Guide: 120 volt fans installeren

Op Overclockers RIP heeft men een korte guide in elkaar gezet hoe je 120 volt fans in je computer zet en ze aan/uit laat gaan tegelijkertijd met de computer. Natuurlijk vraag je je nu af waarom je in hemelsnaam 120 volt fans wil installeren. Het antwoord is dat je meestal hogere CFM ratings hebt met een vergelijkbaar of lager geluidsniveau dan van 12v fans. Ten tweede scheelt het ook nog wat power van je voeding. Bovendien heb je natuurlijk grote fans voor een beter airflow:

Plug the 120V into the wall. If there are any loud pops or smoke, immediatly unplug it! If all is well, turn on the power switch to the computer. If all is right, your fans will power up, as well as the rest of your computer.

Make sure you clean up your wires, and mount your relay somewhere where it isn't going to fall off or touch bare metal. Double check all your connections. 120V can make quite a spark, possibly killing you and your precious computer!
120 volt fan

Zoals hieronder al wordt aangegeven krijgen we hier 230V uit het stopcontact, maar het spreekt vanzelf dat de manier van aansluiten hetzelfde is.

Door Robin van Rootseler

Developer

04-01-2001 • 12:24

42

Bron: Overclockers RIP

Lees meer

Reacties (42)

42
42
15
6
0
17
Wijzig sortering
Ik vraag me wel af of dit soort fans niet gaat storen. Alleen al het magneetveld dat deze produceert moet toch al behoorlijk zijn.

En waarom niet gelijk een 20cm Ø rotor van een ventilator inbouwen? Langzaam laten draaien en een lamp erachter zetten.. heb je gelijk en SF-movie effect. :)
Anoniem: 15061 @Atomsk4 januari 2001 13:57
Hangt ervan af. De meeste 220V fan motors zijn wisselstroommotoren, die dus geen koolborstels nodig hebben, en juist minder storing geven dan een 12V propeller die wel met koolborstels werkt.

Verder is een 12V fan in staat om je 12V voeding te vervuilen. Een 220V fan kan dit niet, er zit namelijk een filter in je voeding (je diepvries geeft aanmerkelijk meer storing) die eventuele storing gewoon niet doorgeeft aan het laagspanningsdeel.
Borstels in ventilatoren :?
Waar heb je dat nou weer vandaan :?
Die Kleine computerfannetjes hebben geen van alle koolborstels (staat er vaak ook op "brushless DC fan" oid)die krengen slijten gewoon te snel.
Wel zit er wat electronica in die een mooi drefasen veldje opwekt in de stator waardoor de rotor die in dit geval is voorzien van een permanent magneet gaat draaien :)
Als je zo'n fannetje ook opentrekt zie je een soort spoeltje op de printplaat dat er hetzelfde uitziet als het draaiende spoeltje van een gewoon 12v motortje.
Anoniem: 3747 4 januari 2001 12:29
Eeeuh, zitten wij niet op 230 V in Europa? Wel ff iets om rekening mee te houden..... ZAP!!!
Ik denk ook dat het lastig is om hier in NL/BE 120V fans te vinden..... Deze zullen bijna altijd gewoon 220/230 zijn, dus geen probleem.

Een gemiddelde tweaker moet dit soort dingen toch wel kunnen afleiden?
Een 120v~ fan kan je uitstekend met een serie condensator van de juiste waarde op de 220V~ aansluiten!
Dat heeft als bijkomend voordeel dat als je tussen fan en condensator ergens kortsluiting maakt er maar een beperkte kortsluitstroom kan ontstaan de condensator laat immers per periode een heel klein beetje lading door :)

Vaak kan je 110/120V~ ventilatoren wel goedkoop kopen in dumpwinkels omdat bijna niemand in nederland er wat aan heeft :)

Ik vraag me bij het artikel wel af waarom ze die stroom voor de ventilator niet gewoon aftappen van de voeding, daar is immers ook de gewone netspanning aanwezig :?
Dat scheeld weer een gat in je kast en een extra kabel!!
Ik denk dat ie daarom ook dit zinnetje heeft toegevoegd :):
If there are any loud pops or smoke, immediatly unplug it!
Anoniem: 11650 4 januari 2001 12:35
ja ze hadden die draden beter weg kunnen werken en die relais ernaast hangen ziet er amatatueristisch uit..

