Internetgebruik in Nederland gigantisch gestegen

Een onderzoek van de Europese commissie heeft uitgewezen dat het percentage huishoudens met een internetverbinding op dit moment al op 28,4% staat. Dit is een stijging van ruim 57% ten opzichte van het percentage van maart (18%). Toch lopen we nog ver achter op de Verenigde Staten, waar twee derde van de bevolking op het wereldwijde web is aangesloten. Ook het aantal bedrijven op internet is gestegen, en wel tot 40 procent. Gezien de andere bovenstaande gegevens is dat natuurlijk een logisch gevolg:

Het internet is niet meer weg te denken uit de samenleving. In Europa is het percentage Europese huishoudens dat over internet beschikt gestegen naar 28,4 procent. In maart was dit nog 18 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie.

Het aantal Europese kleine en middelgrote bedrijven dat zich op internet begeeft is ook gestegen. Volgens het rapport heeft hiervan ongeveer 70 procent toegang tot internet. Bedrijven zien ook steeds meer de mogelijkheden van een eigen website in. Ongeveer 40 procent heeft een al eigen site op het net.

Lees het hele stuk bij DeBeurs.nl. Met dank aan mijn vader voor de tip .

Door Mark Timmer

29-11-2000 • 18:23

61

Bron: DeBeurs.nl

Reacties (61)

61
55
32
13
2
13
Wijzig sortering
Misschien wel leuk even dit overzichtje:

1969 In Amerika worden de eerste computers gekoppeld aan een door de Min.of Def. ontwikkeld "internet", Arpanet.
1973-76 TCP/IP wordt ontwikkeld en wordt de standaardtaal voor het Internet zo als wij dat nu kennen
1989(!) Eerste Internetaansluiting in NL
1994 Ruim 4 miljoen computers aangesloten op Internet.

Als je ziet dat in Nederland bijna 20 jaar later pas het internet echt in gebruik is genomen is het niet zo verwonderlijk dat vele bedrijven nog US-orientated zijn.
Het zijn waarschijnlijk bedrijven van de periode dat in Europa nog internet helemaal niet was doorgedrongen. Zij zullen dus in gaan zien dat ook Europa een goede afzetmarkt is en ook Europese bedrijven zullen zich meer en meer op het internet gaan vestigen waardoor er straks weer een onoverzichtelijk aanbod is (:-))
Als je ziet dat er in 1994 wereldwijd 4 miljoen gebruikers waren en dat er nu alleen al in Nederland 4 miljoen gebruikers (waarschijnlijk zelfs meer) zijn, mag je toch zeggen dat er de laatste jaren een ware internetrevolutie is geweest die nog door zal gaan , misschien wel tot aan Internet 2 (ja het bestaat echt ze zijn er mee bezig)!
(tel hier idd nog de steeds meer en betere kabelaansluitingen bij op , jaja , katsjing!) 8-)
De redenen die je noemt kloppen niet helemaal. De eerste e-commerce bedrijven richten zich inderdaad op amerika, omdat ze uit amerika kwamen. Ze zijn opgezet om eerst in hun eigen land groot te worden, redenen 1) internet was nog onzeker, hype of blijver 2) al een grote toekomstige afzetmarkt in de us dus waarom verder kijken 3) internationaal gaan neemt in een keer een heleboel juridische en logistieke zooi mee. Wat je dus nu ziet gebeuren is dat dotcommers die het in hun thuisbasis VS al hebben gemaakt de sprong naar andere continenten wagen op basis van the know how en inversteerders. Voor de rest leuk dat er 20 jaar zit tussen het arpanet en de eerste aansluiting in Nederland maar na die twintig jaar kon men gopheren en wat rond telnetten, irc-en stelde allemaal nog niet veel voor. Dat was zeg maar het begin van de curve, de explosie....
1989(!) Eerste Internetaansluiting in NL
Een van de eersten in 1989: de KUT.

