Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: Reuters

IBM gaat zich nu ook op de markt voor online gaming begeven, zo lezen we bij persbureau Reuters. Samen met nieuwkomer Butterfly.net Inc. heeft men een wereldwijd netwerk opgezet, genaamd de Butterfly Grid. Het is bedoeld om met hoogwaardige kwaliteit spelletjes te spelen, maar daarnaast zal het ook gebruikt kunnen worden voor distributed computing toepassingen. IBM levert in dit partnerschap de hardware voor de netwerkstructuur, en Butterfly neemt het software-gedeelte voor haar rekening. Na twee jaar ontwikkeling zijn er nu software development kits (SDK's) zodat spelletjesfabrikanten hun games geschikt kunnen maken voor het vlindernetje:

The "Butterfly Grid" will also be one of the first major commercial applications for IBM's concept of "grid computing," in which far-flung computers are linked using open-source software to create powerful computing networks, IBM said. The Internet already exists as a platform for interactive games, but the costs of developing for the Web are high and games can be interrupted by glitches in Internet traffic.

Butterfly will provide software, while IBM will provide the actual operating hardware for the grid under a three-year capacity-on-demand contract paid by the start-up, Levine said. Game publishers will pay Butterfly a cut of the fees they collect for online gaming, he said.
Butterfly.net
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Het is bedoeld om met hoogwaardige kwaliteit spelletjes te spelen, maar daarnaast zal het ook gebruikt kunnen worden voor distributed computing toepassingen.
Betekend dat nou ook dat de games die The Butterfly Grid gebruiken het ook mogelijk maken om van alle aangesloten computers een groot rekencentrum te maken van de overgebleven CPU cycles?

Ik denk dat veel mensen die al aan een distributed doel zoals RC5 of SETi dat niet echt op prijs gaan stellen. De gamers die alleen maar gamen zal het weinig uitmaken denk ik, als ze maar lekker snel en samen met 100'de andere gamers kunnen spelen.

In dit artikel staan een aantal zeer interessante dingen:
Massive numbers of players within one persistent-state world. - Before the Butterfly Grid, online video games have been divided into "shards" that provide copies of the game world on separate servers, limiting the number of players that can interact. The Butterfly Grid provides "cross-server sentinels" that could potentially support the interaction of millions of players in one true world, with server boundaries invisible to players.

The grid design offers the potential to support over one million simultaneous players from each facility in a 24/7 environment with automatic fail over capability.

3D engine support. - Game developers working on the Butterfly Grid can exploit fully integrated, industry-standard 3D engines out of the box.

Hot-swappable components. - Once an online video game is launched, it doesn't need to be constantly taken off line for patches or maintenance. When grid components are unavailable, connections are redirected to available resources for continuous gameplay.
"(...), maar daarnaast zal het ook gebruikt kunnen worden voor distributed computing toepassingen."

Betekend dat nou ook dat de games die The Butterfly Grid gebruiken het ook mogelijk maken om van alle aangesloten computers een groot rekencentrum te maken van de overgebleven CPU cycles?
Als ik 't goed begrijp, zullen bijvoorbeeld 3D programma's op verschillende PCs via dit netwerk kunnen samenwerken aan bijvoorbeeld het renderen van een filmpje. Je zou inderdaad ook programma's zoals SETI@Home via dit netwerk kunnen laten samenwerken.

Programmeurs hebben alleen die SDK nodig en zullen het "distributed" gedeelte niet zelf meer moeten programmeren.
Dit is het eerste spel dat ontwikkeld is voor de Butterfly Grid.
Cryptids™ is a new genre of Massively Multiplayer Game (MMG) that pits the player against the magical, technological, and psychological forces that secretly control our modern civilization. Based on the same legends as the recently released and upcoming major motion pictures, The Mothman Prophecies, Wendigo and Chupacabra, and set in the current day, Cryptids™ blends scientific reality and the supernatural to create a surreal world in which players struggle to expose unseen creatures in a battle for control of reality itself!
Als ik het goed begrepen heb, komen er speciale spellen uit die bij uitstek geschikt zijn voor de Butterfly Grid.
IBM levert toch de CPU voor de Gamecube ?
Vreemd dat dan ook anderen er voor mogen ontwikkelen.
IBM levert de processors ja. Verder hebben ze niet veel met die GameCube te maken. De Cube wil toch nog niet echt online gaan als we Miyamoto mogen geloven.

Wat moet ik me nu bij dit netwerk voorstellen precies? Zoiets als Valve voor ogen had met powerplay (wat officieel nog steeds in ontwikkeling is (?))? Of een soort van WON en TheZone? Powerplay is namelijk een heel nieuw protocol waar speciaal providers voor opgericht zouden moeten worden. Zelfs met 28k8 zou over dit netwerk goede pingtijden gehaald kunnen worden, omdat het daar helemaal op toegespitst is. Denk alleen dat dit een beetje overbodig geworden is nu de meeste internetters al goede verbindingen hebben...
ping tijden hebben niet al teveel te maken met de connectie snelheid. het gaat er eerder om hoe snel een server terug replied.... het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de pingtijden omhoog schieten als je 5 kb/sec wilt uploaden over een 4 kb/sec lijn, dat betekend dus dat die 1 kb toch moet wachten en dat dus een reply langer kan durenn dan je verwacht
maar met een 56k modem heb je een veel hogere ping dan met een 64k ISDN lijn. Er zit dus ook vertraging in de verbinding
Neej, ze maken een netwerk op het net, geen hardware voor thuis. Zoiets als gamezone...

