Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Bron: ign pc

Als je dacht dat een 21" monitor en een 5:1 speakerset genoeg waren om de blits te maken, kom je bedrogen uit: nu is er surround light! Het systeem van Color Kinetics bestaat uit een set lampen die aangesloten worden op de USB poort en aangestuurd worden door bijvoorbeeld spelsoftware zoals Quake III Arena of Half Life:Counterstrike. Met deze rakkers aan je PC gekoppeld bedenk je je wel 2 keer voordat je die flashbang gooit . In feite geven de lampen de belichting weer in de 3D-scene die zich op dat moment op het scherm bevindt, waardoor lichteffecten nóg realistischer worden doordat je er midden in lijkt te zitten.

Het systeem is zeer gemakkelijk aan te sturen vanuit games, wat perspectief biedt voor de ondersteuning van deze hardware in toekomstige spellen:

The system is easy to implement into games, according to Dr. Ian Davis, CEO of Mad Doc Software, the company that helped Activision finish the first Star Trek: Armada.

"The surround light tech is really easy to put into game," Davis said. "For Armada 2, it took less than three hours to put the system in. And we already have all sorts of 3D virtual lights in the game -- lights that go off when you fire photon torpedos, lights for nebulas, we just plugged that right into the lighting system.

Dat deze hardware niet alleen voor games interessant is, blijkt uit het feit dat Color Kinetics al een WinAmp plugin klaar heeft liggen en bezig is met software om de surround lights te integreren bij het afspelen van films.

Color Kinetics

Bedankt wizzz999 voor de tip!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Je computerhok wordt zo langzamerhand een soort Startrek Hollo-deck, met al die speakers, schermen, forcefeedback stuff (electroshock-pads }> ) en nu dus ook lampen...
De lampen zijn wel buur-vriendelijk :z (in tegenstelling tot de subwoofers)
Je vergeet bijna dat er ook mensen zijn die alleen het office paket draaien (groen licht bij het openen en rood bij het sluiten van een word documentje?)
Bioscopen, ST-holodecks etc zijn helemaal afgestemd op licht- en geluidseffechten. Hoe zit dat met een gemiddelde slaap-/computerkamer??? :?

Wat is het effect van inrichting (boekenkasten, bedden, andere meubels, spiegels etc) op surround light en surround sound eigenlijk? Hoe kun je je kamer tweaken voor optimale performance? ;)
Vooral blauw licht om de BSODs te ondersteunen :)
Inderdaad heel erg lekker ja..maar ik zie me thuis al zitten met al die lichten om me heen..
Lijkt het van buiten net een h**renkast

Leuk om te hebben lijkt me maar ik denk dat het snel gaat vervelen..(bovendien nog redelijk warm ook nog met al die schijnwerpers op je hoofd!)
because they're LEDs, they're low heat
Staat gewoon in het (niet gelezen?) stukje.
Daar hoef je het dus niet voor te laten :P
The cost of the system can range anywhere from $99 to $1,300, depending on how much equipment you want to buy.
Hoe gekker hoe duurder dus :)
Jongens lees het stukje ff via de link in de text, de lampen hebben een eigen voeding en zijn led units dus warmte zal meevallen :P
Ik vraag me af hoe ze het in de diverse games willen ondersteunen, moet er bepaalde patches komen? Zoals ik het las in het artikel hebben ze 3 uur nodig om het erin te zetten. Eigenlijk gaat het om dat ze zowel oude als nieuwe games ondersteuning gaan bieden. Hoe lang zullen ze dit volhouden?
Wordt weer leuk voor de cheaters, kan je je tegenstanders tenminste een keer echt verblinden door zn lampen in zn face te schijnen met sub7 oid. :>
Wat lachen. Alleen vraag ik me af of dit nou niet verschrikkelijk duur gaat worden (gebruik en aanschaf). Moet je trouwens niet speciale hardware hebben die het aansturen van de lampen vereenvoudigd (net zoals 5.1 geluidskaart voor 5.1 boxjes)?
Het wordt dus aangesloten via de usb poort, de apparaten zelf door bijv. de winamp plugin of de software die geïntegreerd wordt in spellen... (áls het doorzet natuurlijk)
zal dus ook wel flink wat CPU-power vreten...
Een lamp kan vaak maar in een beperkt aantal standen worden gedimmed (256 ofzo), als je dan 5 lampen hebt met een refreshrate van 50Hz ofzo (sneller kan niet ivm de beperkingen van de dimmers), dan heb je echt maar weinig data, je muis trekt denk ik nog meer.
Om het te berekenen zal je dus ook niet super veel processortijd nodig hebben, het maakt echt niet uit als het ding er soms 5% naast zit, dat valt amper op.
Daarnaast is je processor vaak weinig aan het doen tijdens een spel, je videokaart pakt het meeste van het werk.

