Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: Assembly

Afgelopen weekend (02-05 augustus 2001) werd weer het jaarlijks demoscene spektakel The Assembly gehouden in Helsinki, Finland. "Demoscene?" zullen velen zeggen, onbekend met deze, al jaren bestaande 'scene' van computer-artiesten. De demoscene is al sinds een jaar of 15 de bakermat voor veel programmeurs, 2D- en 3D-graphicians en muzikanten die later aan computerspellen gaan werken. Een goed voorbeeld daarvan zijn onder andere MadOnion en Remedy Entertainment.

Assembly logo Zoals elke goede demoparty, had de Assembly-party van dit jaar een breed scala aan competities: WinAmp-plugin, demo, demos tot 64KByte, MP3, 2D handgetekende graphics, raytraced graphics en, omdat het netwerk er toch lag, verschillende gamecompetities zoals Quake3: Arena.

De democompetitie van deze Assembly-editie, kende een overtuigende winnaar in de vorm van 'Mature Furk', een team met louter MadOnion en Remedy Entertainment werknemers. Hun productie 'Lapsuus', alleen werkend op Amiga 4000 computers, is een bewerking van hun OpenGL demo 'Lapsus' van Assembly 2000.

Voor Nederland deed het team van Threestate mee aan de democompetitie voor demos tot 64KByte in grootte. Het team won deze competitie overtuigend met hun productie 'Sonnet'. Het is bijna niet voor te stellen hoe al die 3D werelden, de textures, de muziek en camera-animaties in 64KByte kon worden gevat.

De democompetitie leverde voor PC bezitters gelukkig toch nog veel moois op. Het poolse team van Sunflower leverde zoals verwacht een productie af van hoge kwaliteit, evenals het team van Recreation. Het Finse team van Moppi Productions legde echter beslag op de 2e plaats, achter de mannen van MadOnion-Remedy, en had daarmee de hoogste score voor een PC productie.


Sunflower Energia screenshot
Sunflower - Energia
3state Sonnet screenshot
Threestate - Sonnet
Moppi Gerbera screenshot
Moppi Productions - Gerbera
Recreation gasoline2-screenshot
Recreation - Gasoline 2.

Alle dit weekend gereleasde producties zijn uiteraard te downloaden en wel via ftp.asmparty.net. Klik hier voor een handige top 5 lijst per competitie.

Let op: de winnaar van de democompetitie ('Lapsuus') draait alleen op Amiga 4000 computers, de 5e plaats winnaar ('Dose 2') draait alleen op Linux.

Mocht je de smaak te pakken hebben, kijk op ftp.scene.org voor de releases van andere demoparties van dit jaar en voorgaande jaren.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ongelooflijk wat ze in zulke kleine progjes kunnen proppen.
Ik kan met Second Reality (1994) van Future Crew nog wel herinneren. Zulke demo's waren gewoon vet en dat op een 486!
En geloof het of niet, een gedeelte van de mensen van de originele Future Crew zijn werknemers van Bitboys. En ondanks dat Bitboys volgens velen niets anders is dan een vaporware bedrijf, heeft het wel EMBM (Enviromental Bumpmapping) ontwikkeld wat uiteindelijk in DirectX 6 terecht is gekomen en als eerste door Matrox in hardware op de markt is gebracht.

Ook niet verwonderlijk omdat EMBM in principe precies hetzelfde werkt als de standaard 2D bumpmapping technieken die je vroeger vaak in demo's zag.

Zat zelfs bij mij op de HTS iemand van de demo groep Quad. Die hadden op een gegeven moment met een heel gave demo een belangrijke party in Nederland weten te winnen. Helaas bestaan die blijkbaar ook niet meer. :(
Als je het over Sarix (of over mij, want ik heb er ook gezeten) hebt dan kan ik je vertellen dat we tegenwoordig dus een deel van Threestate zijn, wiens intro bovenaan ergens te downloaden valt.

