Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Asus heeft zijn lijn Eee PC's uitgebreid met een toetsenbord met daarin een touchscreen en een accu. Een Atom N270-processor moet het apparaat, dat volgens Asus als mediacenter kan worden ingezet, van rekenkracht voorzien.

De Eee Keyboard PC is feitelijk een nettop die in een toetsenbord is gevat. De Atom die het geheel van rekenkracht voorziet is de N270, maar er kan ook voor een N330 gekozen worden. Het werkgeheugen bedraagt, zoals gewoonlijk bij nettops, 1GB en is van het ddr2-type, terwijl de achtergrondopslag voor rekening komt van een ssd van 16GB of 32GB. Bedraad en draadloos netwerk, inclusief bluetooth, zijn beschikbaar en sommige versies zouden met een 3g-module worden uitgerust.

Het voor nettops en netbooks gebruikelijke drietal usb-poorten en een vga-aansluiting zijn eveneens terug te vinden op het apparaat annex de computer, dat Windows XP Home als besturingssysteem heeft. Opvallend is de aanwezigheid van een hdmi-poort: daarmee zou video op een tv afgespeeld kunnen worden. Het ingebouwde 5"-touchscreen, met een resolutie van 800x480 pixels, is slechts bedoeld voor de bediening van het besturingssysteem.

Asus ziet voor het apparaat, die een beetje aan een oude Commodore doet denken, vooral een toepassing als mediacenter. Het testmodel dat het bedrijf op de Cebit toonde, liet zich echter lastig met het touchpad besturen, en het Atom-platform is nauwelijks krachtig genoeg om 720p-video af te spelen, laat staan 1080p-video. Desalniettemin is het high-tech toetsenbord een noviteit die de nodige aandacht verdient, en met zijn geschatte prijs van enkele honderden euro's zou de Eee Keyboard PC een betaalbaar alternatief vormen voor een Optimus-toetsenbord van Art Lebedev.

Video (asus_eeepc_keyboard.mp4)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ik vrees dat de onduidelijke berichtgeving er voor heeft gezorgd dat veel mensen het nut niet begrijpen. Dit is niet simpelweg een toetsenbord met een extra beeldscherm, dit is een complete computer.

Wat mooi aan dit apparaat is, is dat deze ook draadloos HDMI en een accu heeft. Je kunt de HDMI ontvanger in een monitor of televisie prikken, en daarmee in een handomdraai een mediacenter creren. De bediening doe je vervolgens via het touchscreen op het keyboard of het keyboard zelf. Het mooie is dat je dan geen set-top box nodig hebt, en je dit apparaat zo mee naar kennissen kunt meenemen om daar je films en foto's te laten zien.

Ook op de gewone werkplek kan dit handig zijn. Je hangt hem aan een monitor, losse muis erbij en je hebt een volwaardige workstation.

[Reactie gewijzigd door Geqxon op 4 maart 2009 14:20]

Een mediacenter met iets van 10GB ssd? Eentje die nog maar net 720P kan afspelen?

Een 'volwaardig' workstation gebasseerd op de atom processor?
720P is prima om wat simpele dingen af te spelen imo...via wifi trek je grotere data binnen die niet op dit ding hoeft te staan.

@ work prik je je vaste monitor + muis erin en genoeg power om de meest gebruikte functies uit te voeren.

Ook handig bij het maken van notulen of het geven van een presentatie icm een beamer.

Maar als je dit vergelijkt met een laptop/netbook valt dit allemaal in het niet,
het zou alleen interessant kunnen zijn als de prijs erg laag wordt (voor 100,- genoeg afzetmarkt imo)
Het idee is heel leuk voor bedrijven die een domein controller gebruiken en natuurlijk niet al te zware applicaties draaien maar voor de rest heeft het inderdaad geen nut.
Waar ik me over verbaas is de plaatst van het scherm. Voor mijn id totaal onlogisch. waarom zit dat scherm niet in het midden en aan bijde kanten van het scherm de toetsen. zo kan je direct je scherm bedienen en snel over schakelen naar de toetsen en weer terug. Maar het is maar net wat je fijn vind werken.
Vreemd dat iedereen hier dit een nutteloos apparaat vindt terwijl er miljoenen en miljoenen netbooks verkocht worden. Ikzelf heb hier een worstation notebook van HP staan dus ik weet ook wel dat een Atom gewoonweg power mist, maar vergeet niet dat er procentueel gezien veel meer mensen zijn die weinig zware applicaties draaien op hun PC en alleen maar internetten dan dat er mensen zijn die een zware processor nodig hebben..

Er zit wel degelijk draadloos HDMI in dit ding en daardoor kun je makkelijk met het toetsenbord op schoot een beetje internetten op je LCD of Plasma en dat is een van de hoofdtoepassingen volgens mij. Ook filmpje draaien werkt wel indien dit DVD of DivX is. Ik heb trouwens op meerdere netbooks in mijn buurt gewoon ook 720p prima werkend, dus het kan wel, maar amper. Veel mensen zien het verschil niet eens tussen een goede DVD en HD. Vreemd maar waar. Mijn buurman hier had een HD TV met Bluray speler gekocht en zit gewoon via scart aangsloten, maar wat had hij een mooi beeld (not).

