Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Mogelijk nog deze week verschijnt er een versie van de G1-firmware waarin multitouch is geactiveerd. Een programmeur kreeg al eerder multitouch op de G1 aan de praat en brengt deze hack nu als firmware-update uit.

De programmeur, Luke Hutchison, maakte multitouch op de G1 actief door alleen de Java-libraries van Android aan te passen. Daardoor hoeft niet het hele besturingsysteem te worden aangepast om multitouch toe te passen, zoals bij een eerdere hack . Er zijn wel twee grote beperkingen bij het gebruik van multitouch op de G1: wanneer de bewegingen van de twee vingers die het scherm aanraken elkaar kruisen, ontstaan fouten bij de registratie van deze bewegingen. Bovendien registreert het toestel twee vingers al snel als één als de vingers dicht bij elkaar zitten.

Die beperkingen zijn echter geen bezwaar om multitouch te gebruiken, zegt Hutchison: veel mensen willen multitouch alleen gebruiken om in te zoomen op foto's, webpagina's of Google Maps-kaarten. Voor die toepassingen is deze multitouch-versie prima te gebruiken, aldus de programmeur. Hutchison heeft recentelijk een patch gemaakt om zijn multitouch-hack middels een firmware-update te implementeren. Hij zal die deze week nog opsturen naar Jesusfreke, die al eerder gemodde versies van firmware RC30 van de G1-firmware online heeft gezet. Het is nog onduidelijk of en wanneer de firmware met multitouch online zal verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Ik heb deze ontwikkeling niet helemaal gevolgd dus misschien is het al eerder langsgekomen, maar:

Zit er hiervoor een speciaal touchscreen op de G1? Of zou dit ook mogelijk moeten zijn op andere door HTC gemaakte toestellen (HD/Touch Pro bijvoorbeeld) als hier Android op zou komen te draaien?
De meeste Windows Mobile toetsenborden werken met een drukgevoelig touchscreen, die reageren puur en alleen op druk. Op die manier is er ook niet multitouch mogelijk.

Android, de iPhone, en eigenlijk alle PC touchpads (en het touchpad onderop bijvoorbeeld de HTC Touch Diamond en Touch HD) werken door middel van de detectie van elektronische signaaltjes in vingers en, helaas, ook maar al te vaak oren. Vandaar dat je ze helaas niet met pennetjes of met handschoenen aan kunt bedienen, geen bio-elektriciteit. Omdat hier het schermpje niet ingedrukt hoeft te worden, is detectie van meerdere signalen mogelijk; eg: multitouch. Deze techniek noemt men wel eens capitatief touchscreen
en, helaas, ook maar al te vaak oren.
De ipPhone heeft hiervoor een speciale proximity sensor die in de gaten houdt of je het apparaat in je broekzak hebt of langs je oor, om zo onbedoelde input te negeren.
Touch ook, ik doelde eigenlijk op de G1 en de iPhone 1st gen voor firmware upgrades.

En het is zéker geen prox sensor, het is een accelometer, zelfde ding waarmee je de lightsaber applicatie, tweeter, waterpas meter, en scherm rotatie in je touch bestuurd.
Jawel, wel apart. Dit is de lokatie van proximity sensor, van een 1st gen:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Iphonesensors.jpg

Hoe je 'n accelerometer wilt gebruiken om je oor te 'detecteren' wilt gebruiken, dat lijkt me nog best lastig...
Het is zeker niet de accelometer aangezien als je hem gewoon 'recht' houd in oorstand, het scherm niet uit gaat, pas als je met je vingers bij de 'bel-speaker' in de buurt komt (cq bedekt) gaat het scherm uit.
Als je je telefoon naar je oor haalt doe je dat meestal wel met een bepaalde snelheid. Het zou dus zeker kunnen. Ik heb geen iPhone dus kan het niet testen.
Het is een softwarematige multi-touch. Waarschijnlijk reageert hij wanneer hij waarneemt dat er binnen enkele milliseconden op een bepaalde plek het scherm aangeraakt wordt. Dit interpreteert hij dan als twee vingers.

Dit zal overigen nooit zo goed werken als daadwerkelijke multitouch.
het scherm is gewoon capacitive en herkent verschillende plekken tegelijk gewoon goed.

Alleen het _tracken_ van twee plekken wordt een beetje door elkaar gehaald als de twee punten erg dicht bij elkaar komen, maar dat is gewoon de manier waarop hij de libraries heeft aangepast, heeft niks te maken met de hardware. Het is dus iets wat in de toekomst nog wel verbeterd kan / zal worden.
Grappig om te zien dat Android al meteen de voordelen van Open Source, maar vooral een actieve community benut. Als je niet helemaal tevreden was over de G1 komen er dusdanig veel updates uit dat er goede kans is dat dit toestel (en eventuele opvolgers) steeds beter gaat werken.

