Golden Sun op de Gameboy Advance kon je ook je savegame overzetten naar Golden Sun 2. dat was ook wel tof :D Dat werkte dan met een hele lange code waar blijkbaar de benodigde informatie in zat
Hoe dan?
want als je een ander spel erin(deel 2) dat je hem moest je je gba toch resetten
of blijft dat in het geheugen staan?

edit: niet helemaal goed gelezen
en als je dat dan zonder toetsenbordje ofzo moet over typen duurt dat wel erg lang

[Reactie gewijzigd door broodjekaas92 op 8 oktober 2010 13:18]

zoals ie zelf aangeeft: werkte met een lange code die je moest in typen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True