Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

AMD heeft een hd-decoderchip geÔntroduceerd die op tv-kaarten en usb-sticks kan worden geplaatst. De ATI Theater HD 750 kan onversleutelde dvb-t-signalen in hd verwerken, net als het Amerikaanse atsc-formaat waarin hd-tv wordt aangeboden.

De chip kan ook overweg met Clear-QAM, een eveneens Amerikaanse standaard voor de ontvangst van onversleutelde digitale televisiezenders op de kabel, en analoge pal-, secam- en ntsc-signalen. Verder kan de HD 750 beelden hardwarematig transcoderen naar h.264, avi, mpeg, divx, wmv en mpeg4. Om dit proces te versnellen kan de chip gecombineerd worden met een ATI Radeon-gpu.

Volgens AMD is zijn nieuwe hd-decoderchip compatibel met Windows Vista Media Center, Windows XP Media Center en Windows 7. Naar verwachting zal de ATI Theater HD 750 niet alleen zijn plek gaan vinden op tv-kaarten, maar ook op usb-sticks met tv-tuners. Daarnaast zou de chip gebruikt kunnen worden in mediaspelers en pvr's.

ATI Theater HD 650

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

De chip kan niet hardwarematig transcoden, dit gebeurd in software op de cpu volgens de specificaties.

Met Clear QAM bedoelt men in de VS meestal een demodulator die J.83 Annex B compliant is. Dat is bijna hetzelfde als DVB-C, maar net niet. Waarom hij geen DVB-C (aka Europa) support heeft snap ik eerlijk gezegd niet aangezien je dat min of meer voor niks in kan bouwen bij een J.83/B demod. Al helemaal omdat ze wel PAL/SECAM en DVB-T ondersteunen, waar je in de VS weer niks mee kan.

Overgens maakt het voor een demodulator chip helemaal niks uit of je iets in SD of HD ontvangt. Er komt gewoon een mpeg transportstream uit en die verschilt niet.

En nog even als reply op GreeV: Er is een standaard framework voor de encryptie. Daarom kan je ook CAM's kopen die in alle Common Interface sloten passen. Alleen kan je als tv-uitzend-boer een willekeurige encryptie-standaard kiezen. Op zich niet erg, maar omdat de kabelboeren hier in NL iedereen aan de pay-per-view wil hebben (wat alleen werkt met een settopbox met jou software) willen ze niet dat mensen wennen aan het idee dat een moderne tv ook zonder problemen zelf de digitale zenders kan ontvangen. Dus men doet net of het niet werkt en zegt dat "ze daar geen ondersteuning voor kunnen geven", maar u krijgt wel een gratis box van ons.
Wat natuurlijk totaal belachelijk is omdat het voor iedereen mogelijk is om -pay p view- gewoon over ip te streamen

Maar mijn idee heet dit markt vervuiling en riekt het maar verkapte koppelverkoop
Ik snap ook niet dat Neelie Kroes hier niet op wordt gezet. Dit is nou typisch zo'n zaak die onderhand eens aangepakt moet worden. Als ze ze nodig alles willen coderen in Nederland dan moet je minstens de optie hebben om je eigen decoder te gebruiken.


Daarnaast is het natuurlijk belachelijk dat de standaard zenders die geen premium content aanbieden allemaal achter encryptie moeten in Nederland. Wij hebben de grootste kabelmaffia van europa heb ik het idee en niemand die ingrijpt. Ik snap dat niet hoor. Dit speelt al zo lang en met al die nieuwe LCD-TV modellen met ingebouwde DVB-C tuner moet er nu toch echt vaart achter gezet worden in het aanpakken van de kabelmaffia. Ziggo en Caiway geven al het goede voorbeeld. Nu de rest nog forceren.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 2 juni 2009 23:33]

