Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Computerfabrikant Maingear biedt zijn nieuwe Prelude 2-desktops aan in combinatie met Nvidia's 3D Vision-hardware. Met een 120Hz-monitor en een nVidia-videokaart is het dan mogelijk om diepte waar te nemen in games en films.

Volgens het Amerikaanse Maingear zijn de Prelude 2-systemen kant en klare gamebakken met 'een schappelijk prijskaartje'. De Prelude 2 i7 kost 1999 dollar en beschikt over een Core i7 920-processor, 3GB ddr3 1066Mhz-geheugen, een 250GB-hdd en een 9800GT. Nvidia's 3D Vision werkt alleen op beeldschermen met een verversingsfrequentie van 120Hz en daartoe wordt dan ook een Samsung SyncMaster 2233RZ meegeleverd. Ook de 3D Vision-apparatuur, bestaande uit een bril en een speciale zender, ontbreekt niet. Naast het lga1366-platform kan er ook gekozen worden voor het s775- of AM2-platform. Zo kan de Prelude 2 AMD voor 2200 dollar uitgerust worden met een Phenom II 940, 4GB geheugen, een 250GB-schijf en een GTX295.

Begin februari onderwierp The Tech Report Nvidia's 3D-techniek aan een serieuze test, die alleen gebruikt worden als er een videokaart van Nvidia is geïnstalleerd. 3D Vision lijkt veelbelovend, maar heeft een aantal grote nadelen, aldus The Tech Report: in een aantal spellen werkt de techniek slechts middelmatig en moeten er grafische settings verlaagd of geheel uitgezet worden. Alleen in Left 4 Dead leek 3D Vision zonder problemen te werken. De relatief weinige voordelen wegen volgens de site niet op tegen de nadelen.

Ten eerste is een 120Hz-beeldscherm van 22" een stuk duurder dan een normaal 22"-scherm, en met een prijskaartje van 199 dollar is de 3D-apparatuur ook al niet goedkoop. Ten tweede vereist het renderen van 3d-beelden ruwweg twee keer zoveel grafische kracht, omdat elk beeld twee keer gerenderd moet worden: eenmaal voor het linker oog en eenmaal voor het rechter oog. Met de resolutie van 1680x1050 waarover het 22"-scherm beschikt, was een GTX260 niet snel genoeg om spellen met 3D Vision te spelen. Een GTX285 werd dan ook aangeraden. Al met al zou het 3d-effect niet opwegen tegen de hoge prijs, de beperkte grafische kwaliteit en de relatief lage resolutie van de monitor.

Maingear Prelude 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Kost ook veel zeg de Prelude 2 i7, ik kan hem als ik de onderdelen los koop voor ¤ 1214 koppen.

En dat is met rembours meegerekend.

En dat met een goede Thermaltake ArmorJr VC3000BNS tower, en met een
Samsung SyncMaster 2443BW - 24" LCD-scherm FullHD.


Ok er zit geen bril bij maar 800 euro goedkoper is toch heel veel.

En kan ik het nog goedkoper doen, zo als met een 22" LCD scherm en een goedkoper tower.

Want die scherm mag dan wel 120Hz wezen, maar is maar Maximum Resolution: 1680 x 1050.

http://www.tigerdirect.co...ITD&body=MAIN#detailspecs

En de Prelude 2 AMD, kan ik ook voor ¤ 1415 koppen.

Met rembours meegerekend.

En dat met een goede Thermaltake ArmorJr VC3000BNS tower, en met een
Samsung SyncMaster 2443BW - 24" LCD-scherm FullHD.

Scheeld ook 800 euro.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 februari 2009 03:10]

Precies, een duur brilletje dus als je het zo bekijkt. En die 250GB hardeschijf is al helemaal onbegrijpelijk.. Wat moet ik daar mee? In een pc van die prijs verwacht ik op zijn minst een 1Terabyte schijf.
3D Vision wordt de toekomst, zo lijkt het. Maar de hardware zal hoe je het went of keerd toch altijd voor elk oog het liefst HD beeld moeten leveren. Er is dus twee maal zoveel rauwe power minsten nodig. Misschien dat ze met truckjes wat kunnen optimaliseren.

LCD flip brilletjes wordt dat om en om gedaan.
Brilloze systemen extra hoek sub RGB pixel achter de main pixel lens op het scherm.

Maar ik heb al een 200Hz sherm. Helaas geen HD in die setting. Maar voldoende om die hoofd pijn frequentie te mijden. 120HZ is voor 3D 60Hz effectief. Dat is de grens. Terwijl 72+ HZ fijner is.
Meer dan 144HZ dus.
Nu heb ik Trinitron CRT monitoren in 19" die dat kunnen tot 200HZ.
Zo'n brill dempt ook sterk het licht. Zo'n CRT is dus zo slecht nog niet. Plus dat het geen native resolutie beperkingen heeft.