Ik wil maar zeggen dat de meeste lezers hier (Tweakers) niet echt iets zien in deze zwakke PC'tjes, maar ik gebruik er onderweg toch ook een om snel even mail te checken en zo.
Ik zie niet in dat dit een alternatief zou zijn voor een Optimus, hier is geen 'keyboard-uitgang' aan denk ik.
Kzie de vergelijking ook niet idd. De optimus Maximus dient in mijn ogen toch wel een heel andere doelgroep, namelijk degene die voor verschillende applicaties/gebruikers een andere toetsenbord layout willen

Edit: oeps, voorgaande reactie over het hoofd gezien. Ben et er iig mee eens :P

[Reactie gewijzigd door GerhardBurger op 4 maart 2009 15:44]

Daar komt nog bij dat het twee volledig verschillende apparaten zijn - de Optimus is een toetsenbord met kleine schermpjes, dit is een all-in-one-behalve-beeldscherm PC met touch-screen.
vind het nutteloos. je maakt iets draadloos en toch moet je een draad hebben om je monitor op aan te sluiten? Of ga je op dat pokkeschermpje moeten kijken om te tijpen? |:( nee dankje, echt zen geld niet waard. mss dat iemand die graag met een microscoop tijpt dat ga kopen of het wel eens leuk vind om een touchscreen te gebruiken dit koopt. Ik in ieder geval niet
oh ok. er zit draadloos hdmi in? hmm dus ik kan met dit toetsenbord mijn htpc mee bedienen? hmm heel interessant. zou zalig zijn als ik dat touchscreen van het toetsenbord kon losmaken :9

[Reactie gewijzigd door leeuwtjeuh1986 op 4 maart 2009 14:27]

Ik zie nergens iets over *draadloos* HDMI.
Sterker nog ; als ik het filmpje bekijk zie ik (helaas) gewoon een 'vaste' HDMI poort zitten.

Al met al niet erg nuttig IMMO.
Draadloos netwerk, maar het geheel is te groot om makkelijk mee te nemen. (geen PDA / Smartphone / portable mediaplayer vervanger )
Niet krachtig genoeg voor HD content. (dus niet echt geschikt als HTPC)

Ik hoop dat er mensen zijn die het nut hier wel van inzien...
Je kunt hier je HTPC niet mee bedienen, dit is je HTPC.
Grappig, alleen snap ik niet helemaal het nut van dit KB (PCtje). Je kan er feitelijk niets meer mee dan *opscheppen*.
Immers dient het niet als mediacenter, je bent gebonden aan de kabellengte van de adapter en het schermpje is nouwelijks groter dan mn telefoon :s.

Anyway, commandore was natuurlijk ook revolutionair toen !
Lijkt me zeer nuttig juist; wanneer je deze in dualscreen met je tv zet op een mediacenter pc (en kabels netjes wegwerkt), kun je deze super makkelijk als remote gebruiken!
Waarom zou een remote een heel toetsenbord moeten bevatten n nog eens een mini-schermpje? zelfs een complete nettop?

handig aan een remote is nu net als het erg klein en minimaal vormgegeven is, bv mn Iphone gebruik ik graag als iTunes remote en ik zie daar ook wel binnenkort een app verschijnen die het een goede mediacenter remote maakt..
maar dat is vele malen kleiner en handiger dan dit ding, wat toch het gevoel geeft alsof je met je toetsenbord of nog erger je hele netbook op de bank moet zitten om je scherm te besturen.

het idee kan best erg interssant zijn, maar de uitvoering nu en wat te zien is in dat filmpje is nog lang niet de innovatie die nodig zal zijn om het toepasbaar temaken.. enkel een standaard windows scherm-interface die heel klein wergeven wordt maakt het heel erg prigelig en weinig hanteerbaar...

laat Asus nu ook een eigen handige interactieve interface maken die ook handig toepasbaar is voor bv multimediatoepassingen of een combinatie keypad, mediacontrols of bv andere controls die eenvoudig te switchen zijn.
(en zelfs dan blijft het probleem dat de gevoels-feedback van enkel een glad schermpje veel minder is dan die van toetsen en je dit dus lastig 'blind' kunt gebruiken)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 4 maart 2009 14:30]

Het is wel typerend hoe je jouw eigen behoeften of gebrek aan bepaalde behoeften neerzet als een soort universele waarheid waar iedereen het mee eens zou moeten zijn. Ach, het past goed bij de Apple mindset zal ik maar denken.

Het is maar net wat je gebruikt, waarvoor je het gebruikt en hoe je het gebruikt. Ik gebruik zelf ook een draadloos toetsenbordje bij mijn mediacenter en ik zou niet zonder willen. Ook omdat ik nog wel eens wat wil intypen (url, mailtje, IM, e.d.). En dat doe ik toch liever met echte toetsen ipv op een klein schermpje prutsen.
Hopelijk heb je dan geen grote fingers of een niet te best gezichtsvermogen
dan ben je ``banaan`` met zon klein schermpje. Ow jeej kom je mee gaan we film kijken op mijn keyboard (daar heb je mobiele telefoontjes voor).