(peer ruleer)
Ja, ik ken Sarix. Die heeft bij mij op de HTS gezeten. Weet niet zo gauw of ik jou ken. Heb je ook Hogere Informatica toevallig gedaan?
Nou, John-Pierre is dus Sarix, en niet ik :)
Anyway, check www.threestate.com voor meer spul.
Zo zeg, jij bent snel. Had niet eens de tijd om mijn leesfout te herstellen. ;)

Maar ik zal zeker die link eens gaan bekijken. Kabelinternet doet wonderen. :P
En geloof het of niet, een gedeelte van de mensen van de originele Future Crew zijn werknemers van Bitboys.
Dit geldt ook voor Remedy Entertainment (MaxPayne) en MadOnion (voorheen FutureMark).
Daar heb je inderdaad gelijk in. :P

Mijn bedoeling was alleen om aan te geven dat ik Bitboys niet alleen als vaporware bedrijf zie. Het is gewoon moeilijk om als geheel nieuwe speler op de videokaarten markt binnen te dringen. We weten hoe het namelijk met een van de spelers uit den beginne is geeindigd. ;)
Helaas, ja... Bizarre is niet meer, Somewhere in Holland (SiH) is niet meer.... :'(

Tegenwoordig zijn het allemaal LanGame party's... en die zijn qua sfeer compleet anders.... ;(
Dat was inderdaad KICKEN!! Als je ziet wat er tegenwoordig aan spellen wordt gefabriceerd dan is het schandalig. Er zijn spellen bij die grafisch op pacman V1.0 lijken, maar een P4 1Ghz vereisen. Die second reality was zo vreselijk mooi, eigenlijk nooit meer iets gezien wat hier qua prestatie aan kan tippen. Ik bedoel het draaide vloeiend op mijn 486 sx 25 met 4 MB !
Dat komt omdat programeurs nu zware systeem eisen op kunnen leggen. Bijna iedereen heeft een snelle bak in huis. Vroeger moesten ze zuigig zijn met de resources van een PC hij had immers maar 640KB geheugen e.d. Een mooi voorbeeld is de software van MS. Neem win 3.11 en Win2K de mogelijkheden zijn nou niet echt schokkend toegenomen maar de systeemeisen wel. Ik schrok gewoon toen ik laatst Win98 op m'n PC zette, zo snel had ik nog nooit een PC zien booten en over Win95 zal ik had maar niet eens hebben. Hoe komt het dan dat een programma die niet zo veel waarde toevoegt wel opeens zoveel extra "muscle" nodig heeft? Gewoon door overbodige programmeer code. Zelf kan ik het niet beter...laten we daar even duidelijk over zijn, maar het kan efficienter en daar wordt de laatste tijd volgens mij te weinig aandacht aan besteed.
In dezelfde periode was er ook Crystal Dream 2. Meesterlijke demo met echt gigantisch goeie muziektracks erin. Geprogrammeerd in BP7 (protected mode) met assembly optimalisaties. Samen met Second Reality een topper uit de demo scene :P Vooral als je en Gravis Ultrasound had dan was de muziek om te smullen.
Triton's Crystal Dream 2 was een beetje eerder zelfs, 1993: http://home.enitel.no/olekolsen/1993/crystald ream2.h tm

Hier is een download linkje: ftp://ftp.dti.ad.jp/pub/demos/demos/1993/c/cd 2_trn. zip

Maar wat was die gaaf, idd. :9 Ben nu 2nd Reality aan het checken.

edit:

Nou, en toch vind ik CD2 toffer. :P
Yeah, dat was echt de goede oude tijd ja. Kan hem me nog goed herinneren. Goeie muziek en goed synchroon met de plaatjes. Op het laatst dat ruimteschip wat tussen de tekst doorvliegd en daarvoor ook nog dat zwaard met die sphere ervoor. Vind het echt cool gemaakt, heb de demo nog wel ergens op floppen staan volgens mij.
Ben nu ook een demo aan het downen, ben benieuwd wat de mensen er nu van gemakt hebben.
Ik kan me die second reality ook nog goed herinneren. Bij mij deed ie het ook prima op m'n 486sx-25 met 4 mb. Hier kan je 'm downloaden:
http://www.message.sk/demos/archive.gold/index.php3? page=5#68
Hehehe, goeie ouwe Amiga 4000. Toch wel grappig dat die oude hardware nog steeds beter is dan de huidige PC hardware.

Het is wel grappig zo'n PC met megazware main- en video-processoren, maar als ze (zoals in de PC dus) op een gebrekkige manier met elkaar communiceren is de resulterende computer niet meer dan een wegwerpmaatschappij-werktuig.

'Wintel' platform: liever onze breinen inzetten voor het maken van zwaardere processoren dan voor het maximaliseren van de performance. Dat scheelt een hoop denkwerk, een chip verkleinen is goedkoper dan een goed ontwerp maken.