Ook bijvoorbeeld de problemen met bluetooth, vroeger was zoiets het doodvonnis van een toestel, nu is het even wachten (of actief meehelpen) en je toestel heeft weer een bug minder. Bij Windows Mobile kom je dan vaak uit op de opvolger of een nieuw OS, als de producent zo aardig is daarvoor een update/firmware levert.
Zoals het er nu uit ziet is dit gewoon een resistief touchscreen. En niet zoals in de Apple iPhone zit een capacitief touchscreen. Vandaar ook dat de problemen op treden bij het verplaatsen van de vingers zoals in het filmpje.
Een resisitief touchscreen werkt doormiddel van x en y draden. Elke keer wordt een x draad aangestuurt en wordt op de y draden gekeken waar contact gemaakt wordt. Worden 2 vingers tegelijk geplaatst,of verzet dan weet de software niet meer welke waar zit en gaat het dus fout.
Wrong, G1 heeft capacitive scherm (voor zover ik weet).
Since the display makes use of capacitive touchscreen(INFO) technology, it can be activated by very light touches, something that all of HTC's Windows Mobile smartphones have been, thus far, unable to claim.
http://www.mobileburn.com/review.jsp?Id=5360
Volgens mij bestaat een resistive touchscreen gewoon uit twee potmeters, 1 voor de x as en 1 voor de y as. Als je het scherm heel vlak bij de hoek aanraakt waar de assen beginnen, dan heb je weinig weerstand. Raak je het scherm schuin tegenover die hoek aan heb je heel veel weerstand. Raak je het scherm niet aan dan heb je gruwelijk veel weerstand. Als je het scherm op twee plekken aanraakt dan krijg je een soort "gemiddelde" weerstand. Deze schermen moet je ook calibreren (want je moet weten hoe groot de weerstandswaarden aan het begin en einde van de x en y as zijn).
edit: de software ziet dus uberhaupt niet dat je het scherm op twee plekken aanraakt, maar alleen de "gemiddelde" plek daarvan.

Ik denk dat een capacitive touchscreen werkt met een raster van draden dat wordt gescanned? Dus dan kan je als de twee aanraakpunten ver genoeg uit elkaar liggen ze onderscheiden. De IPhone zal wel twee keer zo'n raster hebben ofzo, om het probleem op te lossen wat je in de video zit.

[Reactie gewijzigd door metaal op 13 januari 2009 16:31]

dit is zelf zeer eenvoudig te proberen.
neem een tekenprogramma op je pda (bijvoorbeeld notes in windows mobile)
zet je vingers iets uit elkaar op het scherm en beweeg omhoog.
je zult zien dat de lijn grofweg midden tussen je vingers getekend wordt :)
Wow, mooi tweakwerk :Y)

Alleen jammer dat het scherm geen true 2d touchscreen is. Maar dat scalen zag er wel goed uit!
Stukken beter dan RyeBrye's vinding een tijdje geleden. Kom maar door met die custom firmware.
Wat ik nu niet begrijp waarom dit in het artikel een 'hack' wordt genoemd. Het is toch gewoon open source software, dus iedereen kan en mag het aanpassen. Waarom heet het dan niet gewoon een uitbreiding, verbetering, etc? Nu lijkt het alsof het tegen de wil van Google in is.

Is er iemand die hier wat op kan toelichten?
Hack moet hier gezien worden in de context van programmeurs, niet van inbreken op systemen. Linux kernel programmeurs noemen zichzelf b.v. hackers.
1. A person who enjoys exploring the details of programmable systems and how to stretch their capabilities, as opposed to most users, who prefer to learn only the minimum necessary. RFC1392, the Internet Users' Glossary, usefully amplifies this as: A person who delights in having an intimate understanding of the internal workings of a system, computers and computer networks in particular.

2. One who programs enthusiastically (even obsessively) or who enjoys programming rather than just theorizing about programming.

3. A person capable of appreciating hack value.

4. A person who is good at programming quickly.
Bron: Jargon; http://catb.org/jargon/html/H/hacker.html
Mooi voorbeeldje waarom al die spraakverwarring over hackers slecht is: mensen begrijpen niet meer wat het betekend als het in de juiste context gebruikt wordt (mede omdat crackers en black hat "hackers" tegenwoordig onder de term "hacker" in t nieuws komen, schijnbaar is de juiste benaming te moeilijk voor t algemen publiek)
En het is een slechte zaak dat ze het b.v. bij tweakers.net de mening hebben dat dit "te lastig" is, en "een grijs gebied". De discussie is vaak gevoerd hier over, maar zolang deze op een foute manier gevoerd wordt dan zal dit niet opschieten.

Dit komt neer op het zelfde als ik b.v. alle ziektes zonder nadenken maar "kanker" (of alles de griep) zou noemen. Als de media dit gaat gebruiken dan denk ik dat er veel mensen op hun tenen getrapt zullen zijn, de groep is alleen wat groter dus dit zal sneller gecorrigeerd worden. In het geval van hackers/crackers/etc snapt 95% van de consumenten niet eens waar ze het over hebben, alleen sommige IT-ers weten de correcte benamingen te gebruiken. Hierdoor ontstaat vanuit de media een verkeerd benamingsgebruik, en niemand wil er iets aan doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True