Sega werkt aan nieuwe Sonic-game in 2d

Sega werkt aan een nieuwe Sonic-game, die de werktitel Needlemouse heeft gekregen. De game zou in 2010 op de markt moeten komen. Hoewel het om een 2d-game gaat, zegt Sega dat het wel een high-definitiongame wordt.

In een interview met GameSpot heeft Sega's Ken Ballough bekendgemaakt dat het bedrijf een nieuwe game in de Sonic the Hedgehog-franchise in de maak heeft. Met het spel keert Sonic terug naar het tweedimensionale tijdperk, maar het spel zal wel in high definition worden weergegeven. Het spel heeft de werktitel Project Needlemouse meegekregen en zou in 2010 op de markt moeten komen. Voor welke platformen het spel zal verschijnen, wilde Ballough niet loslaten.

Volgens Ballough kiest Sega met Project Needlemouse voor 2d omdat fans van de serie daar in het verleden veelvuldig om gevraagd hebben. 'Veel spelers hielden van de dag-missies uit Sonic Unleashed en wilden een game die net zo wordt gespeeld als de oude games voor de Sega Mega Drive,' aldus Ballough. Project Needlemouse is volgens hem slechts een eerste stap op het nieuw hervonden tweedimensionale pad.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

10-09-2009 • 12:05

83

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

2D is het nieuwe 3D en retro is in. Een goede ontwikkeling als je het mij vraagt. Veel 3D games voelen doelloos en zijn saaie puzzelquests geworden in plaats van aktie en timingsgames.
Als je kijkt naar games als New Super Mario Bros en het Wii deel, MM9 en nu ook Sonic gaan we een goede gametijd tegemoet.

Wel als kanttekening dat ik Sonic Unleashed erg goed vond. De nachtmissies waren grappig in Beat'm up stijl maar de dagmissies waren echt fantastisch en imo de beste Soniclevels. Het gevoel van snelheid is in 3D gewoon beter al was er ook zeker zo'n gevoel in de goede Sonic Rush games.

Waar Sonic naar mijn mening heen moet is de kant van Sonic Adventure. Een aantal Renlevels gemixt met eventeel een paar anders gestemde levels zoals de schietlevels van E-102 of de puzzellevels van Knuckles. Die game balanceerde dat perfect.
Daar kan ik me wel in vinden. De echte platformgedeeltes (dus echt springen van platform naar platform) vond ik altijd al saai wanneer de snelheid er niet ingehouden kon worden (dit vond ik op de Megadrive al).

Puzzelstukjes zijn anders, omdat de daar moet weten wat je doet, en niet simpel springt van plek naar plek en het enige denkwerk, timing is. Irritante stukken die ik vaak opnieuw moest doen omdat ik ongeduldig werd en een platform probeerde over te slaan, op 'ringvermogen' door de bijv. lava heen probeerde te rennen, etc..
Ik ben er van overtuigd dat een goede 2d platform game nog net zo aanslaat als vroeger.

Als je kijkt naar nu, en bijvoorbeeld mario galaxy, dat is toch anders. De snelheid zit er niet meer zin als vroeger.

Daarnaast zijn al die 3d platform een hel voor nieuwe spelers zoals mijn vriendin, zoveel dingen tegelijk doen is veel te moelijk voor haar.
Zie New Super Mario Bros op de DS. Daar zijn er toch ook een boel van verkocht.
Ik ben er van overtuigd dat een goede 2d platform game nog net zo aanslaat als vroeger.
Dat denk ik ook. Ik vond bijvoorbeeld Duke Nukem Manhattan Project juist daarom erg leuk om te spelen. Niet te moeilijk qua navigatie, gewoon lekkere actie.
Ik hoop op een retroachtige 2d hype, met graphics anno nu!
eh, ik denk dat meerdere dingen tegelijk doen toch een stuk makkelijker is voor vrouwen dan voor mannen..
dat is een verkeerde voorstelling van het onderzoek door vrouwen, wat op zich het onderzoek zelf weer bevestigd.
Het volledige onderzoek zegt namelijk dat vrouwen een voorkeur hebben om meerdere dingen samen te doen, door in te leveren op nauwkeurigheid en concentratie. En dat mannen de voorkeur geven om met een ding geconcentreerd bezig te zijn.
Als men beide groepen verplicht om zoveel mogelijk dingen ongeconcentreerd samen te doen is er geen noemenswaardig verschil tussen het aantal parallelle taken die manen en vrouwen samen kunnen uitvoeren.

Wat hoor je dus in het dagelijkse leven vrouwen zeggen : "vrouwen kunnen meer dingen tegelijk doen dan mannen."