plz geen flamebait.. op zulke dingen let je als in de eletro zooi werkt :)

wat voor relais hebben ze gebruikt eigenlijk? je hebt ZOVEEL soorten en maten :D
ennuh wij zouden dit ook in nederland kunnen doen hoor.. kwestie van demjuiste componenten bij mekaar scharrelen... ooit van een Transformator gehoort?

tranfo wordt warm ja.. maarja plaats hem dan niet in je kast zou ik zeggen...
Een transfo wordt natuurlijk ook wel warm. Toch maar 2 fans in serie denk ik.
Maar ehm... wat dachten we met z'n allen dan van gewone 230V fans???
Die draden geven mooi aan hoe je alles een beetje moet aansluiten, en hoeveel kennis je nodig hebt.
(sommige mensen schrikken al als ze een Fan op hun mobo moeten prikken :) )

Ik denk toch dat het soms makkelijker is laagspanningsfans te gebruiken, je hebt daar immers alles standaard al voor uitgerust (HD coolers, CPU coolers ed), en voeding, dit soort geknutsel is alleen weg gelegd voor mensen die problemen hebben met hun voeding en er geen zwaardere willen in hangen.
Iedereen die dit wil proberen zou ik toch aanraden 2 fans in serie aan te sluiten. Dit voorkomt onnodige rook en geurhinder hier in België en Nederland.
Hebben die grote fans ook niet tot het gevolg dat binnen de kortste keren de hele kast vol met stof zit?
Anoniem: 14472 @Laszlo4 januari 2001 12:53
WAT?!? Werk jij niet in een hermetisch-stofvrije-antistatische ruimte dan? }>
Dit kun je uiteraard ook gebruiken om je waterkoelingspomp aan te sluiten.
Ik ben bezig om een autoventilator van een Citroen XM in mijn kast te monteren. Ik denk zo'n 40 cm rond. En draait gewoon lekker op 12 volties.
Mission Control: Were Ready for Takeoff :)
Waarom geen losse airco unit op je kast aansluiten ?? Ik zag ze een paar jaar gelden, van de kasten op wieltjes waar kouwe lucht uit komt met een slurf eraan om de warme lucht ergens aanders te "lozen".
Anoniem: 9686 @zeef5 januari 2001 13:20
omdat als de lucht in de kast kouder is dan de lucht erbuiten krijg je allemaal van die nare condens. ;)
Waarom wil die gup trouwens de muur voor koelen?
Of is dat niet een muur waar dat ding op zit?

edit:

Laat maar, stom, gewoon de binnenkant van z'n kast.
Dat is nu de achterkant van zijn systeem-kast... :)
Achterkant ??
zou toch zweren dat het de zijkant is maar ja :)
Is in ieder geval niet zo ontzettend veel muur... ;)
Anoniem: 18900 4 januari 2001 12:37
110 volt Fan's zijn gewoon te koop in nederland en als je er 2 in serie zet werkt dat dus prima, 1 voor de aanvoer voor/onder en 1 voor de afvoer achter/boven
Zou het andersom doen... aanvoer onder..? Je computer staat altijd wel ergens op.. en op hetgene waar ie op staat, daar komt stof te liggen (helaas).. Je krijgt op die manier denk ik te veel stof in je computer....

Het omdraaien zou natuurlijk beter zijn.... (oh, daarom zitten in tower-kasten de voedingen ook altijd aan de bovenkant?)
(oh, daarom zitten in tower-kasten de voedingen ook altijd aan de bovenkant?)

Precies, en deze zuigen de warme lucht op en blazen deze via de achterkant naar buiten. Zoniet dan heb je vast een pc-boer-op-de-hoek-budget-kast en moet je de ventilator in de voeding omdraaien.
NIet mee eens, warme lucht stuigt in je kast, dus wil je het daar eruit hebben, en koele lucht dus beneden erin. En voor het stof koop/maak je gewoon een stoffiltertje

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.