Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: Tom's Hardware

Bij Tom's Hardware is een artikel verschenen waarin wordt onderzocht in hoeverre gamedevelopers en videokaartfabrikanten rekening houden met het spelen van games op meer dan één beeldscherm. Al enkele jaren wordt een groot deel van de verkochte videokaarten uitgerust met twee of zelfs drie monitoraansluitingen en is het niet meer ongewoon dat gebruikers twee schermen gebruiken voor kantoorapplicaties. Desondanks lijken de meeste gamedevelopers geen moeite te doen om hun applicaties samen te kunnen laten werken met meerdere beeldschermen.

ADI Microscan A715 multi-monitor BBGuideVeel games kunnen echter wel overweg met meerdere beeldschermen, hoewel er vaak wel het één en ander gewijzigd moet worden in de configuratiebestanden van het spel. Hiervoor moet de videokaart de zogenaamde 'vertical span'-mode ondersteunen waarbij de twee (of meer) beeldschermen door het besturingssysteem gezien worden als één monitor met een afwijkende resolutie. Voorlopig ondersteunen alleen nVidia en Matrox deze mode waardoor eigenaren van ATi-kaarten grotendeels buiten de boot vallen. Zover bekend is Microsoft Flight Simulator 9 namelijk het enige spel dat de zogenaamde 'dual view'-mode ondersteunt waarbij de twee beeldschermen door het besturingssysteem als een tweetal aparte schermen wordt gezien.

Opvallend is dat zowel de Radeon 9800 XT en de nVidia GeForce FX 5950 Ultra moeite hebben om Flight Simulator 9 zonder fouten op een tweetal beeldschermen te toveren. De oorzaak hiervan is vermoedelijk de hoge temperatuur, 85º C, die beide grafische kaarten halen doordat beide RAMDAC's actief zijn. Dit vermoeden wordt verder bevestigd door een GeForce FX 5950 Ultra die het leven liet tijdens het draaien van de vliegsimulatie. Tom's Hardware concludeert dan ook dat dual-monitor gaming, ondanks de introductie ervan jaren geleden, nog steeds in de kinderschoenen staat:

Of course, SurroundGaming is the most fun when used in a triple-monitor setup - if you have the budget for it, that is. And desktop real estate could also quickly become an issue. Unfortunately, only Matrox currently offers such a solution, and its 3D performance is insufficient for modern games. We hope that multi-display gaming will get a lot easier with the introduction of the PCI-Express interface, as it allows the use of several graphics adapters. Maybe then we will see games that actually really use the additional screen-space available to them. Until then, having a monitor devoted solely to the map and chat windows in Battlefield 1942 will remain a dream.
Microsoft Flight Simulator 9 op drie beelschermen

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Die 3 schermen zien er wel mooi uit, maar die naden blijf ik hinderlijk vinden. Als ze nou es schermen zonder rand ontwikkelen wordt het misschien eens wat.
Dat zou opzich wel kunnen maar dan zit je weer met het probleem van behuizing. misschien zou het dan idd een idee zijn om dat gewoon de behuizing TRANSPARANT te maken ipv on-doorzichtig.. dan heb je wel een behuizing maar geen rare naden.
Ik zit nu achter een triple config met 1x samsung 191T 19inc en 2x iiyama e431s 17" en ik kan zeggen dat die randen bij tft's wel dun genoeg zijn :)
Zelfs daar heb je nog naadjes. Ze moeten monitoren verzinnen die je in mekaar moet kunnen schuiven met hun stootrand op de 1 of andere manier zodat de beeldvlakken precies aansluiten. Je word dan alleen wel genoodzaakt precies dezelfde monitoren te kopen maar dat is ook wel weer mooier :)
Als je in een echte cockpit zit, dan zie je ook raam stijlen. Dus de simulatie doe daar alle eer aan :)
Gewoon drie SXGA beamers in kruis-opstelling op een koepel scherm. :9~
Uhm je zocht meerder monitor zonder rand?

http://www.9xmedia.com/

Check daar dan nu!!!

en daar hebben ze tot 64 bij elkaar, dus gamen maar :) (nu nog videokaart + spellen die dat kunnen
Ik speel wel bepaalde spellen in een venster, bijv Americas Army, zodat ik chatvensters in het scherm ernaast kan bedienen. Werkt perfect, maar het heeft natuurlijk niets te maken met wat je hierboven ziet
Daarnaast moet je dat ene spel ook nog eens een venser kunnen en willen spelen. 1 spel fullscreen op 1 scherm en op het andere scherm applicaties werkt niet echt.... (helaas)
ATi's Radeon graphics cards also support multi-monitor operation, although this is limited to the Dual-View and Clone modes. The vertical and horizontal span modes required for many games are not supported.
en:
We're not sure why ATi's cards don't support spanning modes. Most likely, the driver is to blame. The driver treats ATi multi-monitor cards like two individual devices, each with its own driver. As a result, ATi's cards have to be considered second choice for dual-monitor gaming setups.
nVidia onderstuent spanning dus wel, ATI niet.
'spanning' geeft sowieso geen perspectief correct beeld, zeker niet als je het over drie monitoren verdeeld die met een hoek op elkaar staan. Het lijkt indrukwekkend, maar dat is het dan ook, het geeft je geen 3d-gevoel maar gewoon een 'groter beeld'.