Ik snap ook niet dat Neelie Kroes hier niet op wordt gezet. Dit is nou typisch zo'n zaak die onderhand eens aangepakt moet worden. Als ze ze nodig alles willen coderen in Nederland dan moet je minstens de optie hebben om je eigen decoder te gebruiken.
Dat er iets aan deze koppelverkoop gedaan zou moeten worden klopt wel. Alleen:
Daarnaast is het natuurlijk belachelijk dat de standaard zenders die geen premium content aanbieden allemaal achter encryptie moeten in Nederland. Wij hebben de grootste kabelmaffia van europa heb ik het idee en niemand die ingrijpt.
Dat die zenders encrypted zijn komt niet door de kabel, daar hebben de zenders zelf ook geen problemen mee. Als die zenders alleen nog op gecertificeerde apparaten zijn op te nemen zit het er dik in dat ze minder geld voor auteursrechten hoeven af te dragen, dus die gaan echt niet klagen. Sowieso kost de kabelencryptie ze geen kijkcijfers, dus wat zou het hun verder verrotten.

Voor DVB-T is het zelfs de bedoeling. Zo rond de jaren 80 was heel Nederland zo dom om de hark van het dak te halen en de kabel zo goed als een monopolie te geven, en daar plukken we nu de zure vruchten van. Iedereen heeft toch al kabel, dus willen de RTL's en SBS'en van deze wereld nu ook geld zien. Want de kabel opzeggen doet toch niemand. En daardoor gaan ze ook op DVB-T en DVB-S achter de decoder.

In andere landen is het nooit zover gekomen, en hebben de commerciŽle zenders juist geen andere optie dan FTA uit te zenden omdat ze anders geen kijkers trekken.

Hier kan dat alleen nog gebeuren als iedereen massaal z'n abonnement opzegt (kabel/Digitenne/CanalDigitaal), en dat zie ik niet snel gebeuren. Als er geen abonnneehouders meer zijn moeten die zenders wel FTA gaan om nog bekeken te worden.
Ik snap dat niet hoor. Dit speelt al zo lang en met al die nieuwe LCD-TV modellen met ingebouwde DVB-C tuner moet er nu toch echt vaart achter gezet worden in het aanpakken van de kabelmaffia. Ziggo en Caiway geven al het goede voorbeeld. Nu de rest nog forceren.
UPC bedoel je. En Ziggo loopt ook maar wat aan te kloten met dat CI+ van ze (tip: trap er niet in).

De consument is degene die hier iets aan moet doen, door de overeenkomst met de kabelaanbieder te beŽindigen. Maar op dat moment gaan mensen klagen dat ze geen schotel willen en de beeldkwaliteit bij Digitenne minder is. Tsja, dan moet je je maar afvragen wat je meer waard is: je vrijheid (bij het kiezen van een ontvanger), of de beeldkwaliteit.

Ik heb overigens zowel een schotel als Digitenne. :P

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 3 juni 2009 04:45]

ja, maar denk er ook aan dat de tv-uizend-boeren, niet zo'n slimme icters zijn als hier op tweakers... ze kunnen het al heel lang, en op veel manieren.... maar gebruiken hoo maar, nog steeds op een paar honderd kastjes voor heel nederland voor kijkcijfers.
Leuk voor mensen die buiten Nederland wonen.

Hier hebben we er niks aan, sowieso MPEG2 codering en connex wat geen enkel ander land gebruikt.
Not to flame, maar ik denk niet de je in Nederland moet klagen. Hier in BelgiŽ (Vlaanderen) zitten enkel de 2 staatszenders vrij de lucht, voor de rest niks (zelfs niet gecodeerd, afaik.) Op de kabel en DSL zitten dan wel weer zenders maar gecodeerd die je alleen met de (imho inferieure) apparatuur van de fabrikant kan decoderen (Telenet en Belgacom), dus als je een tv met CI-interface hebt gekocht, helaas, kan je niet gebruiken: Je mag lekker nog eens zo'n lelijke bak naast je tv zetten.

maw: Tenzij je een tv-kaart wil kopen voor 2 zenders ben je er in BelgiŽ ook niets mee :( .
In NL zijn het ook alleen de staatszenders NL 1,2 en 3.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Free-to-air

