Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: BusinessWire

Hitachi en Intel hebben samen een nieuwe standaard voor het weergeven van 3d-beelden ontwikkeld en voorgesteld. Universal 3D (U3D) moet volgens de bedrijven de 'Jpeg van de 3d-industrie' worden en zou volgens de ontwikkelaars een belangrijke impact kunnen hebben op onder andere luchtvaartbedrijven, defensie en de auto-industrie. U3D-ondersteuning is nu al aanwezig in verschillende softwarepaketten, waaronder Acrobat 7, maar de volledige specificaties zijn nu pas afgewerkt. Volgens Hitachi kan U3D gebruikt worden door elk bedrijf dat consumentenelektronica of zeer complexe producten ontwikkelt. Een toepassingsgebied is bijvoorbeeld de 'maintenance manuals'. Handleidingen voor het onderhoud en herstellingen van producten zouden duidelijker gemaakt kunnen worden en bijgevolg zouden de onderhoudskosten naar beneden gehaald worden. Ook trainingsprogramma's en interactieve brochures zouden volgens de ontwikkelaars voordeel kunnen hebben bij de nieuwe standaard voor het weergeven van 3d-afbeeldingen.

U3D
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Ik denk zelf dat Microsoft een grote invloed hierop gaat krijgen. Wanneer in Windows Longhorn een standaard U3D viewer komt, net als bijvoorbeeld de JPEG viewer die er sinds 2000/XP inzit, dat bedrijven als auto-verkopers hun nieuwste modellen te downloaden zetten in U3D formaat, zodat mensen het dan makkelijk kunnen bekijken zonder 3rd party software.
als het een open formaat is zal er binnen notime allerlei freeware viewers komen ook voor de andere OSen. Een beetje naar het idee van PDF. Ik zie niet in waarom MicroSoft hier een bijzondere rol gaat spelen.
Heel simpel, omdat op een enkeling na de hele wereld een Microsoft OS op de desktop draait. Als MS dus besluit om standaard een viewer hiervoor mee te leveren heeft dat vele malen meer impact op de acceptatie van het formaat dan of er wel of niet een viewer voor Solaris, Red Hat, Symbian, Mac OS-X of PalmOS komt.
Een viewer is denk niet zo heel erg intresant nee voor die os'en echter tools om volgens de standaard tekunnen ontwikkelen des temeer. Vooral om dat er door dit soort mensen vaker naar zo'n os wordt gegrepen wegens de (betere)ondersteuning van de systemen waar dit soort plaatjes op worden ontworpen. (meestal denk ik toch wel dual configs of een render bak die dual of mischien zelfs quad of meer is)

En zonder tools heb je weinig aan de viewers dus zullen die eerst moeten worden gemaakt.
Ik zie ng wel een toepassing: electronische reclame folders! Want dan kan de consument het product vanuit alle hoeken bekijken!
Een welkome aanwinst voor het online shoppen, lijkt mij.
Oh god, breng de spammers niet op ideen. De mailserver gaat geheid plat als de spammails ineens 27MB grote 3d-modellen van al die pornomodellen, viagra-effecten en universitaire dimploma's gaan bevatten :(
probleem voor de spammer is dat hij ook die 27mb milljoenen keren moet verzenden.
dat zou hem vrij makelijk traceerbaar moeten maken. fff de piek (nouja piek... bergkam) in het e-mail verkeer opzoeken.
"27MB grote 3d-modellen van al die pornomodellen"

Mijn e-mailadres staat in me profiel....
Ik vind het opmerkelijk dat deze standaard door deze hardware bedrijven wordt voorgesteld, terwijl de 3D-industrie gedomineerd wordt door softwarebedrijven als AutoDesk en andere makers van designtools en 3D-games.
Als die bedrijven er niet mee gaan werken, wordt U3D waarschijnlijk niks...
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Juist de lever nciers van CAD software en high-end grafische hardware moeten hiervoor lobbyen. Het probleem is dat die allemaal hun eigen 3D formaten hebben. Ieder met hun eigen reden om daar aan te blijven vasthouden.

