Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Twee ex-medewerkers van EA hebben DreamRift opgericht. Het eerste project van de nieuwe gamestudio wordt deze week tijdens de Game Developers Conference in San Francisco gepresenteerd.

Op de GDC is bekendgemaakt dat Peter Ong en Ryan Pijai, twee oud-medewerkers van Electronic Arts, de onafhankelijke studio DreamRift hebben opgericht. Op de website van het nieuwe bedrijf prijkt een lijst met games waaruit de ervaring van het ontwikkelteam moet blijken. Volgens Ong en Pijai zijn van de games waar leden van het DreamRift-team eerder aan hebben meegewerkt in totaal ruim twintig miljoen exemplaren verkocht.

Dreamrift-logoHet meest recente project van Peter Ong is de game Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure, waarbij hij als hoofdontwerper binnen EA betrokken was. De voormalig EA-medewerker werd daarin bijgestaan door Pijai, die als lead programmer aan de Nintendo DS-versie werkte. Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure is een mix van klassieke platform-actie en puzzels, en maakt daarbij vernuftig gebruik van de twee schermen van de DS. De game werd lovend ontvangen door de media en daarbij vooral geprezen om zijn gameplay.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

De makers van World of Goo waren ook al ex-EA medewerkers*. Als het een trend is om ervaring opgedaan bij zulke reuzen van uitgevers vervolges in te zetten in een kleinere, meer "independent" setting, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Leidt vaak toch tot meer creativiteit en originaliteit, en minder het uitmelken van een goed verkopende en dus veilige franchise.

* Aan de andere kant, EA is zo groot dat bijna iedereen in de gameswereld een ex-EA medewerker is. ;)
En als ze succesvol zijn, koopt EA ze gewoon weer terug!
daar is EA vanaf gestapt. ze laten de studio's nu in takt zoals ze zijn en bemoeien zich er zo min mogelijk mee... tenminste dat is het nieuwe streven. ze hebben ingezien dat ze het idd verkloot hadden met onder andere Westwood.
Hadden ze met Bullfrog in moeten zien, daar kwamen ooit zulke goede games vandaan, totdat EA besloot dat het volk van Bullfrog maar aan de Harry Potter games moest gaan meehelpen :'(
geweldig nieuws.. deze mensen zijn erg goed en hebben veel verstand van games maken en vooral gameplay.. het enige wat ze tegenhield is EA en dat is nu van de baan..
ik voorzie grote ontwikkelingen hier en een aantal mooie speelbare games.
Het grote geld en resources missen ze nu wel van EA.
Als de studio het over 3-5 jaar nog goed doet, zou het me niets verwonderen als hij prompt door EA wordt opgekocht... en dan zijn deze mensen dus wederom werknemers van EA :P
En stinkend rijk ;) Dus zeker geen slechte zet :p
Leuk zo een nieuwe studio, maar als ze dan vervolgens een grote publisher als EA in armen nemen, zal het effect daarvan toch doorsijpelen....

Laten wij hopen dat dat niet gebeurd :)
Opzich zou dat niet zo verkeerd zijn. Ze hebben de connecties en nu ook een onafhankelijkheid om zelf aan de haal te gaan. EA zal waarschijnlijk alleen een harde deadline neerzetten maar aangezien ze daar ervarin mee hebben zal het vast niet veel invloed hebben op de kwaliteit die ze mogelijk gaan leven.
Ook zullen ze op termijn hun macht gaan gebruiken om een exorbitant groot deel van de taart op te eisen....

Het word echt tijd voor een "open source' non profit publisher.

[Reactie gewijzigd door coretx op 26 maart 2009 19:05]

Toch blijft dit een zeer riskante ondernemen.
Vele game makers moeten de deuren sluiten in tijden van crisis.
Er zijn genoeg segmenten die minder last hebben van een crisis, één daarvan is entertainment. Zo deed Ceasar dat ook, hij gaf het volk brood en spelen, en ze waren tevreden, ondanks dat er met harde hand werd geregeerd.

Nu doen wij de entertainment voor onszelf, maar het principe klopt nog, zolang er entertainment is, zolang we onze "ellende" even kunnen vergeten, zijn we tevreden.

Ik denk dat ze als succesvolle personen ook wel wat sponsors kunnen vinden, mochten ze zelf de funds niet kunnen vinden.
Aan de andere kant zien we wel dat Lighthouse Interactive, een nederlandse publisher, wel failliet is gegaan. De crisis is dus ook te merken in de entertainment.
Kijk. dat het gebeurd is zeker. Ook in tijden van voorspoed gaan bedrijven failliet. Dat dat dus onlosmakelijk met elkaar verbonden is (crisis en failliet gaande bedrijven) kun je niet met zekerheid zeggen.

We moeten oppassen dat we niet alles gaan toeschrijven aan de crisis, er is ook in de bedrijven wereld gewoon zoiets als levensvatbaarheid, crisis or no.
Op dat punt zal ik je gelijk moeten geven. Het is echter wel zo dat lighthouse wel goede spellen uit gaf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True