Hiervoor zal het spel toch drie rendering contexts moeten ondersteunen (de zij-beelden een klein beetje gedraaid en verschoven ten opzichte van de middenste), en dus de monitoren als verschillende devices aanspreken.
Hopenlijk gaat ATI snel z'n drivers aanpassen, ik wil in X2 ook m'n 2de monitor gebruiken ;(
Naar mijn mening is dual-display gaming gewoon niet de oplossing. Zoals hierboven al eerder opgemerkt heb je eigenlijk nog veel meer monitoren nodig.

Wat ik wil is een VR-Helm! Ik begrijp gewoon niet waarom die ontwikkeling niet is doorgezet. Een jaar of 7 geleden had je die dingen al. (VFX-1 ofzo..)

Ik heb op een 3D beurs ooit nog eens Doom gespeeld met een VR-Helm/bril op. Dat was pas een ervaring! Ook al was het nog wat primitief. Met het huidige computers en grafische kaarten zou zoiets fantastisch moeten kunnen werken!

(Ik bedoel dus niet die '3D brilletjes waar je hoofdpijn van krijgt.)
Misschien is het gestopt, omdat mensen er misselijk van worden. Het gevaar voor rechtzaken zal dus wel te groot zijn. (Kijk alleen al eens naar de waarschuwingen onderop nieuwere toetsenborden.)
Uitermate handig uiteraard met b.v de meer bekende en snelle games. BF1942 chat window en map op 1 monitor en game op de ander... Dit is ook vooral handig bij UT games vooral de snelheid van het spel kan erbij zo makkelijk helpen.

Maar zoals al gezegd was, het probleem van de RAMDAC's temp. Het beste lijkt mij dat eerst beter perfectioneren en zorgen dat de temps niet zo hoog komen en dan proberen verder te gana met de DUAL ondersteuning.
Ook staat de markt er nog niet echt voor open, bepaalde mensen met poen zat zou het wel liggen maar de huidige generatie gamers heeft er nog ( nog ) niet baat bij. Tenzij de TFT en CRT prijzen nog verder zouden zakken.
Hiervoor moet de videokaart de zogenaamde 'vertical span'-mode ondersteunen waarbij de twee (of meer) beeldschermen door het besturingssysteem gezien worden als één monitor met een afwijkende resolutie. Voorlopig ondersteunen alleen ATi en Matrox deze mode waardoor eigenaren van nVidia-kaarten grotendeels buiten de boot vallen.
Hoezo? In het artikel gaan ze uit van een FX5950 waarmee ze alles uitleggen. En ook mijn Ti4400 kan gewoon in Span werken.
Maar ik gebruik het nooit, misschien toch eens proberen...
Wat ik graag eens zou willen proberen met een fps is het overzicht op het ene scherm met een ingezoomd beeld op het andere. Ik weet niet of daarvoor de spellen ook softwarematig moeten worden aangepast.
Grappig dat er gesproken wordt over battlefield 1942 en triplehead gaming support.
Dit werkte altijd uitstekend met een Matrox Parhelia totdat EA besloot dat 3 schermen gebruiken een vorm van cheaten is |:(

Dus EA zullen NOOIT triplehead ondersteunen (behalve natuurlijk als ATI ineens met een triplehead game oplossing komt :( )
Dan zou een hogere resolutie ook cheaten zijn :P
Ik ben toch hard aan het sparen voor een dual monitor setup :9 . Maar ik zou dan op een scherm gamen en op de anderen mIRC en msn :7 . En af en toe FS 2004 met twee schermen. Maar ik vind dat dat video kaarten bouwers iets aan die koeling moeten doen. Overlijden door een dual screen setup mag natuurlijk niet gebeuren. Verder valt het me ook op dat de FPS van Nvidia verder terugliep als die van Ati ( in dual screen mode).
Colorgraphic heeft mooie Xentera GT kaartjes, die maken gebruik van ATi GPU's, deze zijn wel bedoeld voor de zakelijke markt, maar zijn zeker niet traag te noemen.
Had deze graag meegenomen zien worden in deze "test".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True