Vandaag heb ik dat zelf nog meegemaakt. Voor 3D moleculen gebruik je een ASCII format dat punch-card based is. Werkt al decenia goed. Vandaag probeerde ik met mijn studenten wat nieuws maar daar moest je ineens een vreemd binary formaat voor gebruiken.

Zolang niet een groep veel meer macht heeft dan de ander schiet het niet op. Kijk naar DVDs en webfonts.
Ik vraag me af of dit veel gaat veranderen, volgens mij zijn dergelijke 3D weergaves en 3D modelontwerp al flink ingeburgerd in de wereld van de automobiel industrie en zeker in de autosport wereld waar bijna wekelijks nieuwe elementen uitgetest worden aan de hand van een dergelijk 3D beeld. Al heeft eenzelfde standaard wel voordelen wat betreft de integratie met bestaande programma's (dank je Rataplan ;))

Is BTW een Courage model op het screenshot, Franse bouwer van prototypes voor Le Mans.
Ook trainingsprogramma's en interactieve brochures zouden volgens de ontwikkelaars voordeel kunnen hebben bij de nieuwe standaard voor het weergeven van 3d-afbeeldingen.
Het is (ook) bedoeld voor consumenten, niet voor ontwerpers.
Ik denk dat hier de plank volledig misgeslagen wordt. Je kunt onmogelijk een 3D formaat maken wat vervolgens net zo gebruikt kan worden als JPG. JPG slaat relatief eenvoudige informatie op. Je hebt x maal y pixels met een bepaalde kleur. De relatie met JPG is een kreet uit de marketing fabriek van een van de bedrijven.

3D formaten zijn zeer applicatiespecefiek en de inhoud van de vele verschillende formaten verandert ook steeds. Een klein lijstje wat er zoal in een 3D formaat aanwezig kan zijn (en dit is slechts een topje van de ijsberg):
vertices, polygonen, NURB surfaces, primitieven, meerdere UV coordinaten, texture referenties, PRT coefficienten, hierarchie, animatie, skin weights, pixel shading code, light maps, normals, binormals etc.. etc.. etc..

Hiermee probeer ik aan te geven dat 3D modellen gewoon niet geschikt zijn voor 1 enkele standaard. Er zijn nu een paar standaards, maar deze zijn erg beperkt en slaan alleen basis informatie op: DXF, OBJ, 3DS, X, DWG, X3D, FBX, VRML, VRML2 allemaal veel gebruikte standaards.

Zelfs bij deze bestaande formaten kun je niet van een al omvattende standaard spreken omdat het ene formaat weer voordelen biedt ten opzichte van het andere.

Vertaling van het bovenstaande bericht: "Hitachi kondigt aan het U3D formaat te ondersteunen".

That's it. Het is een al bestaand formaat en Hitachi geeft aan dat ze dit formaat straks kunnen saven en/of laden. Een zoveelste 3D formaat op de grote berg dus.

Waarom ze nou in godsnaam voor dit formaat hebben gekozen is mij een raadsel, maar ze zullen ongetwijfeld daar een goede reden voor hebben. :?
Het is juist omdt er zoveel verschillende 3D programma's zijn met elk hun eigen formaat dat we het moeten toejuichen dat er een standaard komt.

Die standaard moet dan wel algemeen genoeg zijn om zoveel mogelijk (zoniet alle) objecten, properties ed te ondersteunen. Als programmeur vul je dan enkel die dingen in die in jouw programma gebruikt worden, de rest laat je gewoon leeg. Natuurlijk moet je dan wel, als je 3D bestanden wil lezen waarin dingen voorkomen die niet native in jouw applicatie zitten, een conversie functie voorzien..

Een display-only programma als Acrobat Reader moet dan weer wel alles herkennen en op een min of meer universele manier alles op het scherm zetten met standaard manipulatie functies als zoomen, roteren, panning,...