* 786562 TheGhostInc
Zoals al wordt aangegeven in de nieuwspost is het enige wat je CPU hoeft te doen de reeds bestaande virtuele lichteffecten doorlussen naar je "dimmer" en dat is idd maar enkele kbit per seconde :)
Profi Theaterverlichting wordt aangestuurd door een iets aangepaste RS232 poort en dat is ook snel genoeg voor houseparties :)
Om gloeilampen nog wat "sneller" te maken wordt ook vaak een voorgloei spanning op de lamp gezet waardoor deze warm blijft en dus bij aanleggen van een piekspanning eerder licht gaat afstralen, het is ook goed voor de levensduur vd lamp omdat de gloeidraad nu minder grote temperatuursschommelingen ondergaat.
feestverlichting wordt meestal aangestuurd door het DMX protocol. En dit gaat over een RS454 verbinding. Dit is sneller en betrouwbaarder dan RS232.
Dat is leuk...
maar er bestaat ook "smell" apparaatje... :)Bijvoorbeeld als je in Quake3 met een jachtgeweer op een bandiet afknalt, komen de rook uit de geweerlopen. Als het apparaatje ook spel Quake3 ondersteunt, dan maakt de apparaat een rook lucht...

Leuk alsof je in Quake erbij zit :)
Maar helaas ben ik de naam van dat product kwijt... ;(
Ik ga nog een keer proberen het naam zoeken.
Pas maar op... dan kun je in ieder geval beter niet meer dicht bij de lijken komen :X :D
what's next. Een apparaat dat ook "echt" een kogel op je hoofd afschiet. Moet volgens mij met een oude Winchester, een statief en wat elastiekjes best te maken zijn...
Zullen ze denk ik wel een vette melding op de doos moeten zetten voor epilepsie aanvallen.
Anders krijg je straks dat mensen echt dood blijven bij een Quake ofzo. (vette darkmatch en dan een flare gooien }> )
Als je een spel koopt staat er bijna altijd wel ergens een waarschuwing voor epilepsie. Volgens mij ook bij de monitor welke misschien nog wel eerder voor zo'n aanval kan zorgen(?) (ik ben geen expert op dit gebied overigens)

Persoonlijk zie ik overigens het nut er niet van in dat mijn toetsenbord of bureau of speakers geel oplichten als ik iets doe. Vooral met films lijkt het mij dat je veel eerder uit de film wordt gehaald wegens die lichten. Zelf heb ik ook een keer iets dergelijks gebouwd, leuk voor een keertje en om te showen aan anderen, maar het lijkt mij niet de $99 tot $1300 waard...
Hhmmm, als straks iedereen op LAN party's zijn lichtinstallatie ook meebrengt, lijkt het meer een disco dan een LAN-party.

En zouden ze dan op Campzone 2 weer klachten krijgen dat er teveel lichtproductie is (zoals nu was met het geluid)? Is overigens wel een leuk effect, allemaal van die oplichtende tentjes tijdens een Quake 3 slachtfeest :D

Maar serieus, het is best wel tof denk ik, zeker als veel spellen het ondersteunen, kan dit best wel een nieuwe rage worden :).
Op zich hoeven de spellen zelf het niet te ondersteunen, als ze directx/opengl zodanig aanpassen dat de belichting kan worden aangestuurd ben je al klaar.
Idd
beetje net als met die 3d lcd brilletjes. Dus dat de drivers ipv. de spellen ervoor aangepast moeten worden.
krijgt 1 gast in de hccnet tent een flashbang over zich heen en dan ziet de hele hccnet tent niks meer > :)

oops mag wel leren lezen over die plugin :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True