Als dat Brillen setje hier leverbaar wordt wil ik er ook een proberen aan niet minder dan 'n GTX285 Gezien de Praktische recommendeerde eisen.

Voor dit systeem heb je dus meer 'n 150HZ LCD sherm nodig.

Dus die 19" CRT's doe ik iig ééntje nog niet weg.

Ben benieuwed of 3D gaat aanslaan de komende 5 jaar.
3D Vision wordt de toekomst, zo lijkt het.
In 1975 kwam de eerste 3D film uit, Jaws. De meeste mensen vonden het leuk om het een keer ervaren te hebben maar het overgrote gedeelte liep er met hoofdpijn uit. Het is niks en het word niks in dat opzicht en film/game makers kunnen op hun kop gaan staan, als de consument het niks vind houd het verhaal al snel op :)

3D gamen destijds, al weer 10 jaar geleden was met brilletjes ook niks, zeker niet als je uren wil gamen. Maw, de techniek heeft al bewezen niet te kunnen voldoen aan de hoge eisen die gebruikers er aan stellen, waarom het dan toch weer opnieuw er door willen drukken ?

Het is net zoals met de magnetische wegen, het is al lang uitgevonden maar word niet toegepast omdat anders de olie sjeiks niets meer "verdienen" ;)
Maar de hardware zal hoe je het went of keerd toch altijd voor elk oog het liefst HD beeld moeten leveren. Er is dus twee maal zoveel rauwe power minsten nodig. Misschien dat ze met truckjes wat kunnen optimaliseren.
Nee hoor, WOWvx gebruikt daarvoor image + depth (ook in HD), dus zeker geen 2x het volle frame. Wat wel nodig is, is een extra algorithme om die informatie juist op het scherm te zetten.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 20 februari 2009 19:24]

allemaal wel leuk dat 3d gebeuren, maar wacht toch liever op philips, met zijn gelikte 3d scherm :+ zonder brilletje, dit vindt ik een beetje ´´back in time´´....ok nu zijn die schermpjes van philips (wowvx) nog een beetje aan de dure kant maar met doorontwikkelen, massaproductie etc etc...dan moet het betaalbaar worden voor deze techniek...ipv met brilletjes te klooien 8-)
De schermen van Phillips zijn bedoeld voor video beelden, wat anders dus als games!
Video beelden zijn gewoon altijd hetzelfde, games daarin tegen zijn variërende beelden. Je ziet de kant waarin je kijkt... dit moet verwerkt worden (of renderen noemen ze het toch?), vandaar ook een GPU. Misschien een op een beetje slome manier gezegd, maar dit is meer een appel en een peer vergelijken.
Ik heb het genoegen gehad een tijdje met zo'n Philips scherm te mogen spelen. Spelletjes kunnen ook. Sterker nog er is hard/software om een 2D film te renderen naar 3D. Zo heb ik Pirates of the caribean 3D gezien. Het is niet geheel foutloos (Soms staat een kanon in 3D de verkeerde kant op) maar best wel kicken om het eens een keer te zien.

Of ik zo'n ding thuis wil hebben? Nee, nog niet.
Die beelden van wowvx Philips moet je aansturen met een diepte map per frame.. dus het gewone beeld en een map met grijs tinten waarbij je per pixel dus aangeeft of ie ver weg of dichtbij is.
Dat boeit dus echt geen reet of dat een film of een game is..

Als je je afvraagt of het "renderen" heet, hoe kun je hier dan uberhaupt over meepraten??
Lijkt me een beetje het wiel opnieuw willen uitvinden. Anderzijds is het mogelijk dat game ontwikkelaars hetzelfde plan voor ogen houden als de bioscopen, films specifiek maken in 3D om kopieeren tegen te gaan. Tich denk ik dat dat juist nou de zoveelste nutteloze actie daarin is.

Het word tijd dat Philips hun 3D schermen eens gaan uitbrengen, met diepte kijken/gamen zonder en bril en dan in een concept ala Alienware scherm, wat er helaas nog steeds niet is :

http://blog.wired.com/pho...d/2008/01/07/img_3474.jpg

Verder koop je voor dat geld al game systemen die meer te bieden hebben dus ze zijn vrij duur :)
Noem er dan eens een paar die ik zomaar in de winkel kan kopen?

Uit het hoofd kan ik opnoemen: eMagin Z800 en headplay Maar beide zijn Amerikaans en ze verzenden volgens mij niet zomaar naar Europa (wegens moeten voldoen aan procedures)

Ik verwacht dan ook iets of wat creatieve techniek of aantrekkelijk (licht) ontwerp. De headplay bvb probeert bepaalde effecten tegen te gaan door slechts één schermpje te gebruiken ipv 2. Ik had het ook niet meteen door, maar dat is het principe. Niet slecht bedacht. Voornamelijk als beide ogen niet extact hetzelfde, of twee op elkaar afgestemde beelden, zien krijg je problemen als duizeligheid en hoofdpijn. Dat proberen ze tegen te gaan met één scherm.