Een goed idee als je't mij vraagt, zijn we eindelijk van al die verschillende viewers zoals Free DWG viewer en zo af.
Universal 3D (U3D) moet volgens de bedrijven de 'Jpeg van de 3d-industrie' worden en zou volgens de ontwikkelaars een belangrijke impact kunnen hebben op onder andere luchtvaartbedrijven, defensie en de auto-industrie.
Volgens Hitachi kan U3D gebruikt worden door elk bedrijf dat consumentenelektronica of zeer complexe producten ontwikkelt.
:? Niet enkel consumenten, dacht ik zo?
Misschien niet echt consumenten, maar misschien juist wl kantoorklerken die tot nog toe met foto'tejs werkten, die nu de mogelijkheid geboden wordt om ook in 3d te werken.
Voor de ontwikkelaars van de modellen is dit voor formaat waarschijnlijk "zinloos". Een beetje zoals een grafisch ontwerper JPEG maar niks vind voor z'n werk (hij slaat alles in photoshopformaat op), maar uiteindelijk het ontwerp wel in jpeg op z'n website zet. :p
Een formaat als dit moet het juist mogleijk amken dat "gewone" mensen 3d afbeeldingen kunnen gebruiken.
* 786562 the_stickie
2D computergraphics waren ook al lang ingeburgerd toen de meeste huidig gangbare 2D bestandsformaten werden ontwikkeld. Toch werkt vrijwel niemand meer met ouderwetse simpele bitmaps maar met formaten als TIFF, JPG en PNG.

Als de industrie baat heeft bij een gevanceerder formaat dat door veel verschillende applicaties wordt ondersteund zie ik niet in waarom een overstap niet denkbaar zou zijn.
"Als de industrie baat heeft bij een gevanceerder formaat dat door veel verschillende applicaties wordt ondersteund "

En daar zit nou het punt: veel van de huidige 3d formaten hebben hun eigen plek bemachtigd: wil je met of zonder uv-coordinaten, enkel een puntenwolk of ook lijn- en vlakdefinities; moeten er meerdere objecten in een bestand passen, en zit de texture er dan in het vestand ingesloten? Etc etc en ga zo maar door; een u3D is leuk, maar volgens mij gedoemd om de richting van VRML op te gaan, omdat er voor alle toepassingen toch al een formaat bestaat dat die eigenschappen heeft die benodigd zijn, en geen extra onnodige informatie bevat. En de meeste van die formaten zijn vrij open opgesteld en dus ook nu al tussen de verschillende programma's uitwisselbaar.

Volgens mij hebben Hitachi en Intel dus gewoon een gat in de markt gevonden die eigenlijk al dichtgeplamuurd is.
Universal 3D (U3D) moet volgens de bedrijven de 'Jpeg van de 3d-industrie' worden
Hm... Bad analogy, want JPEG is lossy. Dat wil je niet hebben in 3d wireframes, lijkt me! Misschien was gif/png beter geweest? :)

Of is het TOCH lossy?
Het gaat ook om het idee, JPEG is zo ingeburgerd dat iedereen het kent en gebruikt. Dat willen Intel en Hitachi hiermee ook bereiken. Heeft dus niks te maken met lossy of lossless.
JPEG is zelfs zo ingeburgerd dat iedereen wat eigenlijk JFIF heet nu al JPEG noemt. Lees de standaarden 'ns door, alle files waarin een JPEG staat behoren volgens JFIF opgesteld te zijn.
Of is het TOCH lossy?
Het zal in een zeker opzicht zeker lossy zijn. Het is niet de bedoeling dat de concurrent met de onderhoudsbrochure van jou jouw hele auto kan nabouwen.
Dat maakt volgens mij niets uit. Je eigen auto bouwen kost zoveel dat geen fabrikant daar wakker van zou liggen.
Een format wordt niet lossy gemaakt omdat een autofabrikant dat graag zo ziet hoor. (tenminste: is niet te hopen).
En dan trek je als "gewone consument" zo'n drieD file open van een assembly van een auto... Dzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

CPU trekt het niet...

Heb hier al problemen als'k een Patern van 300 stukjes doen in Solidworks.... Ik mag er niet van dromen een geheel geasemblede auto te open :(

Een gigje ram helpt daar zelfs niet eens bij, koop maar een quad xeon of opteron ofzo... :-)
Tools zoals Solidworks, AutoCAD, 3DSMAX, Maya etc.. hebben een relatief trage engine. Dit is nodig omdat het om ontwerp tools gaat, waarbij voordurend door de gebruiker vanalles veranderd en toegevoegd moet kunnen worden.

3D games hebben nogal wat nodig om alle eye-candy te showen.