Verder onderzoek heeft ook uitgewezen dat mensen (man & vrouw gelijk) die een duidelijke voorkeur hebben om te multitasken ook gemakkelijker afgeleid worden door details, en soms daardoor niet verder kunnen met hun taak.

Vertaald naar een Sonic 3D game is dat bvb "mannen" zien maar 1 hoofdtaak, nl zo snel mogelijk een parcour vinden tussen de verschillende obstakels en checkpoints.
"vrouwen" zitten dan meer te kijken naar de textuur en de vlindertjes die er rond vliegen en "vergeten" zo de echt belangrijke dingen in het oog te houden.
Dat gaat alleen op als 1 van de dingen iets met make-up te maken heeft :Y)
hehe, of schoenen
Ja, zoals lippenstiften en botsingen maken.
Doet maar met stereotype- uitspraken doen: niet als meerdere dingen tegelijk doen iets met electronica te maken heeft. Sterker nog: 1 ding tegelijk doen is dan al vaak te veel gevraagd.
Volgens het stereotype zijn mannen toch vaak beter op het gebied van ruimtelijk inzicht? :Y)

Maareh, snelheid zat er bij Mario games sowieso nooit in.
Nee voor de Snelheid kan je beter de Wario Land spellen spelen :p
Ik hoop dat ze hem ook voor de PC gaan maken, hoewel de kans klein is. Mis een beetje een goeie arcade voor de PC in de stijl van Sonic, Mario, Ratchet & Clank en dgl.
Jazz Jackrabbit :Y) ...

maar je hebt gelijk hoor... weinig echte arcade games voor de pc momenteel, terwijl dat vroeger wel anders was in het Apogee en Epic megagames shareware tijdperk..

to name a few: JazzJack Rabbit, Hocus Pocus, Duke nukem (2D dan he), Raptor, One Must Fall .

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 25 juli 2024 22:35]

En uiteraard de ultra klassieker als we het over Apogee hebben... Commander Keen 1 t/m 6 (gemaakt door iD software)
Goed dat je het zegt, ik ben zeker wel bereid Sonic te kopen voor mijn PC als deze nieuwe game echt de hype waar maakt. Ik ben zeer benieuwd naar de uitwerking van Segas visie op 2D en of het gevoel van de oude klassieke Sonic weer terug gaat komen. Dat gevoel is wat mij betreft na Jazz Jackrabbit 2 wel voorbij en dat spel kwam uit in 1998 als ik mij niet vergis. :)

Help! Ik sta al 11 jaar (platformer)droog! :+
Ik krijg echt het gevoel dat ze hiermee Capcom achterna gaan. MegaMan 9 was een enorm succes, en dat heeft sega ook wel echt nodig.

En 2D is nu eenmaal makkelijker 'even snel' over een kabeltje te proppen dan een full blown 3D game. Dit zorgt ervoor dat het via die markt te bereiken is (download stores e.d.), wat mogelijk ook voor een enorme opleving zorgt.

Dat het een succes word twijfel ik niet over, wel over de hoeveelheid innovatie die ze er in gooien.
Sonic heeft het nodig Sega doet het prima :P

Ik denk om eerlijk te zijn dat ze het op de street fighter manier gaan doen. Alles in full 3D maar de gameplay volledig 2D en dat zou naar mijn mening ook niet verkeerd zijn zolang we maar die ultra snelle 2D gameplay krijgen!!!

Het is nog even afwachten hoe ze het 2D gaan maken
Mja redelijk ja, met Street Fighter is Capcom inderdaad weer teruggegaan naar 2D, omdat die gewoon beter speelde. De snelheid is in de 3D versies flink omlaag gegaan. In 3D is Sonic trouwens ook heel moeilijk te spelen, door de camera verlies je heel veel dingen uit het oog.
En nu maar hopen dat het alleen Sonic vs Eggman is en niet al die rare extra characters erbij :)
jah inderdaad, de laatste sonic games waren gewoon TE
te veel characters
te veel dingen die er niet in passen
te veel dimensies

sonic hoort alleen sonic te zijn en dan in 2d, als sidekick evt. tails er bij en als tegenstander alleen robotnik.

Ik denk dat ik de megadrive dadelijk weer eens ga aansluiten :D

thnx johan, haalde die 2 door elkaar

[Reactie gewijzigd door LyP0 op 25 juli 2024 22:35]

Doctor Ivo Robotnik bedoel je?? hehe en Knuckles mag ook aansluiten van mij.
Het lijkt mij heerlijk als dit als arcade game op PSN te downloaden is. En dan uiteraard split-screen a la Sonic 2 op je PS3 spelen!
Shadow, Knuckles en Metal Sonic mag ook nog wel. Maar dan wel in een functionele rol en anders weg. Maar al die blije 'vriendjes' horen niet bij wat Sonic moet zijn: Snel, blauw, arrogant.
Sonic weer in 2D, zoals het hoort.