... en de gamesprogrammeurs maar keihard werken om workarounds te maken. Je ZOU kunnen betogen dat het gebrekkige ontwerp van de PC er de oorzaak van is dat zo veel games te laat uitgebracht worden.

Het ontwerp van de PC is al uit 1984. Nog 3 jaar, dan is het ontwerp van de PC 20 jaar oud. En iedereen maar denken dat 'ie het nieuwste van het nieuwste heeft gekocht met zijn Athlon 1.4GHz of P4 1.9GHz :-))).

Nog wel eens een interrupt-conflict gehad de laatste tijd, iemand?
Ze hebben voornamelijk de Amiga 4000 (met 68060 processor overigens) gekozen omdat ze vorig jaar met de OpenGL versie van die demo erg veel kritiek kregen als zouden ze veel 'Company' code hebben gebruikt (dus delen uit MAX-FX). Aangezien Remedy en MadOnion geen Amiga producten voeren hebben ze voor een AGA versie gekozen. Ik heb een klein stukje gezien via assembly TV (alles werd live uitgezonden op internet-tv via streams) en het is echt watertanden. Geen idee of UAG, de amiga emulator voor de PC deze demo trekt, vrees van niet...
<quote>Ze hebben voornamelijk de Amiga 4000 (met 68060 processor overigens) gekozen omdat ze vorig jaar met de OpenGL versie van die demo erg veel kritiek kregen als zouden ze veel 'Company' code hebben gebruikt</quote>

Ja, ik had zoiets gelezen. Natuurlijk krijgen ze nu veel kritiek omdat ze de graphics en muziek van vorig jaar hebben gebruitk :-))).

Maar goed, vorig jaar was de PIII 1GHz nog troef. Ik geloof niet dat er een 1GHz 68060 is, en dus is het een verdienste van de Amiga hardware dat die het kan.

Er zal ook wel een 3D videokaart in zitten, denk ik :-)
Altijd op parties winnen demos waarvan je je afvraagt waarom juist die winnen omdat er veelal veel toffere uitgebracht zijn. Maar dat ligt misschien aan de sfeer, mensen voten voor vrienden of weet ik veel wat. Of omdat de demo crashtte op het bigscreen, of de organisatie verneukte wat. Kan van alles zijn.

En misschien heeft die Amiga demo gewonnen omdat er veel oldskool gasten zaten én omdat het gewoon tof is om te zien wat tóch nog kan op een Amiga. Ondanks dat er véél mooiere demos zijn (check die van Sunflower) is het gewoon héél tof wat er gepresteerd is op zo'n Amiga en daar voten ze dan voor.

Toch zou ik die Amiga ook wel willen zien, kijken wat ze gebakken hebben op dat ding.
Tip: de filmpjes waar je screenshots van ziet in de nieuwsposting staan in : ftp://ftp.asmparty.net/other/wild/
Veel v/d mpegs zijn wel 100-150 mb groot..
Nee, de wildcompetition is voor homebrewn videofilms :) de screenshots zijn echt afkomstig uit de demos die je vindt in de combined/demo directory :)
Je hebt gelijk. :o In die map die ik zei staan ook filmpjes van dezelfde makers, maar niet die uit de posting. Vraag me alleen wel af welke codecs ik nou mis voor die homebrewn filmpjes... :?
gewoon, avi, mpeg, divx
ik heb echt alle respect voor de mensen die zoiets moois kunnen maken....Ik heb zelf wel met Turbo Pascal en C++ demo's gemaakt, maar nooit zo'n mooi resultaat bereikt. Ik ga op zoek naar een leuke background......Super !
Zijn dat niet de Game design artist 'n game engine zonder art doet niets bijzonders.

Met maya, 3dstudioMax, softimage, lightwave is zoiets te doen

Vaak duurt de 3Dgame art 3 tot 4 jaar en de engine maar 'n jaartje om te ontwikkelen.
Dat is teminste programeren, in 64 Kb alles kwijt kunnen en nog foutloos lopen ook !. :)
Daar kan M$ een puntje aan zuigen !
Dat is teminste programeren, in 64 Kb alles kwijt kunnen en nog foutloos lopen ook !.
Daar kan M$ een puntje aan zuigen !
Een demo kan je niet vergelijken met een OS, buiten dat een OS interactief moet zijn om te kunnen communiceren met de hardware/meatware zitten er in een OS een hoop programma's, zeker bij Windows.