( Kon. Universiteit Tilburg ) tegenwoordig toch maar KUB ( Kon. Universiteit Brabant )
Katholieke Universiteit Brabant. Wel je huiswerk doen he?
Ik denk dat je je vergist met je 4 miljoen gebruikers in 1994... Dat waren er tog wel zo'n 40 (veertig... jawel ;)) miljoen.. Is natuurlijk nog geen ene zak mahjah.,. scheelt tog weer een factor 10... ;)

Btw.. Voor een beetje oer hollandse internet-historie check this url ! : ch10.dyndns.org/eflukx/hacktic/magazine/2252.htm
Misschein dat naarmate meer Europese en andere Non-VS landen een stevige online vertegenwoordiging ontwikkelen de typische VS-orientatie op websites ook eens wat minder gaat worden. Er zijn gewoon nog zo vreselijk veel van die dotcoms waar je als Europeaan gewoon niet bestaat. Wedstrijden "for US residents only".. "We don't ship internationally" "Must be US or Canada resident to compete" etc etc. Echt storend...
Misschien de boel een keer omdraaien?
Fake kwisje op Tweakers zetten, duidelijk in het Nederlands vermelden dat het een geintje is, veel banners op Amerikaanse sites zetten met "Your chance to win a 1.2 GHz Athlon , 256 Mb, with Geforce2 and 60Gb Ultrawide SCSI and 1 day free use of a brand new Ferrari" en dan de hele pagina in het Nederlands met vaak het woordje "win" knipperend en onderstreept....

Kunnen ze een keer ondergaan hoe het is om lekker gemaakt te worden en niet mee te kunnen doen ;)
Kan iemand uitzoeken met hoeveel het aantal leden / pagehits tweakers.net is toegenomen in dezelfde periode ? Dan kun je kijken of de stijging ook bij t.net te zien is.. en welk percentage...
Ik neem aan dat dit overigens het gevolg is van de bergen reclame, 'gratis' i'net, en goedkope kabelaansluitingen die er tegewoordig zijn / is..
In principe heb je wel gelijk, maar ik denk dat de meeste internetters in het begin al veel hadden te maken met computers. Dus ik verwacht niet dezelfde stijging, want de meeste computerfanaten zijn al op internet aangesloten en dus ook zeker de Tweakers. Het wachten is nu alleen nog op de huisvrouwtjes die gaan internetten en zo, en ik reken er niet op dat we daar iets van merken bij het aantal tweakers.net pageviews. :)
De huisvrouwen/mannen (politiek correct blijven ;)) zitten dan toch op de zelfde Internet verbinding als "de" man/vrouw?

Ze nemen gewoon een extra "internet alias".
Kijk daar alleen al naar het geregistreerd aantal gebruikers. In een half jaar tijd is dat volgens mij van 7000 naar bijna 19000 gebruikers gestegen!! Kun je nagaan voor de gebruikers die gewoon eens een bezoekje brengen. Zullen we dit x10 doen?
ik ben hier geregistreerd sinds 27 april 2000 onder user ID 8566. een stijging van om en nabij 100% in een half jaar!
Bij tweakers is het wel verdubbel of verviervoudigd ofzo....
ik denk dat als de kpn de prijzen voor het bellen nog goedkoper gaat maken dat het percentage duidelijk nog drastischer gaat stijgen.

ik bedoel in U.S.A kost het bijna geen kont die telefoonkosten, en daarom lopen ze ook voor het grootste gedeelte voor.
bijna geen kont is nog veel...
in de VS zijn de locale (ook wel internet :)) telefoon kosten noppes, nada, nietos, niks, nothing :(
VS'ers betalen alleen voor de eerste tik. Daarna kunnen ze onbeperkt surfen. Soort starttarief, alleen dan zit er geen vervolgtarief op. Niet niks dus, maar wel bijna niks.
Ligt eraan bij welke telefoon-maatschappij je zit. Niet elke telefoonboer heeft daar een start tarief. Zelfde reden dat je bij sommigen voor $0.30 p/m naar nederland kan bellen en bij anderen voor $3.00 p/m.
Die kosten zitten standaard bij je abo inbegrepen. Net zoals nu veel gebeurt met GSM abo's. Je betaald er dus wel degelijk voor, alleen niet in de vorm van gebelde minuten.
Daarbij is de VS ook zo'n enorme lap land dat er relatief veel meer mensen BUITEN je regio wonen zodat de kans op interregionale gesprekken gewoon veel groter is dan in Nederland.
Was het maar waar... de Opta heeft ze net gezegd om de prijzen weer hoger te maken omdat ze de andere aanbieders uit de markt zouden prijzen...