Maar wel in HD... En HD is toch doorgaans LCD of plasma. LCD en plasma zijn over het algemeen niet echt snel in de refreshes. Tenminste, niet als je het vergelijkt met CRT.

Ik vraag me af of je een plasma TV met een refreshrate van 600Hz nodig hebt om dit echt mooi te kunnen spelen...
Hd is hoogstwaarschijnlijk een PR Term op dit moment. Verwacht gewoon hedendaagse Graphics

Waar jij over praat is de reactie tijd en dat is tegenwoordig een verschil van ms waardoor je je hier geen zorgen over hoeft te maken!
Eindelijk komen ze terug van 3D sonic. Ik ben benieuwd of deze zo goed als vroeger wordt! Het gaat wel moeilijk worden, want het spel was zo geniaal!
Ik vraag me af of hier niet alleen maar de "oudere" doelgroep mee bereikt gaat worden. Voor hen is het de nostalgie die trekt. :)
Jongere gamers kennen (bijna) niets anders dan 3D en zullen erg moeten wennen aan 2D.

@ The Dolf
D'r staan niet voor niets quote-jes omheen ;)

[Reactie gewijzigd door T-men op 25 juli 2024 22:35]

Wat bedoel je met oud? Ik ben zelf 26 en gewoon opgegroeid met 2D en vind dit geweldig nieuws.
Tevens de ouderen ook de mensen die meestal ook iets meer te besteden hebben.
Oud zijn mensen die de beginfase van games nog hebben meegemaakt, en die dus geacht worden wat beter in staat te zijn om het belang van gameplay over graphics te achten. Maar goed, wanneer jij bijv. op je 19e bent begonnen met gamen, heb je de 16-bit tijdperk ook niet meegemaakten ben je meteen in het over-commerciële* Playstation-tijdperk ingestapt. Dus het is relatief.
Om je vraag te beantwoorden, als je begonnen bent in de 8/16 bit periode, dan ben je een 'oudere' gamer.

*mijnsinziens dan en alleen gericht op de consoles, omdat graphics belangrijker werden dan gameplay en de teloorgang van het gamen werd ingezet, games te makkelijk werden, en de 'feeling' (besturing met bijv. auto-aim, onmogelijke coördinatie, etc.) niet belangrijk meer waren in de mainstream platformtitels.

Een 2d Sonic benieuwt me wel. Ik ben het er overigens niet mee eens dat Sonic in 3D per definitie niet werkte. Sonic Adventure 1&2 waren gewoon goede titels. Ik heb dan ook het idee dat er heel andere mensen aan die andere titels werkten. Misschien dat de motivatie er gewoon niet was om plichtmatig een Sonicgame uit te brengen, op een niet Sega-console, men op het karakter is uitgekeken om verschillende redenen, of omdat men het wel gezien had binnen het team om een dergelijke simpele platformgame te maken. 2D is natuurlijk alles behalve een garantie voor succes. Al las ik meerdere meningen dat men laatste Sonic top hadden gevonden als de nachtscenes eruit waren gelaten.

Of ik het zou spelen? Denk het niet. Ik heb mijn PS3 al een tijdje niet meer aangeraakt. Hooguit dat het gaat gebeuren wanneer GT5 eindelijk uitkomt. Maar eigenlijk zit ik daar niet eens meer op te wachten. De meest recente game die ik nog leuk vond en niet een sport- of (serieuze, dus niet pimp-blabla) racegame was, was de PoP SoT-trilogie.


Misschien word ik gewoon te oud......
(al ben ik wel kinderachtig genoeg om ergens te hopen dat ook deze weer faalt, omdat ik een goeie Sonic alleen op een Sega-console wil zien)

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 25 juli 2024 22:35]

Oud zijn mensen die de beginfase van games nog hebben meegemaakt, en die dus geacht worden wat beter in staat te zijn om het belang van gameplay over graphics te achten.
Tja, ik ben 32 en heb gegamed van C64 tot PS3... Maar ik moet zeggen dat ik ook altijd wel graphic-geil was / ben. Het is allemaal relatief natuurlijk.... Vroeger kreeg je ineens een spelletje zoals Turrican op de C64... wow, dat vond ik destijd echt onwijze graphics. En elke keer werd de lat hoger gelegt... Super Mario 3, zag er zoveel beter uit als 1. Toen kwam de snes met mario world, wat na een paar ja qua graphics terpletter geslagen werd door Donkey kong country... Ga zo maar door. Het wordt steeds beter en elke keer denk je bij je zelf hoe ze het überhaupt nog kunnen verbeteren. En dan flikken ze het keer op keer weer. Als ik sommige racespellen zie, lijken het wel echte filmbeelden. Het maakt niet uit waneer je geboren bent of hoe lang je al gamed. Voor mijn zoontje heeft de ps3 in verhouding later graphics wat ik van phong vond.