Een enigine puur en alleen voor het bekijken van 3D modellen, zonder raytacing, pixelshaders, bumpmapping, gelaagde textutes etc.. kan daarintegen relatief heel erg rap zijn en niet veel van je systeem eisen.
Het gaat om het aantal lijnen en optimalisatie voor beeld kwaliteit. Als je het aantal lijnen verminderd of de extra bewerkingen, zal de tekening lichter worden voor cpu gebruik. Echter het aantal lijnen verminderen is niet makkelijk als je al een auto getekend hebt en die wil je in een brocure zetten. Dan moet je eerst de hele tekening af om de lijnen die niet nodig zijn te verwijderen. Fancy bewerkingen zijn niet hard nodig, want die dienen alleen om er voor te zorgen dat de kwaliteit gelijk blijft met minder lijnen.

En ja, je zal een speciale tekening moeten maken voor je brochure anders kan geen computer het trekken

(eens een samenstelling geopend: 3 uur wachten, voordat deze was geladen: Intel P4 2.8 GHZ, 2048 GB ram, quadro videokaart enz.)
2048 GB ram, da's nogal de moeite :P
Maar wellicht dat het bestandsformaat in staat is om 3D modellen te vereenvoudigen afhankelijk van de beschikbare rekenkracht?
En U3D is patent vrij?
Licentiekosten-vrij kun je beter zeggen (patentvrij is niet per se hetzelfde).
Licentiekosten-vrij kun je beter zeggen (patentvrij is niet per se hetzelfde).
Als ze geen patenten bezitten van onderdelen van de standard kunnen ze ook geen licentiekosten vragen (er is dan namelijk geen wettelijke constructie die andere bedrijven weerhoud van het implementeren van de standard).
Copyrightwetgeving ook niet?
alleen als ze exect jouw programa voor het lezen van u3d hebben nagemaakt valt het onder copyright.
Nee, die verbied alleen om die sourcecode te gebruiken, je mag wel hetzelfde idee op een andere manier implementeren
Ligt het nou aan mij of wordt zit heel die PDF van 10MB vol met alleen maar hyperige marketing bullshit, en wordt er met geen woord gerept over hoe het formaat in elkaar zit? :?
Wat had je gehoord willen hebben? "We gebruiken bits"?

Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je exact wil weten hoe het werkt als je er niet mee aan de slag gaat - maar als je er dan toch mee aan de slag gaat, weet je na vijf seconden googlen ook wel dat 3dif de overkoepelende organisatie is, en op hun site vind je hier de specificaties. Bijna 200 pagina's modellen, schema's en voorschriften - eat your heart out.

Zorg wel dat je een recente Acrobat Reader hebt. Versie 5 doesn't cut it. Maar dat is natuurlijk geen verrassing :)
Ik weet niet of dit wel zo'n succes gaat worden. Een open formaat dient vooral voor uitwisselbaarheid van bestanden, maar de meeste bedrijven houden 3d-ontwerpen zo veel mogelijk binnen de deuren omdat een 3d-afbeelding heel veel over een apparaat kan verhullen. Een paar jpegjes vanaf door de fabrikant bepaalde hoeken zijn wat dat betreft veel veiliger en veel minder vatbaar voor plagiaat voor de eigenlijke release van een product. Als een bedrijf dit formaat intern gaat gebruiken en het lekt uit, dan kan iedereen het met vrij verkrijgbare tools vanuit elke hoek zien en innovaties jatten of klonen bouwen.
Er zal wel een soort beveiliging/copyright op de bestanden gezet kunnen worden. Een groot voordeel is dat je je projecten in meerdere applicaties kunt openen en bewerken, zonder zorgen te maken dat het wel correct geimporteerd wordt.
Ik heb de pdf eens bekeken en het ziet er knap uit, bijna zoals in de film :). Ik ben nu de site van 3dIF aan het bekijken. De animatie is vloeiend , je kunt tergelijk inzoomen , roteren, enz... .

Dit formaat zou ook wel heel interesant kunnen worden om demonstraties te geven. gedaan met eerst (pre)renderen, gewoon realtime.
Interessant!
VRML is echt achterhaald en iets als 3DF werkt ook nog niet echt super.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True