Een echt spel komt aardig dicht in de buurt van de grote van een MS OS, kijk maar naar UT, dat is bij mij over de 1GB (met allerlei mods, dat wel).

Natuurlijk vind ik het wel knap wat die gasten in 64Kb weten te stoppen, echt ongelovelijk. Ik heb ooit eens snake in C++ gemaakt, dat was al ruim over de 64Kb :D
met C++ maak je nu niet bepaald kleine executables...
Dus gebruik je voor die 64 K grappen assembly en compressie van je executable :)
hoezo dat? 640 kb should be enough for everybody dus ze gaan er maar iets overheen ;)
64kb debuggen is nogal wat minder dan 50Mb debuggen

UT bestaat groten deels uit game art

OS heeft wat art en bestaat toch voor 'n groot gedeeldte uit programma code.
Ik ga maar eens mijn A4000 eens aanzetten. :*)

Zo zie je maar dat er heel veel goeds vanuit de Amiga is ontstaan (en dan bedoel ik coders). De mensen die nu beginnen met een PC leren nooit echt hoe ze strakke code moeten produceren. Ikzelf heb het traject doorlopen vanaf een 4K computertje....en dan leer je het wel :P

Bestaat Symposium/Mekka eigenlijk nog?
<quote>De mensen die nu beginnen met een PC leren nooit echt hoe ze strakke code moeten produceren.</quote>

HEAR HEAR!

Maar het is ook moeilijker om op een PC strakke code te schrijven, er zit al niet eens een strak OS in. Je code zal nooit beter zijn dan het OS waar het op draait.
Ja hoor Mekka Symposium bestaat nog steeds. http://ms.demo.org/

De releases van de afgelopen jaren staan uiteraard op ftp.scene.org
Je moet wel rekenen dat een 68000 proc ongeveer 40% van de codesize genereert dan die vanop een intel platform. Ik ben nu bezig met embedded werk op 68000, en wanneer we de executable op PC compileren is die 700kb, op 68000 is die slechts 300kb (heeeel uitgebreide applicatie). Zegt genoeg he...
Demoscene. De goeie ouwe tijd. Op de C64 en Amiga de copy-protection rippen en dan een demotje voor het opstarten plaatsen. Op een gegeven moment kwamen er mega-demos uit van 'wel 4 floppen!' :D
Those were the days....
Dat demootje voor een spel plaatsen noemden we een intro ;) En idd geeft dit een hoog "good old days" gevoel. Nederlandse demo groepjes als Paradise en 6th sense... Yep, those were the day's...
DDtjes niet te vergeten ;)
correctie: draait zelfs op een 286 vloeiend.
draait ook vloeiend op een 286 hoor ik net :)
[mierenneukmode]
Er is zelfd door de duitser known als AEG een versie gebouwd op de C=64 :)
[/mierenneukmode]
Ben ik de enige die niet kan downloaden?
Als ik iets van die ftp wil plukken geeft hij page not found :'(
Wilde nog wat van die 64 KB demo's bekijken.
Het lukt mij wel om iets te dloaden, al moet ik zeggen dat het absoluut niet snel gaat....grrrrr

Maar ik kreeg net ook al page not found. Ik denk dat teveel tweakers demo's aan het downen zijn
Oh, ik heb maar 20 downloads tegelijk open staan. Altijd leuk weer wat nieuw voer voor m'n trouwe Amiga. :+
De demo scene \[inside-joke](peer) ruleert\[/inside-joke]

maargoed.. kijk op scene.org en ojuice.net voor meer info over de demoscene.

Demo's van Farbrausch ruleren trouwens ook.. Farbrausch, The Product 08 <- 64kb eye-candy :)

update: Oh.. en voor de ouwerwetse music-scene .mod lovers is er een fijn archiefje wat je hier kunt vinden :)
Die heersen inderdaad!!!

Jammer dat die Sunflower demo zo gruwelijk traag is, want hij is bijzonder cool qua design.

Verder vind ik die Byterapers inc & Doomsday demo (recycled) ook waanzinnig tof. Da's nou oldskool van een jaar of 4 geleden ofzo. ;) Niet echt oldskool natuurlijk, maar wel van de tijd dat de laatste toffe demos uitkwamen. Heel tof dat Assembly ook zulke toffe produkties heeft.

Compile / Subliminal

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True