* 786562 odysseus_
Die hogere prijzen die de opta oplegt zijn maar tijdelijk, om te zorgen dat de KPN de prijzen niet misbruikt om de concurrentie weg te krijgen.
Op korte termijn lijkt dat vervelend voor de klant, maar om op de lange termijn weer met zo'n arrogant kutbedrijf als de KPN als telecom-alleenheerser opgescheept te worden (zonder concurrentie) lijkt me voor de klant (wij dus) nog veel vervelender.
Zonder de opta zou de enige adsl-vorm MXstream blijven, nu zorgt de opta er tenminste voor dat concurrenten echt snel adsl kunnen gaan aanbieden...sneller dan kpn en goedkoper, blij dat de opta er is.


* 786562 blouweKip
Kijk eens naar het aantal mensen dat (onder/rond het minimum leeft, die hebben echt geen geld voor internet. Het gaat wel goed, maar niet zo goed.


* 786562 TheGhostInc
Damn, waarom kan die niet op +5 ?
;)
Mecallie is het helemaal met je eens!
Anoniem: 16861 @knarf6 december 2000 19:37
Het is gewoon wachten tot er een abonnement komt waarmee je 1 keer een bedrag betaald en dan oneindig kan bellen (en dus ook surfen).
Net als kabel zeg maar
Ik denk dat de titel Internetgebruik in Nederland is gigantisch gestegen niet echt klopt. In de tekst hebben ze het over een stijging van Europa. Dat we achterliggen op US komt alleen door die zwerverlanden als Portugal en Italie enzo....

Het lijkt me echt sterk dat er in NL maar 28% van de huishoudens internet heeft, dat is echt veel meer dan het gemiddelde in Europa.
....door die zwerverlanden als Portugal en Italie enzo....
Je hebt gelijk in je reply, maar ik vind het nogal bot om dat op zo'n manier duidelijk te maken. Zal wel aan mij liggen :'(
Ok, misschien niet zo subtiel van me....
Maar goed een hoop landen liggen toch achter op internetgebruik t.o.v. NL
Zwerverslanden?

Ten eerste is de portugese internet infrastructuur nieuwer als die van ons, ook hadden ze sinds dag 1 al flat fee internet (60.- per maand onbeperkt over een "0800 nummer") en het duurde niet lang voor heel de land zich kon laten aansluiten op het kabelnetwerk van telepac.
Om maar even een voorbeeld te noemen, Italie ben ik zelf nooit geweest dus daar kan ik verder niets over melden.

Inderdaad in dat soort landen zijn er niet veel internetters, dit komt ook door dat ze daar niet gebrainspoeld door de maatschappij en zich verplicht voelen mee te gaan in de onzin dat ze je voorschotelen tegenwoordig.
Meeloop druk? hmm doet me denken aan school tijd :) wake up and smell the coffee! ;)

Internet is naar mijn mening ook nog lang niet rijp voor huis tuin en keuken figuren :(

Ze zijn in de zuidelijke landen nou eenmaal nog niet zo materalistisch als hier!
Wat ik de laaste tijd veel zie gebeuren is dat mensen heel graag op internet willen maar niet weten waarom of wat ze ermee kunnen, maarja de buurman heeft het ook! en je hoort er zoveel over! enz enz.
Goh we lijken toch steeds meer op amerika :(
In Italië zijn ze met internet ook al een aardig eind. Toen ik in de zomer van '98 met een Italiaan sprak (de campingbaas ;) ) zei hij dat e-mail razend populair is om een hele simpele reden: de post is zo langzaam en onbetrouwbaar dat alle Italianen massaal over zijn gestapt op e-mail. Overigens loopt Italië ook op het gebied van GSM-gebruik iets voor op NL, maar niet zo heel veel.

Over telefoontarieven in Noord-Amerika: hier bij Quebectel hebben we geloof ik niet eens een starttarief, maar dat weet ik niet zeker. Lokaal bellen is dus gratis. Interlokaal bellen is echter behoorlijk prijzig! Hier vanuit Sept-Iles binnen Noord-Quebec betaal je al omgerekend 60 ct per minuut in het piektarief, dat is zo'n 5 keer het KPN-tarief.
Ik heb pas met een Franse uitwisselingsstudente gesproken en zij zei dat bij hun op de universiteit de helft geen computer en e-mail gebruikt. Dit geldt al voor economiestudenten. Ik denk dus zeker dat er t.o.v. Nederland een achterstand bestaat op internetgebied.
zelfs electronica studenten hebben daaro geen internet.
en er is iemand verrast???
ja ik...

dat ze daar nu pas mee komen :)
DAMN groeide de snelheid van internet maar net zo rap!!!