De headplay lijkt me dan ook comfortabel om te dragen en licht. Dat is punt één.

Tweede punt is dat HMD's echt niet de beloofde heilige graal zijn die iedereen er van verwacht. Iedereen denkt dat je oog dan helemaal omringd wordt door beeld en echt 'immersief' in die wereld stapt. Ik heb er nog nooit één geprobeerd, maar de specs zijn toch niet veelbelovend op dat punt. Beeldhoek is meestal in de buurt van 25 graden, en als je door de bril kijkt heb je het equivalent van een 50" tv op 6 voet (twee meter). Dus nog steeds een 'kader' omdringd door veel zwart in je gezichtsveld. Niet veel anders dan tv kijken dus, maar dan stereoscopisch (wat op zich idd wel een vette ervaring moet zijn) en persoonlijk.

Volgens mij komt dat door de gebruikte lenzen. Weet jij hoe het werkt? Ik vermoed dat het lijkt op dit wat we allemaal als kind wel hadden. Dus ook met lenzen, want hoe ik ook probeer (en ja mijn ogen zijn vermoedelijk niet al te best) ik kan niet scherp focussen pakweg minder dan 7-10 cm voor m'n oog, en dan nog kijkt het niet aangenaam (iPod schermpje voor je oog houden ;) )

In elk geval ben ik zeker geïnteresseerd in die headplay. Niet super duur, niet ondraaglijk zwaar of groot en best wel een elegant apparaatje. 800*600 is trouwens ook meer dan genoeg, dat is het probleem niet.

[Reactie gewijzigd door alvi op 20 februari 2009 21:25]

Die brillen zijn van die gadgets die je eenmalig probeert, en daarna opzij legt.
Jaren terug bij m'n GF2 zat er ook een, waardeloze rommel.
Ik had er ook eentje bij mijn GF3, de v8200 deluxe van asus, wat een zooi :D
Ik had de GeForce Ti 8420 Deluxe. Een GF4TI4200 met daarbij ook zo'n bril. Dat je eerst de OSD moest benaderen in een game, daarna een optie om moest gooien, waardoor het beeld helemaal wazig werd. Als je dan de bril opzette, dan zag je diepte. Helaas kon je zo niet langer dan 15 minuten spelen omdat je dan gewoon TE-veel hoofdpijn kreeg!

Het was een geweldige techniek, totdat mijn toendertijd Philips 107T5 ermee uitschee, en er een TFT paneeltje kwam ;)

Wat ik me wel afvraag is of de bril bij dit setje voorzien is van een accu / bril, omdat ik iets lees met een wireless geval.. En hoe lang zou de accu / batterij dan meegaan?
Bij de actieve brillen die NVIDIA destijds bij TNT2 en Geforce kaarten leverde, regelde de videokaart de polarisatie van de glazen. De glazen knipperden om en om per oog in sync met de framerate. Bij de techniek uit het bericht (en een tweetal Zalman schermen al op de markt) wordt de polarisatie door het scherm geregeld en is de bril passief (zoals bij pretpark 3D films als Pandadroom in de Efteling) met voor elk oog een andere polarisatie (http://en.wikipedia.org/wiki/Polarized_3D_glasses)

@ demonite, hieronder
Shutter glasses werken weldegelijk dmv polarisatie (in combinatie met liquid crystal technologie) Maar je hebt idd gelijk wat betreft de bril uit het artikel. Die is actief, zij het wireless. Ben het met je eens wat betreft superioriteit van passieve stereo, bovendien ben je met één van die zalman monitoren nog minder kwijt dan met de technologie in het nieuwsbericht en heb je een minder "lompe" bril op je neus dan hier het geval is.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 20 februari 2009 22:11]

Active stereo dmv shutter glasses zoals je beschrijft heeft niets met polarisatie te maken vh scherm of de glazen.
De bril uit het artikel is er ook 1 van het type active stereo, en dus een knipper bril.. vandaar ook dat er een eis aan de refresh rate van je monitor wordt gesteld.