In amerika wel heel veel incl. de groten als ik het goed begrijp: fox,nbc,abc.
kan iemand dat bevestigen?
In amerika wel heel veel incl. de groten als ik het goed begrijp: fox,nbc,abc.
kan iemand dat bevestigen?
Ja: http://www.youtube.com/watch?v=EWQhlmJTMzw
In NL zijn het ook alleen de staatszenders NL 1,2 en 3.
En de regionale omroep van de provincie. Verder zijn er een aantal tests gaande met lokale zenders op DVB-T: RTV Stadskanaal en Flakkeenieuws zijn met hele kleine zenders lokaal te ontvangen. Voor Haarlem 105 staat een dergelijke zender op de planning.
Hier in BelgiŽ (Vlaanderen) zitten enkel de 2 staatszenders vrij de lucht, voor de rest niks (zelfs niet gecodeerd, afaik.)
In Brussel zit BeTV (soort film1sport1 geloof ik) gecodeerd met een laag vermogen op kanaal 55.

Overigens zit er sinds een tijdje ook een derde staatszender in de bekende mux: Ketnet+/Canvas+. Eťn+ moet later dit jaar volgen.
dus als je een tv met CI-interface hebt gekocht, helaas, kan je niet gebruiken
Jawel hoor, bij TV-Vlaanderen kan je gewoon een CAM gebruiken. Nu zijn er in BE waarschijnlijk ook niet zoveel TV's met DVB-S verkrijgbaar maar het kan wel.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 3 juni 2009 01:34]

Alle antenne omroepen zijn gratis via ATSC-OTA (Over The Air) te ontvangen, maar deze worden dus ook via ClearQAM ongecodeerd uitgezonden via de kabel. Dan moet er wel een maandelijks bedrag aan het kabelbedrijf betaald worden.

ABC, CBS, NBC, Fox, CW, MyNetworkTV en PBS zijn dus overal in Amerika te ontvangen, maar in bepaalde delen zijn er ook extra lokale kanalen.

CW = CBS + Warner Brothers
MyNetworkTV = dochter onderneming van Fox
PBS = Publieke omroep, zenden vaak 2-4 kanalen uit.

Via http://www.antennaweb.org/aw/welcome.aspx kan je dat allemaal bekijken, en dan tevens zien hoe de antenne gericht moet worden.

Je kan anders 98401 ZIP-code gebruiken om te zien de 9 digitale kanalen die ik via de antenna kan ontvangen. Ik gebruik zelf echter de kabel, omdat er dan meer kanelen tot mijn beschikking zijn. In New York (gebruik ZIP-code 10001, kan je bijvoorbeeld 11 digitale kanalen gratis te pakken krijgen. Nu heb ik het elke keer over een digitaal-kanaal, want het wil niet meteen zeggen dat alle uitzendingen in HDTV 720p/1080i worden uitgezonden, maar dat gebeurt wel steeds vaker. De grote 4 (ABC, CBS, NBC en Fox) zijn volledig op HD overgestapt op alle nieuwe series en programma's, en .

12 Juni is de dag dat Amerika volledig digitaal gaat wat TV uitzendingen betreft, en op die dag gaat het vermogen ook omhoog waarmee digitale kanalen uitzenden, zodat het bereik groter zal worden. Er zijn nogal wat gebieden met bergen/gebouwen/bomen/etc die het ontvangst niet optimaal maken voor een hoop mensen. Het zou al in Februari gebeuren, maar dat is toen uitgestelt, omdat er vertraging was opgelopen in de uitgifte van de digital decoder kastjes voor de mensen met een oudere TV.
In Nederland bied alleen KPN tv over de ether aan geloof ik, al was er wel een concurrent op komst.
In Nederland hebben we 3 staatszenders en een paar regionale zenders. Veel beter is het hier dus niet
Tja zolang er geen standaard is voor DVB encryptie zullen de producenten zich er niet aan gaan wagen aangezien in veel landen digitale TV gewoon gratis is voor de meeste zenders
Ach, misschien komt er voor ons gekke landje ook nog wel een versie die wel compatible is, ja toch?
Precies
Door de brakke marktverdeling in Nl (en BE) heeft iedere kalbelaar in z'n eigen regio een monopoliepositie. Digitenne is geen optie, te weinig bandbreede (= minder zenders) en meer storingen. TV via ADSL kunnen er ook maar een paar leveren (kpn+tele2).

