Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 0 reacties
Bron: Hardwareinfo.net

Koen van Hardwareinfo.net heeft een 3D Woordenboek op z'n site geplant. In het artikel vind je uitleg over leuke termen zoals Alpha-Blending, Mip Mapping en Z-Buffering. Over dat laatste onderwerp hier een stukje:

Z-Buffering slaat bij genereren van een pixel niet alleen de x,y-coordinaten op, maar ook de diepte, ofwel de z-waarde. Wanneer een nieuwe pixel gemaakt wordt met dezelfde x,y-coordinaten, dan worden de z-waardes van de nieuwe en de oude pixel vergeleken. Als de nieuwe pixel zich achter de oude bevindt wordt hij niet op het scherm gezet. Door de z-buffer onstaat dus een juiste rangschikking van 3D-objecten. Als de z-waarde 0 is dan is het object helemaal vooraan, hoe hoger de z-waarde, hoe verder weg. De Bit-Diepte bepaalt hoeveel diepte-waardes er mogelijk zijn. Een 16-bit Z-Buffer is werkelijk het minimale en kan soms toch nog voor enkele foutjes zorgen. Een 24-bits of 32-bits Z-Buffer is veel idealer. Bij lagere Z-Buffer dieptes kunnen er onnauwkeurigheden ontstaan in de diepte-berekening, wat kan resulteren in verkeerd gerangschikte objecten.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties


Er zijn nog geen reacties geplaatst

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True