Waar is het goed voor? ASUS weet het ook niet.

Het is geen:
- laptop
-Tablet PC
-PC
-Remote


Ow wacht we hebben toch een atom cpu, een tft schermpje en een super simpel afstotelijk keyboard , laten we aandacht trekken van een doelgroep die er nog niet is.
(hoog cynisme gehalte, weet ik)

Innovaties is het voor een deel wel, als het mijn product was dan bedenk ik tenminste een reden waarom iemand er een zou moeten kopen, i.p.v. doelloos prutswerk.


Je kan natuurlijk opscheppen met een keyboard dat 2kg weegt en 3 cm dik is.
Wel handig voor programeerbaare touch-toetsen , maar dit kan ook veel makkelijker zonder cpu en poespas.

Ik zou zeggen maak een complete touchscreen keyboard (startrek toestand) voor een breed publiek ,dan zeg ik wow.

Aantal zullen scheeuwen...we combineren het met een mediacenter....maar dan koop je dubbele hardware ?


Maar hey, het kan een aanleiding zijn tot iets wat we straks daadwerkelijk kunnen gebruiken.
zeker nuttig;
wat denk van het gebruik bij kassa's?
in ziekenhuizen een scan maken van ponskaartje, persoons gegevens worden getoont
voor de tweaker uiteraard de nodige systeem stats
gezien het touch screen is, interactieve desktop icoontjes tonen; direct tool starten
etc. etc.
Wow, je hebt eigenlijk gelijk, hoop dat asus dat ook beseft, want daar zou het echt handig kunnen zijn. Familielid zit in die sector (is er als programmeur bij betrokken, zit niet echt in de sector) en hij was er ook op zich best positief over, het heeft geen veranderingen nodig, ook al zouden sommige van hun (het bedrijf waar die voor werkt) character based interfaces er op breken.
Ik spreek uit ervaring dat 720p al echt een probleem is voor de atom n330 maar dit kan aan de linux drivers voor mijn onboard graphics liggen en wellicht aan de codec. Iemand anders nog ervaringen hiermee? Ik zie ook dat 1 van de 4 cores (2 cores * hyperthreading) helemaal op max zit met het afspelen van grote video bestanden en de andere cores een beetje relaxen. 480p gaat wel altijd lekker.
Wat moet je met 720P op zo'n klein schermpje? Slaat helemaal nergens op. Het verschil met een DVD en een 720P film is niet te zien op zo'n scherm namelijk.
Extern beeldscherm of tv eraan hangen, kleine scherm voor andere dingen gebruiken bijvoorbeeld, je wilt updaten en je vriendin zit Grey's anatomy te kijken?
Kan zeker handig zijn (wederom spreek ik uit ervaring).
edit: Je wilt denk ik helemaal niet lang schuin naast je handen kijken als je aan het typen bent, laat staan een hele film.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 4 maart 2009 14:18]

Ik zelf gebruik een laptop van dell met bluray als mediacenter (werkt perfect), ik begrijp inderdaad je punt, dom dat ik daar niet eerder aan dacht :).
Maar een nettop is helaas nog lang niet krachtig genoeg om dit te kunnen. Je hebt toch minimaal een goede videochip met DXVA nodig en een fatsoenlijke multicore processor om 1080P op een FullHD af te draaien. Denk dat dit pas over 2 jaar mogelijk is.
Het nvidia Ion platform wat er als het goed is redelijk snel zit aan te komen kan met een atom icm een 9400m vloeiend 1080p afspelen.
Als je DXVA gebruikt doet je CPU er niet toe. Ik gebruik VDPAU (linux/nvidia versie van DXVA) en mijn CPU is bijna volledig idle als ik een 1080P film afspeel.

Een atom bordje met bijv een 9400m gpu is dan voldoende om 1080P af te spelen.
Het gaat er meer om dat je dit aan een externe monitor hangt, bijvoorbeeld je HDTV.
Op die manier is het een HTPC met ingebouwd toetsenbord en extra schermpje.

Dat laatste schermpje is bijvoorbeel handig bij online radio/MP3 luisteren, dan heb je voor de bediening niet heel je tv nodig.

Ik hoop echter wel dat er een beetje fatsoenlijk geluidskaartje inzit...
Gooi dat hyperthreading dan gewoon uit! Dat was vroeger al een onding en ik zie het nut niet om een "slappe" core nog eens fictief op te delen.

Uitzetten zal dus leiden to 2 sterkere cores en dus betere performance!
Wel fijn dat er nu ook andere fabrikanten met toetsenbordjes komen met de zelfde soort toetsen als de MAC keyboards :-) I like

verder totaal useless als je het aan mij vraagt.
Ik vind het zelf een beetje over de top, maar het ziet er desondanks wel leuk uit. En ik denk dat het "gewoon" een hele luxe afstandsbediening is voor je media center PC. Al denk ik niet dat je hem zomaar even aan je PC kan hangen als gewoon toetsenbord.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True