Wat TV betreft wordt het tijd om onze landjes op te heffen en ons aan te sluiten bij onze grote buren. Dat kan alleen als we dat ook politiek doen: Den Haag geen zeggenschap meer. Is dat realiseerbaar? Vive l'Europe O+ :?

Mischien dat ik nog een keer kan verhuizen (baan vinden daar) en tot die tijd ga ik maar denken aan een schoteltje, om wat meer te kunnen kijken als alleen now.abs-cbn.com want met Duitse, en Engelse zenders is verder niets mis.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 5 juni 2009 09:06]

Ben misschien niet zo snugger.. maar waarom wordt deze chip hiet gewoon geintegreerd in de volgende radeon?
Het is maar een specifieke behoeft en ondertussen concurreer je jezelf wel uit de markt met je prijs, dus dat lijkt me geen goed plan.
dat noemden ze vroeger en all in wonder
Ati is daarmee gestopt...
Ik dacht dat deze tak van AMD/Ati verkocht was aan Broadcom
Naar verwachting zal de ATI Theater HD 750 niet alleen zijn plek gaan vinden op tv-kaarten, maar ook op usb-sticks met tv-tuners
...en ATi All-In-Wonder kaarten? Dat was nog eens een gemak. Een high-end game kaart met een deftige tv-tuner op de koop toe. De 9600 AIW heeft zelfs nog Vista drivers gekregen. :)
Als je digitale tv op je htpc of pc wil, of het nou via DVB-T (digitenne) DVB-C (de kabel) of het allerbeste DVB-S via satteliet is, je hebt eigenlijk maar 1 keus: een firewire kaart aanschaffen!
http://www.digital-everyw.../index.php?sid=1187727697

Daar kan de smartcard van KPN, kabelboer of canaaldigitaal (satteliet) gewoon in.
Kost wel 147 euro :( er is geen enkele concurrentie dus die prijs is al jaren gelijk.

Waarom is er in hemelsnaam geen concurrentie?

Als deze firewirekaarten nou ook konden opnemen en andere zender kijken tegelijk.. (misschien kan dit ook wel gewoon met MediaPortal bijv. geen idee).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 3 juni 2009 01:08]

Technotrend, KNC1, Anysee, Mystique, Satelco, Hauppauge, Hercules, Twinhan, Technisat.. Dat jij de concurrentie niet kent wil nog niet zeggen dat die er niet is.
en kunnen die ook wat de floppyDTV kan?

'k heb even rondgeneusd op het internet en geen van de kaartjes die je noemt heeft de mogelijkheid om een smartcard (al dan niet via een CAM module) toe te voegen...

Ken je een kaart die dit wel heeft? Dus waarmee je DVB-S kan ontvangen en daarmee ook canaldigitaal kan decoden?

[Reactie gewijzigd door ahendriks op 3 juni 2009 11:47]

Heb zelf een Terratec HD DVB-C kaart met CI module waar de CAM module in geplaatst kan worden. Vervolgens draai ik DVB Viewer Pro en DVBSBridge om het signaal in Mediacenter te krijgen. Een klote omweg om het voor elkaar te krijgen maar heb nu in Windows 7 wel MPEG2 en H.264 HD kanalen beschikbaar via Ziggo. Neem aan dat dezelfde route ook prima te doen is met een DVB-S kaart, die wel vollop verkrijgbaar zijn.
Euh, de inmiddels 'legendarische' Technotrend SkyStar 1 doet het nog altijd zonder problemen op CD hoor.