Overigens zijn die schermen van Zalman wel in staat om passive stereo dmv polarisatie te creeren.. zeer interessant, ik zie dat de 22" versie al voor 315 euro te krijgen valt. In mijn ogen is passive stereo altijd de betere keuze ten opzicht van active stereo.. Tot nu toe had ik dit echter alleen nog maar gezien op alluminium schermen met dual projectors + gepolarizeerde lenzen (== te duur voor thuis).
Zalman monitor is leuk, maar ondersteund wel minder games dan 3D Vision (ook al is de Zalman monitor ondersteund door 'dezelfde' drivers). De lijst van games die je op de 3D Vision site van nVidia ziet is daarom ook niet representatief voor het aantal games dat daadwerkelijk speelbaar is op de zalman.... (heb de zalman afgelopen week flink in actie gezien en L4D zag er heel vet uit, bij veel andere games zag je veel foutjes)

Zelf heb ik toevallig vandaag mijn simpele 3d bril ontvangen (simpel karton dingetje met cyaan/rode filters) en ben er met dezelfde drivers als bovenstaande mee aan de gang geweest. Het is resultaat is nog best redelijk, mits je het massale kleurverlies voor lief neemt. Voordelen zijn er echter ook : het beeld is niet interlaced en je kan op een hogere resolutie spelen als de zalman. Ook lijken er minder grafische bugs op te treden als met de zalman (buiten het extreme, maar logische, kleurverlies om...)

Ik ben zelf wel benieuwd naar de europese release van 3D Vision, misschien dat ze een scherpe combo aanbieden bij de lancering. De techniek is zeker toegevoegde waarde.

Mocht je zelf geen ervaring hebben met 3D Stereo en zou je dit voor weinig geld willen ervaren : haal dan zo'n kartonnen brilltje... 't kost nog geen paar euro en het effect is wel degelijk leuk!
(Op voorwaarde : je draait Vista/Windows 7, je hebt een Nvidia kaartje (8xxx of hoger) en je hebt ook nog toevallig Left4Dead (net als bij de Zalman/3D Vision, werkt dit spel met zo'n goedkoop brilletje ook het best),

Edit: Deze forumpost bevat alle informatie om L4D met anaglyph (bv rood/cyaan) 3D stereo aan de praat te krijgen,

[Reactie gewijzigd door BaT op 21 februari 2009 14:02]

ligt dat dan niet meer aan jullie systeem / scherm combo (ik lees dat het pas goed werkt met 120hz) dan aan die bril?
Klopt, maar ik had destijds een Geforce3 Ti500 met zo'n bril en een beeldbuis die beelden bij 120Hz tevoorschijn kon toveren en ik heb hem desondanks ook na enkele keren opzij gelegd. :Y) Die 120Hz was/is overigens nodig om elk oog 60Hz te kunnen bezorgen waardoor het rustig blijft ogen.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 21 februari 2009 15:18]

Asus leverde er zelfs al eentje bij hun TNT2 kaart.... Echt heeeeeeeeel oude technologie dus.
For sure not, ik heb zeer veel mohaa op crt met 3d gespeeld het langs je loop kijken sniper lopen die uit torens steken. In WoW je transport onder zijn kin kriebelen.
Zodra het weer mainstream betaalbaar wordt ga ik er mee verder.
Niet om het een of ander, maar de VFX1 helm bijvoorbeeld van halverwege de jaren 90 was toch een stuk betere oplossing, heel duur, in een paar winkels in nederland op demo en het was dankzij een positioneel geluidssysteem erin en zijn eigen software(bepaalde spellen moesten hiervoor gepatched worden(descent o.a.), product was te duur en net zoals vroege 3d-kaarten(permedia, powervr1) zo goed als niet ondersteund.

Degelijke oplossing waren er dus al jaren, die 3d-brilletjes van karton had je ook al voor de 8-bit Sega, en volgens mij voor nog een aantal speelgoedjes uit die tijd en werden wel vaker gebundeld met spelletjes, het degelijke apparaat(de VFX) was ten alle tijden al veels te duur voor het grote publiek, en zal het voorlopig ook nog wel blijven.
En als ze nou een SLI of crossfire opstelling achtig iets zouden bouwen waarmee elke kaart een ander oog aansturen? Lijkt me dat er dan power zat is voor zoiets...
Tja, dit is nog maar een begin. Uit reviews kan je toch besluiten dat het al heel wat beter werkt dan vroegere pogingen om "3D-vision" aan te bieden. Als het wat meer uitgewerkt wordt, zal de hardware om het allemaal deftig te laten draaien ook wel volgen (bijvoorbeeld SLI waarbij 1 kaart het linkeroog en 1 kaart het rechteroog bedient). Hopelijk gaan games bij ontwikkeling dan ook wat rekening gaan houden met eventuele 3D-view, zodat het software-matig ook allemaal wat beter draait.

Ik neem aan dat een SLI opstelling zowieso al betere resultaten geeft dan 1 kaart bij deze opstelling, aangezien je over meer GPU rekenkracht beschikt.

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 20 februari 2009 18:26]

ik denk dat ati crosfire hier een betere keuze geweest zou zijn ivm de mogelijkheid tot alternate frame rendering
Leuk dat het basis systeem niet eens gebruik kan maken van de technologie... een 285 is toch wel ietje duurder dan een 9800GT.. :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True