Getekent:
Gedupeerde Casema Gebruiker ;(
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk naar een 33k6 modem upgraden...
;(

Vraag ik me toch af of Cassema aan het "uitbreiden" is?
Maken ze nog accounts aan?
Wat ze hebben gedaan is het aantal gebruikers per DCM vastgelegd op 25. Daarna hebben ze ervoor gezorgd dat geen enkele DCM meer als 25 gebruikers heeft. Dit hebben ze gedaan door DCM's bij te plaatsen en door herindeling. Het bij plaatsen van DCM's kon niet overal en op de plaatsen is de korting nog steeds geldig, in de meeste gemeentes hebben ze die inzetregels wel gehaald en is de korting op geschort.
Wat ze in Z'Meer hebben gedaan is DCM's bij plaatsen maar doordat het kabelnet een beetje volzat hebben ze een tweede frequentie ingericht en hebben een aantal abbo's in z'meer een nieuw demos modem met een andere freq band op laten halen. Sinds dat de app. voor die 2de frequentie er staat is heel Z'Meer zo traag als dikke stront door een dunnen trechter. Casema geeft intern de problemen in Zoetermeer toe maar extern weten ze van nix.

Een andere oplossing die ze aan het doorvoeren zijn in diverse gebieden is het vervangen van het demos modem voor een com21 modem met een zwaar afgeknepen abbo. Dit is niet een abbo dat terug te vinden is op de site van casema.nl trouwens.

Dit alles kan je te weten komen door eens een aardig gesprekje aan te gaan met de mensen van de helpdesk en niet meteen gaan schelden.
Kijk ook eens hier ( www.ams-ix.net/AMS-IX-klanten.cumu.html ), hoeveel GByte per maand er langs de Amsterdam Internet Exchange gaat! Dat is op dit moment zo'n 350MByte/s (24/7)! Ik schat dat de AMS-IX deze maand door de 1024TByte barrière heen gaat!
Er wordt nog iets niet genoemd.. namelijk dat het tegenwoordig een verplichting aan het worden is om aangesloten te worden.. ik bedoel dit is het doel van de Europeese Unie.. dit wordt zo gigantisch gepushed dat je wel moet op een gegeven moment.. deze cijfers zijn dus een soort van gemanipuleerd en eigenlijk niet echt representatief.. het is een regerings beleid geworden sinds 2 jaar om 3/4 van de bevolking op het internet te krijgen binnen 10 jaar.. en dat is dan in Nederland.. in andere Europeese landen ligt het natuurlijk heel anders.. ik bedoel die hebben niet overal kabelnetwerken liggen door het hele land en daarom is het ook lastig om daar een groot publiek te bereiken..We moeten 1 ding niet vergeten en dat is dat Nederland binnen 10 jaar voorop kan lopen wat betreft infrastructuur.. klein land.. veel mensen.. en het leggen van kabels is hier relatief veel goedkoper dan ergens anders.. daarom is het hier in Nederland ook makkelijker om een groot deel van de bevolking online te krijgen.. maar goed weer ff over het netwerk hier in Nederland.. ik denk dat elke ander land jaloers kan zijn op de positie van Nederland.. hier zou het mogelijk zijn om echt iedereen te voorzien van Internet.. het gaat nu zo goed dat er waarschijnlijk meer geld vrij gaat komen voor de ICT sector en ook gaat er meer geld vrijkomen om mensen met lagere inkomens te voorzien van een computer.. want mensen die binnen 5 jaar nog geen computer hebben gebruikt gaan zeker vervreemd raken van deze maatschappij.. daarom is het dus belangrijk dat een groot deel van de bevolking online komt.. en daarom groeit het zo hard.. :) sorry voor het verwarrende gebrabbel maar ik hoop dat iemand mij begrijpt :P
Hier nog zo'n gedupeerde Casema gebruiker.
De groei van het gebruik van internet heeft natuurlijk ook te maken met de gratis aanbieders, kabelinternet, flatfee en de opkomende ADSL. Opvallend is dat Casema bij de ontwikkeling van hun internet erop gewaarschuwd is dat het "klikken zonder tikken" tot een gigantische groei van het gebruik (en misbruik) van het internet en dus capaciteit kon leiden. Maar helaas zijn er vele opmerkingen vanuit Casema waarom hun internet traag is en 1 daarvan is "omdat het internet zelf zo traag is".... yeah right... :r

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.