History repeats...
Ben zelf 27 en gamert sinds de C64. Onlangs mijn oude beige bak weer eens aangesloten en wat spelletjes van toen geladen. Om de een of andere reden zien die spellen er in gedachten toch nét iets mooier uit... :-)
Ben ik het dus niet helemaal mee eens. Uiteraard zijn 'goede graphics' van alle tijd. Daar is ook helemaal niets mis mee uiteraard. Maar wanneer het ten koste van de gameplay gaat wel. In het begin neem je dat voor lief, totdat je merkt dat alle spellen het gaan doen, en dat als het niet goed werkt, alle spellen dus minder speelbaar zijn en de industrie als totaal dus minder entertainment biedt op het gebied van waar het om gaat, namelijk het goed kunnen spelen ipv dat het een veredelde hand-oog-coördinatie-oefening wordt, of gewoon gamen met hulpmiddelen die de gameplay door midden zagen (bijv. auto-aim of de mogelijkheid om in de NFS-spellen om een bocht te nemen door de auto gewoon in de vangrail te duwen en nitro eruit te gooien).

Gamen is gewoon een andere bezigheid geworden. De games waar je vroeger zaken als niet de precieze controle over je karakter had, waar je niet de mogelijkheid om direct te richten, etc. werden per definitie weggeschreven als slechte games. Nu zijn dit vaak acceptabele problemen.

En ik meen dus dat de Playstation in deze ontwikkeling voorloper is geweest, vooral zo rond de PS2. Ten tijde van de PS1/Saturn was er nog een hoop over van de voorgaande generatie. Uiteindelijk bleef de PS in zijn eentje over, en kon zo de markt bepalen. Misschien dat het ook te maken heeft met dat Sony gewoon geen game-achtergrond had, afgezien van een klein developer-huis . Het moest allemaal toegankelijker (vanuit commercieel oogpunt positief, omdat de doelgroep verbreed werd). In veel games is de controller meer een besturingsmiddel dan dat het een verlengde van je hersenimpulsen zijn. Je bestuurt het karakter op het scherm ipv dat je het zèlf bent/speelt. Dat is iig zoals ik het beleef op de huidige consoles. Op de PC veel minder, wat vooral komt doordat je met de muis precies kunt aangeven wat je wil.

Maar goed, zoals ik al zei, misschien ben ik het gewoon ontgroeid en heb ik er niet zoveel meer mee en is dàt de reden dat ik deze mening toegedaan ben. Aan de andere kant correspondeert dat natuurlijk niet met het feit dat ik me wel geroepen voel deze reactie te plaatsen. Anyway, we zullen zien.
"..heb je de 16-bit tijdperk ook niet meegemaakten ben je meteen in het over-commerciële* Playstation-tijdperk ingestapt."

Wat dacht je van het 8bit tijdperk:).

(Ben 28 trouwens)
Het 8-bittijdperk liep lange tijd nog parallel aan de 16-bitsystemen door. En je kunt op deze manier wel helemaal terug gaan naar de Atari of zelfs verder terug. Ik wilde enkel aangeven dat de mensen die de pre-Playstation-generatie hebben meegemaakt, tot de 'oudere gamers' gerekend kunnen worden.
Idd, ik ben 28 en ik ben begonnen met de 8-bit consoles.
16-bit was veel later.
ik ben 19 en heb echt nog een tijd op de nes, sega megadrive en snes gespeeld. dus in dat geval zijn er ook "jongere" oude gamers. ghehe.
anyway ben blij met dit nieuws! kan niet wachten op weer een nieuwe 2d sonic op een groot scherm! (op ds/gba zijn ze natuurlijk al meerdere malen langs gekomen maar die voelen toch behoorlijk anders...)
Retro games zijn hot op dit moment; de xbox market place en de psn store worden overspoeld met 'oude game-stijlen' in nieuw jasje;
denk aan die 1942 achtige shooters, top view shooters, race spelletjes etc.
Sommige games horen gewoon 2d te zijn, ga je die 3d maken dan wordt het 9 van de 10 keer gewoon niks.
Mooi dat ze weer terug gaan naar het oude 2d :).
helden! Tenminste weer lekker 1 kant op rennen! Jeez wat heb ik met geirriteerd aan die 3d versies :P
Fantastisch nieuws, hopelijk kijken ze goed naar eerdere delen (vooral Sonic 2, de beste maar ook enige 2d sonic die ik niet kon uitspelen destijds), zonder dat het teveel een herhaaloefening wordt. Ik denk dat games als Trine en LittleBig Plant al hebben laten zien dat er nog zeker muziek zit in 2D.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.