Het grotere probleem is dat geen van de Nederlandse kabel/antenne/schotel-boeren ondersteuning biedt voor CAM-modules. De meeste verzinnen de meest maffe encryptieschema's om te zorgen dat niemand gratis kan kijken, wat een jaar of 5 wel anders was toen de Seca-codering nog op straat lag. En daar komt ook nog eens bij dat je bij andere Europese aanbieders niet aan hoeft te komen voor een abonnement, die geven doodleuk als antwoord dat je een adres in 'hun' land moet hebben om een abo af te kunnen nemen. En dat terwijl je op Astra 1 (19,2 oost) alleen al zo'n 1500 zenders binnenkrijgt.
Postadresje in Duitsland, postadresje in Uk, klaar.
Of echt verhuizen natuurlijk.
en kunnen die ook wat de floppyDTV kan?
Die fireDTV/floppyDTV zijn volgens mij wel de enige tuners met firewire-aansluiting. Voor de rest kan de concurrentie juist mťťr dan fire/floppyDTV, want die fire/floppy werkt niet onder Linux.
'k heb even rondgeneusd op het internet en geen van de kaartjes die je noemt heeft de mogelijkheid om een smartcard (al dan niet via een CAM module) toe te voegen...
Beter zoeken. Technotrend S-1500, S-3200, T-1500, KNC1 TV-Station DVB-T/S/C, Anysee USB ontvanger van KPN, Mystique (rebranded KNC1), Satelco (rebranded KNC1), Hauppauge (rebranded Technotrend), Twinhan VP-1030A (diverse merken rebranden een aantal Twinhan kaarten), Technisat Skystar 1 (nieuwere Technisat kaarten zijn rebrands).
Ken je een kaart die dit wel heeft? Dus waarmee je DVB-S kan ontvangen en daarmee ook canaldigitaal kan decoden?
Voor CanalDigitaal: http://www.satshopper.nl/?action=toon_artikel&id=1002, Matrix CAM of Aston 1.07. Voor Digitenne: Conax CAM by Smit, SCM Conax 4.00e, Technisat Conax of Alphacrypt.

Voor kabel: Alphacrypt werkt maar geen ondersteuning. Ziggo/UPC is in principe their way or the highway.

@Stoney3K: CanalDigitaal en Digitenne kan je gewoon met een CAM gebruiken. Doe ik ook. Alleen de kabel doet hier moeilijk over.
De laatste keer dat ik contact heb gehad met digital-everyware (+/- 1 jaar geleden, mijn eerst htpc-videorecorder gebouwd) mailden zij mij dat er inmiddels linux ondersteuning was. Ik ben nog niet verder gegaan op sateliet (ik kom nu al bijna niet door mijn opnames heen :+ ), maar het staat nog wel op de planning ik moet alleen nog een zuinige media recorder/server uitzoeken/bouwen.

http://www.digital-everyw.../index.php?sid=1207139884

edit: driver link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door ajdales op 6 juni 2009 09:22]

Thuis net een usb cheap ass conceptronic kaartje getest en dat gaat prima al heb ik voor de gecodeerde kanalen een smartreader+ aangeschaft waar ik dmv een software cam gebruik maak van de sleutels op de kpn kaart.

Ik gebruik dit icm vdr (nog maar net begonnen) en heb opnames kunnen doen. Als ik nu een 2e cheap ass kaartje aanschaf dan kan ik in principe 1 zender kijken en 1 opnemen.

Alles op basis van linux

Werkt te makkelijk had veel erger verwacht! :)

Kosten 29 euro usb dvb-t + 45 euro smartcardreader

[Reactie gewijzigd door cobradevil op 3 juni 2009 11:53]

Hopelijk zal deze ontwikkeling ertoe bijdragen dat we eindelijk eens HDMI kunnen gaan capturen op de computer dat zou een welkome toevoeging zijn aan mijn PC :P
HDMI capturen, dat willen de filmmaatschappijen niet, dus die laatste stap zal nog wel heel lang duren.