En het is belangrijk een groot aantal gebruikers en ondersteuning te krijgen, zodat het meer kans krijgt een standaard te worden. Daar zal de Gamecube ook baat bij hebben.
idd, gewoon zodat je CS zonder lag kunt spelen. Beter! Eindelijk geen servers meer met een ping van boven de 500!

edit:
Sorry die was voor Westside.... Sorry mensen
En wat gaan we krijgen? Je moet er weer voor betalen! :(

Maar verder opzich een goed idee. Alleen 1 vraag. Hebben ze de kabels zelf getrokken of maken ze gebruik van de bestaande kabels en daarover VPN?

Maar verder een uniek idee om geld te verdienen...
Ik snap dit soort opmerkingen niet.. voor niets gaat de zon op, alles kost geld.
Het is een stukje nostalgie misschien wat over heerst.

Vroeger kon met alle vrijheid internetten. Nu is het soms niet eens meer mogelijk om iets te downloaden zonder er iets voor neer te leggen (fileplanet).

Het internet is imo te commercieel aan het worden...

Hier voor is er een oplossing, namelijk Internet the second. (even zo een idee). Het idee is dat er in elk land een hoofd server komt te staan die gigantische grote upload (glasvezel). Door VPN is het dan mogelijk om een Internet te creeren maar dan over de zelfde kabels die er nu liggen. (het zelfde wat Butterfly Grid nu is.) Super snelle verbindingen naar elkaar toe .. weinig hops... zorgen voor lage pingsnelheden.

Ik hoop dat dit niet offtopic word betiteld, want opzich doet butterfly grid dit eigenlijk ook. Of niet?
Denk dat de reden eerder is dat bedrijven erachter komen dat het aanbbieden van dit soort diensten zowaar geld kost als miljoenen mensen er gebruik van maken.

Zeker als je kijkt naar de beperkte internetreclame-inkomsten.

Als een service echt gratis is zal er of iets "in natura" tegenoverstaan (bijvoorbeeld banners of persoonsinformatie) of de kwaliteit zal zeer beperkt zijn. En zelf ben ik zeer bereid te betalen voor kwaliteit.
Ik denk dat ze vooral gebruik zullen maken van bestaande verbindingen aangezien het aanleggen van nieuwe nogal kostbaar is. :(

Ik denk niet dat ze een VPN zullen gebruiken. Waarschijnlijk zullen ze zelf wel met een andere oplossing komen aangezien er ook wordt gesproken over "distributed computing toepassingen".

Die "distributed computing toepassingen" kunnen volgens mij wel interressante dingen opleveren.
Nee ik denk gewoon een paar krachtige servers om online gaming aan te bieden.
Okey nu maakt Sony een kans van slagen met hun ideen over de Playstation 3, Sony maakt samen met IBM en Toshiba een chip die heet (hoe bestaat het) GRID, Sony is van plan om al hun games via het internet ofzo te laten spelen zodat je niet meer cd's hoeft te kopen.

Nou en wat lees ik hier :P en dit kan geen toeval zijn.

Lees dit maar voor meer info:
http://www.dgs-online.nl/nieuws/?id=5985
"..the costs of developing for the Web are high.."

nergens uit blijkt hoe de kosten van ontwikkeling voor butterfly lager zouden zijn. bij een beetje game gaat erg veel tijd zitten in het maken van content - dat blijft.

".. and games can be interrupted by glitches in Internet traffic."

valt in praktijk meestal erg mee. voor mij als gamer is het erg de vraag of glitch-free gaming wel opweegt tegen de extra kosten.
Kunnen we daar dan ook Quake 3 ofzoiets op spelen?

En wat ik niet echt zie, zouden we hiervoor moeten gaan betalen :?
Ik denk dat bedrijven het netwerk kunnen "huren". OF ze hiervoor geld doorberekenen aan de klant is dan natuurlijk aan hen.

Denk aan Massive multiplayer games, die in de toekomst zeker aan populariteit gaan winnen.
Volgens mij kun je het wel aardig vergelijken met "The Zone" van Microsoft. En kleinschalige dingen, zoals ubi.com. Dus dingen met een eigen netwerk en bijbehorend programmaatje om servers in te gaan etc. Maar dit zijn initiatieven waarmee je alleen spellen kunt spelen die door de eigenaar geproduceerd zijn. Dus helemaal goed is die vergelijking niet. Een beter voobeeld is dan Gamespy, waarmee je honderden verschillende games kunt spelen. Maar als ze daarmee willen concurreren (en er moet ook nog support ingebouwd worden in spellen), dan kunnen ze lang wachten op succes. De laatste tijd zie je dat op game-cd's Gamespy steeds meer meegeleverd wordt.

Ze moeten wel met veel leuks komen om met Gamespy te kunnen concurreren.
Gamspy is slechts een serverbrowser en verzorgt geen snel communicatieprotocol of zelfs gameservers. Je moet ook weten dat game developers ook support moeten inbouwen zodat de gamespy master server een update krijgt ivm de status van een game server.

Als ik dit zo lees dan zouden ze buiten een server browser dus ook voor een snel netwerk zorgen.
Als dit inderdaad veel beter werkt dan gewoon rechtstreeks via TCP-IP en de netcode die door de developers zelf in de spelletjes ingebouwd worden dan kan ik me best voorstellen dat developers hier wel geïnteresseerd in kunnen zijn.
Ja ik denk dat je er wel voor moet dokken, maar ik denk dat je dan wel heerlijk je favo games zonder lag kunt spelen.
Maar ik denk dat de prijs nog wel zal meevallen omdat er denk ik wel genoeg animo voor is. Denk aan Clans.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True