Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 3 reacties
Bron: Thresh's FiringSquad

Over bij Thresh's FiringSquad hebben ze een guide in elkaar geflanst over de Intel Itanium IA-64 processor (voorheen Merced). Hieronder heb je vast een gedeelte, lees de rest van het verhaaltje hier.

One of the greatest complaints about Intel's 32-bit processors was a lack of registers. Intel calls IA-64 "Massively Resourced", which means they have finally brought their architecture to the level of resources offered by other modern CPU's. The Itaniums will ship with 128 Integer/Multimedia registers, 128 82-bit Floating Point registers, 64 predicate registers, and 8 Branch Registers. The large number of registers have allowed Intel to integrate a dynamic register stack engine, which should greatly increase the performance of multitasking applications.

All multitasking is performed by giving each program a slice of CPU time. When one programs slice is over and another one has begun, it is called a context switch. Most processors are forced to save their registers to memory before allowing the next program access; otherwise, the data used by the previous program will be overwritten. The IA-64 will instead dynamically allocate registers every time there is a context switch. The compiler will add an alloc (allocation) command to each program that asks for a number of registers to use. The CPU will rename a number of its registers and give them for that program to use. When its time for another program to use the processor, instead of saving data to memory, the Itanium renames its registers to offer the next program a clean set. When the first program switches back, the CPU renames the registers again the data is there for use; no slow memory accesses necessary.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (3)

Maar dat werkt alleen als je van maar weinig registers gebruik maakt, lijkt me.
En je kunt dus van maar een voordeel genieten: of veel registers gebruiken, of een snellere context-switch.
zodat altijd maar een klein aantal van de beschikbare registers aktief gebruikt kan worden, en de registers van andere threads niets staan te doen ? Kan iemand hier me misschien vertellen hoeveel taak-switches er gemiddeld per seconde plaatsvinden ?
Ik dacht dat zulke grappen al lang in de UltraSPARC zaten. Big deal dus van Intel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True